Toon posts:

problemen met koeling, medion 8083 xl

Pagina: 1
Acties:
  • 2.232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zit met een geweldig probleem!
sinds ik windows xp professional op mijn medion geinstalleerd heb,
geeft windows aan dat ik 2 processors heb.
dat kan nog kloppen maar als ik dan naar de temperatuur sensoren ga kijken is de temperatuur 66°C en volgens speedfan heb ik 3 koelers waarvan maar 1 actief is.
ook word de kast nogal behoorlijk warm.
iemand die me hier kan helpen, of er ervaring mee heeft?

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 11:09

dotcode

///\00/\\

Je hebt maar een processor hoor! Windows ziet alleen HT dat resulteert in 2 grafiekjes.

Verwijderd

Hoe warm word het in je kast en geef dan gelijk ook je specs even anders kunnen wij niet helpen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Als er een Prescott in het socket geprikt zit kan het best zijn dat die temperatuur 'normaal' is.
Er is ook nog kans dat je geen casefan hebt.

Ik zou zeggen, bekijk jouw systeem en geef meer specificaties. Hoe duidelijker jij bent en de meer relevante informatie jij geeft de beter 'wij' jouw kunnen helpen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
dit zijn de de systeemspecificaties die aida32 me geeft.
Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 2
Internet Explorer 6.0.2900.2180

Moederbord:
CPU Type Unknown, 3200 MHz (4 x 800)
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset Intel Grantsdale i915
Systeemgeheugen 1024 MB
BIOS Type Award (01/27/05)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Standaard serieel via een Bluetooth-verbinding (COM10)
Communicatiepoort Standaard serieel via een Bluetooth-verbinding (COM11)
Communicatiepoort Standaard serieel via een Bluetooth-verbinding (COM12)
Communicatiepoort Standaard serieel via een Bluetooth-verbinding (COM8)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm:
Video kaart MEDION RADEON X740XL Secondary (128 MB)
Video kaart MEDION RADEON X740XL (128 MB)
Monitor Plug en Play-monitor [NoDB] (501034132)

Multimedia:
Geluidskaart Intel 82801FB ICH6 - Azalia Audio Controller

Opslag:
Harde schijf Generic CF Card CF USB Device
Harde schijf Generic MS/SD Combo MS USB Device
Harde schijf Generic SM/xD Combo SM USB Device
Harde schijf ST325082 3A USB Device
Harde schijf WDC WD1600JD-00HBB0
Harde schijf WDC WD1600JD-00HBB0
Optische Station HL-DT-ST DVD-ROM GDR8163B
Optische Station PIONEER DVD RW DVR-109

Partities:
C: (NTFS) 152617 MB (126740 MB vrij)
D: (NTFS) 152617 MB (111675 MB vrij)
J: (NTFS) 238472 MB (180796 MB vrij)

Invoerapparaten:
Toetsenbord Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
Muis Microsoft PS/2 Port Mouse (IntelliPoint)

Peripherieapparaten:
Printer Adobe PDF
Printer HP DeskJet 895Cse
Printer Microsoft Office Document Image Writer
USB-apparaat Generic USB Hub
USB-apparaat Logitech Microphone (Web)
USB-apparaat Logitech QuickCam Web
USB-apparaat Logitech USB Camera (Web)
USB-apparaat MSI USB Bluetooth Device
USB-apparaat RT2500 USB Wireless LAN Card
USB-apparaat USB-apparaat voor massaopslag
USB-apparaat USB-apparaat voor massaopslag
USB-apparaat X10 USB Wireless Transceiver (ACPI-compliant)

Verwijderd

Heb je echte problemen of is het meer ongerustheid?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Schroef de PC eens open en inventariseer wat er zoal aan koeling aanwezig is. Misschien moet je er een koelr bij in zetten of gewoon de pc uitstoffen (als ie stoffig is).

Deze temperatuur is nog wel redelijk indien je een prescott CPU hebt. Deze worden vrij warm en met dit warme weer kan die temp aardig oplopen.

Goud is geen geld

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het probleem met die Medion computers is dat er geen afvoer van de warme lucht is. De processor, grafische kaart, northbridge, enz zitten dan lekker de kastlucht op te warmen zonder dat die weg kan. Na een tijdje kunnen de onderdelen hun warmte ook niet meer optimaal kwijt en kunnen ze inderdaad hoge temperaturen bereiken.

Over de uitlezing van die koelers zou ik mij geen zorgen maken. Voor zo ver ik weet kan alleen de snelheid van de CPU fan uitgelezen worden met die PC. Naast een CPU fan heb je waarschijnlijk nog een PSU fan en een fan op je videokaart. Maar dus geen exhaust casefan wat best wel handig zou zijn.

