[HTML] frames maar dan zonder

Pagina: 1
Acties:

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
Zit al een tijdje met iets en zoek in nieuwe hoeken maar levert weinig op.

Stel, ik heb een HTML site met frames. Een linker navigatie (+++) en detailpage (...) met bovenaan een logo (DDDDD). Boven de headerbalk nog een 10 pix frame(*), ook aan de zijkanten(*), en onderkant (*) zodat alles gecentreerd wordt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
*DDDDDDDDDDDDDDDDD*
*+++............. *
*+++..............*
*+++..............*
*+++..............*
*+++..............*
*+++..............*

Wat is nu het geval? Als ik op een link klik in + die zich opent in '.', en de tekst is groter dan de beschikbare ruimte, komt er een irritante scrollbar IN het '...' frame. Kan het wel uitzetten, maar is lastig om dan goed te lezen.

Wat ik wil is gewoon eigenlijk een pagina die in een keer doorloopt, bijvoorbeeld: http://www.tweakers.net met scrollen. Dat kan natuurlijk met gewoon 2 frames naast elkaar, maar ik wil zo graag alles in het midden krijgen van een scherm :-).

Mijn vraag: is zoiets te realiseren met HTML, en op welke wijze dan? Ik ben namelijk begonnen met CSS, en kreeg net bij een vraag te horen dat ik dan alleen kan linken als ik gebruik maak van ASP of PHP. En als het ff kan wil ik het liever for the time being via HTML realiseren.

Hoop dat iemand de vraag begrijpt.

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Verwijderd

Dan kun je het best toch maar losse pagina's maken en op elke pagina dezelfde HTML/CSS voor de layout te gebruiken.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

iets met tables gaan doen, lijkt mij het beste idee.
of heel misschien een IFRAME als inhoud blok, die je dmv javascript in hoogte aanpast? (maar dat lijkt me lastig te realiseren, danwel helemaal onmogelijk)

ik zeg: TABLE, en dan gewoon ff een template maken (lege pagina met de goede indeling), en dan die steeds gebruiken om een nieuwe pagina te maken, waar je dan weer heen linkt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• meelmark
FireWurX schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 19:32:
iets met tables gaan doen, lijkt mij het beste idee.
of heel misschien een IFRAME als inhoud blok, die je dmv javascript in hoogte aanpast? (maar dat lijkt me lastig te realiseren, danwel helemaal onmogelijk)

ik zeg: TABLE, en dan gewoon ff een template maken (lege pagina met de goede indeling), en dan die steeds gebruiken om een nieuwe pagina te maken, waar je dan weer heen linkt.
thanks, ik ga eens uitzoeken hoe dat werkt met Table!

* als ik het goed heb je dus met tables het volgende: een standaardpagina (template). Die vul je met tekst en that's it. Voor een nieuwe pagina moet je de template weer vullen en daar opnieuw heen verwijzen. Alles (plaatjes etc.) worden dus telkens opnieuw geladen. Vervolgens kan ik gewoon een CSS sheet gebruiken om de style aan te geven.

* aha.. dus layout via CSS, en dan iedere keer een nieuwe pagina laden. Zelfde principe alleen zonder tables. Ga ik daar mee verder.

[ Voor 32% gewijzigd door meelmark op 29-07-2005 19:44 ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:54

TeeDee

CQB 241

meelmark schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 19:37:
[...]

Ik zou gewoon het advies van Cheatah opvolgen. Tables voor layout zijn niet echt de bedoeling.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

meelmark schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 19:37:
[...]

* als ik het goed heb je dus met tables het volgende: een standaardpagina (template). Die vul je met tekst en that's it. Voor een nieuwe pagina moet je de template weer vullen en daar opnieuw heen verwijzen. Alles (plaatjes etc.) worden dus telkens opnieuw geladen. Vervolgens kan ik gewoon een CSS sheet gebruiken om de style aan te geven.

* aha.. dus layout via CSS, en dan iedere keer een nieuwe pagina laden. Zelfde principe alleen zonder tables. Ga ik daar mee verder.
jahh snel editen he? :P

anyway, wat ik zeg is dus eigenlijk hetzelfde als wat cheetah zegt.
je moet je site opbouwen van een soort van template. gewoon een standaard blancopagina en dan uit bijvoorbeeld een database (of losse tekstfiles of iets anders creatiefs) je pagina inhoud ophalen.

ik doe het meestal met tables. is alles netjes verdeeld in vakjes, zodat je makkelijk kan bijhouden welk vakje wat is.
schijnt niet helemaal de mooiste manier te zijn, maar het werkt :P
en met CSS kan je veel tweaken aan tables zodat het er mooi uit ziet :)

[ Voor 84% gewijzigd door McKaamos op 29-07-2005 19:49 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je toch begint met webdesign, begin dan goed. Dus niet met tables voor de structuur van je pagina. Dat was vroeger mode.

Lees maar waarom je geen tabellen moet gebruiken voor de vorm van je site: http://www.nickverstappen.com/artikelen/tabellengooien/

Verder is het template idee wel leuk uit te voeren met bijvoorbeeld includes in php. Alles wat hetzelfde is op elke pagina kan je mooi in een los bestandje zetten en includen.

