Toon posts:

Is de standaard X2 koeler genoeg? (voor overklocken)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat over de Amd Athlon 64 X2 4400+, hier zit deze koeler bij ---> (de koeler van een FX proc.) -red.

http://www.gamepc.com/images/labs/rev-a64x2-retailboxLG.jpg

Nou is mijn vraag of deze koeler genoeg is voor het overklocken, of zou je voor de Zalman CNPS7000B-AlCu of Zalman CNPS7700-AlCu moeten gaan.

Alvast bedankt:)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

IK zou zeggen: zoek es of er al tests mee gedraaid zijn, kijk hoe warm ie wordt dan. Maar AFAIK heeft die X2 een hogere TDP dan een FX, dus misschien toch maar beter voor een zware koeler gaan :).. Alhoewel ik meende gelezen te hebben dat die boxed AMD koelers niet zo slecht presteren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
Een Zalman is natuurlijk altijd leuk, minder geluid, ziet er leuker uit. Maar dat is niet voor iedereen even belangrijk.

Ik denk niet dat AMD een koeler zou leveren bij die processor tenzij ze zeker weten dat ie voldoet.

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik denk dat je deze test heel leuk & handig gaat vinden. Hier staan echt heel veel koelers vergeleken, incl de standaard koeler van Amd :).

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:15:
IK zou zeggen: zoek es of er al tests mee gedraaid zijn, kijk hoe warm ie wordt dan.
Dat wil ik nou juist weten, heb er weinig tot niets over gevonden. Vandaar deze Topic, hopelijk weet iemand er wat van. (heeft zelf de onderdelen, of heeft een vergelijking gevonden op het internet).

Vele handen maken licht werk B)

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

De standaard koeler is zeker genoeg... Mijne bleef idle 38/40 graden. Pi stressed 50/52 graden
Maar hij maakt ontzettend veel lawaai als hij op toeren komt.
Echt teveel.
Ik heb mijn koeler dus al gesloopt ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.mvmh.net/koeler2.jpg

Ik heb mijn Fanmate van mijn "oude" zalman 7000cu gepakt en er een papst fan boven gehangen.
Totaal geen overlast van geluid meer en nog betere chipset-heatpipe koeling ook ;) (a8n-sli premium)

Verwijderd

Topicstarter
Defspace schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:24:
De standaard koeler is zeker genoeg... Mijne bleef idle 38/40 graden. Pi stressed 50/52 graden
Maar hij maakt ontzettend veel lawaai als hij op toeren komt.
Echt teveel.
Ik heb mijn koeler dus al gesloopt ;)

Ik heb mijn Fanmate van mijn "oude" zalman 7000cu gepakt en er een papst fan boven gehangen.
Totaal geen overlast van geluid meer en nog betere chipset-heatpipe koeling ook ;) (a8n-sli premium)
Dus de Zalman is wel beter, maar het hoeft niet

Verwijderd

Topicstarter
Defspace;
AMD Athlon64 X2 4400+ | Asus A8N SLI Premium | 1 GB Corsair XMS PC3200c2 | 2x160 GB Maxtor RAID0, 1x80GB WDC | Benq DW1620 | Asus N7800 GTX | Hitachi CML174SXWB

Heb jij je processor ook overgeklockt naar 2,4 Ghz? zo ja, ging dat makkelijk?

want dat ben ik namelijk van plan. :+

• Sjoerd
  • Niet online
Grappig ik ben dat ook van plan >:)
Om te oc'en naar 2.4 met men 2.2 4400+...

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Defspace

Defspace

Administrator

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:32:
[...]

Dus de Zalman is wel beter, maar het hoeft niet
Tja, zalman beter weet ik niet.
Ik heb nog steeds de Stock koeler. Ik heb alleen de fan er af gesloopt en er een papst bovengehangen met behulp van mijn zalman 6000cu bracket. (foutje in eerste post ;) )

Afbeeldingslocatie: http://www.zalmanusa.com/upload/product/6000_cu_c_p.jpg

Dat ijzeren ding waar made in korea op staat dus.... :+

• Defspace

Defspace

Administrator

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:34:
Heb jij je processor ook overgeklockt naar 2,4 Ghz? zo ja, ging dat makkelijk?

want dat ben ik namelijk van plan. :+
Ik had het NOG niet gedaan...

