Toon posts:

Probleem met mijn 6800GT videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! Ik ben een behoorlijke nobody op het gebied van pc-kennis dus misschien dat jullie raad weten...

Ik heb een Aopen 6800GT op mijn computer geïnstalleerd. Op zich werkt alles prima totdat ik een game start (Far cry, San andreas). Er loopt een soort golf door mijn beeld van beneden naar boven die het beeld plaatselijk vertroebelt. Dit was met mijjn vorige videokaart niet het geval.
Het kan zijn dat dit komt doordat mijn videokaart nogal overkilling is voor de rest van mijn pc maar dat oordeel laat ik liever aan jullie over!

Mijn pc: P4, 2018 MHz (20 x 101)
AOpen AX45-533 Plus moederbord
512mb DDR geheugen
Aopen 6800GT videokaart
Tagan 380 Watt voeding

Moet ik al gaan sparen voor nieuwe hardware of zou er ook iets anders aan de hand kunnen zijn?
Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je dit op meerdere resoluties of refreshrates? Dat is wel handig om te weten namelijk.
Mogelijk dat door een combinatie van resolutie, refreshrate en monitor zoiets voorkomt.
Is het overigens een CRT of TFT monitor en is hij via D-SUB of DVI aangesloten?

Verwijderd

Heb je de recentste driver voor je videokaart geïnstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, op alle resoluties en ik heb de nieuwste drivers van Nvidia geïnstalleerd..

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, en idd ook op meerder refreshrates (bij san andreas)

D-SUB (volgens mij); in ieder geval die aansluiting met metalen pinnen op de kaart :)
Mijn pc staat aangesloten op een CRT monitor (merk CTX), heb ook nog een (betere) philips CRT boven staan, zou het zinnig zijn die aan te sluiten?

Verder heb ik die frequentie aangepast, helaas zonder resultaat..

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 14:25 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En is hij via D-SUB of DVI aangesloten en heb je het nu over een TFT of CRT monitor?

enne je kunt Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif deze gebruiken als je je bericht wilt editten zodat je je topic niet gelijk weer hoeft te kicken.

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:55
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 13:38:
Ja, op alle resoluties en ik heb de nieuwste drivers van Nvidia geïnstalleerd..
Heb je in de drivertab wel de resoluties handmatig aangepast? Volgens mij staat die standaard op 60Hz en moet je die aanpassen naar een hogere refreshrate (bv 72/75/85 Hz).

Verwijderd

Topicstarter
D-SUB (volgens mij); in ieder geval die aansluiting met metalen pinnen op de kaart
Mijn pc staat aangesloten op een CRT monitor (merk CTX), heb ook nog een (betere) philips CRT boven staan, zou het zinnig zijn die aan te sluiten?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 15:29:
D-SUB (volgens mij); in ieder geval die aansluiting met metalen pinnen op de kaart

Om het uit te sluiten zou ik het zeker proberen met een andere monitor.
Als je verder dezelfde instellingen hebt als die andere kaart en je hebt het met beide monitoren zou het kunnen zijn dat je videokaart gewoon niet goed is.
Ooit een Voodoo5 met brakke ramdac gezien, gaf ook zeer leuk golvend beeld.

• Nilco
Ik zou gewoon die phillips proberen (zowiezo de beste monitor aan je main-pc hangen) en kijken of je dan nog steeds dat probleem hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, nu hangt mijn philips eraan.. Het probleem blijft echter nog steeds bestaan!
Zou die kaart kapot kunnen zijn ja? In windows zie ik namelijk geen golvend beeld.

n.b. Cool dat jullie zo behulpzaam zijn!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 15:49:
Okee, nu hangt mijn philips eraan.. Het probleem blijft echter nog steeds bestaan!
Zou die kaart kapot kunnen zijn ja? In windows zie ik namelijk geen golvend beeld.

n.b. Cool dat jullie zo behulpzaam zijn!
Wat ik nog zou proberen is om die kaart in een ander systeem te hangen, maar doet hij het daar ook dan is het ding gewoon niet goed en zou ik ermee teruggaan.

