Toon posts:

Accesspoint direct achter modem werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor iemand een accesspoint (Linksys WAP54G) aan het kabelmodem aansluiten. Zodat hij geen kabels door het huis hoeft te trekken en toch kan internetten. Dus bij hem een draadloze netwerkkaart ingebouwd (Linksys WMP54G). Ik heb het accesspoint draadloos proberen in te stellen, maar dit wou maar niet werken. De setup geeft iedere keer een foutmelding. En ook heel vaak geeft het Accesspoint de melding dat-tie niet te benaderen is. Bij mij thuis heb ik het ook geprobeerd (adsl). Daar heb ik hetzelfde probleem. De netwerkkaart krijgt gewoon geen IP toegewezen. Ik heb het ook geprobeerd via een router. En verassend genoeg wil het dan wel gaan werken. Zolang het accesspoint en de router indezelfde IP range vallen.

Maar goed dit is natuurlijk niet de bedoeling. Het accesspoint moet achter het modem komen. Ik heb altijd gedacht dat dit kon. Een accesspoint is toch een draadloze switch? Kan iemand mij uitleggen of deze configuratie wel werkend te krijgen is? Zo nee waarom het niet gaat werken? Of zou het access point kapot zijn? Resetten en firmware upgraden is ook al geprobeerd. SP2 + updates die erna verschenen zijn is ook geïnstalleerd. Op dit forum heb ik gezocht en kon het antwoord daar ook niet vinden.

Verwijderd

Geen idee bij welke internet provider je zit.

Ik zit bij @home, en die geven een DHCP lease aan het apparaat rechtstreeks aangesloten op het kabelmodem, zolang de hostname goed is en geconfigureerd is voor DHCP.

Mocht dit werken met je Access Point (wat ik al betwijfel) dan kun je nog niet internetten omdat je AP dan de lease van @home krijgt en niet kan routen voor je draadloos aangesloten computer.

Het AP zou compleet moeten bridgen en zover ik weet zijn er niet veel AP's die dat kunnen (kan er ff geen noemen). Ook ken ik totaal niemand die de zooi zo heeft aangesloten (al hoeft dat niet veel te zeggen natuurlijk :+ )

Je bent in dit geval waarschijnlijk beter af met een wireless router (Linksys levert hele leuke ;) ) Ook qua beveiliging een stukje extra.

Verwijderd

Topicstarter
Degene waar ik het aan moet leggen heeft dus Chello. En nee ken ook niemand die de boel zo aangesloten heeft. En ja met een router gaat zoiezo lukken. Maar als het met deze apparatuur ook lukt, dan ga ik natuurlijk niet terug naar de winkel. Maar goed tot nu toe lijkt het erop alsof het met AP's alleen werkt achter een router. Alleen begrijp niet waarom het niet lukt. Een AP is wel geen DHCP-server maar verstrekt wel 1 IP-adres.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 18:47 ]

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
je krijgt bij chello 1 IP.
dat accesspoint neemt dat ene IP tot zich en that's it.
hoe wou je dan in gods naam nog een pc (of mischien nog wel 2 of 3) bij chello een IP lease laten aanvragen? dat gaat niet. je kan dus ook een switch niet direct op het kabel modem zetten.
OK, het kan wel, maar daarna kun je maar 1 PC daarop aansluiten.

het verschil tussen een accesspoint en een switch is vrij simpel, het idee is hetzelfde maar een AP heeft wel een eigen IP en een switch niet.

je zult dus echt aan de draadloze router moeten wil je voor elkaar krijgen wat jij probeert. je kan natuurlijk ook, zoals je eerder zelf al zei, een router direct op het modem zetten, en het AP daar weer op. maar dat neemt net iets meer ruimte in beslag.

Verwijderd

Topicstarter
gupje schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 20:23:
je krijgt bij chello 1 IP.
dat accesspoint neemt dat ene IP tot zich en that's it.
hoe wou je dan in gods naam nog een pc (of mischien nog wel 2 of 3) bij chello een IP lease laten aanvragen? dat gaat niet. je kan dus ook een switch niet direct op het kabel modem zetten.
OK, het kan wel, maar daarna kun je maar 1 PC daarop aansluiten.

het verschil tussen een accesspoint en een switch is vrij simpel, het idee is hetzelfde maar een AP heeft wel een eigen IP en een switch niet.

je zult dus echt aan de draadloze router moeten wil je voor elkaar krijgen wat jij probeert. je kan natuurlijk ook, zoals je eerder zelf al zei, een router direct op het modem zetten, en het AP daar weer op. maar dat neemt net iets meer ruimte in beslag.
Dat 2 of meer PC's aan sluiten op een AP niet kon dat wist ik. Maar ik snapte niet waarom 1 PC op een AP, die achter een modem zit niet werkt. Maar nu weet ik dat wel. Bedankt voor je uitleg.