Maar ik dacht laat ik eens kijken ;)
Multiplier kan je niet op x12 zetten dus moet je het van je CPU frequentie hebben.
Snel rekensommetje maakt 11x218.

Afbeeldingslocatie: http://www.mvmh.net/cpuz.jpg

Of het makkelijk was :?
Kwestie van CPU frequentie in bios op 218 zetten, saven en klaar is Defspace :+

CPU = nu 41 idle.

Verwijderd

Topicstarter
Defspace schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:51:

Multiplier kan je niet op x12 zetten dus moet je het van je CPU frequentie hebben.

[afbeelding]

CPU = nu 41 idle.
Fantastich:)
een 4800+ voor relatief weinig geld 8)

• HeepH
  • Laatst online: 25-05 09:53

HeepH

Dope Rapper

[...]

[afbeelding]

CPU = nu 41 idle.
dan ga ik jou een trucje leren : zet hem eens op 240, verhoog het voltage met een klein tikje, en voila, nog veel sneller, zonder al te veel moeite..die amd 64 procs klokken allemaal als een gek hoger...dus..

http://specs.tweak.to/16495

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30

angerfist-yentl

vake bei te bange!

maar de x2 4800+ heeft 1 mb L2 cache !!!

Vake bei te bange

• Defspace

Defspace

Administrator

angerfist-yentl schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:03:
En ik ook O-)

Verwijderd

Topicstarter
HeefStan schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:57:
[...]

dan ga ik jou een trucje leren : zet hem eens op 240, verhoog het voltage met een klein tikje, en voila, nog veel sneller, zonder al te veel moeite..die amd 64 procs klokken allemaal als een gek hoger...dus..
Hoe zit het dan met jou temperaturen en wat is je koeler?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 19:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
angerfist-yentl schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:03:
AMD Athlon64 X2 4400+ (2.2 GHz) - 2 x 128k L1, 2 x 1 MB L2 Cache
AMD Athlon64 X2 4800+ (2.4 GHz) - 2 x 128k L1, 2 x 1 MB L2 Cache

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 05-05 21:19
Ik heb hier een 4400+ op een Asus A8N SLI Premium draaien met een Zalman 7700cu. CPU blijft idle vandaag op 44c hangen en dat vind ik best knap aangezien het boven de 30c in m'n zolderhok is :)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Defspace

Defspace

Administrator

KaMiKaZe schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:22:
Ik heb hier een 4400+ op een Asus A8N SLI Premium draaien met een Zalman 7700cu. CPU blijft idle vandaag op 44c hangen en dat vind ik best knap aangezien het boven de 30c in m'n zolderhok is :)
En hoe warm is je chipset dan wel niet ? Met 30c omgeving ?

Verwijderd

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:22:
Wat was jou reden waarom jij je stock koeler hebt vervangen?

Verwijderd

Topicstarter
Defspace;

Waar heb je je 1 GB Corsair XMS PC3200c2 intern geheugen gehaald en hoeveel kost hij?

Ik heb gezocht en zie wel de specificaties maar niet de prijs...:S

• Defspace

Defspace

Administrator

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:34:
Defspace;

Waar heb je je 1 GB Corsair XMS PC3200c2 intern geheugen gehaald en hoeveel kost hij?

Ik heb gezocht en zie wel de specificaties maar niet de prijs...:S
Ik heb nog de oude aangezien die gewoon uit mijn oude PC komen en weet niet meer wat ik er toen precies voor betaald heb (wel veel ;) )

Maar dit zijn de nieuwe..

http://www.pcmegastore.nl...16_48_135&products_id=997

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:28:
[...]

Wat was jou reden waarom jij je stock koeler hebt vervangen?
Ik heb de stock koeler nog geen kans gegeven, omdat ik die zalman al op m'n oude CPU had zitten en in de praktijk de zalman's altijd beter zijn dan de stocks. Reden is voornamelijk stilte.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
yowen schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:17:
Een Zalman is natuurlijk altijd leuk, minder geluid, ziet er leuker uit. Maar dat is niet voor iedereen even belangrijk.

