Hardware probleem???

Pagina: 1
Acties:
  • 1.677 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02-2025
Mijn PC heeft sinds 4 maanden last van blauweschermen en vervolgens rebooten. Er is geen logische reden voor te vinden. Ik heb de PC al geformateerd en alles ge-reinstalled, zonder resultaat. De PC reboot (nadat er een blauw scherm te zien is voor ± 1 sec.) op willekeurige tijdstippen (tussen de 10 sec en 24 uur) nadat de PC opgestart is en zonder reden ook als je niets doet en geen applicatie of processen hebt draaien dan de strikt noodzakelijke.

Dit lijkt mij een hardware probleem, maar hoe komt ik hier achter of dit zo is? En als dit een hardware probleem hoe kom ik erachter welk component het dan is??

PLEASE HELP...

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-02 06:34
f.heinen schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:47:
Mijn PC heeft sinds 4 maanden last van blauweschermen en vervolgens rebooten. Er is geen logische reden voor te vinden. Ik heb de PC al geformateerd en alles ge-reinstalled, zonder resultaat. De PC reboot (nadat er een blauw scherm te zien is voor ± 1 sec.) op willekeurige tijdstippen (tussen de 10 sec en 24 uur) nadat de PC opgestart is en zonder reden ook als je niets doet en geen applicatie of processen hebt draaien dan de strikt noodzakelijke.

Dit lijkt mij een hardware probleem, maar hoe komt ik hier achter of dit zo is? En als dit een hardware probleem hoe kom ik erachter welk component het dan is??

PLEASE HELP...
Kan je geen betere betere topic-titel verzinnen ;)

Waarschijnlijk heb je een geheugen probleem! Heb je 2 latjes? Dan moet je het eens een keer met 1 proberen.

Doe eens een memtest.

Edit:
Rechts klikken op deze computer -> eigenschappen -> geavanceerd -> opstart en herstel instellingen -> vinkje weghalen bij -> de computer automatisch opnieuw opstarten.

Dan blijft je blauwe scherm staan en kan je kijken wat er staat. Dat kan je hier ff doorgeven.

[ Voor 13% gewijzigd door TheovdS op 28-07-2005 20:54 ]

• f.heinen
[img]Na een half uurtje memtesten (1 test voltooid) nog geen fouten gevonden...

Het volgende blauwe scherm komt naar voren:

Er is een fout gevonden. Windows is afgesloten blablabla
Als dit de eerste keer is blablabla

Raadpleeg uw hardwareleverancier voor evt BIOS updates blabla

Technische info. mogelijk in Engels:
*** STOP 0x0000008X (0000 en heel veel getalletjes)

Bezig met starten van fysieke geheugen dump.
De fysieke geheugen dump is voltooid.

Neem contact op met uw systeembeheerder blabla

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-02 06:34
Volg de raad eens op, doe eens een BIOS update ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:24

Thandor

SilverStreak

f.heinen schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:47:
Hoe komen "wij" erachter als we niet weten om wat voor een PC het gaat ? ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• f.heinen
Daar kan het probleem toch niet in zitten... Ofwel?? Nog steeds de zelfde hardware en nog steeds WinXPSP2...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De PC crashde dus zomaar, van de éne dag op de ander kwamen er crashes.

Dit kan slijtage van de onderdelen zijn of de koeling.
Controleer dus eerst of de PC niet te warm wordt (stof in de koeling kan voor problemen zorgen) en controleer de voeding. De voltages die 'eruit' komen moeten nog wel binnen de marges vallen ;)

Verwijderd

Kast openschroeven, alle stekkers, kaarten, uitbreidingen en overige verbindingen lostrekken en weer goed in elkaar drukken. PC opstarten en kijken of je het lek boven hebt.

Simpel, maar heeft me wel vaker geholpen. En: baat het niet ....

• f.heinen
Hij heeft al de nodige (1000en) uurtjes achter de rug... dus stof en slijtage kan het probleem zijn. De CPU temp na een crash is tussen de 50-55 graden...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

f.heinen schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:51:
[img]Na een half uurtje memtesten (1 test voltooid) nog geen fouten gevonden...

Het volgende blauwe scherm komt naar voren:

Er is een fout gevonden. Windows is afgesloten blablabla
Als dit de eerste keer is blablabla

Raadpleeg uw hardwareleverancier voor evt BIOS updates blabla

Technische info. mogelijk in Engels:
*** STOP 0x0000008X (0000 en heel veel getalletjes)

Bezig met starten van fysieke geheugen dump.
De fysieke geheugen dump is voltooid.

