Speakers in een Volkswagen Caddy

Pagina: 1
Acties:
  • 1.210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb de onderstaande boxen voor een krat bier gekregen van een vriend van mij (Hij kreeg een lease-bak en wou niet direct in de hoedeplank gaan zagen.)
Klik

Nu heb ik een VW caddy (de oude versie) en ik heb ze eerst gewoon opgehangen(free-air heet dat volgens mij) maar totaal geen bas te horen. Na een zoektocht op internet, ben ik een kist aan bouwen. Ik kwam er achter dat die best groot moest zijn. Nu heb ik alle laadruimte nodig en kan dus niet een dikke kist gebruiken.

Ik heb een rechthoekige kist gemaakt van 130x20x15. Te klein dus, maar ik kan deze ophangen aan het dak zodat er geen laadruimte verloren gaat en er toch nog hoge koelkasten in de Caddy kunnen. Het geluid is IETS beter. De kist is nu nagenoeg lucht dicht.

En dan nu mijn vraag: Moet ik de kist luchtdicht houden en accepteren dat er een K#@%-geluid uit komt of zullen de bassen beter doorkomen als ik een gat met een diameter van ongeveer 3 cm in maak zoals je bij subwoofers/boxen ook wel eens ziet?

[ Voor 5% gewijzigd door Roelos op 28-07-2005 23:12 ]

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Roelos schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 23:10:
Ik heb de onderstaande boxen voor een krat bier gekregen van een vriend van mij (Hij kreeg een lease-bak en wou niet direct in de hoedeplank gaan zagen.)
Klik

Nu heb ik een VW caddy (de oude versie) en ik heb ze eerst gewoon opgehangen(free-air heet dat volgens mij) maar totaal geen bas te horen.

Ik denk dat jij ze min of meer in open ruimte hebt gehangen? Dat gaat inderdaad niet werken. Bij free-air is het wel de bedoeling dat je een frontplaat hebt, met daarachter eigenlijk 'infinite' ruimte. Meestal komt dat neer op de inhoud van je kofferbak.

Na een zoektocht op internet, ben ik een kist aan bouwen. Ik kwam er achter dat die best groot moest zijn. Nu heb ik alle laadruimte nodig en kan dus niet een dikke kist gebruiken.
Deze speakers zijn dus inderdaad niet bedoeld om in een (klein) kistje te gebruiken

Ik heb een rechthoekige kist gemaakt van 130x20x15. Te klein dus, maar ik kan deze ophangen aan het dak zodat er geen laadruimte verloren gaat en er toch nog hoge koelkasten in de Caddy kunnen. Het geluid is IETS beter. De kist is nu nagenoeg lucht dicht.

Nagenoeg is niet goed genoeg ;). Een kast moet gewoon luchtdicht zijn. Je kist is 1,30m bij 0,2m bij 0,15m? Dan heb je een inhoud van 39 liter. Geen idee of dat een beetje klopt. Wel raar formaat.

En dan nu mijn vraag: Moet ik de kist luchtdicht houden en accepteren dat er een K#@%-geluid uit komt of zullen de bassen beter doorkomen als ik een gat met een diameter van ongeveer 3 cm in maak zoals je bij subwoofers/boxen ook wel eens ziet?

Doe dat alstjeblieft niet. Daar gaat je geluid helemaal niets op vooruit. Voor uitleg hierover, check de Faq, puntje bass-reflex poorten. Tenslotte, deze dingen hebben *ieuw* piëzo tweeters, daar wordt je sowieso al niet blij zijn. Voor het bass gedeelte ga ik je doorverwijzen naar de goeroe's hiero :)
Even in de quote reageren ;).

JT weet natuurlijk weer beter ;) "Voor uitleg hierover, check de Faq, puntje bass-reflex poorten."

[ Voor 5% gewijzigd door ACID-dude op 28-07-2005 23:28 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:27

JT

VETAK y0

Bass reflex kan je niet zomaar maken zonder T/S parameters en de nodige berekeningen voor de lengte en doorsnede van de poort, als het uberhaupt al aan te raden is (wat ook afhankelijk is van de T/S parameters).

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

JT schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 23:26:
Bass reflex kan je niet zomaar maken zonder T/S parameters en de nodige berekeningen voor de lengte en doorsnede van de poort, als het uberhaupt al aan te raden is (wat ook afhankelijk is van de T/S parameters).
90% van de consumentenluidsprekers hebben parameters die je tekort doet in een gesloten behuizing :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Roelos
  • Niet online
Ok..het rare formaat komt door een combinatie van: 1 Ik was afhankelijk van bepaalde ophang punten aan het dak (en ik wou geen nieuwe/extra gaten gaan boren in de carosserie en 2 als ik de kast hoger had gemaakt dan kan er weer geen koelkast rechtop in de Caddy staan.

Ik kan in ieder geval de naden in de kist goed dicht maken. Bedankt tot dusver

• JT
  • Laatst online: 11:27

JT

VETAK y0

m.m schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 23:34:
[...]

90% van de consumentenluidsprekers hebben parameters die je tekort doet in een gesloten behuizing :)
Daarom dus ook met de vermelding "als het uberhaupt aan te raden is" :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
Is het niet een idee om een plaat te maken tussen je cabine en laadruimte? Plek zat om daar dan je speakers in te doen zou ik zo zeggen, en dan heb je ook genoeg ruimte erachter ;)

Wel zorgen dat je er een flinke plexi plaat oid in doet voor het zicht naar achteren van je spiegel.

• Roelos
  • Niet online
cryforhelp schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 01:00:
Is het niet een idee om een plaat te maken tussen je cabine en laadruimte? Plek zat om daar dan je speakers in te doen zou ik zo zeggen, en dan heb je ook genoeg ruimte erachter ;)

Wel zorgen dat je er een flinke plexi plaat oid in doet voor het zicht naar achteren van je spiegel.
Kan natuurlijk, maar ik denk niet dat mijn klus-kwaliteiten dermate goed zijn om er een luchtdichte plaat inclusief raampje in te klussen. Tevens vind ik deze oplossing eigenlijk ook iets teveel van het goede.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ehm...

Die speakertjes kunnen in een kistje van ongeveer 10 liter elk.
De kist die je nu hebt is ehh.. 40 liter.. give or take.. Zou dus genoeg moeten zijn.
Belangrijk is dat de kist echt 100% luchtdicht is. Een gat erin maken heeft dus totaal geen zin.

Het is ook belangrijk van wat voor materiaal je kist is. in jouw geval zou ik voor 12 of 15mm mdf gaan, met ribben op de lange zijdes.

Verder kan je nog een beetje demping in de kist doen. Hierdoor klinkt de kist minder hol.

Als laatste; sony speakers staan niet echt goed bekend qua bass weegave... Je zal het er mee moeten doen.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1