Ik denk niet dat AMD een koeler zou leveren bij die processor tenzij ze zeker weten dat ie voldoet.
ik neem aan dat ze geen koeler nemen zo goed dat iedereen out of the box kan gaan OC'en ;)
Toch netjes dta je met een dual core opstolleing zo ver kan komen... dc clockt sowieso al niet lekker over, maar 1mb cache erbij maakt het nog lastiger

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 12:07:
[...]
ik neem aan dat ze geen koeler nemen zo goed dat iedereen out of the box kan gaan OC'en ;)
[...]
Om te kunnen garanderen dat die koeler altijd voldoet zal er een zekere veiligheidsmarge in zitten, d.w.z. dat de koeler voor de zekerheid een grotere capaciteit heeft dan strict noodzakelijk. Als je als gebruiker die marge wat kleiner gaat maken (ocen) dan heb je dus wel wat ruimte. Echter er zijn op de markt koelers verkrijgbaar die nog veel beter koelen dus als de proc te warm wordt of je verder wild ocen dan kun je beter een andere koeler aanschaffen, de genoemde zalman koelers zijn daar een goed voorbeeld van.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Hier ging iets fout B)

[ Voor 93% gewijzigd door Timo op 29-07-2005 13:07 ]

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Een arctic freezer 64, lijkt mij ook een goede keus. Heb er nog een week geleden een gebruikt, ook voor een amd64 x2 processor. Netjes 28 graden, stressed klom dat op naar 32. Monteren ervan is ook uber simpel, 2 keer vast maken, hendel naar beneden, en klaar.
insantek:
[...]

Overall, I was more than impressed with this heatsink. Although not a performance heatsink like the XP90 and a 74CFM fan, the heatsink performed admirably on a stock and overclocked system. I suspect that this heatsink is catered mostly towards your average enthusiast, who doesn't want to spend too much on an excellent performing cooling solution that is near silent. Combined with the easiest installation I have ever encountered for a heatsink in its class, the Freezer 64 is an amazing piece of hardware that will surely find its way into many PCs. Arctic-Cooling has done the impossible with this cooler (excellent price, excellent cooling, excellent noise/performance ratio, excellent installation convenience), and it is for this reason that I am awarding it InsaneTek's "Must Have" award. bron
SilentPCreview.com:
[...]

Arctic Cooling has succeeded in creating a low-cost, high-performance heatsink. Besting the Zalman 7000 for cooling at the same noise levels is quite a feat; the Thermalright XP-120 is the only other heatsink we have tested to do so. While the Thermalright beats the Freezer in terms of raw cooling potential, it utilizes a much larger 120mm fan and costs a lot more.

While we are unimpressed by the noise of the Freezer at its stock voltage, adding a Zalman Fanmate quickly brings it into championship territory. We would be very interested in seeing a Freezer with a thermally controlled fan in the vein of Arctic Cooling's Super Silent TC line.

The downside of the Freezer is that it is a package deal. Swapping the fan is a big job and, given the decent performance of the stock fan, probably unnecessary. However, this does mean that if the fan breaks or fails it cannot be replaced just any other fan. Additionally, the fact that the fan is mounted on the side of the heatsink may cause some difficulties with motherboards that position the HS so that the fan blows upwards. Blowing the hot exhaust air up towards a power supply with a bottom intake fan is best avoided, because the additional heat can and often does increase PSU fan speed, which in turn causes more noise. The high tension of the Freezer 4 mounting system is also a bit of a concern; a slight reduction in tension would be welcome.

We did not expect the level of performance that we got from this heatsink. While the Freezer is the top model from Arctic Cooling, we expected it to fall in the middle of the pack compared to the top models from other manufacturers. To achieve this level of performance with a heatsink priced at US$34 is an impressive feat. We expect this heatsink to become a favorite among the SPCR crowd. Recommended.bron

[ Voor 60% gewijzigd door Timo op 29-07-2005 13:10 ]

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 00:54
Of je doet het nog iets leuker: met Scythe... :9~

Iets meer high-end, maar met een 120MM met lage toeren zal die een heel eind moeten komen. Zijn ook reviews van :+

Love Hardware!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:22

Tortelli

mixing gas and haulin ass

[...]

