Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Monitor spuiten? gevaren?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ultimasnake
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 11:28
Hey mensen,

na het succesvol spuiten van mijn toetsenbord (zie http://www.ultimasoftware...view=fotoindex&albumid=86) begin ik aardig het gevoel te krijgen dat ik aardig met zo een busje overweg kan en ik ook mijn 2 CRT monitoren onder handen kan nemen.

Nu is mijn voornaamste vraag, kan ik hem spuiten zonder de kappen eraf te halen? ik heb gehoord dat het nogal gevaarlijk is zo een monitor openschroeven (spanning zelfs waneer er geen stroom op staat enz). Maar nu vraag ik me af, als ik dan op de bovenkant spuit waar die gaatjes zitten, kan dan dat ene kleine beetje verf dat misschien naar binnen gaat een probleem leveren?

of zijn er nog andere gevaren :S....
please let me know :D

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 15:57

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Nope je moet de kap wel even verwijderen... jah of je moet al je ventilatie gaatje afplakken |:(
Voorkapje kan je wle doen maar dan raad ik je aan tape te grebruiken rond vitale delen, maar zo slim was je zelf ook vast wel.

• ultimasnake
juah het idee om het scherm zelf af te plakken en de lampjes bedacht ik ook nog net aan wel :P

maar als ik de kap eraf haal, waar moet ik dan mee oppassen :S.. eerst hem goed ontladen een nachte? of iets anders?

[ Voor 39% gewijzigd door ultimasnake op 28-07-2005 23:36 ]

Verwijderd

moet geen probleem zijn, stekker eruit, kap eraf en overspuiten.

de voorkant van je monitor, je scherm afplakken met een stuk krant en schilderstape (van dat witte dunne spul je kent 't)

en de randen ook maar overspuiten, voor de elektronica maakt het geen moer uit volgens mij, al zou ik wel proberen zo goed mogelijk de randen te spuiten en de printplaten en al mijden.

de achterkap is een makkie, gewoon een stuk plastic :)

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 16:41
Om het veilig te doen moet je je monitor afkoppelen en een tijdje van netstroom afhouden, zoals ik het me kan herinneren zitten er in sommige onderdelen nog gemene hoeveelheiden stroom voor een mooi nieuw kapsel (haar recht overeind).

Dus carefull, je speelt met je leven als je met een schroevendraaier IN je monitor gaat prutsen :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De kap kun je er wel veilig afhalen en spuiten (dat lukt ook zonder gevaarlijke delen aan te raken), de rest zou ik echter niet aan beginnen als je niet weet wat je doet.. dat zou ik dus gewoon zo goed mogelijk afplakken.

Even voor de duidelijkheid: de spanning op bepaalde onderdelen in je monitor is er na een nachtje van de stroom laten niet af!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Haal gewoon de kappen eraf en spuit ze, je hoeft toch niet persé met je vingers in de monitor gaan zitten klooien ans de kappen eraf zijn? ;)

🖥️ | 🚗

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-11 12:41
Yep je bent inderdaad gevaarlijk bezig als je als een halve zool in een monitor gaat lopen slopen. Maar als je hem gewoon fatsoenlijk openschroeft en je handjes verwijdert houdt van de elektronica moet er geen probleem zijn. Ik zou de achterkant-kap eraf halen (lijkt me dat dat er als 1 geheel afkan namelijk) en die spuiten.. En daarna de voorkant spuiten zonder de beeldbuis(en alle bijbehorende elektronica) eruit te halen.
edit:
En zoals Bigs al zegt, de lading is er na een nachtje NIET af!

[ Voor 35% gewijzigd door Gody op 30-07-2005 01:05 ]

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Laat zowiezo je pc van het netstroom af voor een goeie 48 uur. Schroef dan je monitor open. En kijk uit voor condensatoren in het bijzonder (dikke/ronde/hoge buisjes) Die geven vooral een klap. Ik heb al vele beeldschermen open gehad.. Dan wel net naar ze van het stroom afwaren maar goed.. Een dodelijk risico loop je niet.. Een schok kan geen kwaad.. (tenzij je een zwak hart hebt). Dus nu van de stroom halen. en zondag open halen en dan een beetje oppassen voor de elktronica.

Revive the guild!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb op stage wel eens HP monitoren open gemaakt en die waren eigenlijk altijd afgeschermd met een extra metalen huls van binnen.. ik weet niet hoe het bij andere merken is, maar je hebt dus best kans dat je ook zonder kap niet eens bij de gevaarlijke onderdelen kan.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

ik denk aan rubber handschoenen.... :) voor alle zekerheid

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 00:13 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Bigs schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 23:38:
De kap kun je er wel veilig afhalen en spuiten (dat lukt ook zonder gevaarlijke delen aan te raken), de rest zou ik echter niet aan beginnen als je niet weet wat je doet.. dat zou ik dus gewoon zo goed mogelijk afplakken.

Even voor de duidelijkheid: de spanning op bepaalde onderdelen in je monitor is er na een nachtje van de stroom laten niet af!
same as een stroboscoop. >:) na een maand had ik nog 2 hele dikke vingers van dikke blaren

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Acer monitoren zijn allesins niet afgeschermd, gewoon open printplaten. Om stroom er af te krijgen kan naar het schijnt tot langer dan een jaar duren, dus gewoon voorzichtig zijn ;)

• Ik De Buurman
  • Laatst online: 08:56
Mijn buurman heeft ook mijn monitor gespoten en die heeft alleen de beeldbuis netjes afgeplakt. En er was niks aan het handje

(was een DELL monitor)

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-11 15:31
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.ewastecanada.ca/dischargecrt.htm

• ultimasnake
ik denk dat ik zelfs dat krengetje niet ga openschroeven.. de boven kan van de monitor waar de gaatjes zitten zie ik toch nooit... dus die ga ik ook lekker laten voor wat ze zijn, afplakken die hap dus :)..... zo kan ik hem spuiten zonder dood te gaan... en ik heb net een coole stacker gekocht enzo :P

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb al zo vaak een monitor/tv/wat eigelijk niet opengegooit en als je vooral de printplaten met grote componenten (trafo's/grote condensators) met rust laat is er eigelijk niks aan de hand.

De beeldbuis zelf is van glas en dat aanraken kan echt geen kwaad, alleen niet gaan klote met de draad bovenop met het rubberen hulsje, daar staat nl >= 25KV op, ook als ie al even uitstaat (daarvoor is de grote hoeveelheid rubber)

Gewoon voet eraf klikken, schroeven los, kan eracheruit en draden erdooreen leiden, dan heb je de achterkant al los, dan de beeldbuis die meestal met 4 schoeven aan de voorkant vastzit losdraaien, knoppenkaneeltje/powerswitch los en de voorkant heb je er ook af.

Schoonmaken licht opschuren, primer erover, spuiten, lakken en weer in elkaar zetten ;)

• Kawaii
  • Niet online
Het duurt echt ettelijke maanden voordat alle spanning uit de monitor verdwenen, dus enige voorzichtigheid is noodzakelijk.

Maar als je voorzichtig met een schroevendraaier alleen de kappen van je monitor haalt zal het best goed gaan.
Pagina: 1