Toon posts:

Beamer voor gamen, filmkijken, desktopwerk op pc

Pagina: 1
Acties:
  • 3.149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een beamer aanschaffen. Heb al flink wat topics hier op GoT doorgenomen, maar toch heb ik nog wat vragen
In veel topics hier op GoT vragen tweakers om advies voor een beamer die ze vooral voor films willen gebruiken. Vaak zag ik dat de Epson TW10H werd aangeraden. Ik zou mijn beamer echter óók graag voor desktopwerk willen gebruiken. Dan is de resolutie van bijvoorbeeld de Epson (854 bij 480) eigenlijk te laag of niet? Welke beamer zou wel geschikt zijn voor films, games en desktopwerk? Of bestaat zoon beamer niet, en moet ik voor desktopwerk mijn CRT blijven gebruiken? En is de genoemde resolutie wel hoog genoeg om mee te gamen? Een hoop vragen, want beamers zijn voor mij een nieuw fenomeen, maar ik heb al wel geleerd dat je je niet dood moet staren om het aantal lummen, vooral contrastratio is toch belangrijk?

Ik wil zo’n 800-900 euro uitgeven voor een beamer, maar als blijkt dat ik voor een paar 100 euro meer een veel betere beamer koop, wil ik dat ook wel uitgeven.

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

tja de resolutie lijkt me een beetje laag, maar heb je er aan gedacht dat de lamp van een beamer vervangen moet worden nadat deze een aantal uren heeft gebrand?
als je een beamer koopt met een lamp die bv 4000 branduren haalt en gebruikt hem ook al voor je desktop dan is dat best wel een verspilling, bijvoorbeeld 11 uur per dag aan betekend dat je na een jaar weer een nieuwe lamp moet kopen, en die zijn ook niet goedkoop!

Verwijderd

Topicstarter
ja, aan die branduren had ik idd al gedacht. Die lampen kosten wel 3-400 euro ja. Maar toch ben ik wel geinteresseerd welke beamers wel goed voor desktop zijn te gebruiken... :)

Verwijderd

het is sowieso een beetje overkill om een beamer voor desktopwerk te kopen lijkt me, of je moet echt geld teveel hebben....
Maar goed. Ik heb zelf de Panasonic PT-AE500, die heeft een resolutie van 1280x720 en gebruik ik voornamelijk voor films, maar je zou hier ook prima desktopzaken mee kunnen doen. Natuurlijk browse ik ook wel eens vanuit mijn filmstoel zeg maar, en dat is zeker prima te doen. Maar om nou een projector speciaal voor desktopwerk te kopen... kun je daar wat meer over vertellen, waarom je dat wilt ?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou als ik jou was dan voor een goede middenklasse beamer gaan, en er een goede 21" monitor bij kopen. Die heb je ook voor rond de 400 euro, en da's een stuk minder slijtagegevoelig als zo'n beamer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

wat bedoel je precies met desktopwerk? Wil je office op de beamer draaien ofzo?

Verwijderd

j-w schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 12:57:
wat bedoel je precies met desktopwerk? Wil je office op de beamer draaien ofzo?
Zeker slechte ogen :P

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zoals al aangegeven, waarom zoek je een beamer voor desktopwerk? Dat is niet bepaald een prettige combinatie...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Topicstarter
ja, daar was ik al bang voor. Ik game behoorlijk veel, kijk ook redelijk veel films, maar zit ook vaak te surfen, in office te werken etc. Ik dacht dat het makkelijk zou zijn om daar allemaal een beamer voor te gebruiken omdat ik dan niet steeds zou hoeven wisselen. Maar was al bang dat dit zou worden afgeraden. Als ik de beamer enkel voor games en films zou willen gebruiken, welke zouden jullie dan kopen? En het is trouwens toch mogelijk om een monitor en beamer tegelijk op de pc aan te sluiten?

Enne, kheb niet zulke hele goede ogen, maar daar heb ik geen beamer voor nodig, daar heb ik lenzen voor ;)

Verwijderd

Ik krijg een beetje het idee dat je wilt dat wij je vertellen wat je moet kopen, zonder dat je je zelf uberhaupt een beetje wilt verdiepen in de materie. Ik raad je aan om dat laatste eerst eens te gaan doen, en daarna kun je met wat gerichtere vragen het nog eens proberen....

Verwijderd

Topicstarter
nou, dan stel ik een concrete vraag:
- is een resolutie van 854 bij 480 (zoals bij de Epson) groot genoeg om op afstand van een meter of 3 goed te kunnen gamen zonder dat je de pixels kunt tellen?

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:42
Kun je bij een normale-tv de pixels tellen? Nee dan zal dat je hierbij ook niet lukken.

Maar ik vind het persoonlijk wel een vreemde resolutie.

