Toon posts:

Mail ontvangen in Exchange server via planet adsl

Pagina: 1
Acties:
  • 1.925 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Hopelijk zet ik dit in het juiste forum, want ik heb een probleem waar ik niet uit kom.
Het hele forum afgestruimd (heeft veel geholpen) maar toch lukt me er iets niet bij mijn exchange server installatie.

De situatie:
- Win2k3 + xchange server 2k3
- domein naam: zomaarwat.com

Het is me gelukt om exchange server te installeren en kan zelfs ermee mailen en via OWA bij mijn agenda komen (dit is dus uiteindelijk de bedoeling).

Om mail te kunnen ontvangen die naar mijn domein naam worden gestuurd heb ik het volgende gedaan:

zomaarwat.com (A) 213.10.4.xxx (mijn eigen externe ip adres)
MX1: mail.zomaarwat.com > zomaarwat.com
MX2: relay.planet.nl > zomaarwat.com

Toch als ik met mijn reguliere outlook vanaf mijn laptopje een email stuur (met planet email adres) krijg ik het volgende vrijwel meteen terug:
Your message cannot be delivered to the following recipients:

Recipient address: niels@zomaarwat.com
Reason: Remote SMTP server has rejected address
Diagnostic code: smtp;550 5.7.1 Unable to relay for niels@zomaarwat.com
Remote system: dns;mail.zomaarwat.com (TCP|195.121.6.39|38583|213.10.4.xx|25)

Goed er staat dus ergens iets niet goed ingesteld, maar waar? Ik weet dat mijn exchange server nu alle mail zou moeten ontvangen en moeten verdelen.

Ik heb een user gemaakt met admin rechten en daarbij aangegeven dat het email adres niels@zomaarwat.com is.

Kan iemand mij op weg helpen? Nogmaals ik veel gevonden op de fora, maar ben een beginner en heb niet echt iets gevonden dat veel op mijn probleem leek. Volgende stap is beveiligen tegen spam en al dat soort onzin. Heeft iemand evt. al wat tips? Ik heb de term SBS wel een voorbij zien komen.

In ieder geval wacht ik het ff af, ben benieuwd!! :)

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Onder 'Connectors' in de Exchange System Manager maak je een nieuwe connector aan voor je domein. Onder het tabblad Address Space van die connector voeg je je domein toe en zorg je dat het vinkje 'Allow messages to be relayed to these domains' aan staat. Daarna werkte het hier :)

• m33p
edit: zik ik ff in het verkeerde topic te posten :S

[ Voor 89% gewijzigd door m33p op 28-07-2005 21:05 ]

Verwijderd

Ga ik hem toch nog even verplaatsen naar Software Algemeen, want Exchange is geen OS :)
WOS -> SA

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[search=planet exchange]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
okee dan! het werkt nog steeds niet maar er gebeurd nu wel wat anders.
ik krijg mijn mail terug die ik naar mijn eigen server heb gestuurd met de melding:

The original message was received at Thu, 28 Jul 2005 23:29:41 +0200 from smtp17.wxs.nl [195.121.6.13]

----- The following addresses had permanent fatal errors ----- <niels@xxx.com>

----- Transcript of session follows ----- 550 5.1.2 <niels@xxx.com>... Host unknown (Name server: mail.xxx.com.: host not found)

Ik heb deze middag (28-07 rond 13:00) in zoneedit de dns en mx etc. aangepast. Het is nu ongeveer 10 uus later dus. zou het echt zo lang kunnen duren? (normaal als ik een DNS instelling aanpaste zoals een webforward oid. ging het meteen eigenlijk).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 23:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 23:33:
okee dan! het werkt nog steeds niet maar er gebeurd nu wel wat anders.
ik krijg mijn mail terug die ik naar mijn eigen server heb gestuurd met de melding:

The original message was received at Thu, 28 Jul 2005 23:29:41 +0200 from smtp17.wxs.nl [195.121.6.13]

----- The following addresses had permanent fatal errors ----- <niels@xxx.com>

----- Transcript of session follows ----- 550 5.1.2 <niels@xxx.com>... Host unknown (Name server: mail.xxx.com.: host not found)

Ik heb deze middag (28-07 rond 13:00) in zoneedit de dns en mx etc. aangepast. Het is nu ongeveer 10 uus later dus. zou het echt zo lang kunnen duren? (normaal als ik een DNS instelling aanpaste zoals een webforward oid. ging het meteen eigenlijk).
Als je instellingen al bekent zijn bij de rootservers dan duurt een wijziging veel langer tot zoeen 72 uur.