[afbeelding]

CPU = nu 41 idle.
Erg leuke info, mijn nieuwe pctje (wat echt een replica is van jou systeem) wordt vandaag als het goed is besteld. Enige verschil wat is heb is dat ik er dit>>
pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2) geheugen in krijg.
Zou dat een beperking kunnen zijn met het overclocken? (overclock naar 4800x2 vind ik al perfect :))
Heb er overigens meteen een zalman 7700alcu en een passive nb cooler bijbesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 29-07-2005 16:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tortelli schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 15:58:
[...]

Erg leuke info, mijn nieuwe pctje (wat echt een replica is van jou systeem) wordt vandaag als het goed is besteld. Enige verschil wat is heb is dat ik er dit>>
pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2) geheugen in krijg.
Zou dat een beperking kunnen zijn met het overclocken? (overclock naar 4800x2 vind ik al perfect :))
Heb er overigens meteen een zalman 7700alcu en een passive nb cooler bijbesteld.
Ik ben van plan dit geheugen te kopen --> pricewatch: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX1024-3200C2PRO)
is deze goed voor overklocken of raad iemand mij wat anders aan. 1 GB is genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
HeefStan schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:57:
[...]

Heeft iemand dit al gedaan? op wat voor snelheid draait ie dan en wat zijn natuurlijk de temperaturen...

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:22

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Snelheid kun je zelf ook wel bedenken natuurlijk, 11*240mhz=2640mhz wat dus ongeveer hetzelfde is als een fx55 :9.

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 29-07-2005 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tortelli schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 17:14:
Snelheid kun je zelf ook wel bedenken natuurlijk, 11*240mhz=2640mhz wat dus ongeveer hetzelfde is als een fx55 :9.
haha, klopt |:( maar de temperaturen.... :?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 17:22:
[...]

haha, klopt |:( maar de temperaturen.... :?
De temperaturen verschillen waarschijnlijk niet veel van een vergelijkbare CPU mits je de vCore niet ophoog schroeft ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Defspace

Defspace

Administrator

Omdat jullie zo aandringen :+

Afbeeldingslocatie: http://www.mvmh.net/cpuz2.jpg

Let wel:
Dit is met modified stock koeler.

Hoger ga ik voorlopig nog niet.

CPU is nu trouwens 43 idle. Moest wel mijn vCore ophogen naar 1,400 (door voeding afwijking dus 1,360) want op standaard vCore (zie boven) was hij niet stabiel.
Op 2400 (zie boven) was hij wel stabiel op standaard vcore, meer dan een uur geFarCry'ed en 3dMark05 er achter aan...

Verwijderd

Topicstarter
Defspace schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 19:06:
Omdat jullie zo aandringen :+

[afbeelding]

Let wel:
Dit is met modified stock koeler.

Hoger ga ik voorlopig nog niet.

CPU is nu trouwens 43 idle. Moest wel mijn vCore ophogen naar 1,400 (door voeding afwijking dus 1,360) want op standaard vCore (zie boven) was hij niet stabiel.
Op 2400 (zie boven) was hij wel stabiel op standaard vcore, meer dan een uur geFarCry'ed en 3dMark05 er achter aan...
Bedankt _/-\o_

haha, een dual FX-55 processor;) Wat voor score had je met 3d Mark '03 en '05? Is het een groot verschil nu je 'm zo hebt overgeklockt?

*even terzijde; wat voor voeding heb je in je pc? en is mijn geheugen genoeg voor 't overklocken, (Latency: 2.5-3-3-6) zie eerder bericht.*

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 19:15 ]

• Defspace

Defspace

Administrator

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 19:12:
[...]
Bedankt _/-\o_

haha, een dual FX-55 processor;) Wat voor score had je met 3d Mark '03 en '05? Is het een groot verschil nu je 'm zo hebt overgeklockt?

