[q-tec case] Temps zijn tropisch

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-02 17:18

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Tweakers,

Ik wordt er helemaal irritant van ! Ik heb een Q-tec V-line kast. Een budget-case ... owk .... maar het is daarbinnen echt tropisch ! De kast bevat de volgende onderdelen :

A7V600 mobo met AMD XP2000+ proc erop
Asus Nvidia FX5600 XT vid-kaartje met stock koeler
2 strookjes 512 MB Kingston DDR
1 WDC Hdd van 160 gig
1 Seagate Hdd van 80 gig
Lite-On DVD-rom
Aopen DVD brander
Voeding (ook Q-tec gok ik zelf , iig B-merk) van 300 watt

Dit alles zou koelgehouden moeten worden door de volgende fans:
3x 80 MM fan (2 achter , 1 voor) , verschillende B-merken
1x AMD stock koeler (van een XP2800+ ) voor op de Processor.

Echter .... het is totaal niet koel te noemen. Alle fans draaien, maar b.v. met de kast dicht worden er temperaturen waargenomen in de 40 graden , alleen al in de kast. De proc zelf wordt momenteel 52 graden ,en dat is ondergeklokt op 1250 mhz ! Ik heb 3 keer gechecked of echt alle fans aangesloten waren en draaide, en dat was positief.
Het helpt 2 graden als ik mijn kast midden in de kamer zet ipv dicht bij de muur. De voeding blaast zelfs hete lucht uit !

Nou zit ik een beetje in de knoop over wat ik zal doen. Ik krijg met een beetje geluk morgen zo rond de 70 euro, alleen ben ik er niet uit wat ik hiervoor het best kan aanschaffen.
Ik geloof er zelf niet zo veel in dat meer of andere fans een beter perspectief of lagere temps in de kast zullen brengen, maar weet ook eigenlijk niet wat de veroorzaker van de hoge temps nou wel is. Ik zit dus met het dilemma :
- nieuwe kast
- nieuwe voeding
- of nieuwe koeler voor de processor

Kan een tweaker mij uit de twijfel trekken door te zeggen welke onderdelen nou de boosdoeners zullen zijn ? Het lijkt allemaal 1 vicieuze cirkel :
De processor wordt warm door de kast, welke warm wordt door de voeding, die warm wordt door de processor en de kast !

Ik kom er niet meer uit ... 1 van jullie wel ?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik vind je temperaturen helemaal niet zo gek slecht. Mijn cpus zitten momenteel tegen de 60C aan te hikken, maar nu de hitte een beetje uit die kast wegkan draait hij prima.
Ik zou gewoon een 120mm fan achterin proberen te bouwen (als dat in je kast gaat passen)
en evt een nieuwe cpu koeler. Is je cpu overigens een palomino of een t-bred geval? Palominos worden anmelijk sowieso een stuk heter.

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik weet niet hoe groot die Qtec kast is maar als die niet al te groot is zou ik gaan voor een nieuwe kast. Omdat nu waarschijnlijk alle warmte zich ophoopt en een goede airflow niet echt mogelijk is. En anders is met je fans gaan knoeien en kijken in welke opstelling ze het beste presteren.

Als die Qtec al vrij groot was dan zou ik toch maar is naar betere fans gaan kijken ofzo. het is ook altijd handig je kabels een beetje op te ruimen in je kast. Dat scheelt soms ook nog wel is wat.

Kast open zetten en er een normale grote ventilator erop richten wil ook nog wel is helpen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Clox op 29-07-2005 00:15 ]

Macbook Pro, 640 WD extern

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Nouja ... 52 graden voor een zwaar ondergeklokte proc lijkt me toch overdreven ?
Dit is in idle positie he, onder load gaat de temp zo'n 15 graden omhoog ! Een 120 MM fan past niet in mijn kast, ook niet met veel modden helaas.

Het probleem is verder dat die zalman koeler niet past omdat de voeding er te dicht op zit. Maar denk je dat het met een goede papst 120 MM fan beter zal worden dan ?

