Toon posts:

Asus A8N-SLI Deluxe wil niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag een nieuwe hardeschijf erbij. Een diamondmax 10 sata schijf,
Toen ik Silicon sata controller aan zette in de bios omdat de nv controller niet meer leek te werken hield de pc op met booten.

Enkele bios resets en tig maal normale resets later begin ik wel de hoop te verliezen.

De monitor blijft dus uit. Toetsenbord reageerd niet. Mevrouw van de bios zegt ook niks.
Pci bus was al gestopt met werken dus een pci videokaart werkt ook niet. Al met al denk ik dat het moederbord het begeven heeft maar omdat ik m'n computer deze week hard nodig heb wil ik het nog niet opgeven.

De computer is nu helemaal kaal zon beetje op ram en processor na. Wat kan ik nog proberen?

Hardware:
Asus a8n-sli deluxe
AMD 3500+ Winchester
4x Kingston 512MB DDR 400 (KVR400X64C3AK2/1G)
Asus NVIDIA EN6600GT/TD

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

Weet je zeker dat je het BIOS op een goede wijze hebt gereset ?
Ik strooi m'n BIOS Clear tutorial/vehaaltje nog maar een keer rond ;)

BIOS Clearen doe je op deze manier :) In het boekje van het moederbord staat informatie m.b.t. tot BIOS clearen.

• Stekker uit de PC
• PC aanzetten
• Jumper verzetten
• PC aanzetten
• Jumper weer terug plaatsen
• Stekker in de PC
• PC aanzetten
Afbeeldingslocatie: http://img145.echo.cx/img145/4475/biosjumperenbatterijrev13yi.jpg
Jmper voor BIOS clearen en het batterijtje. De jumper zit vaak in de buurt van de batterij. Wordt vaak JP1 genoemd. In de handleiding staat overigens aangegeven waar de jumper zich bevindt :)

Op deze manier is het BIOS 100% zeker gecleared/gereset.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat je verhaal net in het andere topic te lezen. Met de power knop erbij had ik het nog niet geprobeerd. Wel volgens de handleiding van het moederbord.

Helaas werkt het op beiden manieren niet om de pc nog aan de praat te krijgen.

M'n pata schijf is een diamondmax 10 ook. Nu staan deze er om bekend problemen te geven met mijn bios (1002) een keer eerder is me dit al overkomen. Maar toen na 20 resets deed tie het weer. Nu hangen er geen schijven aan, Maar voorbij de bios komen lukt niet.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 20:31:
Ik zat je verhaal net in het andere topic te lezen. Met de power knop erbij had ik het nog niet geprobeerd. Wel volgens de handleiding van het moederbord.

Helaas werkt het op beiden manieren niet om de pc nog aan de praat te krijgen.

M'n pata schijf is een diamondmax 10 ook. Nu staan deze er om bekend problemen te geven met mijn bios (1002) een keer eerder is me dit al overkomen. Maar toen na 20 resets deed tie het weer. Nu hangen er geen schijven aan, Maar voorbij de bios komen lukt niet.
"voorbij de bios komen".

M.a.w., voorbij de POST komen.
POST staat voor Power On Self Test. Daar wordt o.a. het geheugen geteld. (Zegmaar het 2e scherm dat je ziet als de PC opgestart is. (incl. bootscreen van de videokaart))

Als ik jouw verhaal lees krijg je helemaal geen beeld. Dus ook geen POST en kun je, vanzelfsprekend, ook niet het BIOS in komen.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk het is voorbij de post komen wat niet lukt :)

Maar de mevrouw zegt ook niks dus kennelijk loopt de boel echt vast op iets.
Iemand nog tips?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik heb gelezen dat de Maxtor Diamondmax 10 schijf van vóór Februari 2005 een oudere firmware heeft welke incompatible is met jouw moederbord.
Ik weet niet of het moederbord hierdoor stuk kan gaan. (Als ik dit topic met jouw probleem lees kán blijkbaar wel :z)
Bij de meeste verhalen zie ik dat er alleen problemen zijn maar geen permanente schade.

Misschien dat je in het [rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 9[/rml] topic meer informatie kunt vinden ?

Misschien is het ook verstandig, mits dat kan én mits jouw firmware oud is, de firmware van de harde schijf te updaten.

Misschien is het verstandig om de hardware RMA te sturen. Misschien dat je dan meteen de hardeschijf kun omruilen voor een ander/nieuwer model zonder problemen.

Het updaten en testen van dingen gaat alleen wel moeilijk zonder werkende PC 8)7. RMA'en is misschien de verstandigste optie.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pata diamondmax 10 is idd van voor februari en eigenlijk was ik in de veronderstelling dat het probleem aan de bios van m'n mobo lag.
Dus na dat m'n mobo retour is zal ik zeker die maxtor firmware updaten. Bedankt voor de tip!

Rest mij nog een vraag; wat te doen met de standaard amd cpu koeler? deze moet er vanaf om het mobo rma te sturen. Wordt dit bij het inbouwen nieuwe koelpasta op een schoongepoetste koeler doen of zal de warmtepleister goed los komen en hebruikbaar zijn?
Dat laatste lijkt me onwaarchijnlijk maar ik wil ook niet de 3 jaar fabrieksgarantie verliezen op m'n proc door zelf koelpasta aan te brengen. De proc is een amd 3500 winnie die nu vanaf januari in bedrijf is geweest.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 13:38:
Rest mij nog een vraag; wat te doen met de standaard amd cpu koeler? deze moet er vanaf om het mobo rma te sturen.
Zowel de koeler als de CPU moeten verwijderd worden ;).
Wordt dit bij het inbouwen nieuwe koelpasta op een schoongepoetste koeler doen of zal de warmtepleister goed los komen en hebruikbaar zijn?
Dat laatste lijkt me onwaarchijnlijk maar ik wil ook niet de 3 jaar fabrieksgarantie verliezen op m'n proc door zelf koelpasta aan te brengen. De proc is een amd 3500 winnie die nu vanaf januari in bedrijf is geweest.
Warmtepleister = Thermal pad.

In geval van de AMD Athlon XP moet je volgens de richtlijnen van AMD :
De koeler en de 'die' van de processor schoonmaken. Daarna een nieuw thermal pad aanbrengen en de koeler installeren. Warmtegeleidingspasta mag je officieel alleen gebruiken als je de koeler vaker verwijderd. Volgens AMD kan de warmtegeleidingspasta na verloop van tijd uitharden en problemen opleveren. Ik heb 1x meegemaakt dat dat daadwerkelijk het geval was. Het ging hierbij over een redelijk ver opgevoerde PC met vrij hoge temperaturen. In een normaal draaiende PC heb ik nooit problemen gehad met warmtegeleidingspasta.

Hoe het exact zit bij de AMD Athlon 64 weet ik niet. Het kan inderdaad zo zijn dat je officieel de garantie kwijt bent na het aanbrengen van warmtegeleidingspasta.
In de 'Builders Guide' van de AMD Opteron staat dat indien de thermalpad beschadigt (e.d.) is je een nieuwe moet aanbrengen. Er wordt een link gegeven naar http://ask.amd.com om daar technische support aan te vragen.

Wil je het dus professioneel en op de manier van AMD oplossen dan moet je een AMD Certified thermal pad aanbrengen. Neem je de middenweg (wat veel gebeurt) dan kun je warmtegeleidingspasta aanbrengen. Met die pasta gaat het praktisch altijd goed.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de heldere uitleg. Het lijkt me het beste om de oude thermal pad te verwijderen dmv wat poetsen met medische alcohol. Is dit juist of kan ik deze beter laten zitten?
Pagina: 1