Toon posts:

PC boot niet meer: Gare CPU?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n oude (kapotte,standaard koeler die je bij de processor kreeg) vervangen voor een nieuwe (Zalman CNPS7700-AlCu).. Probleem: Hij wil niet meer booten. Bij het opstarten krijg ik een hoop mobo-bliepjes, stuk of 10 achter elkaar. Geen beeld, hoewel de fans draaien, de cpu-koeler doet het ook perfect.

M'n OS is XP, heb een Intel Pt.4 (2,56Ghz), met een ECS P4S5A/DX+ mobo. De voeding is een 300 watt (merk weet ik niet), maar heeft het altijd getrokken. Trekt de Zalman zoveel watts dat de voeding het niet meer trekt, of zit het probleem elders? :?

Oude koeler erop gezet, zelfde resultaat. De voeding zal het dus wel niet zijn. :/

CMOS jumpers gereset, mobo piept nu ongeveer zo bij het booten:
2 keer heel snel achter elkaar, het lijkt bijna 1 piep
Korte pauze, gevolgd door 8 piepjes op de zelfde snelheid achter elkaar
Korte pauze, 2 piepjes (nog steeds zelfde snelheid)
Korte pauze, 1 piepje

Nog steeds geen beeld, hoewel alles gewoon goed lijkt te draaien. Ik heb de processor er eens uitgehaald, en er lijkt niets mis mee. Ik heb hem niet kunnen testen bij gebrek aan computer-arsenaal, dus ik weet niet of het probleem daar ligt.

Alleen de voeding, mobo, processor en videokaart gedraaid, zelfde resultaat.

Ik heb trouwens wel een D-bracket liggen, maar in de manual staat nergens vermeld waar je die op het mobo kunt pluggen.

Edit: Quote uit de troubleshooter:
Ten einde raad?
* Check CPU core op beschadigingen. Afgebrokkelde CPU core = inruilen.
* CPU testen in een ander systeem.
* Andere CPU proberen.
* Terugbrengen naar de winkel en garantie claimen.
Zoals gezegd, ik kan weinig ontdekken aan de CPU, de core lijkt nog intact (zelfs geen krasjes oid).
Heb alleen een niet-(socket 478) compitabel mobo hier, dus kan hem niet in een andere pc testen. Ik ga geen nieuwe CPU aanschaffen tenzij ik zeker weet dat het probleem daar ligt :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 13:21 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

Heb je niets kapot gemaakt d.m.v. ESD :?
De CPU fysiek beschadigen is ook praktisch onmogelijk mits je normaal te werk gaat.
Alleen de voeding, mobo, processor en videokaart gedraaid, zelfde resultaat.
Prik het geheugen er dan ook even bij ;)

Wat die beepcodes betekenen weet ik zo snel niet.

offtopic:
Verbaast mij dat er in de troubleshooter het volgende staat 8)7 :
Check CPU core op beschadigingen. Afgebrokkelde CPU core = inruilen.
Dat zou (ook) betekenen dat als iemand z'n 'die' afbrokkeld de CPU volgens de troubleshooter weer maar inruilen terwijl dit niet het geval is omdat het dan nl. onder 'user abuse' valt :X

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 30-07-2005 16:24 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
Ik zou het schema van de beepcode ff noteren, opzoeken welk bios je hebt, en dan kijken wat er mis zit

http://www.computerhope.com/beep.htm

daar staan van een aantal bios`en de beepcodes

Verder die FAQ, denk dat dat meer slaat als je je voor t eerst je CPU in het socket duwt, dat je daarvoor ff checkt of ie afgebrokkeld is

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thandor schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 16:22:
offtopic:
Verbaast mij dat er in de troubleshooter het volgende staat 8)7 :
Check CPU core op beschadigingen. Afgebrokkelde CPU core = inruilen.
Dat zou (ook) betekenen dat als iemand z'n 'die' afbrokkeld de CPU volgens de troubleshooter weer maar inruilen terwijl dit niet het geval is omdat het dan nl. onder 'user abuse' valt :X
Inruilen kun je redelijk ruim zien. Je kunt het ook zien als oude cpu weggooien en er een nieuwe voor in de plek zetten. :P

Wat ik de TS wil aanraden is het sowieso proberen met een andere voeding.
300 watt kan wel eens te weinig zijn, zeker als het een wokkietokkie merk is. (merk staat overigens gewoon op de voeding, dus je zou even moeten kijken wat het is).
Mocht dat niet werken vermoed ik toch een dood moederbord.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 15:23
http://www.computerhope.com/beep.htm#04

Als ik het goed heb kun je daar je beep codes opzoeken.
(Als dit niet werkt, googelen op beepcodes)

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:01

silitek

Tubes Only

hoe heb je die bracket gemonteerd die bij de ZALMAN zit??...heb je de papieren ringentjes gebruikt
zo te lezen heb je ergens sluiting gemaakt

Tubes....It's what make music music!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

silitek schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 17:01:
hoe heb je die bracket gemonteerd die bij de ZALMAN zit??...heb je de papieren ringentjes gebruikt
zo te lezen heb je ergens sluiting gemaakt
Ik hoop niet dat je gelijk hebt :X.

