Kunnen we voorzichtig al wat conclusies trekken over
IE7? Als
IE7 RC1 net als Vista RC1 bedoelt is om te kijken of producten goed werken in
IE7/Vista, dan lijkt me dat de final erg weinig wijzigingen gaat bieden, en is er dus zeker al een conclusie te trekken.
De eerste posting blijkt helaas nog steeds van toepassing:
Nou ben ik niet dagelijks tot op een diep niveau met client-side webapps bezig (en met IE heb ik daar ook echt geen behoefte aan) dus de volgende opsomming zal niet volledig/correct zijn:
The good:
- CSS2 selectors
- Alpha-blended PNG support
- PIE-bugs gefixt
- position: fixed
- Native XMLHttpRequest
The bad:
- Nog steeds gedonder met hasLayout
- Gamma-correctie in PNG's
- Geen XHTML-support
- Geen support voor CSS2 generated content, markers
- Object-support sub-par. Afbeeldingen als <object /> lijken niet te werken. (en werkt geneste <object /> elementen nou eindelijk al eens?)
- Geen support voor CSS3 box-model-tweaks. (Ok, CSS3, maar andere browsers ondersteunen het wel en het kan handig zijn.)
- Plenty andere CSS2-issues die niet opgelost zijn. Zie post van Crisp.
- Geen andere moderne technieken zoals SVG, Canvas, VoiceXML.
- Nog steeds grote gaten/afwezigheid in DOM-lvl1/2-support (HTMLElement, namespaces, events)
- Nog steeds problemen met HTML4
The ugly:
- Nog steeds de Trident-engine als basis. (IE4!)
- Nieuwe issues m.b.t. hasLayout
Of ik het als websitejesbouwer nou fijn vind dat
IE7 als "ciritical update" verspreid gaat worden weet ik niet. Hoe sneller we van IE6 verlost zijn hoe liever, maar of
IE7 het er nou echt beter op maakt?.. En worden de updates van
IE7 ook als critical update verspreid? En hoe zit het met machines die nog SP1 draaien?
Het erge is nog dat ze ermee wegkomen. Indirect is de gebruiker er de dupe van. Webdevvers moeten simpelweg meer tijd investeren, de klant betaalt dat en die berekent het weer door aan zijn klanten. Nog afgezien van alle fraais dat CSS2 biedt en dat we vanwege IE achterwege moeten/moesten laten.
Persoonlijk begin ik het web-platform langzaam aan zat te worden, vooral vanwege dit continue geëikel met Internet Explorer. Wat kunnen we doen om het tij te keren?