Toon posts:

Asus A8N-SLI Deluxe, SATA wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nah, ik ben nieuw met SATA dus hier komtie, ik boot de pc (vandaag nieuw gekocht) kijk in de bios en mn schijf wordt niet herkent. Ik zoeken en zoeken, heb half tweakers af gelezen en toch komen mensen uit bij.. het zelf handmatig drivers installeren voor sata, nou heb ik het gloedje nieuw gekocht en staat er overal in de bios dingen over sata, dan lijkt het me toch sterk dat ik nog drivers moet installeren? nogmaals ik ben er een leek in dus weet het niet

ik heb dit:

Mobo asus a8n-sli deluxe
hd: maxtor hdd 250 gb sata

Jumpertjes kan het denk ik ook niet aan liggen want ik kan standaard geen jumpers instellen, zitten maar 2 pinnetjes waar eventueel iets in zou kunnen...

ook weet ik dat je op je mobo ergens sata moet enableen, maar ik kan dat niet vinden? Weet iemand waar op een a8n-sli deluxe mobo die jumper zit? in het boekje staat niet echt veel over sata

alvast bedankt

[ Voor 197% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 16:58 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-03 17:03

makje

Professioneel prutser

Je moederbord heeft 4 sata aansluitingen op de nVidia nFore chip en 4 aansluitingen op een losse Silicon Image controller. Voor de laatste controller moet je altijd drivers gebruiken, bij de eerste niet als je de schijf daar gewoon los aanhangt. Controleer dus (met de manual van je moederbord erbij) dat je de schijf aan de nForce controller hebt gehangen. Je kunt dat laatste ook zien doordat de schijf dan in de BIOS te zien is, de losse Silicon controller laat de schijven alleen even na de post zien en niet in de BIOS

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb je gelijk in maar ik heb hem ook op de sata_raid1 hangen... die zit rechtsondering denk ik dan dus dat klopt helaas

(trouwens ik heb die andere 3 ook geprobeert dus daar ligt het sowieso niet aan)

ohja en ik ben er van op de hoogte dat hier al 300 topics over zijn... ik lees nu nog steeds maar niets werkt, moet ik dan toch drivers hebben? lijkt me zeeeer sterk...

misschien dan toch het jumpertje op mn mobo die ik NIET NIET NIET kan vinden?

*edit RAID STAAT GEDISABLED IN DE BIOS <-- dit is toch juist goed? :)

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 17:05 ]

• makje

makje

Professioneel prutser

Ik weet niet hoe je erbij komt dat je voor dit moederbord met jumpers moet werken om sata te laten werken, maar het is mij niet bekend.

In de BIOS kun je inderdad wel wat instellingen doen met sata, vooral het aan of uitzetten ervan en of je een RAID array wilt maken, hier heb jij niet zoveel mee te maken dus kom daar niet aan, de standaard instellingen zouden moeten werken. Voor de zekerheid kun je even de BIOS resetten zodat die instellingen weer standaard staan, hoe je de BIOS reset staat wel in de manual, iets met CMOS reset.

Als dit dan eenmaal goed staat dan zou ik toch eens kijken naar de schijf zelf, vervang de kabels eens etc.

9800x3d

• makje

makje

Professioneel prutser

RAID gewoon aanzetten, heb je geen last van

edit:
hmmm, heb even je manual erbij gepakt en zie dat 'raid enabed' onder het kopje NVRAID staat. Aangezien je geen NVRAID gebruikt lijkt het mij totaal niet uitmaken wat er daar staat...

[ Voor 70% gewijzigd door makje op 28-07-2005 17:11 ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
kijk dat dacht ik al maar doordat ik wat zat te lezen zag ik iets over jumpers en begon ik te twijfelen, kabel heb ik overigens al vervangen door een ander, bios instellingen heb ik nog op standaard staan, en ik weet hoe ik t moet resetten dat nog NET wel haha

raid is idd wel voor meerdere hardeschijven, disc mirroring en al die shit, heb er niet echt verstand van

dus dat is ook inderdaad n.v.t.

groot vraagteken boven mn hoofd nu want ik was ook van mening dat alles bij de default.settings zou werken

*edit
raid aangezet

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 17:09 ]

• makje

makje

Professioneel prutser

Nou dan weet ik het ook even niet. Er zijn problemen gemeld van Maxtor DM10 schijven van voor half februari i.c.m. dit moederbord, maar daar werd hij wel gewoon herkend alleen niet stabiel.