Met CSS is verder bijzonder veel mogelijk. Ook Navigatie panelen die blijven staan zoals bij frames. Ook het op de raarste manier uitlijnen en uitvullen van je pagina.

• meelmark
Ok, ik ben met de reacties hier weer wat verder! Ik ben nu lekker bezig geweest met CSS, en gebruik voor iedere pagina dezelfde lay-out.

Probleem: mijn site wordt een log-site met verhalen over mijn reis, en dus komt er af en toe een nieuw verhaal te staan, waarbij dus ook een nieuwe link in het navigatiescherm moet worden geplaatst (alles in tekst onder elkaar). Mijn huidige lay- out is eigenlijk zoals in de TS, maar dan zonder frames :) :) :). Gewoon drie div's.

Dit betekent dat als ik dus op een geven moment 40 logs heb, dat ik bij de volgende log alle 40 HTML bestanden moet openen om de hyperlinks toe te voegen. Dit lijkt me heel wat werk.

Vraag: kan javascript een .txt uitlezen en deze 'virtueel' displayen (zweven ofzo) op een vooraf ingestelde locatie? Of kan alleen PHP of ASP dit? Als het kan, heeft iemand een link naar zo'n soort van javascript template?

Of.. als dat niet kan, is er een programmaatje dat zeg maar een bestand uitleest, waar ik alle links in HTML code in plaats, en die vervolgens een batch aan bestanden afgaat en de links netjes in de HTML pagina's op de juiste plek plaats? Dus gewoon offline.

Of zeg je: ga maar manueel updaten (8>

edit : na wat mogelijke search opties in google te gebruiken, kwam ik op het programma CuteHTML. Dat werkt goed. Je kan alle log's in een keer openen. Ik zoek vervolgens naar het stuk van <div navigation> link1 link2 link3 </div navigation> en kan vervolgens deze exacte link vervangen door dezelfde, maar dan met een extra eronder tikken. Werkt OK.

extra Hm, gaat lekker! Het werkt nu, alleen ben ik bezig met een printsheet te maken. Deze printsheet zit gewoon onderaan de externe sheet. Er is dus een sectie @media screen { codes } en onderaan een sectie @media print {codes}. Het probleem is dat wat ik daar invoer qua omvang etc. van bestaande DIV's niet in de print wordt aangepast. De kleur en opmaak wel van de tekst, maar verder niets.

Ik wil bijvoorbeeld de div die in @media screen als

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#Menu {
    position:absolute;
    top:190px;
    left:102px;
    width:172px;
    padding:10px;
    background-color:#eee;
    border:1px dashed #999;
    line-height:25px;}

weghalen bij het printoverzicht, met de code

code:
1
#menu {display: none;}

Maar hij blijft gewoon staan (wel, onderaan de content tekst, omdat dat zo in het HTML gehierarcheerd staat).

[ Voor 65% gewijzigd door meelmark op 30-07-2005 12:11 ]

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
meelmark schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 08:56:Dit betekent dat als ik dus op een geven moment 40 logs heb, dat ik bij de volgende log alle 40 HTML bestanden moet openen om de hyperlinks toe te voegen. Dit lijkt me heel wat werk.
Dat is nou precies wat niet nodig is met de includes. Het menu (de html ervan) zet je dan in een bestandje (menu.inc.php ofzo) en in de pagina zelf roep je steeds hetzelfde menu aan.

Als je wat verder bent (en het is echt niet moeilijk) hoef je niet voor elke blog een nieuwe pagina te maken. Je laat via php een mysql database uitlezen waar je teksten staan. De pagina krijgt dan gewoon via de url wat extra gegevens mee om te zien welke blog-item getoond moet worden. Dit is een zeer normale gang van zaken.

Dit allemaal is leuk als je het zelf wilt maken, en tijd hebt. Anders zijn kant en klare blogs met adminpagina veel makkelijk voor je.

• meelmark
Cubix schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 12:11:
[...]

Dat is nou precies wat niet nodig is met de includes. Het menu (de html ervan) zet je dan in een bestandje (menu.inc.php ofzo) en in de pagina zelf roep je steeds hetzelfde menu aan.

Als je wat verder bent (en het is echt niet moeilijk) hoef je niet voor elke blog een nieuwe pagina te maken. Je laat via php een mysql database uitlezen waar je teksten staan. De pagina krijgt dan gewoon via de url wat extra gegevens mee om te zien welke blog-item getoond moet worden. Dit is een zeer normale gang van zaken.

Dit allemaal is leuk als je het zelf wilt maken, en tijd hebt. Anders zijn kant en klare blogs met adminpagina veel makkelijk voor je.
thanks!!! ik heb even gezocht met Include, en heb simpel PHP nu op een site actief met die include. Gewoon een .INC bestandje met de links aanmaken, en er naar verwijzen in de jusite layer DIV. Ik ben u en anderen dankbaar _/-\o_

link:http://www.tizag.com/phpT/include.php

[ Voor 3% gewijzigd door meelmark op 30-07-2005 14:22 ]

Pagina: 1