[CRT] Trillingen

Pagina: 1
Acties:

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb last van een trilling/flikkering in mijn beeld. Nu heb ik de reso bijgesteld van 1280x1024 naar 1152x864 en de vernieuwingsfrequentie op 75 Hz gezet, omdat hij op 1280x1024 alleen 60 Hz aankon. Zette ik hem hoger dan kreeg ik een 'out of range' melding.

Nu neem ik echter nog steeds een lichte flikkering in het beeld waar, vooral bij lichte kleuren (het grijs van GoT bijvoorbeeld) waardoor ik nog steeds niet rustig naar mijn monitor kijk.

Dit valt op te lossen door de reso op 1024x768 in te stellen en de vernieuwing op 85Hz.

Ik werk op een 17" monitor, en vind 1280x1024 vaak nog te weing... 1024x768 is dus voor mij echt niet te doen; ik heb het gevoel dat ik door een vergrootglas kijk.

Is hier iets aan te doen, of kan mijn monitor gewoon niet meer aan? Het zou toch onzin zijn dat je een 17" CRT niet boven 1024x768 zou kunnen krijgen zonder trillend beeld... of moet ik hier maar mee leven? Ik ben wel van plan een TFT te gaan kopen (Samsung 193P+), maar ik wil toch nog een half jaartje met deze IIyama Vision Master 1403 vooruit :(

Is er iemand die mij hierover een tip kan geven (behalve 'Koop een TFT' >:) )?

Bedankt!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Nee, je kan hier niets aan doen. Lagere resolutie met hogere frequentie óf een hogere resolutie met lagere frequentie. Ik draai zelf al tijden op 1152x864 en de vernieuwingsfrequentie op 75 Hz.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nee hier kan je niets aan doen, dit zijn de limieten van je monitor. Dus helaas zal ja weer pas rustig naar GoT kunnen kijken met een nieuw beeldscherm.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Kawaii schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 15:51:
Nee hier kan je niets aan doen, dit zijn de limieten van je monitor. Dus helaas zal ja weer pas rustig naar GoT kunnen kijken met een nieuw beeldscherm.
Óf hij selecteert een andere stylesheet mits het probleem enkel GoT is ;)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:39

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
het is maar net wat je ogen gewend zijn. Jij kan blijkbaar niet tegen 75hz aankijken, terwijl andere mensen dat weer wel als rustig beeld ervaren. Ik kan zelfs niet tegen 85hz aankijken, 100hz was bij mij het minimum. Het is dus zeker geen onzin, het ligt aan de kwaliteit van de CRT en wat jij als mens fijn vindt om naar te kijken.

Als je niet wilt horen "koop een tft" (wat wel een oplossing zou zijn ;)), kan ik je eigenlijk dan alleen maar aanraden om een betere CRT te kopen. Voordat ik aan de TFT ging had ik een iiyama 454, juist dit model omdat ik zo 1600x1200 bij 100hz kon draaien :)

[ Voor 12% gewijzigd door We Are Borg op 29-07-2005 15:55 ]

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
We Are Borg schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 15:54:
het is maar net wat je ogen gewend zijn. Jij kan blijkbaar niet tegen 75hz aankijken, terwijl andere mensen dat weer wel als rustig beeld ervaren. Ik kan zelfs niet tegen 85hz aankijken, 100hz was bij mij het minimum. Het is dus zeker geen onzin, het ligt aan de kwaliteit van de CRT en wat jij als mens fijn vindt om naar te kijken.

Als je niet wilt horen "koop een tft" (wat wel een oplossing zou zijn ;)), kan ik je eigenlijk dan alleen maar aanraden om een betere CRT te kopen. Voordat ik aan de TFT ging had ik een iiyama 454, juist dit model omdat ik zo 1600x1200 bij 100hz kon draaien :)
Dat verhaal wat je nu vertelt kan ik helemaal geloven, mijn moeder verklaart me voor gek namelijk als ik zeg dat ik niet op mijn pc kan werken zoals ik wil... Zij ziet de trillingen gewoonweg niet. Ik dacht dus eerst ook dat het aan mijn ogen lag, totdat ik die 60 Hz zag staan :X

Ik ga maar eens wat sparen en zoeken naar een goede TFT (ik heb gehoord dat ik beter nog even kan wachten dan gelijk volgende maand de 193P+ te kopen.) :)

Bedankt iig voor de reacties!

BTW ik ben dus niet de enige die een zo hoog mogelijke reso wil... Vrienden draaien hun 17" TFT's allemaal op 1024x768, hoevaak ik ook zeg dat ze dat niet moeten doen vanwege de native reso... Ik kan het alemaal niet snappen.

Maargoed, ik ga dus aan de TFT en scroll de komende maanden mijn middelvinger maar helemaal lam ;)

Kan het zijn dat mijn cursor sneller knippert op 75Hz tov 60Hz :X

[ Voor 17% gewijzigd door Tim_R op 29-07-2005 16:26 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik moest op mijn oude monitor inderdaad ook "noodgedwongen 1024*768 draaien omdat ik sowieso niet tegen 60Hz kan, het lieft heb ik 85Hz of hoger.
Daarom heb ik ook op een 19" CRT gekocht die 1280*1024@90Hz doet en 1600*1200@75Hz. Ik had liever de Iiyama 454 gehad, maarja die werd helaas niet meer gemaakt :/
Pagina: 1