Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wil graag eens Win Vista proberen, maar heb alleen geen reserve PC.

Is het mogelijk Vista samen met XP home als dual boot te draaien??

Hoe kan ik dit het beste doen?

grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55
Weet niet aangezien Vista gebruik maakt van GPT, wat je wel zou kunnen doen als je echt alleen wilt kijken is een virtual PC draaien, en daarop booten en installeren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Daemon Tools installeren, iso mounten en vanuit Windows installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
offtopic:
Heb je WiinVista al? Das vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sds
  • Laatst online: 30-07 15:48

sds

Op de dvd - \docs\setup.htm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
theovds schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 20:12:
offtopic:
Heb je WiinVista al? Das vlot.
offtopic:
MSDN subscribers en andere ICT mensen kunnen Betá 1 al legaal downloaden.. ;)

Als het goed is zou dit moeten kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door endless op 29-07-2005 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Installeren op een aparte partitie.
En als je ervan af wilt, gooi je de bestanden van die partitie vanuit XP home eraf.
Vervolgens haal je de extra regel uit je boot loader.
configuratiescherm > systeem > Geavanceerd > Opstart- en herstelinstellingen > bewerken

www.gijsbesselink.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb vista op een aparte partitie en heb nu schijnbaar 2 bootloading schermen?
eerst in het engels en daarna 1 in het nederlands (ik denk van win xp home).
iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:18
start -> uitvoeren: c:\boot.ini

Of anders je boot.ini hier even posten..

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Lezen we tegenwoordig geen documentatie meer of howto's?

Vista/Longhorn heeft een nieuwe bootloader, die zie je nu als eerste. GPT (de nieuwe bootloader) roept de bootloader van XP vervolgens weer aan > vandaar je 'oude' XP bootloader weer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonzO
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 13:41
Yup ik heb precies hetzelfde... is ZEER irritant.
Je krijgt eerst een bootloader van Windows Vista met de opties:
- Windows Longhorn
- Other (older then Longhorn) Operating System.
Wil je naar Vista > druk je op Longhorn. Wil je naar XP > Other Operating System > kun je weer kiezen tussen XP en Longhorn > kies je XP.

Wat je dus opvalt... Longhorn word nog gebruikt in die bootloader.

edit:
Wat backslash32 zegt :P

[ Voor 7% gewijzigd door BonzO op 30-07-2005 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan haal je Longhorn Vista toch gewoon weg uit de XP-bootlader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 14:15
hoe haal ik die vista bootloader eraf? in probeerde m net te installen, maar geeft een blauw scherm bij de 1e boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonzO
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 13:41
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 15:56:
Dan haal je Longhorn Vista toch gewoon weg uit de XP-bootlader?
Als ik 'm uit boot.ini weghaal is hij ook uit de Longhorn bootloader... had ik namelijk al geprobeerd.
sharkzor schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 15:58:
hoe haal ik die vista bootloader eraf? in probeerde m net te installen, maar geeft een blauw scherm bij de 1e boot
Bij mij start Vista nou alleen op bij de Vista bootloader en niet diegene die erna komt. :P Allemaal weer erg raar :?

[ Voor 39% gewijzigd door BonzO op 30-07-2005 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

BonzO schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 15:55:
Yup ik heb precies hetzelfde... is ZEER irritant.
Je krijgt eerst een bootloader van Windows Vista met de opties:
- Windows Longhorn
- Other (older then Longhorn) Operating System.
Wil je naar Vista > druk je op Longhorn. Wil je naar XP > Other Operating System > kun je weer kiezen tussen XP en Longhorn > kies je XP.

Wat je dus opvalt... Longhorn word nog gebruikt in die bootloader.

edit:
Wat backslash32 zegt :P
ja ok maar het is nog Beta he alles zal nog wel niet optimaal werken en alle namen zullen ook nog wel niet aangepast zijn.

Ik heb hem ook gekregen dus zal hem eens installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BackSlash32 schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 15:51:
Lezen we tegenwoordig geen documentatie meer of howto's?
Daarom heeft Microsoft het natuurlijk alleen gereleased aan "serieuze developers". Aan feedback van amateurs en prutsers hebben ze niks. Die doen overigens waarschijnlijk toch geen moeite om iets te melden. En wie Vista installeert en niet eens zoiets over een bootloader kan uitzoeken, tja...

