Toon posts:

Nieuw systeem met PCIe of AGP kanon?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnen nu en een paar weken wil ik een nieuw systeem in elkaar zetten. Mijn keuzes tot nu toe: AMD 3000+ Venice core, 1GB ram en een 6800 GT videokaart. Mijn dilemma: de 6800 GT PCIe versie is minimaal 50 euro duurder dan de agp versie, maar PCIe is de nieuwe techniek. Ik heb al veel topics doorgelopen met de hoop dat ik een besluit kon nemen maar tevergeefs. Het gaat hier dus om een nieuw systeem.

Welk systeem is prijs/presentatie het best? Een 6800 GT PCIe + PCIe mobo of een 6800 GT agp + agp mobo? Ik zit niet heel ruim in mijn budget en een verschil € 50 is best groot voor mij.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 21:20:
Binnen nu en een paar weken wil ik een nieuw systeem in elkaar zetten. Mijn keuzes tot nu toe: AMD 3000+ Venice core, 1GB ram en een 6800 GT videokaart. Mijn dilemma: de 6800 GT PCIe versie is minimaal 50 euro duurder dan de agp versie, maar PCIe is de nieuwe techniek. Ik heb al veel topics doorgelopen met de hoop dat ik een besluit kon nemen maar tevergeefs. Het gaat hier dus om een nieuw systeem.

Welk systeem is prijs/presentatie het best? Een 6800 GT PCIe + PCIe mobo of een 6800 GT agp + agp mobo? Ik zit niet heel ruim in mijn budget en een verschil € 50 is best groot voor mij.
kwa videokaart is het verschil opzich te verwaarlozen maar je zult met pci express wel wat meer voorbereid zijn voor de toekomst, ook zul je een nieuwer chipset hebben met pci express, dat is dan ook weer een voordeel tov je gehele systeemperformance.

Als je iemand ben die een pc voor een tijdje gebruikt en na een tijd de boel weer in 1x wil vervangen dus het zaakje desnoods 2e hands verkoopt, dan hoeft pci express in princiepe weer niet. Als je rekening houd met de toekomst en je uprade wel is een systeem dan is het wel weer mooi meegenomen.
Zelf vervang ik altijd liever bij een upgrade heel het spul, en verkoop het oude gewoon dan weer.

Ben zelf gewoon van mening dat pci-express pas echt het grote voordeel ervan bewijst bij de toekomstige kaarten.

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 15:54

Brainless-NL

lolkipo

In principe zou het op dit moment niets uitmaken qua performance. Het enige probleem van een agp mobo kopen op dit moment is dat je over 3 maanden (bij wijze van spreken) weer een ander bord kunt gaan halen omdat alle goede videokaarten dan op pci-e worden uitgebracht.

Ik zou zeker aanraden een pci-e bord te nemen, in combinatie met een x800xl of een ander koopje van alternate.de :) (ze hebben VEEL goede Ati kaarten in de aanbieding namelijk)

Verwijderd

Topicstarter
Maar zou dat verschil in snelheid merkbaar zijn met een pcie chipset? Ik ben iemand die eigenlijk de boel het liefst in 1 x vervangt, oftewel, oude systeem verkopen en een nieuwe bouwen. Dat doe ik namelijk nu ook, deze computer is een Athlon XP 2500 +, Radeon 9700 Pro, 512 mb RAM.

Ik zie nergens bij alternate een 6800 GT of die van ATI met PCIe aansluiting onder de € 250. Mijn voorkeur gaat op dit moment naar een gewoon systeem met een AGP kaart alleen vanwege het prijsverschil maar of ik goed zit voor de toekomst?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog doorslaggevende reacties voor mijn keuze?

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:08

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Het voordeel wat je hebt met PCI-E is dat je over bijvoorbeeld een jaar een upgrade kan doen naar een nieuwe videokaart. Met AGP zijn de laaste versies er nog en dan is het zo goed als afgelopen.

Je keuze hangt er gewoon van af hoeveel je je computer gebruikt en waarvoor :) Wil je over een half jaar of een jaar bij-blijven in het grafische geweld, dan zou ik voor een PCI-E bordje gaan :)

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
~

[ Voor 100% gewijzigd door Jckx op 30-07-2005 15:12 . Reden: Iemand was me voor :) ]

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Als je, zoals je eerder zei, bij een upgrade ook je moederbord meeneemt, zou ik voor AGP gaan en dan wel voor deze kaart: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=JAGV66&. Zonder enige twijfel, aangezien AGP bij de huidige generatie kaarten nog geen bottleneck is.

