12 cm fan met adapter om Proc te koelen

Pagina: 1
Acties:

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:54
Hey,

Ik heb een athlon XP 2800 @ 3200 en nu wordt met dit weer (in mijn kamer is t ongeveer 27 graden) het ding ruim 65 graden stressed. Aangezien ik dat erg veel vind wil ik de standaard 8 cm fan vervangen door een 12 cm fan dmv een adapter. Ik heb een Asus A7N8X-X moederbord

Weet iemand of ik dan een fan met snelheidsmeter moet installeren of dat het volstaat een gewone fan te monteren? Of gaat het mederbord dan jammeren dat de CPU fan niet draait?

(ik heb de search doorzocht en daar werd aangeraden een nieuwe koeler te installeren, maar daar heb ik geen geld voor en geen zin in (dat gelazer met die prut en die klemmetjes))

http://www.gjpvanwesten.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Afhankelijk van je heatsink al het wel voldoen om er een andere fan op te zetten. Je moet er alleen rekening mee houden dat je mobo kan zeuren dat de cpu fan niet aangesloten is. Is op zich niet zo'n probleem, dat kun je uitzetten in de bios.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

de A7N8X gaat standaard wel jammeren als er geen RPM signaal is... mocht je een fan zonder RPM signaal plaatsen, zorg dan dat je vantevoren even de sensing uit zet, zodat er niet gejammert word.

ik heb trouwens ook een hele tijd een 12cm fan op mijn CPU gehad met een 12->8 adapter op een Alpha PAL8045T heatsink, en het geheel gemonteerd op een A7N8X-Deluxe. ook een fan zonder RPM sense :P
die heatsink heeft trouwens geen klemmetjes en koelt super :)
nadeel is dattie aardig wat kost, en het monteren niet bepaald makkelijk is, omdat je hele mobo er uit moet (4 bouten door je board heen, maar geen klemmetjes :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 29-07-2005 14:07 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:54
Ow joh, das dan weer teveel werk voor nu...

Maar heb net bij mycom een 12 cm fan met rpm gezien voor weinig, die wordt t dan maar :)

http://www.gjpvanwesten.nl

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Je kan ook in het bios de meting op Disable zetten, dan gaat ie ook niet zeuren, iets minder veilig, maar hoe vaak valt een nieuwe ventilator uit, nooit gezien nog :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Race Eend schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 16:18:
Je kan ook in het bios de meting op Disable zetten, dan gaat ie ook niet zeuren, iets minder veilig, maar hoe vaak valt een nieuwe ventilator uit, nooit gezien nog :)
mocht de fan uitvallen, heb je altijd de "shutdown at xx degrees" optie nog.

Verwijderd

Is het eigenlijk mogelijk om een 120mm case fan op je CPU te zetten, waar normaal gesproken een 80mm fan op zit?

Verwijderd

Of gewoon je oude 8cm fan als out-take gebruiken, zit lekker in de buurt van je CPU dus je kan hem gewoon aansluiten op het cpu fan stekkertje.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 19:38:
Is het eigenlijk mogelijk om een 120mm case fan op je CPU te zetten, waar normaal gesproken een 80mm fan op zit?
jah natuurlijk... daar zijn adapters voor uitgevonden :)
120->80 adapters bijvoorbeeld
zoals deze: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=HZZL07&

Verwijderd

FireWurX schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 19:53:
[...]

jah natuurlijk... daar zijn adapters voor uitgevonden :)
120->80 adapters bijvoorbeeld
zoals deze: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=HZZL07&
Oh gaaf!
bedankt

Verwijderd

Maar koelt een 120mm fan uberhaupt wel beter je CPU, dan een 80mm fan?
Of maakt het niet uit..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 12:16 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 12:15:
Maar koelt een 120mm fan uberhaupt wel beter je CPU, dan een 80mm fan?
Of maakt het niet uit..
Dat ligt maar net aan de doorvoor capaciteit van de bewuste fan he?

Meer luchtdoorvoer = betere koeling.

Een 80x80 mm schreeuwlelijk zou best meer lucht kunnen verplaatsen dan een 120x120 mm fluisterstil exemplaar. Die 80 mm fan zou het dan beter doen.

Wel is het zo dat een 120x120 mm fan bij dezelfde hoeveelheid luchtverplaatsing heel wat stiller is. Daar kan je je voordeel mee doen. 120x120 mm fan met dezelfde geluidsproductie als een 80x80 mm fan zal meer lucht verplaatsen en dus beter koelen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Pagina: 1