[edit]

De huidige kast is best klein. Het is een miditower maar met b.v. maar 3 x 5,25" bays. Vandaar ook dat de voeding voor een hele grote koeler tergend in de weg zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Khaine op 29-07-2005 00:17 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Khaine666 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:15:
Nouja ... 52 graden voor een zwaar ondergeklokte proc lijkt me toch overdreven ?
Dit is in idle positie he, onder load gaat de temp zo'n 15 graden omhoog ! Een 120 MM fan past niet in mijn kast, ook niet met veel modden helaas.

Het probleem is verder dat die zalman koeler niet past omdat de voeding er te dicht op zit. Maar denk je dat het met een goede papst 120 MM fan beter zal worden dan ?
52C vind ik op zich niet slecht hoor, maar dat hangt ook af van wat voor cpu het is, dat zie ik nergens staan.
Andere cpu koeler kan natuurlijk altijd, en tja, dat hoeft maar een tientje te kosten

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:17:
[...]

52C vind ik op zich niet slecht hoor, maar dat hangt ook af van wat voor cpu het is, dat zie ik nergens staan.
Andere cpu koeler kan natuurlijk altijd, en tja, dat hoeft maar een tientje te kosten
Het is een T-bred core. Ik weet dus alleen niet zeker of de kast de processor warm maakt, of andersom. En geld om beide aan te schaffen is er niet/nauwelijks.

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-02 20:49
40 graden in de kast?
bedoel je niet 40 graden in de chipset?
dat is niet echt dramatisch ofzo als je bedenkt dat het warm weer is.

Nog een vraagje:
wordt je cpu minder warm als je em op standaard snelheid zet?
52 graden is namelijk niet echt warm voor een cpu.
Kijk gewoon eens hoe ver het oploopt als het systeem zwaar in gebruik is.
Als dit onacceptabele temperaturen oplevert, dan kan je met een iets als CPU-Z kijken wat voor core je cpu heeft.
Als dat een palomino is, dan zou je een sempron socket A kunnen kopen, aangezien die op de T-bred B core zijn gebaseerd.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
XiN schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:20:
40 graden in de kast?
bedoel je niet 40 graden in de chipset?
dat is niet echt dramatisch ofzo als je bedenkt dat het warm weer is.

Nog een vraagje:
wordt je cpu minder warm als je em op standaard snelheid zet?
52 graden is namelijk niet echt warm voor een cpu.
Kijk gewoon eens hoe ver het oploopt als het systeem zwaar in gebruik is.
Als dit onacceptabele temperaturen oplevert, dan kan je met een iets als CPU-Z kijken wat voor core je cpu heeft.
Als dat een palomino is, dan zou je een sempron socket A kunnen kopen, aangezien die op de T-bred B core zijn gebaseerd.
Als ik de proc. op default snelheden instel wordtie zo heet dat de m'n OCP (van Asus mobo) ingrijpt en de pc reset. De temperatuur in speedfan wordt dan idle tegen de 70 graden. Onder stress rond de 80/90 en dan houdt het op en gaat de PC uit.

De 40 graden is als ik de zijde waar normaal een window in gemod wordt er uit haal. dicht kun je er gerust 5 tot 10 graden bij optellen (ligt eraan of het avond of middag is, maw aan de omgevingstemperatuur).

Ik gebruik everest als indicator voor wat voor hw er precies in mijn PC is, alleen stond m'n Proc erop als een athlon XP. Ik vermoed (ga uit van wel iig) dat het een t-bred core proc. is.

[edit]
Ik reageer te snel :D
Een T-bred A core zit er op aldus Everest Home

[ Voor 4% gewijzigd door Khaine op 29-07-2005 00:34 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:15
Eerst en vooral: heb je problemen op standaardsnelheid aangezien je ondergeclocked hebt? Je moet er rekening mee houden dat die temperatuurssensoren niet betrouwbaar zijn en enkel als indicatie dienen. Trouwens, 40°C als casetemp is bij warm weer zeker niet zo hoog hoor. Verhoog dus terug de snelheid van jouw CPU naar stock speeds en laat hem ff hard stressen. Bijvoorbeeld met Prime95. Voel dan eens met de hand aan jouw CPU-koeler. Als je die bijna niet kan vasthouden, heeft de CPU inderdaad te heet. Voelt die maar lauwtjes aan dan is het ook niet goed :D Want dan maakt de koeler geen goed contact met de CPU.