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 12:04
Je hebt een A record voor zomaarwat.com maar heb je ook een A record voor mail.zomaarwat.com? Anders moet je het MX-record natuurlijk naar zomaarwat.com laten wijzen.

no animals were harmed during the production of this message

• m33p
Je kunt de het gewoon ff in je host file zetten toch? Dan kun je iig testen. Of als het vanaf de server is even een primary zone voor dat domein tijdelijk toevoegen. Ik ben nu namelijk een 2003 server aan het instaleren waar ook een webserver en exchange server op staat, en die domeinen zijn er nog niet. Gewoon de domeintjes even toevoegen in host files (op 1 test bak maar) en in de DNS server en je kunt testen.

Verwijderd

Topicstarter
tot 72 uur? dan moet ik dus ff langer wachten nog. Nader bericht volgt

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 13:33:
tot 72 uur? dan moet ik dus ff langer wachten nog. Nader bericht volgt
je kunt natuurlijk tussentijds ook even controleren met een nslookup:

nslookup -type=mx zomaarwat.com

Verwijderd

Topicstarter
als ik nslookup doe krijg ik:

zomaarwat.com MX preference = 5, mailexchanger = mailrelay.planet.nl
zomaarwat.com MX preference = 0, mailexchanger = mail.zomaarwat.com

en dan heb ik natuurlijk zelf een A record gemaakt: zomaarwat.com IP 213.10.4.xxx (mijn externe ip)

Volgens mij allemaal goed opgepikt verder toch? Ik ontvang nog steeds niks, krijg alles terug met bovengenoemde error.

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
ik gebruik bij dat mail gedoe GEEN relay.planet.nl, maar : mailrelay.planet.nl
Als ik even terug denk had ik hier op GoT ook ooit eens mailrelay.planet.nl gelezen. :)

Naja. ik heb hie rook een mailserver draaien, en die doet het perfect met mailrelay.planet.nl :)

Verwijderd

Topicstarter
Edit: stond idd al op mailrelay.planet.nl

foutje, bedankt :)

Verwijderd

Topicstarter
is het een serverinstelling dan misschien?

Verwijderd

zoals Caeruleus al opmerkte:
Caeruleus schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 11:37:
Je hebt een A record voor zomaarwat.com maar
heb je ook een A record voor mail.zomaarwat.com?
Anders moet je het MX-record natuurlijk naar zomaarwat.com laten wijzen.

Verwijderd

Topicstarter
zomaarwat.com is natuurlijk fictief ik gebruik in de realiteit een aangekocht domein waarvan ik de DNS etc. gewoon kan beheren.

ik heb dus een A record voor zomaarwat.com aangemaakt, deze verwijst naar mijn IP adres (het externe dat ik van planet heb gekregen deze is fixed).

Dan heb ik MX records zoals boven beschreven. Ik snap er niks meer van.

• nielsdegrave
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01-2024
http://pmg.custhelp.com/c...W55fiZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=

Dit stukje gaat over het draaien van een mailserver, moet een speciaal record voor worden gemaakt

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 10:57
Er moet dus wel een verwijzing bestaan naar mail.zomaarwat.com!!!!

Je verwijst in je MX record naar een A record mail.zomaarwat.com. Als die niet bestaat zal het nooit goed werken. Maak dus mail.zomaarwat.com aan met je externe ip-adres...

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-12-2025

SLeddert

SLeddert

Maak je die MX records op je eigen DNS aan of hoe gaat dat ?

Karsten

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die maak je in de zonefile die authoritative is voor jouw domain aan.
Dat zal ongetwijfeld de DNS zonefile zijn bij je domain hoster.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1