Neem contact op met uw systeembeheerder blabla
Je hebt memtest vanuit windows uitgevoerd?

Dan he bje de verkeerde memtest te pakken. Je moet memtest86 hebben die als linuxdistro draait en daarom totaal geen hinder heeft van windows die mogelijk geheugen in gebruik neemt.
www.memtest86.com

• f.heinen
Ik heb de PC eens voorzichtig doorgeblazen met wat perslucht. Een stofwolk!!! Dat was dus hard nodig!!

Wat ik wel opmerkte is dat de twee condensators (wat het volgens mij zijn) direct naast de CPU aan de bovenkant bol zijn en er een soort van vloeistof (roestbruin) op zit... Dat lijkt me niet goed...

Wat ik ook raar vind is dat een aantal harware info programmatjes (HWiNFO & Speedfan) een
temperatuur van 83 graden geven op sensor temp 3 (where-ever-that-may-be), de -12VDC bij het ene proggie -7 is en bij de ander -9, de -5VDC bij de ene -2,4 en bij de ander -5,4 geeft.

De CPU (en ook de harddisks) geven tussen de 42 en 48 graden.

Volgens mij is er iets goed mis...

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Je mobo is duidelijk kaduuk, getuige de kapotte condensators. Maar zou je de volledige specs van je pc ook willen geven?

• f.heinen
Processor: AMD Athlon XP2000+
Moederboard:Gygabyte 7VRXP Chipset: VIA VT8367 KT333+ VT 8233(A)
Memory: 512MB Samsung 166.7 MHz PC2700
Videocard: NVidia GeForce4 MX440
Hardisks: Maxtor 6L080J4 (80GB) Maxtor 6Y120P0 (120GB)
DVD player: LiteON LTD163D
CDR: LTR40125S
Audio: Creative SB Live!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

stefan001 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 19:37:
Je mobo is duidelijk kaduuk, getuige de kapotte condensators.
Nouuu... alleen de condensatoren, niet het hele mobo. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout zou je er zelf een paar nieuwe op kunnen solderen.

• f.heinen
Optie soldeerbout laat ik ff voor wat het is.

Nieuwe mobo dan maar...

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Euh ik zou toch echt eens eerst m'n geheugen goed testen, dus niet vanuit Windows enzo. Maak even zo'n bootfloppy van memtest86, veel beter.

De condensatoren op mijn moederbord vertonen ook bruine randjes, maar werkt nog perfect. (Ben er nog niet aan toegekomen om ze te vervangen.) Het is dus helemaal niet met zekerheid te zeggen dat dat de oorzaak van jouw crashes is.

zonde dat je de soldeerbout niet ter hand neemt trouwens, scheelt je een boel centjes...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Bergen schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 20:26:
Euh ik zou toch echt eens eerst m'n geheugen goed testen, dus niet vanuit Windows enzo. Maak even zo'n bootfloppy van memtest86, veel beter.

De condensatoren op mijn moederbord vertonen ook bruine randjes, maar werkt nog perfect. (Ben er nog niet aan toegekomen om ze te vervangen.) Het is dus helemaal niet met zekerheid te zeggen dat dat de oorzaak van jouw crashes is.

zonde dat je de soldeerbout niet ter hand neemt trouwens, scheelt je een boel centjes...
Toen de condensatoren op mijn moederbord begonnen te lekken had ik eerst ook nergens last van. Na verloop van tijd begon de PC toch te crashen.

Flink "onderklokken" (van 2,4GHz, 1.85V naar 1,953GHz. 1.475V) maakte het zaakje weer stabiel. Nu met nieuwe condensatoren draait alles weer perfect :).

Overigens is het inderdaad erg jammer dat de TS niet wil solderen. Het vervangen van de condensatoren is nog niet eens zo heel moeilijk :)

• f.heinen
Niet solderen heeft niets te maken met het niet willen en zeker niet met niet kunnen.... Ik wil van dit moederbordje af met deze akelige raid controller. En een nieuw bordje (socket A) kost ±40 euris... en ik zat ook al te denken aan een upgrade van mijn systeem naar een 939 bordje met een Athlon 64 processor.
Pagina: 1