Toon posts:

Boot-probleem Compaq Deskpro

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Onlangs kreeg ik een Compaq Deskpro, EXD/P866/20c/8/64cn. Dit zou een mooie upgrade zijn voor mijn oude PII server. Nu is het probleem echter dat het machientje niet van cdrom wilt booten als mn PCI_RAID-controller is aangesloten. Enkel als die kaart er niet inzit, of uitgesckakeld is in het BIOS, wilt de machine booten van cdrom. Best vervelend, aangezien ik een stage 1/3 installatie van Gentoo er op wil maken.

Nu is mijn vraag of iemand misschien een truukje weet waarmee deze Compaq met aangesloten RAID-controller wèl vanaf cd wilt booten ? Bij voorbaad dank !

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je ook de bootvolgorde aangepast in het BIOS?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:18:
Heb je ook de bootvolgorde aangepast in het BIOS?
Ja, de bootvolgorde staat goed. Er wordt ook wel gekeken naar de cdrom, maar hij boot er niet van:
ISOLINUX 2.13 2004-12-14 isolinux: Disk error 01, AX = 4235, drive 9F
Boot failed: press a key to retry...
De cd is goed, evenals de cdrom-drive. Het probleem manifesteert zich pas wanneer de RAID-controller aangesloten is.
Ook heb ik geprobeerd de RAID-controller een ander IRQ toe te wijzen, maar dat hielp niet. De pc wilt pas vanaf cd booten wanneer de RAID-controller fysiek niet aanwezig is, of wanneer hij in het bios disabled staat. :/

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ?

Verwijderd

Geef mensen de tijd om je topic op te merken, er zal heus wel iemand antwoorden hoor.
Volgens mij moet je op de site vd fabrikant (moederbord -> compaq?) een BIOS-update zoeken.
Als je niet goed weet welk type je moederbord precies is, kan je dit opzoeken aan de hand van progjes zoals aida32 (zonder reclame-doeleinden, dit is zelfs freeware...). Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 01:23:
[...]

Geef mensen de tijd om je topic op te merken, er zal heus wel iemand antwoorden hoor.
Je hebt gelijk. Tis lastig geduld bewaren als je op hete kolen zit. :)
Volgens mij moet je op de site vd fabrikant (moederbord -> compaq?) een BIOS-update zoeken.
Als je niet goed weet welk type je moederbord precies is, kan je dit opzoeken aan de hand van progjes zoals aida32 (zonder reclame-doeleinden, dit is zelfs freeware...). Suc6
Updaten heeft ook geen soelaas gebracht, dat was het eerste wat ik gedaan heb. Stomstom, vergeten te vermelden hier.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Compaq / HP een mailtje sturen ?

Zou me niets verbazen als die machine je raid controller niet optimaal ondersteund.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is inmiddels opgelost.

Ik heb stug een stage 1/3 install van Gentoo gedaan -met de raidcontroller op 'Disabled' in het bios- en met het configuren van de kernel de optie voor ondersteuning van scsi toegevoegd. Na een reboot zijn alle drie de hdd's die op die controller zitten beschikbaar geworden, ondanks dat de controller nog steeds disabled is in het bios !

*Etra is happy camper nu. :9
Pagina: 1