Kun je niet beter kijken naar een beamer met een meer gebruikte resolutie als 800*600 of 1024*768.

(is het trouwens niet zo dat bij sommige spellen 1024 al een minimum is of wordt dat vrolijk ge resized?)

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Steef1983 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 14:35:
Kun je bij een normale-tv de pixels tellen? Nee dan zal dat je hierbij ook niet lukken.

Maar ik vind het persoonlijk wel een vreemde resolutie.

Kun je niet beter kijken naar een beamer met een meer gebruikte resolutie als 800*600 of 1024*768.

(is het trouwens niet zo dat bij sommige spellen 1024 al een minimum is of wordt dat vrolijk ge resized?)
Dit is een kromme vergelijking, alleen al omdat een tv (ik neem even aan dat je geen LCD/plasma bedoelt) veel onscherper beeld geeft dan een LCD projector zijnde de Epson.
Een vreemde resolutie valt ook wel mee, het is gewoon de WVGA standaard resolutie. Projectoren met de door jouw genoemde resoluties zijn data-projectoren, voor presentaties enzo. Aangezien de TS ook veel films wil kijken zal dat niet de bedoeling zijn, bovendien zijn deze over het algemeen wat duurder.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:42
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 14:48:
[...]

Dit is een kromme vergelijking, alleen al omdat een tv (ik neem even aan dat je geen LCD/plasma bedoelt) veel onscherper beeld geeft dan een LCD projector zijnde de Epson.
Een vreemde resolutie valt ook wel mee, het is gewoon de WVGA standaard resolutie. Projectoren met de door jouw genoemde resoluties zijn data-projectoren, voor presentaties enzo. Aangezien de TS ook veel films wil kijken zal dat niet de bedoeling zijn, bovendien zijn deze over het algemeen wat duurder.
Ik snap best dat de vergelijking krom is maar het ligt er maar net aan hoe scherp zijn eigen zicht is.

Hij kan het beste naar bivoorbeeld mediamarkt gaan. Daar hebben ze meestal een test opstelling en kan je zelf kijken wat je ervan vind.

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Courage. Ik wil idd fiilms kijken, dan is een 16:9 verhouding toch aan te raden?
Ik zat overigens te kijken naar de Panasonic PT-AE500 die jij hebt. Uit verschillende testen blijkt hij bijzonder goed te zijn! Hij is wel behoorlijk duurder dan ik eigenlijk uit wil geven (1400euro), maar zou je er wat meer over willen vertellen? De vragen die ik heb:
- preseert de beamer ook in niet geheel verduisterde ramen nog behoorlijk?
- Is er iets wat lijkt op ghosting te bespeuren? (ik las dat je bij sommige beamers een regenboogeffect kunt krijgen)
- Heb je problemen ondervonden met de lamp?
- Daarnaast vroeg me af hoe jij het geluid dat de beamer maakt, ervaart
- Tenslotte wil ik graag weten of het constrast ook zo goed is als de cijfers doen vermoeden

BVD :)

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Mocht je een goede beamer voor weinig geld willen hebben en van hobbyen houdt:

Neem een 14"tft scherm die scherp is en snel genoeg. Demonteer deze zodat je alleen het transparante tft deel hebt monteer deze vervolgenbs op een overhead projector (50 euro 2dehands) met wat ruimte en eventueel een fan ertussen en bouw hier eventueel een kap mheen zodat je geen diffuus licht hebt.

Kosten max 200 euro en je kan goed tot 3mtr projecteren (volgens een vriend van me) verder heb je 1024*768 aan resolutie en is de lamp van een overhead projector erg goedkoop (20 euro oid), nadeel is dat ie groot en onhandelbaar wordt, voordeel is dat ie goedkoop is en weinig kost qwa onderhoud en dat het beeld mooi is.

Ik ben nog op zoek naar een 14"tft en dan ga ik er ook één maken

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 15:18:
Dank je Courage. Ik wil idd fiilms kijken, dan is een 16:9 verhouding toch aan te raden?
Ik zat overigens te kijken naar de Panasonic PT-AE500 die jij hebt. Uit verschillende testen blijkt hij bijzonder goed te zijn! Hij is wel behoorlijk duurder dan ik eigenlijk uit wil geven (1400euro), maar zou je er wat meer over willen vertellen? De vragen die ik heb:
- preseert de beamer ook in niet geheel verduisterde ramen nog behoorlijk?
- Is er iets wat lijkt op ghosting te bespeuren? (ik las dat je bij sommige beamers een regenboogeffect kunt krijgen)
- Heb je problemen ondervonden met de lamp?
- Daarnaast vroeg me af hoe jij het geluid dat de beamer maakt, ervaart
- Tenslotte wil ik graag weten of het constrast ook zo goed is als de cijfers doen vermoeden