En ja, "Longhorn" wordt nog heel veel gebruikt. Zo belangrijk is de naam nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
edit:
laat maar

[ Voor 93% gewijzigd door bjck op 30-07-2005 16:23 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adw
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-08 12:03

Adw

Ik heb Windows Vista vanuit windows Xp Home geinstalleerd, maar bij mij ging dat niet goed, ik had de iso op dvd gebrand, vanuit Xp home de installatie gestart, dan herstart ie de comptuter en gaat ie vista installeren. Allemaal normaal, maar nadat Vista geinstalleerd was kon ik XP home niet meer laden. In het scherm waar je de keuze maakt welke windows je op wilt starten, kon ik xp home niet meer opstarten, dan gaf de computer een error. Ik heb uiteraard alles op verschillende partities geinstalleerd. Ik heb geen idee wat er fout is gegaan. Dús tóch even voorzichtig zijn :) ik heb xp opnieuw moeten installeren. Nadat xp home weer was geinstalleerd wilde de longhorn installatie niet meer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dan maar besteft dat dat voornamelijk aan de gebruiker ligt, en waarschijnlijk niet aan de software.

Een beta operating system kun je maar beter niet installeren, tenzij je wel de ervaring en het inzicht hebt om allerlei kleine probleempjes te verhelpen. En dan gaat het niet om het veranderen van een folder view of een thema, maar meer om zaken als bootloaders, driver/hardware problemen, etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jarnotjuh schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 15:50:
start -> uitvoeren: c:\boot.ini

Of anders je boot.ini hier even posten..
[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows Longhorn" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USENEWLOADER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ff een paar vraagjes voordat ik het dr ook maar ns op ga wagen...

Ik wil dus ook graag een dualboot, maar Windows XP moet automatisch opgestart worden bij het aanzetten van de pc. Ik neem aan dat je dat kunt instellen in de boot.ini van Vista?

En wat nou als ik mijn XP niet meer kan booten net als Adw. Ik ga Vista op een aparte HD installen. Had dit niet verholpen kunnen worden door de XP cd erin te doen en dan Repair te kiezen en vervolgens /fixmbr ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Meest veilig is gewoon XP hd 'r uit en andere d'r in hangen, ben je zelf de bootloader/menu ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adw
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-08 12:03

Adw

Bij mij heeft een Xp repair niet mogen baten, maar ik denk dat ik zelf iets onbewust fout heb gedaan, want voorheen kon ik wel gewoon de alpha (build 4029 en 5048) versies installeren zonder enkele problemen met de bootloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er nog een 40 GB schijf liggen waar het op komt. Mocht het mis gaan dan zou ik toch gewoon die schijf eruit kunnen halen en bijv met een knoppix een boot.ini kunnen terugzetten op de XP schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Adw schreef op zondag 31 juli 2005 @ 00:42:
Bij mij heeft een Xp repair niet mogen baten, maar ik denk dat ik zelf iets onbewust fout heb gedaan, want voorheen kon ik wel gewoon de alpha (build 4029 en 5048) versies installeren zonder enkele problemen met de bootloader.
Om de bootloader van XP weer in volle eer te herstellen moet je het volgende doen. :)
Zoek de map 'Boot' op, bij mij was dit C:\Boot. In die map staan een aantal bestanden, je zult ofwel fixntfs.exe of fixfat.exe nodig hebben. In mijn geval is het fixntfs, omdat de system partitie een NTFS partitie is. :)

Open een Command Window (Start>Run..>cmd) en navigeer naar c:\boot
code:
1
2
c:
cd \boot

Vervolgens moet je, afhankelijk van het type partitie het volgende commando doen:
code:
1
2
fixfat -xp
fixntfs -xp

Welke je moet kiezen ligt eraan wat voor partitie je hebt. Zodra je dit gedaan hebt, moet je de properties van C:\boot.ini even aanpassen. Haal het vinkje bij Read-Only weg, en open het bestand in notepad. Er zal iets staan in de vorm van
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows Longhorn" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USENEWLOADER
Hier moet je de waarde van Windows Longhorn verwijderen, in het voorbeeld hier genoemd dus
code:
1
Controleer ook de default instelling zodat deze naar XP verwijst. ;) Hierna save je boot.ini, zet je weer een vinkje bij read-only en kun je gewoon weer rebooten en Windows XP standaard laten starten. :)

Signature

Pagina: 1