Verwijderd

Je hebt een Medion PC 8)7

iemand die me hier kan helpen, of er ervaring mee heeft?

Waar moet ik je mee helpen? Je zegt alleen dat je bak een beetje warm wordt. Dat is normaal bij Pc's.

Als je hier op GoT post mag je wel wat zelfinitiafief tonen, je had je kast dus allang open kunnen maken en kunnen ontdoen van stof wat airflow tegenhoudt, en misschien een outtake fannetje kunnen plaatsen.

:Z

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

Hoewel het volledig onorthodox en niet goed voor stofverzameling is, heb ik mijn Micromaxx (Medion fabrikaat) al heel lang aan een kant volledig open staan..

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Iedere Medion die ik heb binnen gekregen voor reparatie heb ik ten eerste:
CPU koeler
2 x Extra casefan geplaatst

Waarom? geen goede warmte afvoer en vaak werden deze machine gewoon naar mijn mening echt te warm. Alle warmte kan nooit weg en dan moet ik maar die machine zo laten zodat er misschien meer problemen kunnen komen? Nee dat vind ik niet fijn dus vandaar dat ik dus zoveel vervang.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 21:04:
Heb je echte problemen of is het meer ongerustheid?
ik dat 2de, normaal haalde hij max 50° nu in 1 keer 66° tot 71°

ik heb ondertussen verschillende tips uitgeprobeert en dat heeft geholpen!
bedankt allemaal!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 09:02:
[...]

ik dat 2de, normaal haalde hij max 50° nu in 1 keer 66° tot 71°

ik heb ondertussen verschillende tips uitgeprobeert en dat heeft geholpen!
bedankt allemaal!
Wat heb je dan gedaan? Stof verwijderd of meer koeling geplaatst? Voor zo ver ik weet kan je in die kast geen outtake casefan plaatsen zonder modwerk.

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn ouders hebben ook zo'n Medion PC, en de lucht die achter uit de voeding werd geblazen was ontzettend heet. Nadat ik een Artic Silencer op de videokaart had geplaatst, werd alle warme lucht van de videokaart direct naar buiten geblazen en werd de kast daardoor veel minder warm van binnen. Het scheelt een hoop.

Verwijderd

[quote]itsalex schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 08:33:
Iedere Medion die ik heb binnen gekregen voor reparatie heb ik ten eerste:
CPU koeler
2 x Extra casefan geplaatst

Ik heb ook zo een pc, en zou graag extra casefans bijplaatsen. Maar ik zou niet weten waarop ik die zou moeten aansluiten want de voeding heeft maar juist voldoende aansluitingen voor wat er al in zat.

Pieter

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
een standaard medion kast heeft geen casefans , en is daar ook niet op voorzien , er is wel degelijk wat airflow , maar dat is nauwelijks genoeg om alle onderdelen behoorlijk te koelen , ik heb hier ook een medion pc liggen , beneden , en ik moet zeggen dat die ook behoorlijk warm wordt , verder komt die pc waarschijnlijk van den aldi , en heb je er drie jaar garantie op , verder kan ik je zeggen dat die pc het zo waarschijnlijk gemiddeld 5 jaar zal uithouden ,

tenzij je problemen hebt zoals artifacts , dingen die niet goed meer werken , en je processor die gaat throttelen , heb je geen probleem , er zit gewoon een redelijk warme pc in je heel klein kastje , en dat gaat ook heel warm worden , dat is eigen aan al die pc's , je CPU fan gaat ook heel hard balzen na een tijdje , en dat is op zich best wel normaal, sinds je toch een deftige hoeveelheid warmte moet kunne n afvoeren

een prescott , nee dat heb je niet , want de prescotts in de aldi pc's hebben een koeler met heatpipes, en geloof het of niet , ze worden even warm als northwood's in die kastjes , de koeling is maar net genoeg , maar het is genoeg , anders had je wel crashes of blue screens

verder als je casefans gaat bijsteken , zal je moeten gaan casemodden , want er is geen plaats voorzien voor casefans , de stroom kan je aftappen door van die verloopkabeltjes

[ Voor 10% gewijzigd door successor op 12-02-2006 18:41 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Ik zou het toch liever wat kouder in mn kast hebben. Als ik later een betere videokaart in prop ofzo. Mijn harde schijven staan altijd op 50°C. Wat die verloopkabeltjes betreft, gaan kopen in de computerboer om de hoek? Hopelijk vind ik nog een plekje voor een casefan. Ook zitten er weinig temperatuursensoren in een Medion pc. Alleen de cpu denk ik.