Een collega van mij had ook redelijk wat problemen met zijn AthlonXP @ stock speeds. Na een tijdje gamen viel zijn PC gewoon uit van de hitte :) Ik had hem gezegd dat hij zijn case beter moest ventileren en dus zette hij zijn kast gewoon op. Dat was dus niet wat ik gezegd had :P Maar goed, het probleem bleef en hij heeft zijn CPU-cooler vervangen door een Zalman CNPS7000B-Cu. Sindsdien hoor ik hem niet meer klagen.
Check misschien eerst even of jouw CPU-koeler nog vast zit. Misschien eens loshalen, reinigen en opnieuw een heel extreem dun laagje koelpasta aanbrengen? En vooral kijken of de CPU-cooler goed staat en mooi vast zit.

edit:
En dit was ik dus aan het tikken terwijl je je laatste post gedaan hebt ;)
Blazen die 80mm fans trouwens in de juiste richting?

[ Voor 7% gewijzigd door D-Three op 29-07-2005 00:37 ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:34:

En dit was ik dus aan het tikken terwijl je je laatste post gedaan hebt ;)
Blazen die 80mm fans trouwens in de juiste richting?
Definieer juiste richting :

De fan vooraan zuigt verse lucht naar binnen , en de 2 fans achteraan zuigen warme lucht naar buiten. Dat was toch wel de bedoeling dacht ik zo ?

• D-Three
Inderdaad ;) Trouwens geen enkel idee welke fans dit zijn? Enig idee hoe snel die draaien en hoeveel lucht die dingen verplaatsen? Waren die trouwens standaard meegeleverd?

En check dus ff jouw CPU-koeler want 80 graden is inderdaad veel te hoog. Gewoon even de "voel-test" doen. Als die koelblok inderdaad ongelooflijk heet aanvoelt, zullen een andere case en/of casefans het probleem niet oplossen. Dan moet je gewoon de koeler vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 29-07-2005 00:58 ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:57:
Inderdaad ;) Trouwens geen enkel idee welke fans dit zijn? Enig idee hoe snel die draaien en hoeveel lucht die dingen verplaatsen? Waren die trouwens standaard meegeleverd?

En check dus ff jouw CPU-koeler want 80 graden is inderdaad veel te hoog. Gewoon even de "voel-test" doen. Als die koelblok inderdaad ongelooflijk heet aanvoelt, zullen een andere case en/of casefans het probleem niet oplossen. Dan moet je gewoon de koeler vervangen.
Owk ... ik heb even wat conclusies getrokken :
- De fans hebben een luchtverplaatsing gelijk aan die van een normale coolermaster-fan op 12 Volt, en ze draaien daar ook op. Het zijn wel iets van koreaanse fans want ze hebben namen als "megamaster" en "koreaanse tekens".

- Het koelblok op de proc. zit goed vast, met juiste laag thermal paste , en wordt op stock speeds gloeiend heet , en ondergeklokt niet lang vast te houden.

- Ik kan mijn geld het beste besteden aan een nieuwe case , met goede fans. En daarna doorsparen voor zo'n grote zalman waaier ?

Iig bedankt voor de reactie's :)

• D-Three
Om eerlijk te zijn zou ik toch eerst de CPU-koeler vervangen. Zeker omdat je zegt dat die gewoon gloeiend heet krijgt en zelfs ondergeclocked niet vast te houden is. Dan moet je die gewoon vervangen.
Ik heb hier onlangs nog een systeempje gebouwd met een Athlon64 3200+ (deze zijn wel koeler dan een AthlonXP ;)) en een 6800 Ultra in een case met 2 x 80 mm fans achteraan. Op zowel CPU als GPU heb ik een Zalman gemonteerd en als je na een tijd gamen de koelers vast neemt, heeft deze van de GPU erg heet maar de CPU-koeler (weliswaar een 7700 en dus groter dan een 7000) voelt bijna niet warmer aan dan de omgevingstemperatuur.

