[Paintshop Pro] Opslaan van werk, beperkingen?

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
Ik ben een tijdje bezig geweest om in een logo wat ik in eps aangeleverd heb gekregen, alle kleuren te vervangen. Het logo was zwart-wit en ik heb er een kleurenlogo van gemaakt. Na het opslaan (gewoon weer als eps) en de volgende dag weer openen is alles wazig grijs geworden, geen enkele kleur meer.

Ik kreeg wel de volgende melding bij het opslaan:

Vanwege de beperkingen van de opgegeven bestandsindeling (en mogelijk de door u geselecteerde opties voor opslaan) wordt het opgeslagen bestand tot een samengevoegd beeld beperkt. Wilt u doorgaan?

Ik heb altijd gedacht dat opslaan in eps formaat het beste was. Op de een of andere manier gaat dat bij mij dus niet op. Is er iemand die een soortgelijke melding gehad heeft? Of is een ander bestandsformaat ook 'goed genoeg'. :|

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ik in PSP altijd doe is bestanden waar ik mee bezig ben opslaan als .PSP en pas op het einde converteren naar het gewenste formaat. Dan blivjen dingen als lagen e.d. ook gewoon zoals ze zijn zeg maar.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Niek_ schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 11:40:
Ik ben een tijdje bezig geweest om in een logo wat ik in eps aangeleverd heb gekregen, alle kleuren te vervangen. Het logo was zwart-wit en ik heb er een kleurenlogo van gemaakt. Na het opslaan (gewoon weer als eps) en de volgende dag weer openen is alles wazig grijs geworden, geen enkele kleur meer.
PSP werkt (correct me if I'm wrong, nooit mee gewerkt) met pixels, niet met vectoren. Misschien kun je het bestand beter met Inkscape (even googlen, is open source freeware vector editor) openen en kijken of het daar wel mee werkt.
|Vanwege de beperkingen van de opgegeven bestandsindeling (en mogelijk de door u geselecteerde opties voor opslaan) wordt het opgeslagen bestand tot een samengevoegd beeld beperkt. Wilt u doorgaan?
EPS kan behalve vectoren ook pixels opslaan (dit bijv. voor foto's e.d. in een voor de rest uit vectors bestaand logo - eigenlijk sowieso al fout, maar okee). Het ziet er naar uit dat hij in PSP de EPS om heeft gezet naar pixels, en dat in het EPS-bestand zelf kleurinformatie zat. Als je dan op wil slaan sla je niet de vectoren op maar de pixels.
Ik heb altijd gedacht dat opslaan in eps formaat het beste was.
Dan begrijp je niet helemaal wat de verschillende formaten inhouden en wat het verschil tussen vectoren en pixels is ;). EPS is het beste - als je met vectoren te doen hebt. Als je inzoomt op het bestand moet je scherpe lijnen zien, geen blokjes. Voor gewone afbeeldingen zijn er andere formaten beter (PSD heeft z'n voordelen, maar TIFF en TGA ook).
Op de een of andere manier gaat dat bij mij dus niet op. Is er iemand die een soortgelijke melding gehad heeft? Of is een ander bestandsformaat ook 'goed genoeg'. :|
Mijn tip : Inkscape proberen en kijken wat er gebeurt als je het daar opslaat als EPS (na kleuren veranderd te hebben), en dan opent in PSP. Photoshop opent namelijk ook EPS files in pixels en vraagt dan welke resolutie je wilt hebben (je 'rendert' het bestand dan).

[ Voor 5% gewijzigd door Yoozer op 30-07-2005 13:00 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:59
allereerst ff overschakelen op een echt pakket als photoshop >:)
Yoozer schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 12:59:
[...]
PSP werkt (correct me if I'm wrong, nooit mee gewerkt) met pixels, niet met vectoren. Misschien kun je het bestand beter met Inkscape (even googlen, is open source freeware vector editor) openen en kijken of het daar wel mee werkt.
nee .psp kan ook vectoren opslaan, het is gewoon een multi format, net als dat je in .psd ook gewoon vectoren kan opslaan. moet je alleen wel zorgen dat je een square of text wel als vector aanmaakt en niet als fill of selectie maar dat lijkt me logisch :)

en idd, gewoon tot aan de final opslaan als .psp of .psd als je met photoshop werkt en als laatste converteren, en zelfs dan nog de originelen bewaren. je zal altijd zien dat je net nog iets moet veranderen en dan in een jpg moet gaan zitten kloten, en das niet zo fijn als je met veel layers werkt

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

bolleh schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 13:22:
allereerst ff overschakelen op een echt pakket als photoshop >:)
Voor vectoren en logo's moet je sowieso geen Photoshop gebruiken maar Illustrator. Maar wat betreft je commentaar richting PSP, >:)
nee .psp kan ook vectoren opslaan, het is gewoon een multi format, net als dat je in .psd ook gewoon vectoren kan opslaan. moet je alleen wel zorgen dat je een square of text wel als vector aanmaakt en niet als fill of selectie maar dat lijkt me logisch :)
Ja, maar da's native - dat zit in een PSD bestand zelf. PS opent EPS ook gewoon als pixels, probeer maar eens met een logo van brandsoftheworld.com of zo.

teveel zooi, te weinig tijd