[Adobe CS2]Exporteren naar PDF icm cmyk lukt niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 576 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StickyPoundeZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik heb voor mijn sportvereniging me de laatste tijd bezig gehouden met het in elkaar knutselen van het jubileumboek. Hiervoor kreeg ik allerlei teksten met bijbehorende plaatjes aangeleverd en van die 40 pagina's moest ik dus maar wat moois zien te maken. Ik besloot dit te doen in Adobe InDesign CS2, omdat ik dit toevallig nog op mijn pc had staan, ik heb hiervoor totaal geen ervaring met dit soort werk.

Nu moest ik voor de drukker een proefbestand sturen, en ik stuurde hem een pdf van 1 pagina. Één van zijn opmerkingen, waar het hier om gaat, was:
Er zitten RGB beelden in deze moeten worden omgezet naar cmyk (let op kleur)
Dat kon best, want ik had een kleur aangemaakt met RGB, namelijk een kleur paars 99,00,99. Ik deze veranderen naar cmyk, dat was verder geen probleem. Toen ben ik mijzelf wat verder gaan verdiepen in die color profile's om zeker te weten dat het hele pdf bestand nu cmyk was. Maar als ik in Adobe Bridge kijk staat er bij Color Profile: sRGB IEC61966-2.1. En dit krijg ik met geen mogelijkheid weg! ik heb zo'n beetje alle exportmogelijkheden geprobeerd. Ook als ik eerst converteer naar EPS, en dan met distiller er een PDF van maak, staat die RGB er nog steeds. Maar bij het exporteren naar EPS heb ik toch echt aangegeven dat alles cmyk moest zijn...

Wie redt mij? De deadline is 1 augustus. Search leverde niets op over dit probleem, evenals google niet. Ik heb de hele Creative Suite 2 van Adobe, andere software is via de vereniging ook nog wel aan te komen mocht dit nodig zijn...

Everything is possible, until it's not.

• benoni
  • Niet online
Nu ik toch bezig ben heb ik de belangrijkste aandachtspunten voor drukklare PDF export even op een rijtje gezet.

1. Drukwerk-kleurinstellingen voor het document vastleggen:
Edit -> Colour Settings -> 'Enable colourmanagement' aanzetten, voor CMYK een 'Euroscale Coated V2' profiel kiezen*, onderin bij 'conversion options' bij voorkeur 'relative colorimetric'.

2. PDF exporteren volgens de Europese offsetdruk standaard*:
Kies bij het exporteren als PDF voor de 'PDF/X-3' standaard. Dit is een standaard die vanuit de uitgeverswereld is ontwikkeld die we goed als uitgangspunt kunnen nemen. De volgende punten moet je eventueel nog aanpassen:

Tabblad 'Compression':
- 'Crop image data to frames' kun je aanklikken (als je kleine uitsnedes van grote afbeeldingen hebt geplaatst, knipt de exportmodule de ongebruikte oppervlak weg van de bitmaps, dus dat scheelt megabytes)

Tabblad 'Marks and Bleeds':
- Printermarks zijn voor de meeste drukkers niet verplicht, maar 't kan handig zijn als je een finale kleurenproef van de PDF draait.
- Niet vergeten: Bij 'Bleed' moet je rondom 3 mm invullen als je drukwerk aflopend is.

Tabblad 'Advanced':
- Ik klik altijd eerst het knopje 'Ink manager' aan om te kijken ofdat er losse steunkleuren in het rijtje staan. Normaal moet je die omzetten naar proceskleuren (CMYK). Dit kan per kleur of met het knopje 'All spots to process' onderin het dialoogvenster.
- De keuzeknop 'Colour' kun je op 'CMYK' zetten of op 'Leave unchanged'. Bij 'CMYK' zet InDesign echt alle elementen in het document om naar één CMYK profiel. Daarbij moet je wel één ding goed achteraf controleren: het kan zijn dat specifiek opgebouwde kleuren (bijvoorbeeld de zwart van normale tekst) ook worden omgerekend naar het gekozen kleurprofiel. In zo'n geval word in het zwart van (dunne) letters ook cyaan, magenta en yellow meegedrukt, en dat is voor de drukker erg lastig om mooi te krijgen. 'Leave unchanged' betekent dat afbeeldingen niet worden omgerekend naar een ander profiel, en dus dat RGB-afbeeldingen ook als zodanig in het PDF-bestand worden meegestuurd. Nu is het zo dat doordat je het 'Output Intent Profile' op 'Euroscale Coated V2' hebt staan, dat een daarop ingesteld prepress-systeem alsnog de juiste kleurscheiding maakt voor offsetdrukwerk. Maar pas op: bij niet-geconfigureerde systemen worden RGB objecten vaak omgezet naar zwart/wit in plaats van CMYK.