[ Voor 83% gewijzigd door D-Three op 29-07-2005 01:17 ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 01:06:
Om eerlijk te zijn zou ik toch eerst de CPU-koeler vervangen. Zeker omdat je zegt dat die gewoon gloeiend heet krijgt en zelfs ondergeclocked niet vast te houden is. Dan moet je die gewoon vervangen.
Ik heb hier onlangs nog een systeempje gebouwd met een Athlon64 3200+ (deze zijn wel koeler dan een AthlonXP ;)) en een 6800 Ultra in een case met 2 x 80 mm fans achteraan. Op zowel CPU als GPU heb ik een Zalman gemonteerd en als je na een tijd gamen de koelers vast neemt, heeft deze van de GPU erg heet maar de CPU-koeler (weliswaar een 7700 en dus groter dan een 7000) voelt bijna niet warmer aan dan de omgevingstemperatuur.
Probleem is alleen, dat de meeste koelers niet passen omdat deze dan tegen de voeding aan zitten. En dat kan ook nooit goed zijn !

Kan het trouwens nog van grote invloed zijn dat de videokaart z'n warmte ook kwijt geeft ? Het zal er toch niet aan liggen dat deze de boosdoener is ?

offtopic:
Heel erg offtopic : ik heb ook enorm genoten van Batman Begins :D

[ Voor 5% gewijzigd door Khaine op 29-07-2005 01:12 ]

• D-Three
Een CNPS7000A-AlCu is niet zo veel groter hoor. Deze is trouwens goedkoper en lichter dan de 7000 Cu omdat hij deels uit alumium is. Let wel, er moeten voor deze koeler wel gaten in jouw mobo zitten rond de socket. En het hoeft ook geen Zalman te zijn omdat ik die aanraad hé ;) Andere en goedkopere koelers kunnen zeker ook voldoen. Koelers van Arctic bijvoorbeeld. Op mijn AthlonXP 2500+ had ik een koeler van Arctic. Nooit geen problemen mee gehad en die heeft mij maar € 11 ofzo gekost. Dat was wel een Barton-core en deze kregen toch iets minder warm, vond ik. Maar bij een hoge casetemp is een degelijk koeler wel aan te raden.
Nog enkele reviews van andere koelers:
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=271
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=213
http://www.digital-daily.com/cooling/coolers_socA_Q1_2004/
http://www.digit-life.com...t-feb2k4-part1.html?84413
Vooral de laatste link is wel leuk. Maar liefst 45 koelers! :)

En zoveel hitte heeft die FX5200 toch ook niet af?

[ Voor 9% gewijzigd door D-Three op 29-07-2005 01:27 ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 01:24:
Een CNPS7000A-AlCu is niet zo veel groter hoor. Deze is trouwens goedkoper en lichter dan de 7000 Cu omdat hij deels uit alumium is. En het hoeft ook geen Zalman te zijn omdat ik die aanraad hé ;) Andere en goedkopere koelers kunnen zeker ook voldoen. Koelers van Arctic bijvoorbeeld. Op mijn AthlonXP 2500+ had ik een koeler van Arctic. Nooit geen problemen mee gehad en die heeft mij maar € 11 ofzo gekost. Dat was wel een Barton-core en deze kregen toch iets minder warm, vond ik. Maar bij een hoge casetemp is een degelijk koeler wel aan te raden.
Nog enkele reviews van andere koelers:
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=271
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=213
http://www.digital-daily.com/cooling/coolers_socA_Q1_2004/
http://www.digit-life.com...t-feb2k4-part1.html?84413
Vooral de laatste link is wel leuk. Maar liefst 45 koelers! :)

En zoveel hitte heeft die FX5200 toch ook niet af?
Het is een 5600 ... maar ik vergeef het je :D ;)

En ik hoor zeker goede verhalen over zalman , dus daar begin ik met m'n koelers. Evenals fans van Papst.
Ik zit me nog steeds alleen serieus af te vragen of die zalman alu wel past !
Toch eens opmeten morgen dan.