*even terzijde; wat voor voeding heb je in je pc? en is mijn geheugen genoeg voor 't overklocken, (Latency: 2.5-3-3-6) zie eerder bericht.*
Ik ben eik niet zo'n benchmarker dus 03 heb ik er nog niet eens op staan (ik speel liever gewoon mijn games ;) )
En ik ben dus ook niet zo erg "scoregeil"
Mijn score in 05 was helemaal standaard 7396
Met CPU@2400 = 7468
Niet zo heel veel meer dus.
@2530 heb ik nog niet gebenched (duurt me allemaal te lang ;)
Daarbij is er nog wel het e.e.a te tunen aan mijn systeem
7800 draait bijvoorbeeld nog standaard en HTT ook.

Ik heb "maar" een Zalman 400 Watt koeler.
En of je geheugen goed is zal alleen jij kunnen ondervinden. Het verschilt per chip in principe.
Mijn mem draait wel op 2-2-2-5 dus in principe zou ik als mijn mem de bottleneck wordt dat nog wat terug kunnen zetten. Die keuze heb jij dan iets minder.

[ Voor 5% gewijzigd door Defspace op 29-07-2005 19:40 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nadeel is alleen, dat je aan IDLE temps niet zo veel hebt... Doe eens een stresstestje met Sisoft Sandra of zo, en check dan je temps en stabiliteit eens... Ik kan haast niet geloven, dat je met een stock koeler al goed kan overclocken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 29-07-2005 19:55 ]

• KaMiKaZe
Defspace schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 19:39:
[...]

Ik ben eik niet zo'n benchmarker dus 03 heb ik er nog niet eens op staan (ik speel liever gewoon mijn games ;) )
En ik ben dus ook niet zo erg "scoregeil"
Mijn score in 05 was helemaal standaard 7396
Met CPU@2400 = 7468
Niet zo heel veel meer dus.
@2530 heb ik nog niet gebenched (duurt me allemaal te lang ;)
Daarbij is er nog wel het e.e.a te tunen aan mijn systeem
7800 draait bijvoorbeeld nog standaard en HTT ook.

Ik heb "maar" een Zalman 400 Watt koeler.
En of je geheugen goed is zal alleen jij kunnen ondervinden. Het verschilt per chip in principe.
Mijn mem draait wel op 2-2-2-5 dus in principe zou ik als mijn mem de bottleneck wordt dat nog wat terug kunnen zetten. Die keuze heb jij dan iets minder.
Defspace speel jij toevallig ook WoW, ik heb bijna een identieke setup (op de VGA na dat is een 6800GT) en bij mij loopt World of Warcraft vast met dat Corsair geheugen als ik Dual channel op 400Mhz draai. Single channel 333Mhz gaat wel goed, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dit geheugen draaide wel goed op een gewone A8N-SLI, memtest86 gaf geen enkele fout dus het moet iets met de combinatie premium/corsair of 4400+/Corsair zijn.

• Defspace

Defspace

Administrator

GJ-tje schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 19:49:
[...]
Nadeel is alleen, dat je aan IDLE temps niet zo veel hebt... Doe eens een stresstestje met Sisoft Sandra of zo, en check dan je temps en stabiliteit eens... Ik kan haast niet geloven, dat je met een stock koeler al goed kan overclocken ;)
Dat is natuurlijk onzin.
Wanneer je CPU idle 43 graden is dan doe je toch wel iets heel erg fout als je CPU stressed de 60c bereikt.

@KaMiKaZe
Ik speel geen WoW dus ik kan je er ook niet mee helpen.
Ik heb in ieder geval nog geen last gehad van crashes in andere spellen...

Verwijderd

Topicstarter
Is de X2 4400+ (overgeklocket tot 2.4 GHz) ook voor jullie de Game Processor?
Voor mij wel, kijk is naar deze Benchmark -->

http://www.gamepc.com/lab...ntent.asp?id=a64x2&page=1

Minimale achterstand in games vergeleken met de FX-55 en overall is hij gewoon de beste....
de perfecte CPU voor dit moment en voor de toekomst ( multi-treated games bijv.).

Of ben je het daar niet mee-eens?
Pagina: 1