Wel typisch dat je in windows wel goed beeld hebt maar in games niet. Maar goed, videokaarten zijn redelijk complex en als er ergens iets misgaat is de kans natuurlijk groot dat het niet werk.

• Nilco
Als je in windows geen golvend beeld heb en in games wel lijkt het me meer dat de instellingen in de games niet goed staan. Ik had dat ook in DOOM3 en HalfLife2 en heb toen in de game-optie's die Vsync uitgezet. Had er toen geen last meer van.

Verwijderd

Topicstarter
Vsync uitzetten helpt niet, het lijkt zelfs nog erger te worden.

En voor wat betreft die 'ramdac', is er ook een andere manier om te checken of die kapot is? Heb niet echt een ander systeem beschikbaar om de kaart in te testen..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 18:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat everest weergeeft:

[ AGP 4x: nVIDIA GeForce 6800 GT ]

Grafische Processor Eigenschappen:
Video kaart nVIDIA GeForce 6800 GT
GPU Codename NV40GT
PCI-apparaat 10DE / 0045
Transistoren 222 miljoen
Procestechnologie 0.13u
Verpakkingsoppervlak 287 mm2
Bus Type AGP 4x
Geheugengrootte 256 MB
GPU Kloksnelheid 351 Mhz
RAMDAC kloksnelheid 400 Mhz
Pixel Pipelines 16
TMU Per Pipeline 1
Vertex Shaders 6 (v3.0)
Pixel Shaders 1 (v3.0)
DirectX hardware ondersteuning DirectX v9.0c
Pixel Fillrate 5616 MPixel/s
Texel Fillrate 5616 MTexel/s

Geheugenbus-Eigenschappen:
Bus Type GDDR3
Bus Breedte 256 bit
Werkelijke kloksnelheid 501 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 1002 Mhz
Bandbreedte 31.3 GB/s

Als er iets mis zou zijn met de kaart zouden deze resultaten toch minder enthousiast moeten zijn of zie ik dat verkeerd?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 20:42:
Dit is wat everest weergeeft:

[ AGP 4x: nVIDIA GeForce 6800 GT ]

Als er iets mis zou zijn met de kaart zouden deze resultaten toch minder enthousiast moeten zijn of zie ik dat verkeerd?
Die resultaten zoals jij ze noemt zijn de eigenschappen van je videokaart. Dus ook als deze defect is heb je deze eigenschappen. Een andere manier om er zeker van te ziojn dat het je kaart is dan testen in een ander systeem is er eigenlijk niet.

• Nilco
Ga terug naar de winkel en ruil de kaart om voor een andere. Heb je dan nog steeds het probleem dan ligt het aan je systeem (lijkt me stug dat je 2 kapotte graka's krijgt) en als het probleem opgelost is met je nieuwe kaart dan was de oude kapot.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ga ik dat proberen. Bedankt voor jullie hulp!

• Nilco
Laat wel even weten of de kaart kapot was of dat je probleem is gebleven.

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
voeding?

380W met zo'n kaart? zeker ook een Qtec ofzo?

Ik zou als ik jou was idd eerst kaart terug brengen.
Is het dat niet probeer dan eens een andere A-Merk voeding van minimaal 400W, beter is 450W

• Nilco
@Maxxi : Lees eerst zijn specs eens goed voordat je iets post. Staat toch dat hij een Tagan 380Watt heeft en Tagan is een A-merk en zwaar genoeg. Ik denk dat zijn graka kapot is.

• Ryuukami
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02 00:03
ik heb ook een aopen 6800 gt
probeer eens een oudere driver in de laatste driver van nvidia
zit een bug krijg je in media player een verstoort beeld

niet jouw probleem maar de nieuwste driver is niet
altijd het beste

Ryuukami

Verwijderd

Far Cry moet je updaten, anders krijg je met nieuwe kaarten grafische corruptie,

Verwijderd

ik zie trouwens dat het everest raport agp4x weergeeft! Deze kaart haalt pas zijn max performance op agp8x. Zorg ervoor dat dat in je drivermenu goed staat en ook in je mobo bios :)

• Nilco
Het verschil tussen 4x en 8x is verwaarloosbaar. Ik haal in 3Dmark03/05 dezelfde scores op 4x als 8x.
Pagina: 1