• D-Three
Speciaal voor jou: :P ;)
http://mikebabcock.ca/mypc/
Het zal nipt worden!

[ Voor 18% gewijzigd door D-Three op 29-07-2005 01:32 ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Dankjewel voor de link ! Zal idd HEEL nipt worden. Mijn moederbord zit immers maar iets van 2 cm van de voeding af ! Overigens denk ik de boosdoener gevonden te hebben. Mijn voeding wordt nu zo heet dat de buitenkant van mijn kast niet meer beet te pakken valt !

Morgen maar eens gaan shoppen voor een nieuwe kast ! :|

Bedankt voor alle reply's :D

Verwijderd

Ff helemaal off-topic, maar mijn prescot 2.8ghz word idle 60 en stressed 75 met stock koeler, en me 9800XT@stock speed idle 73 en stressed 90+ 8)7 (in Half-Life 2)
Met 2 80mm fans (1 voor, 1 achter), dus jouw pc valt nog aardig mee :P

On-topic, wacht nog heel eventjes met een cpu koeler kopen, en koop een zalman 9xxx serie :P

Verwijderd

Maak je niet druk, zolang hij niet boven de 70 graadjes uitkomt is er niks aan de hand, mijn amd3000 met een Volcano 12 is nu 52 graden :)

Jah die 9500 met blauwe ledjes lijkt me wel wat voor op me amd3500 :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 01:41 ]

• D-Three
Khaine666 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 01:36:
[...]

Dankjewel voor de link ! Zal idd HEEL nipt worden. Mijn moederbord zit immers maar iets van 2 cm van de voeding af ! Overigens denk ik de boosdoener gevonden te hebben. Mijn voeding wordt nu zo heet dat de buitenkant van mijn kast niet meer beet te pakken valt !

Morgen maar eens gaan shoppen voor een nieuwe kast ! :|

Bedankt voor alle reply's :D
Die 2 cm kan voldoende zijn hoor maar ik beloof niks :) Eens de afmetingen bekijken en wat opmeten. Maar volgens die foto's zal dat moederbord van die gast ook maar een tweetal cm van de voeding af zitten.
En warm worden is inderdaad wel een eigenschap van goedkope voedingen. Meestal gewoon omdat ze te licht zijn en veel te zwaar belast worden. Zorg dat je een degelijke voeding hebt, daarvoor hoef je niet meteen de kast te vervangen (al is het wel een mooie uitvlucht om eens te vernieuwen ;)). Mocht je toch een nieuwe case kopen, probeer dan één te vinden met 120 mm fan achteraan. Dat hoeft daarvoor geen duur merk te zijn.

En over PAPST fans:
Ik had ooit 2 x Papst 8412/NGLE (12 dB(A), 33 m³/h (19,4 cfm), 1500 toeren/min) geïnstalleerd in mijn oude case omdat ik stille fans wou. Ze deden uiteindelijk hun job wel maar waren net niet krachtig genoeg, vond ik.
In dat Athlon64-systeem (die oude case voor mijn schoonbroer ;)) heb ik nu 2 x Papst 8412/NGME (26 dB(A), 58 m³/h (34,1 cfm), 2600 toeren/min). Deze blazen een stuk krachtiger maar zijn meteen ook een stuk luidruchtiger dan dat ik gewend ben van mijn 120mm fans :) Ik zou dus zeker niet hoger gaan dan 26 dB(A).
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 01:37:
Ff helemaal off-topic, maar mijn prescot 2.8ghz word idle 60 en stressed 75 met stock koeler, en me 9800XT@stock speed idle 73 en stressed 90+ 8)7 (in Half-Life 2)
Met 2 80mm fans (1 voor, 1 achter), dus jouw pc valt nog aardig mee :P