BVD :)
Als je veel films wilt kijken, zou ik zeker voor 16:9 gaan. Ik heb ook een 16:9 Projecta scherm (handbediend, wel extra contrast) erbij, een ideale combinatie. Ghosting zie je eigenlijk alleen tijdens het tonen van je desktop, en dan alleen als je vanaf <50 cm kijkt op het scherm maar dat doe je denk ik toch niet ;)

Problemen met de lamp ? Nee.... heb 'm nu een jaar (±400 branduren) en deze presteert nog steeds optimaal. Ik draai altijd economy mode, dan gaat ie volgens het boekje 5000 uur mee. In de praktijk zal dat wel minder zijn, maar nog steeds ruim voldoende voor mijn doel. Na 10 jaar heb ik namelijk allang een andere projector denk ik ;)

Het geluid, ik zit er pal onder tijdens het kijken en het apparaat is lekker stil. Wij hebben 'm op zolder hangen, daar is het momenteel natuurlijk wat warmer en dan gaat de fan wat harder draaien, maar absoluut niet storen ofzo. Bovendien hoor je het toch helemaal niet als je naar een film kijkt.

Het contrast is prima te noemen, zwart is goed zwart, kan altijd beter natuurlijk, maar zo'n high contrast scherm doet ook een boel. Ik heb het verschil gezien en dat liegt er niet om. Terwijl het scherm niet veel duurder is.

Er is ook al een tijdje een model hoger uit, met meer lumen en hoger contrast geloof ik.
Succes met je keuze :)

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Echt wel... je kunt bij beamers (ook hogere resolutie beamers) wel degelijk pixels zien en tellen... (je ziet altijd een rasterwerk van de pixels)

Ligt eraan of je een 16:9 beamer neemt/wilt of niet... En beamers kunnen inderdaad prima de meeste (gangbare) resoluties scalen...

Gravity sucks...

• 1-0-Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Overigens, ik weet niet of je zelf de stroomrekening moet betalen, maar hou er rekening mee dat een beamer al gauw rond de 400 watt verbruikt... dat is zo'n beetje het drievoudige van een gemiddelde CRT en 10 maal zoveel als een gemiddelde TFT... als je er dus VEEL gebruik van maakt kost het je behoorlijk wat extra in het jaar... Zo dat je het weet :P

Gravity sucks...

Verwijderd

1-0-Ed schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 16:28:
Echt wel... je kunt bij beamers (ook hogere resolutie beamers) wel degelijk pixels zien en tellen... (je ziet altijd een rasterwerk van de pixels)
In principe heb je gelijk. Echter, de mate hiervan hangt natuurlijk sterk af van de native resolutie van de projector en de projectieafstand. Ik projecteer dus op ongeveer 3,5m op 1280x720 en als je de pixels wilt komen tellen ben je van harte uitgenodigd. Best lastig hoor.... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 18:37 ]

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:42

BNX

Voor films is een 4:3 beamer (meer dan 75% van het aanbod) gewoon waardeloos.
Ook al heb je een argument dat je ook van de 100, vier a vijf 4:3 films hebt.

Ik heb zelf een instapbeamer, de TW10H, maar heb al 3-tal 4:3 beamers thuis
gehad, je ziet dan zowiezo 1/2 grijze balken en dan blijven er niet veel pixels over
om het beeld op de muur\scherm te toveren.

Een goed voorbeeld is de ThemeScene H30, deze is namelijk DLP 4:3, maar
was toen dé beamer om te hebben in het >2000 euro segement.
Zijn opvolger is de ThemeScene H30A, NU een echte breedbeeld 16:9 beamer,
maar totaal niet geschikt voor Office PC werk; wél PS2 of Xbox, want deze kun
je op breedbeeld ratio instellen.

wat ik bedoel duidelijk te maken, is dat je in mijn ogen GEEN compromis kunt sluiten.
Het is of een home cinema\game beamer of een 'zakelijke' Office PC beamer.

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02 20:14

Elektronicanet

Leds do it!

Ben zelf erg blij met de Hitachi TX-100. Die kost in Duitsland tussen de 1000 en 1100 euro (zie www.idealo.de), en omdat er Europese garantie is, is dat helemaal geen probleem.
Heeft voldoende lichtopbrengst om bij daglicht te kijken, terwijl op "Diep zwart" het contrast maximaal is. Resolutie 1280x720, kleuren zijn SUPER, geen screendoor, vrij stil... Geweldig apparaat.

Edit: ik zie hier de Panasonic AE-500 genoemd worden. Dit is een oud model, de AE-700 is de opvolger. De lastigste keuze voor mij was die tussen de AE-700 en de TX-100, maar de hogere lichtopbrengst, DVI-ingang en de 200 euro lagere prijs van de TX-100 gaven de doorslag voor mij.

