Adw schreef op zondag 31 juli 2005 @ 00:42:
Bij mij heeft een Xp repair niet mogen baten, maar ik denk dat ik zelf iets onbewust fout heb gedaan, want voorheen kon ik wel gewoon de alpha
(build 4029 en 5048) versies installeren zonder enkele problemen met de bootloader.
Om de bootloader van XP weer in volle eer te herstellen moet je het volgende doen.

Zoek de map 'Boot' op, bij mij was dit C:\Boot. In die map staan een aantal bestanden, je zult ofwel fixntfs.exe of fixfat.exe nodig hebben. In mijn geval is het fixntfs, omdat de system partitie een NTFS partitie is.
Open een Command Window (Start>Run..>cmd) en navigeer naar c:\boot
Vervolgens moet je, afhankelijk van het type partitie het volgende commando doen:
Welke je moet kiezen ligt eraan wat voor partitie je hebt. Zodra je dit gedaan hebt, moet je de properties van C:\boot.ini even aanpassen. Haal het vinkje bij Read-Only weg, en open het bestand in notepad. Er zal iets staan in de vorm van
code:
1
2
3
4
5
6
| [boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows Longhorn" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USENEWLOADER |
Hier moet je de waarde van Windows Longhorn verwijderen, in het voorbeeld hier genoemd dus
code:
1
| multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows Longhorn" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USENEWLOADER |
Controleer ook de default instelling zodat deze naar XP verwijst.

Hierna save je boot.ini, zet je weer een vinkje bij read-only en kun je gewoon weer rebooten en Windows XP standaard laten starten.