On-topic, wacht nog heel eventjes met een cpu koeler kopen, en koop een zalman 9xxx serie :P
Tegen dat die 9xxx-reeks op de markt is, is de zomer voorbij en heeft hij ze niet meer nodig ;) En zoals Khaine666 al zei, krijgt zijn CPU stressed maar liefst 80°C tot 90°C en valt hij dan uit. Dus echt meevallen doet dat niet :) Daar scoor jij een pak beter in. Die temps van jouw 9800 maken trouwens niet zoveel uit want een GPU kan veel hogere temperaturen verdragen dan een CPU.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 01:39:
Maak je niet druk, zolang hij niet boven de 70 graadjes uitkomt is er niks aan de hand, mijn amd3000 met een Volcano 12 is nu 52 graden :)
Idem als hierboven ;) :P

En nu ga ik slapen! (Zei ik 2 uur geleden ook al...)

edit:
Ik kan het toch niet laten ;)

@Khaine666: We willen natuurlijk wel op de hoogte gehouden worden. Foto's zijn ook altijd welkom! :)
Khaine666 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 01:09:
offtopic:
Heel erg offtopic : ik heb ook enorm genoten van Batman Begins :D
offtopic:
Ik vond het één van de betere films die ik al gezien heb dit jaar. En dat ondanks de kleine dingen die mij toch iets stoorden. Vooral zijn geforceerde stem als Batman was er echt wel over.

Maar nu ga ik zeker slapen, ik ben moe. Dat kan je zien aan mij overdadig gebruik van smilies. Nog meer dan anders! :P

[ Voor 22% gewijzigd door D-Three op 29-07-2005 02:08 ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Foto's wordt moeilijk, daar mijn enige beschikbare camera in huis momenteel een gare 1.0 mpixel TRUST cam is :|. Maar ik noteer nu even wat temperaturen vanuit speedfan, en ik heb nog een spire whisperrock gevonden ergens, dus die monteer ik dadelijk maar eens.

De update komt erna dan , als de whisperrock vast zit.

Huidige temps volgens speedfan @ 1250 Mhz :
CPU : 51 graden @ 6% load
Kast : 35 Graden
HDD's : 42 en 43 graden

• petturik
  • Laatst online: 02-01 15:55

petturik

aka Captain Stubing

Ik zou toch ook zeker niet de voeding uitsluiten als veroorzaker van je warmteprobleem. Ik heb zelf ook zo'n QTec voeding gehad. Mn hele computer werd kokend heet (cijfers kan ik ff niet meer voor me halen, maar kon sommige onderdelen niet meer aaraken. :(

Bleek op sommige lijnen veel te veel spanning te staan. (op de +12v lijn stond bijv +18v). :X Nu een enermax voeding gekocht en voila, temperatuurprobleem verholpen...

[ Voor 4% gewijzigd door petturik op 29-07-2005 11:30 ]

nihongo ga sukoshi hanasemas

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Owk , de whisperrock zit erin !

Temps volgens speedfan @ 1250 mhz atm:
CPU : 38 graden onder 6 % cpu-load
Kast : 31 graden
Hdd's : 46 en 47 graden :|

Hoewel m'n proc dus een stuk koeler is geworden , zijn nu m;n schijven weer zo snikheet ! Ik heb al een fan in de buurt geplaatst , maar volgens mij kan het geen kwaad om in de front-bay toch maar 2 40MM fans te plaatsen .. lijkt me.

Btw ... het is een voeding van ADT , 300 watt switching power supply. En de + voltages zijn allemaal in orde ,(dwz , minder dan 5% afwijking per lijn) .. alleen de NEGATIEVE voltages zijn absurd. Namelijk -16.97 op de -12 volt lijn , en -8,78 op de -5 lijn. Kan dit heel veel kwaad ?

• petturik

petturik

aka Captain Stubing

Khaine666 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:58:
.. alleen de NEGATIEVE voltages zijn absurd. Namelijk -16.97 op de -12 volt lijn , en -8,78 op de -5 lijn. Kan dit heel veel kwaad ?
Volgens mij is dit net zo slecht als op de positieve lijnen. Een verschil van ongeveer 50% is best veel... Ik zou het eens proberen met een andere (goede) voeding als je die kan regelen (of kopen).

[ Voor 8% gewijzigd door petturik op 29-07-2005 13:08 ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
apua_a schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 12:58:
[...]