Sidenote:
Wij werken vaak met Photoshop RGB bestanden voorzien van layers (met transparantie), die we ook als .psd importeren. Voor pagina's met Photoshop layers erin past InDesign altijd de 'transparency flattener' toe bij het exporteren (om de transparantie effecten te renderen), waardoor alsgevolg de hele pagina naar CMYK wordt omgezet. Trouwens, de renderkwaliteit moet overigens wel op 'High resolution' staan, maar dat is als het goed is standaard ingesteld bij PDF-X3.

*Dit hangt natuurlijk ook af van je drukker. Soms is er een handleiding. Kijk op hun internetsite of vraag je account manager.

[ Voor 92% gewijzigd door benoni op 30-07-2005 01:08 ]

• StickyPoundeZ
Afbeeldingslocatie: http://img178.imageshack.us/img178/4972/indesign19nl.th.png

Zoals je kan zien mist de optie om Colourmanagement aan te zetten. Grijze letters zijn eigenlijk zwart, ik kan alles instellen, daar niet op letten.

[ Voor 6% gewijzigd door StickyPoundeZ op 30-07-2005 00:49 ]

• benoni
  • Niet online
Mmmja... misschien is het een verschil met de MacOSX port van de software.
Ik had intussen wat getest en getikt, dat zie je als het goed is hierboven ;-)

• StickyPoundeZ
En toch blijft Adobe Bridge maar roepen dat t Color Profile dat RGB bevat... Heb jij misschien een andere manier om te controleren of er nog RGB componenten aanwezig zijn of dat t helemaal uit CMYK bestaat? Wellicht dat daar tooltjes voor zijn. Heb gezoch maar kon niet vinden, wellicht foute zoekopdrachten...

Daarnaast had jij het over Bleed icm aflopend. Mij is verteld dat bij deze drukker er een afloop moest zijn van 3mm. Ik heb zeg maar een volledig gevuld liggend A4'tje in InDesign, als ik bij Bleed dan overal 3mm invul, komt er een witte 'marge' van 3mm omheen. Is dit wat de drukker bedoelt met afloop?

• benoni
  • Niet online
'Bleed' betekent inderdaad 'afloop'. Als het goed is dan heb je beeldelementen (kleurvlakken, foto's) die tot aan de rand komen ook zo'n 3 mm over de rand laten steken. Dit geeft de drukkerij wat ruimte om het product te kunnen afwerken.

Heb je de 'professional' versie van Acrobat? Dan kun je 'Preflight' kiezen in het 'Document' menu, en vervolgens het document testen op eventuele problemen, bv. 'List all objects not 4c' om RGB elementen op te sporen.

Wat ook handig is: zowel in Acrobat als in Indesign kun je 'Separation Preview' kiezen, en vervolgens per kleurkanaal aanklikken. Zie je precies of de kleuropbouw van de zwarte tekst goed is.

Addit:
Oja, als je Adobe Bridge gebruikt moet je ook even letten op de centrale kleurinstellingen.
(zie ook info en support van Adobe). En/of je werkbestand even opnieuw bewaren, zodat Bridge de info bijwerkt.

[ Voor 33% gewijzigd door benoni op 30-07-2005 01:47 ]

• StickyPoundeZ
Hmmz, in de Preflight is er niets meer te vinden van het RBG gebeuren, wellicht houdt Adobe Bridge ons voor de gek. Ik ga er maar van uit dat t klopt, anders hoor ik het vanzelf wel bij de drukker...

Dan nog even over die afloop: ik probeer het te begrijpen: Ik heb een InDesign ontwerp, maar overal komen die precies tot de rand van het A4. Als ik dan Bleed gebruik komt er een witte rand omheen. Of is het de bedoeling dat ik mijn achtergrondafbeeldingen tot in de bleed laat doorlopen zodat er geen witte rand meer is?

offtopic:
nu eerst slapen

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

StickyPoundeZ schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 02:06:
Hmmz, in de Preflight is er niets meer te vinden van het RBG gebeuren, wellicht houdt Adobe Bridge ons voor de gek. Ik ga er maar van uit dat t klopt, anders hoor ik het vanzelf wel bij de drukker...

Dan nog even over die afloop: ik probeer het te begrijpen: Ik heb een InDesign ontwerp, maar overal komen die precies tot de rand van het A4. Als ik dan Bleed gebruik komt er een witte rand omheen. Of is het de bedoeling dat ik mijn achtergrondafbeeldingen tot in de bleed laat doorlopen zodat er geen witte rand meer is?

offtopic:
nu eerst slapen
Je moet achtergrondafbeeldingen 3 mm over die rand laten doorlopen en dan exporteren met bleed van 3mm. Dat is zeg maar om te snijden. Als jij tot de rand van het A4 gaat en je A4 wordt uit drukvel gesneden dan gaat dat niet goedkomen, vandaar de bleed. En die 3mm is gebasseerd op lompe drukkers ;) Maar wel standaard.

Weet je zeker dat al je fotomateriaal wel CMYK-eps is. Overigens zou ik erg geen profiel aanhangen, dat is veiliger dan Euroscale coated aan je cmyk bestanden hangen want dat gebruikt in NL vrijwel geen enkele drukker :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1