[ Voor 29% gewijzigd door Elektronicanet op 30-07-2005 15:53 ]

Nederlander in België

Verwijderd

De PT-AE700 heeft wel een DVI-ingang, net als de PT-AE500. De Hitachi heeft wel een hogere lichtopbrengst, maar wel flink minder contrast-ratio, wat ik belangrijker vind.

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 19:08:
De PT-AE700 heeft wel een DVI-ingang, net als de PT-AE500. De Hitachi heeft wel een hogere lichtopbrengst, maar wel flink minder contrast-ratio, wat ik belangrijker vind.
Nee, dat is geen DVI, maar HDMI. Dan heb je een converter nodig.
Het contrast van de Pana is inderdaad beter, 2000:1 ipv 1200:1. Hij is wel zo'n 200 euro duurder, en je zou ze naast elkaar moeten zien en beoordelen of je die 200 euro de moeite waard vindt.
Feit is wel dat je echt in een redelijk verduisterde ruimte moet kijken met de Pana.

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal! Ik ben weer een stuk wijzer... Die Hitachi spreekt me ook erg aan. Maar Elektronicanet, gebruik jij die beamer enkel voor film en zou je me kunnen vertellen of games ook goed te spelen zijn met deze beamer? Het verschil in contrastratio is flink groot tussen de Panasonic en de Hitachi, maar aangezien jij voor de Hitachi hebt gekozen, vond je het verschil in contrast in werkelijkheid toch niet zo groot om toch voor de Panasonic te kiezen? Maw, je vond het de meerprijs niet waard? Natuurlijk ga ik zelf 'in het echt' nog vergelijken, maar wil toch graag weten hoe jij erover denkt ;)

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

TdV

Als je duits goed genoeg is zou ik deze review lezen met onder andere de hitachi en de panasonic. Alle voor en nadelen komen goed naar voren. Ook een leuke review-site is projectorcentral.com. Veel leesplezier!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Ik heb ze helaas niet tegelijk (naast elkaar) kunnen vergelijken, dus dat is erg lastig te zeggen. Wel kan ik zeggen dat ik er verschillende gezien heb, en dat het contrast van de Hitachi gewoon goed is, en zeker voldoende om prachtig film te kunnen kijken. Dit is tot nu toe door iedereen die hier kwam kijken bevestigd; meer kan ik er helaas ook niet over zeggen...
Ik gebruik 'm niet enkel voor film, hij is alleen op m'n pc aangesloten en dient voornamelijk als Mediacenter. Games draaien er prima op, zeker als de game zelf al 1280 x 720 ondersteunt (ja, die zijn er :D ) Anders zijn er ook modes om 1024x768 bijvoorbeeld weer te geven, hier is nog prima naar te kijken.

Wat betreft de prijs: ik was op zoek naar de beamer met de beste prijs/kwaliteit verhouding, die gewoon voldoet aan mijn eisen. Heb erg lang getwijfeld tussen de Pana en deze, veel reviews gelezen, en het is gewoon erg lastig. Bekijk ze beide in de winkel als je de mogelijkheid hebt, maar ik weet bijna zeker dat je met allebei wel erg tevreden zult zijn.
TdV schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 23:08:
Als je duits goed genoeg is zou ik deze review lezen met onder andere de hitachi en de panasonic. Alle voor en nadelen komen goed naar voren. Ook een leuke review-site is projectorcentral.com. Veel leesplezier!
In deze review komt de TX-100 er zelfs iets beter uit :)

[ Voor 19% gewijzigd door Elektronicanet op 31-07-2005 01:57 ]

Nederlander in België

Verwijderd

Elektronicanet schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 20:06:
[...]

Nee, dat is geen DVI, maar HDMI. Dan heb je een converter nodig.
Het contrast van de Pana is inderdaad beter, 2000:1 ipv 1200:1. Hij is wel zo'n 200 euro duurder, en je zou ze naast elkaar moeten zien en beoordelen of je die 200 euro de moeite waard vindt.
Feit is wel dat je echt in een redelijk verduisterde ruimte moet kijken met de Pana.
Ah ik zie het... de 500 heeft namelijk wel DVI-D...
Verduisterd kijken vind ik persoonlijk geen obstakel, echt film kijken doe je toch in het donker. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 18:54 ]

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 18:54:
[...]

Ah ik zie het... de 500 heeft namelijk wel DVI-D...
Verduisterd kijken vind ik persoonlijk geen obstakel, echt film kijken doe je toch in het donker. :)
Klopt :) Maar als ik de wensen van de TS bekijk, zoekt hij meer een all-round projector.

Nederlander in België

Pagina: 1