NT4 en SBS2003 samen in 1 domein?

Pagina: 1
Acties:

• stairman
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-02-2025
Ik heb hier een NT4 server als PDC draaien. Nu heb ik een nieuwe server met SBS2003.

Door omstandigheden kan ik niet in 1 keer over naar de nieuwe server. Ik ben dus genoodzaakt deze twee (tijdelijk) naast elkaar te laten draaien.

Het probleem is nu dat als ik de nieuwe server een nieuw domein geef, ik de oude server niet meer kan benaderen. Ik kan nl. in SBS2003 geen trust naar de NT4 server leggen.

Alternatief is dan beide in hetzelfde domein te zetten. Echter SBS2003 kan niet als BDC naast de NT4 server gezet worden. SBS2003 is nl. altijd domain controller.

Vraag is nu: kan ik de NT4 omzetten naar BDC, en dan deSBS2003 er naast zetten, en aldus met beide in 1 domein werken, of is er misschien nog een andere oplossing??

Very funny Scotty, now beam up my clothes

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Al op support.microsoft.com gekeken?

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

SBS -> 1 DC, kan niet overweg met meerdere DC's.
Je kunt wel member servers erbij zetten maar niet als DC. 2 verschillende domeinen is de einige oplossing helaas ...

• stairman
Tenzij ik het heb gemist, geven ze alleen maar handleiding voor de migratie van NT4 naar SBS2003, en dat wil ik niet, omdat de huidige server een volledige puinhoop is.

Ik heb 1 applicatie die op NT4 veel problemen geeft die in SBS2003 opgelost moeten zijn, maar een andere applicatie kan nog niet over naar SBS2003. vandaar het probleem.

Ik moet echter nog wel enkele bestanden op de NT4 kunnen benaderen. Maar =vanwege het trust probleem gaat dat dus niet (tenzij daar een oplossing voor is.... iemand???)

• stairman
@karam

Weet ik, vandaar de vraag of ik NT4 er niet als BDC bij naast kan zetten.

2 verschillende domeinen heeft ook mijn voorkeur, maar hoe kan ik dan over en weer bestanden benadereen als ik geen trust kan aanleggen?

Is daar misschien een truukje voor?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je die app die nog niet over kan naar SBS2003 anders niet tijdelijk op een (al dan niet workstation) w2k-bak zetten? Scheelt je een hoop ellende :)
stairman schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 15:58:
@karam

Weet ik, vandaar de vraag of ik NT4 er niet als BDC bij naast kan zetten.

2 verschillende domeinen heeft ook mijn voorkeur, maar hoe kan ik dan over en weer bestanden benadereen als ik geen trust kan aanleggen?

Is daar misschien een truukje voor?
Dat zou je op kunnen lossen door tijdelijk 1 machine er bij te zetten met 2 NIC's; 1 voor het ene domein en 1 voor het andere domein. Zo kun je een share doorlussen, dat zou volgens mij moeten werken :)

[ Voor 66% gewijzigd door The Eagle op 28-07-2005 16:00 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Die NT4 bak zou ik dan in een ander subnet gooien zodat die geen ruzie krijgt met de SBS.
Daarna met een network drive de bestanden benaderen:
In DOS-box:
code:
1
net use x: \\ip.adres.NT4.bak  wachtwoord-NT4-user  /user:NT4domein\user

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 16:12 ]

• stairman
Overzetten naar ander systeem gaat niet lukken vanwege software- (maar ook bedrijfspolitieke) redenen

• stairman
Dat zou je op kunnen lossen door tijdelijk 1 machine er bij te zetten met 2 NIC's; 1 voor het ene domein en 1 voor het andere domein. Zo kun je een share doorlussen, dat zou volgens mij moeten werken :)
Hoe doe je dat?

Ik kan met die machine toch op maar 1 domein ingelogd zijn? En dan heb ik alsnog een trust nodig tussen beide domeinen.

• stairman
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:02:
Die NT4 bak zou ik dan in een ander subnet gooien zodat die geen ruzie krijgt met de SBS.
Daarna met een network drives de bestanden benaderen:
In DOS-box:
code:
1
net use x: \\ip.adres.ntt4.bak  wachtwoord-NT4-user  /user:NT4domein\user
Ander subnet, en zelfde domein? Of ook ander domein?

Ik ben nu aan het testen met zelfde subnet en ander domein. Zal eens kijken of joue net use commando dan ook werkt.

Verwijderd

Ik was iets vergeten in commando: je moet ook opgeven wat je wilt mappen, dus zoiets:
\\11.12.13.14\share.
Mijn excuses B)

Edit: maakt geen bal uit in welk domein ze zitten, zolang de combinatie domein/user/wachtwoord correct is.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 16:16 ]

• stairman
Bedankt voor de tip, ga ik proberen.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:35
ksnap niet echt de reden waarom je niet kunt migreren?

Hoeveel gebruikers heb je :?
Welke functie's van de server gebruik je ? (file/print/exchange/sql/?)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• stairman
Grolsch schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:33:
ksnap niet echt de reden waarom je niet kunt migreren?