Volgens mij is dit net zo slecht als op de positieve lijnen. Verschillen van meer dan 50% is best veel... Ik zou het eens proberen met een andere (goede) voeding als je die kan regelen (of kopen).
Dat word kopen denk ik .
Wellicht een wat meer kwaliteitskast , met een ditto voeding :).

• petturik

petturik

aka Captain Stubing

Ik zou iig kijken voor een goede voeding. Voor die 70 euro kan je best een goeie kopen. Kast kan altijd nog... (en bovendien is de kast niet van hele grote invloed op de warmte van je pc, mits goed geventileerd natuurlijk :) )

• D-Three
Khaine666 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:58:
Btw ... het is een voeding van ADT , 300 watt switching power supply. En de + voltages zijn allemaal in orde ,(dwz , minder dan 5% afwijking per lijn) .. alleen de NEGATIEVE voltages zijn absurd. Namelijk -16.97 op de -12 volt lijn , en -8,78 op de -5 lijn. Kan dit heel veel kwaad ?
Eerst en vooral; die negatieve voltages kunnen geen kwaad om de simpele reden dat de waarden die SpeedFan geeft niet correct zijn. Volgens SpeedFan is de -12V lijn van mijn voeding gelijk aan -9,40V en de -5V gelijk aan -0,18V. En ik ben er 100% zeker van dat het zo niet is. Waarschijnlijk is dat niet de schuld van SpeedFan maar van de sensoren op het moederbord. Zo is de +12V-lijn van mijn Tagan-voeding (530W) volgens SpeedFan 11,71V maar als ik die meet met mijn multimeter is die 12,15V. Dat zegt genoeg :)

Over jouw voeding:
ADT is het typenummer. Het is wel degelijk een voeding van Q-Tec. En daar heb ik nog niet veel goeds van gehoord. Maar er zijn zat systemen met een Q-Tec die wel goed werken. Ik heb gewoon de indruk dat je ze nooit te zwaar mag belasten en waarschijnlijk werkt die voeding van jou op zijn maximum aangezien ze zo heet krijgt. Indien je ze wenst te vervangen, kan ik je aanraden een voeding te nemen van OCZ, Tagan, PC Power, ... De voedingen van de FSP Group zijn ook uitstekende voedingen! FSP is één van de beste PSU-makers ter wereld. Dit bedrijf maakt een pak voedingen die uitgebracht worden onder de merknamen Fortron, Sparkle, Cooler Master, Zalman, Aopen, ... De meeste van die voedingen (niet allemaal) kan je herkennen aan de "FSP" in het typenummer. Zo heb ik in dat Athlon64-systeem dat ik hier al een paar keer aangehaald heb een Zalman voeding van 400W geïnstalleerd. Eerst vreesde ik dat deze te kort zou schieten om te voldoen aan de eisen van een Athlon64 3200+ en een GeForce 6800 Ultra maar mijn schoonbroer zit uren aan een stuk Battlefield 2 te spelen zonder problemen. De voeding voldoet dus uitstekend.
Het aangeduide vermogen (bijvoorbeeld 400W) van voedingen van bekende merken, is normaalgezien ook het vermogen dat de voeding continue kan leveren. Bij goedkope merken (Q-Tec bijvoorbeeld) presteert een "500W-voeding" soms nog slechter dan een goede 400W-voeding van een bekend merk. Gewoon omdat die "500W" eigenlijk het piekvermogen is dat de voeding maar enkele seconden kan leveren. Het vermogen dat continue kan geleverd worden, ligt dan een heel pak lager.

• petturik

petturik

aka Captain Stubing

Laagvliegerke schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 13:27:
[...]
Eerst en vooral; die negatieve voltages kunnen geen kwaad om de simpele reden dat de waarden die SpeedFan geeft niet correct zijn...
Hmm, nou weer wat geleerd, bedankt voor de uitleg. :) Maar uiteindelijk zelfde conclusie iig. Moet ook zeggen dat mn Qtec het altijd goed deed tot ik em echt ging belasten.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Het zal dan wel te maken hebben met de belasting idd. 300 Watt is ook wel het minimum voor deze set-up.

