Toon posts:

[XP] Langzame boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het volgende probleem: de computer start sinds een maand of twee langzaam op. Nu zeg ik relatief langzaam vergeleken met eerst. 6 maanden geleden heb ik een verse XP (Home Edition) install gedaan, met 6 accounts. Hij startte snel op, 5 keer het laadbalkje ofzo, nu sinds 2 maanden start ie echt langzaam op, iets van 30 keer het laadbalkje, en ook het laden en wisselen van accounts gaat heel langzaam. Wat ik ook heb gedaan is enkele van de services uitgeschakeld, teneinde XP sneller te maken, net na de install. De harddisk is verder niet vol, iets van 20% ofzo...

Ik heb de Harddisk check van Seagate, mijn harddisk, uitgevoerd, en die kon 0 fouten vinden. Ik heb memtest86 gedaan en die gaf geen errors op mijn memory. Ik heb McAfee Virusscan gedaan en die kon geen virussen vinden, ik heb verschillende spyware programma's gedaan en die konden geen spyware vinden. Bij opgestarte programma's zijn er maar 8, en processen lijkt ook niet al te druk, alhoewel er wel 5 keer svchost.exe in voor komt, waaronder 2 keer voor SYSTEM. Verder heb ik verschillende hardware afgehaakt bij de boot, om te kijken of het aan een van de extra apparaten ligt, maar dat lijkt ook niet zo te zien. (ik moet nog proberen alleen met de HDD te starten, dat doe ik later). Ook heb ik de schijven gedefragmenteerd.

Nu weet ik dus niet waar het aan ligt. Ik heb geprobeerd te kijken in de BIOS om te kijken of caching aanstond, maar dat kon ik niet vinden in mijn BIOS. Verder had ik gelezen over het programma Bootvis.exe van Microsoft, maar die kan je bij Microsoft niet meer downloaden, dus ik zou niet weten of er een ander programma is dat de boot sequentie analyseert.

[System Specs] Microstar Computer (Media Markt)
- CPU: Intel Pentium 4, 2.66 GHz
- Ram: 512mb (in 2 slots, dus 2 * 256mb?)
- HDD: Seagate ST3120023A 120gb
- DVD: JLMS DVD-ROM LTD-165H
- CD-RW: Mitsumi CR-48XCTE
- Grafisch: NVidia GeForce 4 MX440
- Voeding: FSP GROUP, Model No. FSP250-60MDN-120 (250watt)
- Floppy Drive
- Moederbord: ??? Ik gok een medion moederbord ofzo, maar ik weet niet hoe ik dat kan aflezen

Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Misschien de services, of gewoon omdat er zoveel accounts zijn? Of iets anders waar ik overheen heb gekeken?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je in safe modus boot - is het dan ook zo langzaam? :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 13:08:
Als je in safe modus boot - is het dan ook zo langzaam? :)
Nou dan krijg ik eerst een paar seconden een knipperend streepje op een zwart scherm, en daarna krijg ik alle admins te zien, dus de default admin, ik en nog een (3 ipv 6). Hij lijkt iets sneller te gaan ja...

edit: na de reboot uit safe mode, lijkt ie zelfs nog langzamer te gaan :/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 16:05 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-03 13:43
googel maar naar bootvis;deze is nog overal te downloaden.
apparaatbeheer geeft geen afwijkingen/
uitvoeren: eventvwr.msc ; of foutenlogboek geen aanwijzingen?
dan maar zo kaal mogelijk proberen op te starten.
al bij deze site gekeken?

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb Bootvis uitgeprobeerd, en hij geeft de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://www.wiewer.nl/images/bootvis.jpg

En de boot was klaar in 186.86 sec. Dat vind ik best lang! CPU Usage schiet omhoog bij ongeveer 35 seconden. Maar de langste boot-activity (bovenste grafiek) gebruikt de Logon+Service, namelijk 117.15 sec. Is het dan dus toch dat ik verkeerde service heb uitgeschakeld? Of betekent het iets anders.

De eventviewer was niks bijzonders met uitzondering van deze fout:
Windows heeft het register van gebruiker COMPUTER\Gebruiker opgeslagen hoewel een toepassing of service tijdens de afmelding van het register gebruikmaakte. Het geheugen voor het register is niet volledig beschikbaar. Het register wordt uit het register verwijderd wanneer het niet langer in gebruik is.

Dit wordt mogelijk veroorzaakt door services die als een gebruikersaccount actief zijn. Probeer om de services zodanig te configureren dat deze als LocalService- of NetworkService-account worden gestart.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Maar ik weet niet in hoeverre dit erg is voor het opstarten. Ik ga zometeen proberen
zo kaal mogelijk op te starten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb het volgende uitgevonden, namelijk dat de harddisk in PIO modus wordt uitgevoerd, en niet in Ultra DMA, nu heb ik wel aanstaan dat ie DMA moet gebruiken wanneer het beschikbaar, maar dat doet ie niet. Dit geldt dan voor de eerste IDE (Primary) hierop zijn aangesloten de Harddisk en de DVD speler. Maar de CD-RW is op de tweede IDE (secondary) en die zit wel in Ultra DMA modus. Ik heb mijn chipset al ge-update, en in de BIOS lijkt ook alles goed te staan...

Iemand enig idee hoe ik uit PIO modus kom en in Ultra DMA ?

edit: Het probleem is opgelost :) Ik heb het primaire IDE kanaal gewist, en nu is ie weer normaal !!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 22:55 ]

Pagina: 1