Hoeveel gebruikers heb je :?
Welke functie's van de server gebruik je ? (file/print/exchange/sql/?)
Ik heb ongeveer 25 gebruikers.

de applicaties waar het om gaat zijn bedrijfsspecifiek. Van de ene is de database inmiddels zo'n 6 GB geworden, en dat presteerd niet goed meer op de oude, dus die moet zsm over naar de nieuwe.

De andere is administratieve, financiele software, en is moeilijk te migreren.

Op de nieuwe wil ik exchange gaan gebruiken.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

stairman schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 15:47:
Vraag is nu: kan ik de NT4 omzetten naar BDC, en dan deSBS2003 er naast zetten, en aldus met beide in 1 domein werken, of is er misschien nog een andere oplossing??
En wat als je van die NT4 server een member server maakt, in hetzelfde domein als die SBS2003 server?

Alleen als die NT4 server nu een domein controller is, betekend dat wel een herinstallatie, aangezien een NT4 server nie zomaar van rol kan veranderen (pdc/bdc >> member, itt tot Windows 200x server).

Alleen 1 nadeel: je zal de users + wachtwoorden lokaal op die NT4 server moeten aanmaken, en de passwords sysnchroon moeten houden met het SBS2003 domein.

Zet anders een testserver NT4 als member in het 2003 domein + de software die de gebruikers nodig hebben en dan testen.

[ Voor 3% gewijzigd door aReaRe op 28-07-2005 18:28 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 15:54:
SBS -> 1 DC, kan niet overweg met meerdere DC's.
Je kunt wel member servers erbij zetten maar niet als DC. 2 verschillende domeinen is de einige oplossing helaas ...
populair misverstandje..

sbs2003 kan prima met meerdere DC's overweg (2000/2003) zolang als er maar 1 sbs DC is in het hele domain. en deze machine ALLE fsmo roles maar heeft, replicatie naar andere dc is ook geen probleem

ik spreek uit ervaring

nog een populair misverstandje wegwerken :P

een nt4 server (pdc) kan je WEL demoten tot nt4 membserver/standalone server :o (niet supported btw :P )

http://utools.com/UPromote.asp

[ Voor 17% gewijzigd door Zwelgje op 28-07-2005 19:12 ]

A wise man's life is based around fuck you

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Erik schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:09:

nog een populair misverstandje wegwerken :P

een nt4 server (pdc) kan je WEL demoten tot nt4 membserver/standalone server :o (niet supported btw :P )

http://utools.com/UPromote.asp
Wel van tevoren even een goeie image maken :) dan kan je daarna naar hartelust aankloten en het ding demoten.
Daarna member maken van je SBS domain.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
BackSlash32 schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:20:
[...]

Wel van tevoren even een goeie image maken :) dan kan je daarna naar hartelust aankloten en het ding demoten.
Daarna member maken van je SBS domain.
alleen is ie dan zijn NT4 domain kwijt (en dus de useraccounts/computeraccounts)

ik zou als ik hem was een vmware doos klaarmaken met nt4 en deze dan gaan upgraden naar 2003 (je zal deze virtuele machine wel moeten promoten tot pdc middels 'servermanager'. vervolgens upgrade je die virtuele nt4 pdc naar 2003. je hebt dan een ActiveDirectory draaien. vervolgens maak je die nieuwe sbs machine member in het 2003 domain (met die nt4 bdc erin) en kopieer je de data naar je nieuwe sbs2003 machine. (robocopy)

dan zet je je nt4 bdc uit en zet je het domain van interim mode naar native, en promote je de sbs2003 machine naar DomainController van je domain..

wil je het echt goed doen dan maak je een 2e vmware nt4 machine aan en configureer je hem als BDC in je nt4 domain. deze zet je dan offline.. mocht het misgaan dan kun je iig nog terug

als laatste demote je de vmware 2003 server. eindresultaat is dat je een nieuwe server hebt op 2003 en dat je toch al je useraccounts/machineaccounts hebt :)

A wise man's life is based around fuck you

• stairman
Users overnemen van de oude server heeft geen zin. Er worden maar ongeveer vier namen gebruikt om in te loggen, en die hebben allemaal hetzelfde password.

Ik maak van de gelegenheid dus gebruik om de boel goed op te zetten, en moet dus toch op de nieuwe server alle users opnieuw invoeren.

Herinstallatie van de oude server gaat niet lukken vanwege de oude applicatie die daarop draait. (Installatiebestanden zijn onvindbaar) Bovendien kan ik dan net zo goed overgaan op SBS2003.

Demoten zou een optie kunnen zijn, maar ik ga eerst eens kijken of ik via "net use" bestanden over en weer op de 2 domeinen kan benaderen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Erik schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:05:
[...]

alleen is ie dan zijn NT4 domain kwijt (en dus de useraccounts/computeraccounts)
Vandaar de image :)
Ook met het oog op de applicatie, als die op zn bek gaat omdat ie niet tegen een demote kan heb je toch een probleem..

[ Voor 22% gewijzigd door alt-92 op 30-07-2005 13:12 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1