Als je er dus helemaal zeker van bent dat je de schijf aan de goede controller hebt hangen (je zou 8 sata poorten moeten hebben, de rechter vier (nrs 1 - 4) zijn van nvidia) dan zou ik aan de schijf zelf gaan twijffelen. Probeer de schijf dus eens in een andere pc of (of liever en) probeer een andere sata schijf op dit moederbord. Dan kun je in ieder geval een hardwareprobleem uitlsuiten...

[ Voor 1% gewijzigd door makje op 28-07-2005 19:13 . Reden: zag dat ik een woord vergeten was :P ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
je hebt wel gelijk ik heb 8 sata aansluitingen, de rode staat raid 1enzo bij en de zwarte gewoon sata, nou heb ik de zwarte ook geprobeert en dan doet die het ook niet

lui van de winkel waar ik het vanmiddag vandaan haalde weten het ook niet, en dat driver gebeuren moet zover ik weet pas met de xp installatie, maar aangezien ik daar nog niet eens aan kan beginnen omdat die geneens weet dat er een schijf inzit tja... kan ik niets doen :(

• makje

makje

Professioneel prutser

De zwarte aansluitingen zijn dus van de nVidia nForce controller, de rode dus niet gebruiken ;)

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
onboard controller moet middels een mobo-jumper ingeschakeld staan
onboard controller moet in de mobo-BIOS ingeschakeld staan
bij single schijf moet je de RAID modus uitschakelen in de BIOS

dat staat in de tweakers faq over sata schijven, dat heb ik ook allemaal gedaan

ds toch raid weer uitgezet ;)

*edit, hij zit nu ook op de zwarte ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb net het eten op en ben weer blij aan de slag gegaan, heb even de power kabel vernieuwt dus daar ligt het ook niet aan... heb ook even goed met mn oor naast de hd gehangen, hoor ook dat de hd wel opspint dus hij zal dan denk ik niet dood zijn ofzoiets dergelijks...

ik ben radeloos...

• makje

makje

Professioneel prutser

makje schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 17:19:
Probeer de schijf dus eens in een andere pc of (of liever en) probeer een andere sata schijf op dit moederbord. Dan kun je in ieder geval een hardwareprobleem uitlsuiten...
Heb je dit nu al eens gedaan?

[ Voor 29% gewijzigd door makje op 28-07-2005 19:13 ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Japs, sorry vergeten te vermelden ook getest

• makje

makje

Professioneel prutser

Dus de bewuste Maxtor schijf werkt perfect in een andere pc en een willekeuige andere sata schijf werkt perfect op je Asus A8N-SLI moederbord?? Dan lijkt het mij dat er maar 1 conclusie kan zijn:
je moederbord en deze schijf zijn incompatible en je moet dus 1 van de 2 inwisselen.

Persoonlijk zou ik dit wel veemd vinden daar er genoeg mensen zijn die deze combinatie wel werkend hebben...

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Zit nu een ict leraar de shit uit te figeliren, ja via msn dan, ik hou dit wel even geupdate.. ben benieuwt wat ik allemaal moet doen

*edit

...... zegt:
je moet de zwarte connector gebruiken.. en de Nforce SATA controller op SATA instellen, niet op RAID.. dan zou de harddisk in de bios onder First SATA master naar voren moeten komen.
Als je tenminste de eerste poort pakt

Dat heb ik al gedaan ;d

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 19:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Serial Port 1,2 staat ook op enabled

Trouwens foutje, in mijn eigen computer vind die hem ook niet, achteraf gezien keek ik scheel en was het mn 3e hd wat ook toevallig een maxter was en ook toevallig 250 gb... foutje

ik heb het nu dus in de rode en in de zwarte controller geprobeert

zowel met Silicon SATA Controller enabled als disabled...
maar als ik silicon sata enabled heb ziet die hem toch niet in mn normale bios maar alleen in mn opstart scherm, dus moet ik dat dan niet sowieso uit zetten?

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 20:02 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:39:

Trouwens foutje, in mijn eigen computer vind die hem ook niet, achteraf gezien keek ik scheel en was het mn 3e hd wat ook toevallig een maxter was en ook toevallig 250 gb... foutje
Lijkt me een goede aanwijzing dat die schijf een probleem heeft?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• makje

makje

Professioneel prutser

BackSlash32 schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 22:10:
[...]

Lijkt me een goede aanwijzing dat die schijf een probleem heeft?
mwah, de schijf was in de BIOS al niet zichtbaar, dus in 'mijn eigen computer' was hij sowieso al niet zichtbaar :Y)

Maar goed, stop die schijf nu eens in een andere pc en stop een andere schijf eens in deze...

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
probleem is opgelost en hoe: nieuwe hd, ding was stuk ookal spinde die wel op... vaag maar hij doet het prima... :)
Pagina: 1