Toon posts:

[XP/2000] Windows 2000 server of XP voor een P1?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik nog een p1 120mhz met 64 MB ram staan, die mag mijn zus gebruiken voor internet eens in de week ofzo en wat emails verzenden. :)
De enige Windows versies die ik heb liggen zijn XP en W2K de Server editie :)

Kan iemand mij misschien vertellen welke van de twee er het beste op gezet kan worden? zou XP iets sneller lopen omdat het wat ouder is of zou XP juist sneller lopen juist omdat het wat moderner en dus wat efficienter is? :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:13:
Hier heb ik nog een p1 120mhz met 64 MB ram staan, die mag mijn zus gebruiken voor internet eens in de week ofzo en wat emails verzenden. :)
De enige Windows versies die ik heb liggen zijn XP en W2K de Server editie :)

Kan iemand mij misschien vertellen welke van de twee er het beste op gezet kan worden? zou XP iets sneller lopen omdat het wat ouder is of zou XP juist sneller lopen juist omdat het wat moderner en dus wat efficienter is? :)
2000 lijkt me zo.
Verder: waarom probeer je niet eens Linux? Lijkt me veel soepeler lopen (zeker omdat ze er alleen maar mee surft).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

XP is niet vooruit te branden op zo'n ding. Heb het eens geprobeerd op een P100 met 128MB ram, booten duurde 90 seconden exact, maar internetten en alles ging voor geen meter, zo traag.
2000 draaide op dat ding ietsjes beter, maar nog redelijk traag.
Ik zou voor 2k gaan, maar alleen als je echt geen ander OS kan vinden. win98 is al zwaar zat voor het bakkie.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 08:38

Nietzman

Woei!

Ik zou voor 2k gaan. XP zul je echt tot op het bot moeten uitkleden, en zelfs dan draait het nog traag.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 22:03

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Ik denk dat je de eerste keer XP 200 bedoelde, maar zo ie zo met 64 MB installeerd XP niet zonder een slag of stoot, te weining mem en als het draaid dan draaid het als slome poep door een trechter.

2k pro/server is sneller op oudere systemen, weiningen die hier over twijfelen op tweakers denk ik. :)
Alleen als je XP zwaar stript, maar dan zelfs nog, zoals hier boven al gezegt werd ik zou zeker kijken of ik nog ergens 98 kon vinden, dat scheelt een slok op een borrel.

[ Voor 23% gewijzigd door SithWarrior op 29-07-2005 00:17 ]

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Win2k :) Draait nog wel redelijk met 64MB, geen ervaring met Server versie op zulke bakken :)

WinXP draait gewoon niet bruikbaar met 64MB, klaar

[ Voor 4% gewijzigd door roelio op 29-07-2005 00:18 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Kun je niet ergens goedkoop Windows NT4 of iets dergelijks op de kop tikken, als je graag Windows draait?

Persoonlijk zou ik ook eens naar Linux kijken. Dat is het enige besturingssysteem dat je op dat platform nog enigszins recente software kan bieden :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

Duinkonijn

Huh?

limoentje schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:18:
Win2k :) Draait nog wel redelijk met 64MB, geen ervaring met Server versie op zulke bakken :)

WinXP draait gewoon niet bruikbaar met 64MB, klaar
denk als je alleen de kale server installeerd dat die niet echt minder werkt dan een pro.

ik zou trouwens kijken naar 98se of slackware voor het beestje

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

98SE = bad multitasking en stabiliteit :) Dan idd Linux

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

limoentje schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:40:
98SE = bad multitasking en stabiliteit :) Dan idd Linux
98 is zo stabiel als een rots mits je er normaal mee omgaat en je een beetje stabiele hardware hebt.
Win98 gaat hier echt nooit op zijn bek moet ik zeggen (ja, ik gebruik het nog steeds, het is een geweldig OS, ook al heeft het inmiddels wat beperkingen).

Ik kan me ergens wel voorstellen dat je niet direct naar linux over wil gaan (hoewel het altijd leuk is om te proberen, en voor het standaard werk heb je er niet eens veel kennis voor nodig).

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:29
Zoals dawuss ook al opmerkt zou ik ook op zoek gaan naar een NT4 licentie :)

Niet al te zwaar en toch stabiel, en daarbij zijn ze vrij goedkoop te krijgen tegenwoordig.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-02 21:58

jotheman

Was like that when I got here!

XP vraagt zowiezo al om 128MB dus je moet al fratsen uithalen om 't er uberhaupt op te krijgen. 2K Is eigenlijk ook niet bedoeld om met weinig Ram te draaien (sterker nog, een tragere machine met veel ram maakt bij Windows2000, vind ik, veel goed). Ik wens je succes met welke van de beide je ook kiest. Zou gewoon voor 98 of linux gaan zoals veel mensen in dit topic al zeggen...

I see dead pixels...

