Niet native resoluties full screen draaien op TFT

Pagina: 1
Acties:

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 16:59
Ik heb een oude sony vaio (pcg-fx109k) met een 15" tft scherm met een native resolutie van 1400 1050. Prachtig om te browsen/office etc maar als ik een lagere resolutie wil draaien stretcht het scherm niet en krijg ik dus balken om het beeld heen.

Twee gevallen waarin ik graag een lagere resolutie zou willen draaien is bij het kijken van foto's (er zit een videokaart in die de maximale resolutie niet op true colour haalt maar op high colour, bij "normaal" gebruik niet vervelend maar bij foto's en ander grafisch spul merk je het erg in het kleurverloop) en bij (oude) spellen. Een spel op 640 480 draaien betekent een miniscuul venstertje midden in mijn beeld en verder alleen zwart.

Mijn vraag: Is er software om ervoor te zorgen dat hij full screen gaat bij niet-native resoluties? Zou dat in de driver moeten zitten? Is het hardwarematig niet mogelijk aangezien dat niet automatisch gaat?

Ik heb verschillende searches op google gedaan maar kon niets zinnigs vinden. Ook mijn search op GOT heeft niets opgeleverd. Als ik iets over het hoofd heb gezien hoor ik het graag.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-08 20:52
Bij mijn Toshiba laptops kun je dit in het bios instellen. Geen idee hoe het bij Sony is maar zou me niets verbazen als het hetzelfde werkt :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
idd, bij mijn Toshiba kun je het ook in de bios instellen. Het kan ook met een tooltje van Toshiba (Toshiba tools, dus dan moet je zoiets speciaal voor je Sony laptop zoeken).

[edit] Volgens mij was dat 'tooltje' trouwens gewoon de display driver. Zit ergens een optie 'stretch display image' oid.

[ Voor 27% gewijzigd door Palomar op 29-07-2005 00:55 ]

• walterg
Ik ben niets tegengekomen maar was er niet naar op zoek toen ik in de bios keek.

Ik ga nu kijken :)

edit: Net in de bios gekeken en niets gevonden. Ik zal de driver nog eens aandachtig bekijken.

edit2: Ben niets tegengekomen. Het is overigens een Intel 82815 onboard chipset. Ik kan niet eens de hoeveelheid shared ram instellen :'(

Het zijn de "nieuwste" drivers van de sony site. Tussen aanhalingstekens want ze komen uit 2001...

Is het af te raden om niet-sony drivers te gebruiken?

[ Voor 78% gewijzigd door walterg op 29-07-2005 01:03 ]

• walterg
Symptom(s):
Black border seen in low screen resolutions on laptop screen

Solution:
The black border exists when there is no panel fitting. Check with your laptop manufacturer to see if this feature that is enabled in their system BIOS or if there is a utility update or hot key to enable this feature. Sony* VAIO* laptop users should update to the latest utility software from Sony, which enables use of the FN+F keys combination to enable panel fitting.

There is no graphics driver support to enable or disable panel fitting. Panel fitting on Intel® 815EM chipsets is not supported when simultaneously displaying to a CRT monitor and the LCD screen due to architectural limitations. So, even on systems with panel fitting, simultaneous modes smaller than the panel size will still see a black border.
Op de intel site gevonden :)

Dank jullie voor je hulp!