Voedingkabel: Door heatsink gesmolten?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Korte simpele vraag: Kan een voedingskabel smelten doordat deze tegen een heatsink aanzit :? Met voedingskabel bedoel ik een kabel met aan het uiteinde een 20-pins-stekker welke in je moederbord gaat.

Wat was de situatie: Oude pc met AMD k7 (5 jaar oud oid) met drie weken oude Maxpower 350W voeding. Deze el-cheapo voeding levert 15 Ampère op de 12V lijn, meer dan genoeg. Nu had ik de kabel met 20-pins-stekker langs de heatsink van de processor gelegd. Blijkbaar niet zo slim, want vandaag waren vier kabels aan elkaar gesmolten: Drie 5V kabels en een grijze kabel (volgens mij voor Power Good of om je pc aan te zetten). Het leek er verdacht veel op dat de kabel gesmolten was op de hoek van de heatsink.

Gedachtespinsel: Maar nu ging ik eens denken; Volgens de eerste link op Google begint pvc pas te smelten bij iets van 125 graden. De cpu stond zo ingesteld dat hij uit ging bij een temperatuur boven de 70 graden. Het lijkt mij dat een kabeltje dan niet kan smelten. Sterker nog: Hoe kan de cpu nu ooit 125 graden worden? Verder zou een kabel ook kunnen smelten door teveel stroom, maar waarom zou dan niet heel de kabel gesmolten zijn? Boven de heatsink zit nog een dun kabeltje om de cpu fan aan te sturen, deze zat ook bijna of 0.1 mm verwijderd van de heatsink maar is niet gesmolten. Ik snap er echt helemaal niks van. De voeding is trouwens vervangen, maar het moederbord is volgens mij kapot (pc boot niet en cdrom gaat alleen open zonder IDE kabel :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk ook dat het gewoon teveel ampjes door je kabels was, als je heatsink plastic smelt clock je toch echt TE ver over :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
De cpu is niet overklokt :).

[ Voor 6% gewijzigd door dr snuggles op 28-07-2005 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

AvK

Ready Set Go

Waarschijnlijk zijn die kabels gesmolten op de hoek van die heatsink omdat alle 4 de aders daar tegenelkaar aan zitten gedrukt. Er zit rondom dan geen vrije lucht. Slechtere koeling > ergo smelten.

Foto'tje? :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 08:43
Ik denk ook dat er gewoon te veel ampere's doorheen gejaagd zijn.
en je heatsink voegt dan ook nog op een punt wat extra warmte toe, waardoor het kan lijken als of het door de heatsink komt.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Wat ook nog zou kunnen is dat 1 van die adertjes een beetje is ingesleten en iets sluiting maakte met je heatsink. Kleine vonkjes en de boel gaat smelten.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Ik zou jullie graag willen geloven, maar een amd k7 (900 MHz denk ik) verstookt misschien maximaal iets van 50 watt. Wanneer deze uit z'n neus staat te eten misschien de helft. De heatsink werd goed warm (dus geleidt deze goed) en de cpu fan blies als een gek de warmte weg. Lijkt me sterk dat een hoek van een heatsink 125 graden wordt.

Teveel ampere erdoor heen geloof ik ook niet. Ten eerste zou er dan veel meer zijn verkoold en ten tweede moet een kabel veel meer kunnen hebben. Of zou maxpower echt zo'n brak merk zijn dat je er beter geen belasting aan kunt hangen :D. Fotootjes kan ik helaas (nog) niet leveren :P.
AvK schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 17:52:
Wat ook nog zou kunnen is dat 1 van die adertjes een beetje is ingesleten en iets sluiting maakte met je heatsink. Kleine vonkjes en de boel gaat smelten.
Dat klinkt idd wel redelijk aannemelijk. Alhoewel de voeding dus wel erg nieuw was en het systeem twee weken goed heeft gedraaid en een week later nog af en toe vast liep. Een kortsluiting verklaart in ieder geval waarom de temperatuur beveiliging niet aan sprong. De zekering van de voeding is trouwens nog goed 8)7. De heatsink is verbonden met de aarde (nagemeten).

[ Voor 39% gewijzigd door dr snuggles op 28-07-2005 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb je wel eens de tekst op die kabels gelezen? Op al die kabels die ik zie staat 80ºC. Dit is een wat realistischere temperatuur.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
goeievraag schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 17:55:
Heb je wel eens de tekst op die kabels gelezen? Op al die kabels die ik zie staat 80ºC. Dit is een wat realistischere temperatuur.
Dan smelten ze niet. Dan wil de boel alleen niet meer goed werken :P. Maar 70 graden van de temperatuur beveiliging is nog altijd minder dan 80 :).

Ik denk dat ik morgen toch eens naar de randjes van de heatsink ga kijken om te zien of ze scherp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

wwillem schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 17:54:
[...]

De heatsink is verbonden met de aarde (nagemeten).
Daarom vonkt ie ook........ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
AvK schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 17:52:
sluiting = voeding reboot

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Precies, op het moment dat je potentiaal verschil krijgt op de verschillende onderdelen van je systeem dan vind je voeding het vaak niet grappig en dan knalt hij idd uit.

een verklaring voor je probleem zou kunnen zijn dat je voeding niet helemaal lekker geweest is en op dat punt de kabel gewoon wat minder was, op het moment dat je een hoge weerstand hebt waar de stroom doorloopt dan loopt de temperatuur flink op, en dan is lokaal 120+ C echt niet zo heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als het al aan de heatsink ligt dan zouden er sporen op de HS moeten zijn terug te vinden. Bijv. restjes gesmolten plastic.

Maar het lijkt me sterk dat de kabel gesmolten is door de heatsink. Die kabels zijn bestand tegen dergelijke temperaturen. Ik heb ook al vaak genoeg kabels tegen heatsinks aan gehad (ontkom je bijna niet aan als je niet alles netjes gaat wegwerken) en nog nooit één kabel gezien die smeltplekken vertoonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Bedankt voor de vele reacties :).
Kleine update: Ik heb vandaag nog even de pc bekeken en er zit geen restje plastic op de heatsink. Eén kabel is compleet doorgesmolten (koperdraad is nog wel goed). Drie andere kabels zijn hierdoor ook verschroeid. De voeding herstartte trouwens niet, maar ging gewoon uit zonder ook maar een zekering kapot te maken. De heatsink is wel een beetje scherp. Je zou er een klein laagje plastic van een kabel mee kunnen afschrapen. Maar dan moet je wel flink door gaan met heen en weer gaan voordat de kabel kapot is.

Als ik alles bij elkaar op tel denk ik dat de kabel licht geschraapt was en licht verwarmd werd door de heatsink, waardoor een zwak punt ontstond. Door een dubieuze reden X ging er veel stroom lopen door de kabel, de kabel verhitte op het zwakke punt met de hoge weerstand om zo het plastic te smelten. De 5V kwam zo in contact met de heatsink welke aan aarde hangt -> kortsluiting -> einde voeding & moederbord.

Dus ik denk dat jullie bijna allemaal geheel of gedeeltelijk gelijk hebben en doorgaan voor de koelkast >:). Nu nog uitvinden wat reden X is waardoor er zoveel stroom gaat lopen.

Extra info:
• De computer staat maximaal een uur aan per keer.
• De laatste adem werd uitgeademd nadat de pc 10 sec aan stond
• Nergens zijn verkoolde printbanen oid te vinden. Alleen 4 verschroeide kabels.
Pagina: 1