Verwijderd

afhangende van wat je er specifiek mee wilt gaan doen zou ik bijvoorbeeld OS/2 Warp 4 draaien.. Het is oud.. Ontzettend oud, zelfs... Maar draait PRIMA op dat soort systeempjes.. Daarnaast zijn er zoveel legacy evangelist dat je voor web browsen en tekstverwerken nergens voor hoeft onder te doen.. Daarnaast zal het best redelijk draaien op een Pentium 120 (omdat ten tijde van de introductie van OS/2 4 een p 233 mmx de hoogst mogelijke configuratie was).. Zoek er dus een beetje naar, dan kun je wellicht ook nog eens die software licentie voor een prikkie op de kop tikken...

Verwijderd

Topicstarter
dawuss schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:20:
Kun je niet ergens goedkoop Windows NT4 of iets dergelijks op de kop tikken, als je graag Windows draait?

Persoonlijk zou ik ook eens naar Linux kijken. Dat is het enige besturingssysteem dat je op dat platform nog enigszins recente software kan bieden :)
NT4 heb ik niet, maar misschien kan ik het wel ergens kopen (PC Dumpdag ofzo) :)
Nu heb ik op dit ding een tijd Win 98 gehad maar nou las ik op een site van MS dat ze Win 98 niet meer updaten dus dat leek mij een te groot risico (terecht?) om daar mee door te surfen.
Linux is mij eigenlijk te ingewikkeld, daar heb ik mij een jaar of zes geleden eens op gestort en kreeg het na een weekend geeneens geinstalleerd, dat zegt misschien wel meer over mij dan over linux maar goed...

Zou Win ME misschien een betere optie zijn als XP/2K en NT?

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

nee!! absoluut geen win ME, doe dan liever 98se :| persoonlijk zou ik gaan voor linux of 98, eventueel 2000 maar dan weer liever xp als je wat ram kunt regelen

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:26

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Down eens een linux distro zoals fedora die je hier kunt downen. Distros die niet op het debian model zijn geschoeid, zoals Fedora en Suse, zijn tegenwoordig haast net zo gebruikersvriendelijk als Windows. Het is net zo ingewikkeld als 6 jaar geleden als je de console gebruikt, maar binnen X kun je veel doen.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Damn Small Linux niks voor jou?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 01:49:
[...]

NT4 heb ik niet, maar misschien kan ik het wel ergens kopen (PC Dumpdag ofzo) :)
Nu heb ik op dit ding een tijd Win 98 gehad maar nou las ik op een site van MS dat ze Win 98 niet meer updaten dus dat leek mij een te groot risico (terecht?) om daar mee door te surfen.
Linux is mij eigenlijk te ingewikkeld, daar heb ik mij een jaar of zes geleden eens op gestort en kreeg het na een weekend geeneens geinstalleerd, dat zegt misschien wel meer over mij dan over linux maar goed...

Zou Win ME misschien een betere optie zijn als XP/2K en NT?
Win98 wordt idd niet meer geupdate, maar de support voor 2000 loopt ook over niet al te lange tijd af.
Waar ik vind het onterecht dat je denkt dat het een groot risico is. Als je gewoon zorgt voor een firewall/virusscanner op het geval en een browser die wat veiliger is dan IE is zeer goed gebruik te maken van win98.
Daarbij, zo'n licentie zie je vaak voor nog geen 5 euro liggen :P

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:14
Windows NT draait lekker stabiel, alleen kan je max msn 5.0 installeren. IE 6.0 gaat wel gewoon. Verder draait het goed.

Ik weet niet wat je zus er precies mee doet, maar als het niks meer is dan internetten/mail/msn. Kan je misschien ubuntu linux eens proberen.

Dit is echt uit de doos kant en klaar linux. Je hebt 2 versie's, 1 live cd en 1 install cd. Je kan die live cd misschien wel eens proberen. Stop hem in je pc, ff booten en internetten maar.

http://www.ubuntulinux.org/

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 29-07-2005 11:07 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

beide os-en zullen niet vooruit te branden zijn. win2k prof zou nog wel kunnen, maar een servereditie gaat toch echt te ver...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

W98 wordt idd niet meer geupdate nee. Maar er zijn unofficial update packs voor, zie de meuktracker. Zet er IE6 of firefox op (en vergeet vooral niet zonealarm en een antivirus) en je zusje kan vooruit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:14
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:08:
beide os-en zullen niet vooruit te branden zijn. win2k prof zou nog wel kunnen, maar een servereditie gaat toch echt te ver...
Jep, server editie van W2K gebruikt net zoveel, zoniet meer geheugen dan XP

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

antivirus op een p1? als je het een beetje wil laten werken moet real time protection aan.. en dan is dat ding niet meer vooruit te branden :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik heb een paar jaar lang op een laptop P120 met 192mb geheugen XP Pro gedraaid en dat werkte best aardig zolang je niet al te gekke dingen wou doen. Met 64mb geheugen loop je bijna tegen elke moderne desktop tegen problemen aan - onafhankelijk van je OS.
Pagina: 1