[USB-hdd] foto's verdwenen na kopieren vanaf linux

Pagina: 1
Acties:

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:45
Ik heb Gentoo 2.6.11 op mijn laptop staan en ik had mijn laptop meegenomen op een conferentie zodat mijn zus daar haar foto's op kon zetten. Dat was allemaal gelukt en we zijn weer thuis en nu had ze de foto's van de laptop naar haar externe harde schijf gekopieerd. Echter toen ze de harde schijf aan haar windows computer hing waren de mappen niet zichtbaar en ook waren de foto's nergens te bekennen. Ik de harde schijf weer aan mijn laptop gehangen, en ook dan niks zichtbaar. Helaas heeft mijn zus ctrl+x en ctrl+v gebruikt en niet ctrl+c waardoor de foto's niet meer op mijn harde schijf staan.

Nou was mijn zus de fotograaf op de conferentie dus het gaat om ongeveer 600 foto's en het is echt van groot belang dat die foto's (als het nog mogelijk is) worden gevonden.

Weet iemand hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

Als die HD niet goed geunmount is na het schrijven van de fotos is het goed mogelijk dat de FAT kapot is (ik ga uit van een FAT32 schijf, aangezien hij ook in Windows werkt). In dat geval kun je misschien met undelete voor fat32 schijven wat terugkrijgen, getdataback kun je ook proberen.

Als er niets werkt kun je altijd nog een data recovery bedrijf inschakelen, ik denk dat de data wel weggeschreven is (veel ervan iig), maar misschien alleen de indexen dus niet.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 15:55

Garyu

WW

Probeer eens wat met datarecovery tools op je laptop? Tenminste, als je daar nog niet allemaal nieuwe dingen op hebt lopen doen moet dat kunnen. En de HDD terugkoppelen aan je laptop en via linux nog een keer kijken?

[ Voor 23% gewijzigd door Garyu op 29-07-2005 17:33 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

had je de schijf ge-umount of de computer netjes uitgezet voordat je de externe schijf eruit trok? Als dat niet zo is denk ik dat je alles kwijt bent. Linux schrijft data niet direct naar schijf maar bewaart het in de buffers en schrijft die periodiek naar schijf, en hij schrijft zeker bij umounten en computer uitzetten. Ik heb 'tzelfde gehad met een usb-stick waar ik een practicum op gezet had, usb-stick eruit gerukt, naar de practicumzaal en wat ik erop had gezet bleek er niet op te staan ...

Welk filesystem heb je op die gentoo-computer waar de foto's op stonden? Ik heb begrepen (weet 't niet zeker) dat data recovery in linux een stuk lastiger is dan onder windows.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 21:04 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

Windows doet dat ook SenorSnor, alleen bij removables zoals USB Sticks schrijft het wat vaker weg. Je kan die functie ook helemaal uitzetten, alleen geen idee waar. In Linux kun je zelf aangeven dat je de schijf in "sync" mode wilt mounten, dan wordt alle data ook direct weggeschreven en is het "veiliger" om een stick gewoon te verwijderen.

code:
1
# mount /dev/sda1 /mnt/usbstick -t vfat -o sync

[ Voor 4% gewijzigd door Gerco op 29-07-2005 21:46 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Shinji schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 16:47:Ik de harde schijf weer aan mijn laptop gehangen, en ook dan niks zichtbaar.
Ik wil je niet tegen het hoofd stoten, maar heb je al op je laptop gekeken ipv op de externe schijf? Het gebeurd wel eens dat mensen de bestanden niet daar zetten waar ze denken ;)

Een andere mogelijkheid is dat de schijf niet gemount was toen zij aan de slag ging met verplaatsen en de bestanden nu in /mnt/externeschijf (of iets als /dev/sda1) staan. Als jij je schijf daarna wel goed in die directory mount dan zijn de bestanden niet meer zichtbaar en zie je ze pas als de schijf weer geunmount is.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Goed punt jeroene, dat zou inderdaad ook niet de eerste keer zijn dat iemand zoiets overkwam.

En inderdaad, onder Windows werkt dit precies zo: als je niet unmount (in windows is er zo'n icon in de taskbar voor "safe removal" oid) dan is de kans best groot dat 't mis gaat. Synced mode zou daartegen helpen, maar uiteraard zal dat een stuk trager werken (anders zouden ze het natuurlijk altijd wel gebruiken 8)7 ).

Je zou de complete inhoud van de USB-stick kunnen dumpen met 'dd' (in Linux), wie weet kun je dan met een of ander tooltje de foto's er nog van af krijgen (meestal is deleten op een FAT-fs vrij eenvoudig ongedaan te maken). Uitgaande van FAT, kun je niet gewoon in Windows zelfs proberen de boel te undeleten?
Pagina: 1