Er begint al een logica in te komen, aangezien ik de 160 gig schijf nog niet zo lang heb. Wellicht is de voeding op het randje gaan zitten omdat die schijf erbij kwam, en wordt daardoor de voeding zo heet, met als gevolg dat de gehele Pc tropisch wordt.

Dat zou een logische verklaring kunnen zijn :), toch ?

Ik ga nu iig voor een goede kast + ditto voeding. Die spire moet het nog wel even kunnen uithouden, en een deel van mijn waterkoeling-set heb ik gespaard, dus tzt wordt dat toch vervangen.
Als ik het goed begrijp kan ik op een Aopen-kast met FPS in de voeding-benaming dus eigenlijk niet stuklopen ? Aopen heeft vaak namelijk nog wel betaalbare kasten :).

Als je er btw zeker van bent dat speedfan de negatieve waarden verkeerd uitleest, hoe zeker kun je dan zijn dat de positieve waarden wel kloppen ?

• D-Three
SpeedFan leest de waarden niet verkeerd uit hoor. Maar SpeedFan moet het stellen met de waarden die het kan krijgen. En die sensoren zijn gewoon zo goedkoop en eenvoudig mogelijk uitgevoerd dat de waarden er inderdaad wel even naast kunnen zitten. Om heel zeker te zijn, moet je gewoon zelf meten met een multimeter.

Die Spire lijkt inderdaad te voldoen, geen nieuwe cooler nodig dus :) AOpen is inderdaad gekend voor zijn betaalbare kasten en degelijke voedingen. Al zou ik toch voor minimum 400W gaan met toekomstige uitbreidingen in het achterhoofd. Trouwens, die case hoef je niet te vervangen hoor indien een aparte voeding voordeliger uit komt.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 18:25:
SpeedFan leest de waarden niet verkeerd uit hoor. Maar SpeedFan moet het stellen met de waarden die het kan krijgen. En die sensoren zijn gewoon zo goedkoop en eenvoudig mogelijk uitgevoerd dat de waarden er inderdaad wel even naast kunnen zitten. Om heel zeker te zijn, moet je gewoon zelf meten met een multimeter.

Die Spire lijkt inderdaad te voldoen, geen nieuwe cooler nodig dus :) AOpen is inderdaad gekend voor zijn betaalbare kasten en degelijke voedingen. Al zou ik toch voor minimum 400W gaan met toekomstige uitbreidingen in het achterhoofd. Trouwens, die case hoef je niet te vervangen hoor indien een aparte voeding voordeliger uit komt.
Ik vermoed zelf dat een ruimere kast geen kwaad kan , met het oog op de airflow. En ik zal er in de toekomst graag nog wel iets moois van willen maken , itt mijn q-tec kast die ik nu handmatig blauw heb gespoten !

400 Watt is wel een goede richtlijn vind ik zelf. Wellicht is Aopen toch niet zo'n gekke keus dan, die voedingen en kasten zijn immers heel dergelijk !

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Schop !

Ik heb een nieuwe kast gekocht, te weten de Asus TA-210.

Deze komt standaard met een 360 Watt voeding , eveneens van Asus. En zelfs na dik 3 uur stressen komen er op 1250 mhz de volgende temps uit :

- Proc : 40 graden
- Kast : 25 graden
- HDD's : 39 en 38 graden

Conclusie : De Q-tec voeding was wel dergelijk de oorzaak van de ellende. Hierop besloot ik dus mijn processor weer op de normale waarden terug te stellen (dus 1667 mhz) zoals je van een XP2000 gewend bent. Met de volgende huidige temperaturen onder 2 uur hevig stressen gemeten :

- Proc. : 48 Graden
- Kast : 34 Graden
- HDD's : 44 en 46 graden

Heerlijke temperaturen dus ! en nog steeds nergens last van :D.

Even ter informatie :
Ik heb deze kast stock gelaten. Dus e default 6CM fan heb ik laten zitten, en ik heb verder geen ventilatoren toegevoegd (bij die Q-tec had ik dat dus wel gedaan , zoals je in mijn startpost kunt lezen).

De TA-210 vind ik voor een systeem als wat ik heb dus absoluut een aanrader !

Pagina: 1