[ Voor 16% gewijzigd door Rob_G op 30-07-2005 15:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik wil niet over een jaar een nieuwe graka omdat er dan weer een net wat nieuwere/ betere kaart is. Over een jaar of 1,5 of 2 zal het systeem toch weer doorschuiven naar m'n broertjes/ouders. Misschien moet ik dan toch voor een AGP mobo gaan icm een agp graka. Waarom zou ik juist voor een X800 Pro moeten gaan en niet voor de 6800 GT? Heb verschillende topics doorgelezen en krijg de indruk dat de prestaties van beide kaarten niet heel erg aan elkaar onderdoen. Mijn belangrijkste game: Battlefield 2. Ik lees over de X800 Pro dat er wel eens texture problemen zijn met die kaart. Misschien dan toch beter voor de 6800 GT gaan ondanks die duurder is dan de X800 Pro?

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:31
Rob_G schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 15:15:
Als je, zoals je eerder zei, bij een upgrade ook je moederbord meeneemt, zou ik voor AGP gaan en dan wel voor deze kaart: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=JAGV66&. Zonder enige twijfel, aangezien AGP bij de huidige generatie kaarten nog geen bottleneck is.
Je hebt dan wel als nadeel dat als je een upgrade van je cpu naar bijvoorbeeld een athlon 64X2 doet, en wat meer geheugen je niet een PCIe videokaart erin kan gooien. Een oplossing zou zijn als je een moederbord met een ULI TGI chipset neemt. Deze heeft namelijk en AGP en PCIe sloten.

Kijk hier voor meer info!

What a fine day for Science! | Specs

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Antwoord op je vraag is simpel;
Wil je het nieuwe systeem in de toekomst upgraden? Ga dan voor PCIe.
Schaf je in de toekomst toch een compleet nieuw systeem aan, ga dan voor AGP.
Over een jaar of 1,5 of 2 zal het systeem toch weer doorschuiven naar m'n broertjes/ouders
AGP dus lijkt me.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
En toen ging die videokaart kapot na de garantietermijn, en toen werden er bijna alleen nog maar PCIe kaarten verkocht. En toen moest je alsnog een PCIe moederbord kopen. :)

Ik zie geen enkele reden om voor AGP te kiezen, behalve dan het prijsverschil. Ik denk dat als je je ogen goed open houdt je een PCIe versie voor weinig kan krijgen

PCI-E all the way.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 16:05:
En toen ging die videokaart kapot na de garantietermijn, en toen werden er bijna alleen nog maar PCIe kaarten verkocht. En toen moest je alsnog een PCIe moederbord kopen. :)

Ik zie geen enkele reden om voor AGP te kiezen, behalve dan het prijsverschil. Ik denk dat als je je ogen goed open houdt je een PCIe versie voor weinig kan krijgen

PCI-E all the way.
En daar ben ik idd ook erg bang voor. Maar een goed PCIe mobo heb je al vanaf € 90 en het verschil tussen agp en pcie is minimaal 50 euro. Ik denk dat ik het erop waag en koop gewoon agp. Mocht t kapot gaan, pech, dan moet ik gelijk een hele upgrade doen...

Verwijderd

En toen ging die videokaart kapot na de garantietermijn, en toen werden er bijna alleen nog maar PCIe kaarten verkocht
Dan is er toch nog altijd marktplaats waar dan vast wel een goedkoop 2e hands kaartje op de kop te tikken is van een vergelijkbaar type. Gewoon voor agp gaan dus, en dan wel voor de 6800le (goedkoop bij alternate) die je kunt unlocken naar een gewone 6800 of zelfs gt.

edit: De 6800le voor 119euro bij alternate lijkt me momenteel de beste prijs/kwaliteit videokaart

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 16:31 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 16:29:
[...]

Dan is er toch nog altijd marktplaats waar dan vast wel een goedkoop 2e hands kaartje op de kop te tikken is van een vergelijkbaar type. Gewoon voor agp gaan dus, en dan wel voor de 6800le (goedkoop bij alternate) die je kunt unlocken naar een gewone 6800 of zelfs gt.

edit: De 6800le voor 119euro bij alternate lijkt me momenteel de beste prijs/kwaliteit videokaart
Weet je hoe lastig het is om een fatsoenlijke PCI kaart te krijgen voor derbij, AGP gaat straks gewoon veel slechter beschikbaar zijn dan PCIe. Upgraden is er ook niet meer bij dan, omdat er straks geen nieuwe GPU's meer op AGP komen. En dan moet je maar een 2de handsje op Marktplaats gaan kopen ?, waar je ook je vraagtekens achter kan zetten, omdat je iets 2de hands koopt wat in de regel toch een stuk minder betrouwbaar is dan nieuw spul met garantie. Ik zou me er niet aan wagen, gewoon die extra 50 euro neerleggen en er zeker van zijn dat je PC in de toekomst ook nog voldoende ondersteuning biedt voor modernere technieken.

Zelfde geldt voor AGP moederborden, die zullen ook steeds schaarser worden en als die kapot gaat ?

Je kan dan wel kiezen voor zo'n ULI plankje met AGP en PCIe, maar die dingen moeten eerst nog maar eens leverbaar worden.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Pagina: 1