De Zalman is helemaal niet moeilijk te installeren. Je doet er echter wel goed aan om de handleiding (en zeker het flash filmpje op de site) te raadplegen.
Zalman CNPS7700-AlCu

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Wat nou afbrokkelen, elke P4 heeft bij mijn weten een heatspreader over de core heenzitten en je bent een knappe jongen als je dan nog de core afgebrokkeld kan krijgen. Wat wel kan zijn is dat je printbanen beschadigd hebt met je actie, of dat het moederbord krom is gaan trekken.

Haal het geheugen en de videokaart eens eruit, blaas de slots schoon en herplaats ze en gebruik zoals eerder gezegd de papieren ringetjes van de zalman

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
ESD, dat is statische electriciteit toch? Niet dat ik weet, ik ontlaad het mobo altijd dmv booten zonder stroomkabel.. Denk niet dat dat het is.

'Alleen de voeding, mobo, processor en videokaart gedraaid, zelfde resultaat.' Het geheugen hoorde ook nog in dit rijtje trouwens.. Vergeten te vermelden :)

Heb zo één twee drie niet een andere voeding bij de hand, maar ik ga eerst die beepcodes nakijken.

De Zalman is volgens de installatie-movie + handleiding geïnstalleerd.. Aangezien de manual zegt dat de ringetjes (One set of Washers) bij de AMD Duron / Athlon / Athlon XP Socket (462) horen, heb ik die niet gebruikt. Van de drie zakjes (478, 462 en 754/939/940) heb ik alleen die voor socket 478 geopend. Wel kan ik hem proberen wat losser te draaien (ivm mobo-doorbuiging).

Geheugen en videokaart er allebei uitgehaald en schoongemaakt, geen resultaat. Ik ga die beepcodes nakijken. Bedankt voor de tips iig! :)

Edit: Uit die beeps wordt ik niet veel wijzer.. Het zou dus een Display memory Read/Write test failure zijn, gevolgd door een Parity circuit failure en een DRAM refresh failure op de koop toe. Pittig ;(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 19:12 ]

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Hoor je alleen piepjes of gaan wel je fans draaien ?

Ik zou zeggen controleer of je geheugen, videokaart & CPU goed zijn aangesloten (rest disconnecten) en kijken wat ie doet.

Ik zou als dit geen oplossing biedt even goed kijken of je CPU koeler er goed op zit en of je niet vergeten bent om een beschermlabeltje er af te halen.
Dit zou de geleiding van warmte kunnen blokkeren en dan slaan verschillende mobo's uit.

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing, 8 bliepjes bij het booten stonden voor een VGA error.
Videokaart eruit, slot goed uitgeblazen, goed vastgezet. Posten ging goed,
het CMOS even ingesteld en hij wil weer booten :)

Bedankt voor de tips, geen id dat het zo simpel kon zijn ;)

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Goed te horen dat alles weer werkt :)

Stof maakt idd meer "kapot" dan je lief is...

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

• Bartus81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
Heb _exact_ hetzelfde probleem (dwz. precies dezelfde beepcodes en volgorde) maar met een andere (onbekende) oorzaak. Ben twee weken op vakantie geweest en de computer wil niet meer starten, fans gaan draaien, verder niets. Na loskoppelen van alle apparaten krijg ik beeps, met ide en vga-kaart aangesloten hoor ik niets, maar gebeurt er verder ook niets behalve het draaien van de fans.
Probleem blijft hetzelfde met andere CPU, bios batterij is al eens vervangen (en CMOS gereset), mobo ziet er goed uit (geen bolle condensatoren o.i.d.), evenals de voeding.
Heeft iemand enig idee in welke richting ik het probleem moet zoeken?

specs: Windows XP pro met Athlon XP2500, Asrock k78xe+(mobo), 300W Huntkey(voeding)

Verwijderd

mwah .. als ik mijn pc een tijdje zonder stroom zet ondanks de batterij krijg ik ook een CPU error code. Het enigste te doen om dit te verhelpen is een harde reset waaronder de voeding geen stroom meer te geven en de batterij er uit te halen, de stroom er weer op en booten maar :)

• Bartus81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
Is al gebeurd bij verwisselen van de cpu en bij het verwisselen van de batterij, geen effect helaas.

Het meest vreemde vind ik het ontbreken van enige beeps als video en ide aangesloten zijn, betekend dat dat de bios uberhaupt niet aan de POST toekomt? floppy drive wordt wel gecheckt, en zonder video en ide krijg ik wel beeps (en dus komt de bios dan in ieder geval aan de POST toe).
Pagina: 1