Ik heb voor mijn sportvereniging me de laatste tijd bezig gehouden met het in elkaar knutselen van het jubileumboek. Hiervoor kreeg ik allerlei teksten met bijbehorende plaatjes aangeleverd en van die 40 pagina's moest ik dus maar wat moois zien te maken. Ik besloot dit te doen in Adobe InDesign CS2, omdat ik dit toevallig nog op mijn pc had staan, ik heb hiervoor totaal geen ervaring met dit soort werk.
Nu moest ik voor de drukker een proefbestand sturen, en ik stuurde hem een pdf van 1 pagina. Één van zijn opmerkingen, waar het hier om gaat, was:
Wie redt mij? De deadline is 1 augustus. Search leverde niets op over dit probleem, evenals google niet. Ik heb de hele Creative Suite 2 van Adobe, andere software is via de vereniging ook nog wel aan te komen mocht dit nodig zijn...
Nu moest ik voor de drukker een proefbestand sturen, en ik stuurde hem een pdf van 1 pagina. Één van zijn opmerkingen, waar het hier om gaat, was:
Dat kon best, want ik had een kleur aangemaakt met RGB, namelijk een kleur paars 99,00,99. Ik deze veranderen naar cmyk, dat was verder geen probleem. Toen ben ik mijzelf wat verder gaan verdiepen in die color profile's om zeker te weten dat het hele pdf bestand nu cmyk was. Maar als ik in Adobe Bridge kijk staat er bij Color Profile: sRGB IEC61966-2.1. En dit krijg ik met geen mogelijkheid weg! ik heb zo'n beetje alle exportmogelijkheden geprobeerd. Ook als ik eerst converteer naar EPS, en dan met distiller er een PDF van maak, staat die RGB er nog steeds. Maar bij het exporteren naar EPS heb ik toch echt aangegeven dat alles cmyk moest zijn...Er zitten RGB beelden in deze moeten worden omgezet naar cmyk (let op kleur)
Wie redt mij? De deadline is 1 augustus. Search leverde niets op over dit probleem, evenals google niet. Ik heb de hele Creative Suite 2 van Adobe, andere software is via de vereniging ook nog wel aan te komen mocht dit nodig zijn...
Everything is possible, until it's not.