• Frigolamptje
  • Laatst online: 01-05 11:20
Wat je kan doen om de CPU koeler te krijgen, heb ik zonet bij diezelfde pc uitgevoerd bij iemand. Je opent de PC, neem dat air duct van de koeler, haal de connector uit waarmee hij verbonden is met het mobo. Als het goed is heb je 4 draadjes, rood geel zwart en blauw. Als je het blauw eruit doet, dan draait de fan steeds 100%. Meer geluid, maar koelt effectief beter. En dan doe je het airduct enzo er natuurlijk weer op... In de pc is het trouwens onmogelijk om zonder verdere modificaties een extra fan aan te brengen...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Je kan indien je op de voorkant nog plaats hebt voor een cd rom, om daar een een ventilator inbouwen, deze moet je naar buiten laten blazen.
Indien je een pci slot vrij hebt hier een ventilator voor kopen die lucht naar buiten blaast.
je kan nog gaten maken in het zijpaneel, stuk of 2 (garantie ?).

Beter is om je volgende pc een grotere kast kopen dan kun je meer ventilators inbouwen.

• Frigolamptje
  • Laatst online: 01-05 11:20
Ja, je koopt gewoon een nieuwe case, met goede airflow enzo. Houd die medion case echter achter de hand voor moest je hem ooit weer nodig hebben als je mij begrijpt ;)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Frigolamptje schreef op zondag 12 februari 2006 @ 20:54:
Wat je kan doen om de CPU koeler te krijgen, heb ik zonet bij diezelfde pc uitgevoerd bij iemand. Je opent de PC, neem dat air duct van de koeler, haal de connector uit waarmee hij verbonden is met het mobo. Als het goed is heb je 4 draadjes, rood geel zwart en blauw. Als je het blauw eruit doet, dan draait de fan steeds 100%. Meer geluid, maar koelt effectief beter. En dan doe je het airduct enzo er natuurlijk weer op... In de pc is het trouwens onmogelijk om zonder verdere modificaties een extra fan aan te brengen...
Je kan ook met Speedfan die ventilator op "manual control" zetten en altijd op 100% laten blazen. Dan moet je niets knutselen ;) Maar dat maakt inderdaad enorm veel geluid.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Medion had al aangegeven dat de 8083 bij heel veel mensen tot hitte problemen leidde. Sommige mensen hadden het ook nog teruggebracht.

Als je geen garantie meer hebt moet je erg creatief wezen om koelers goed in de kast te plaatsen, alternatief is: andere nieuwe of 2ehandse kast kopen en daar alles in zetten.

Verwijderd

Ik heb nu een 90m casefan onder het diskettestation, cardreader ingebouwd aan mijn voeding, want er was geen plaats meer op mijn moederbord. Nu is mijn kast 31° idle en mijn harde schijven zijn 28°. Mijn processor is 65°, ik heb gelezen dat dit er nog mee door kan. Ik heb nu caseflow gecreert door een intake casefan onderaan te plaatsen en ik hoop dat mijn voeding de warme lucht weg blaast maar ik denk wel dat hij da aankan. Wel maar 1 fan in de voeding maar is wel een grote zodus.. Ik hoop dat de temperatuur via speedfan de echte is :) Ik kan wel de fanspeed van mijn CPU koeler niet aanpassen in Speedfan. Is dit normaal?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je moet in Speedfan bij "configure" nog onder het tabblad "advanced" een eigenschap wijzigen bij de Winbond chip om zelf de CPU fan aan te kunnen sturen. In plaats van "Thermal Cruise" moet je de eigenschap voor PWM1 Mode wijzigen naar "Manual PWM control" :)

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
als je moeite doet , en je geeft niks om je garantie zou ik achteraan een 80 mm fan plaatsen , je gaat dan wel moeten dremelen , en die video connector er uit halen ,en ergens anders in de kast plaatsen , dat moet normaalgezien lukken , anders kan je zoals al gezegd een andere kast kopen met wel plaats voor 120 mm fans , en alle hardware opnieuw inbouwen in die kast , let er wel op dat je waarschijnlijk ook een nieuwe cpu koeler kan kopen , en dat er in die medion geen standaard socket 478 bracket zit , en je die dus ergens zult moeten gaan zoeken

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Bedankt voor de info. Binnenkort ga ik naar de Fom daar laat ik mijn cpu koeler dan toch al op het maximum draaien.
Pagina: 1