Toon posts:

PC voor de komde jaren: 64 bit een must ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Nog steeds arme student zijnde wil ik me met m'n verdiende geld een pc aanschaffen die de komende jaren moet gaan trotseren.

Ik ben behoorlijk vlug tevreden, als mijn 1 ghz p3 de helft van z'n 256mb RAM niet had opgeblazen, zou ik nog enkele jaren verderdoen met deze PC maar helaas.

De PC moet daarentegen wel een hoop jaartjes meegaan... Daarom wilde ik vragen of het een must voor de toekomst is om voor een AMD 64bits te gaan (en dus daarmee gepaard een socket 754 mobo), of of ik me nog een hele tijd kan redden met een Athlon op een socket A bord...

Wat moet het peeceetje gaan doen ?
------------------------------------------------------
- home-recording (dus 1 gb ram)
- webdesign (the gimp en dergelijke)
- snel werken en goed wat jaren meegaan

War moet het absoluut niet gaan doen?
------------------------------------------------------
- games draaien (behalve TuxRacer :p )
- zich voorbereiden op windows vista

Het scheelt heel wat in prijs, maar als het in performance en toekomstwaarde evenveel scheelt ga ik het wel overwegen.

Genoeg geluld, shoot your advices please:p

Verwijderd

als je niet van plan bent om uit te breiden kan je idd gaan voor socket 754. Echter is het prijsverschil tussen socket 754 en socket 939 relatief kleinschalig en zou ik dan ook voor socket 939 gaan.
Is het niet voor latere uitbreiding dan is er toch nog altijd de betere prestaties.
Aangezien je snel tevreden bent maar toch nog prijs/kwaliteit wilt zou ik dit aanraden:

AMD64 3200+
1024 MB DDR400 PC3200 van een A-merk (Kingston, Corsair, OCZ ....)
Maxtor 10 200 GB SATA
Geforce 6600 GT (prijs varierend van 120 tot 230 euro, hangt af van merk en hoeveel presatie je wilt)
ASUS A8N of ASUS A8n SLI voor iets meer prestatie (18 euro meer)

Hier heb je dus enkele gegevens waarop je jouw computer kan baseren.

Verwijderd

Die 6600GT lijkt me overbodig gezien hij geen games wil gaan spelen. Neem gewoon een zo goedkoop mogelijk kaartje zou ik zeggen. Dat kan je zelf wel uitzoeken, maar dat kan dus wel voor <100 euro.

Op dit moment nog een Athlon XP & socket A is niet aan de orde met het huidige aanbod IMO. Gewoon gaan voor socket 939 + Athlon64. Neem 2x 512MB ivm Dual Channel, dat kan ook voor ongeveer 100 euro. Als CPU zou ik voor de 3000+ gaan, de 3200+ is 44 euro duurder @ 206 euro(ik basseer me hier even op de prijzen zoals Komplett.nl ze hanteert voor CPUs). Dus uiteindelijk:

Athlon64 3000+ ; €160,-
2x 512MB (TwinMos/Kingston/Corsair etc): +- €100,-
Socket 939 mobo: +- €100,-
Case: +- €100,-
Videokaart: +- €100,-
HD: +- €100,- (goh wel veel onderdelen van +- €100,- ;))
Toetsenbord/Muis/DVD speler: €80,- ofzo? (10/30/40)

Totaal zou dat dan op ongeveer €740,- komen.

Naja je hebt natuurlijk ook nog de Best Buy Guide.

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Niet dat ik mijn eigen computer wil promoten ofzo hoor, maar Ik heb er een "oude" Athlon Xp-Mobile (32bits) in zitten. Een echte aanrader als studenten Pc want hij is snel (draait nu 2200mhz en heeft 512kb cache), hij is zuinig (25watt verbruik ipv 90 - 130watt) op jaarbasis kan dit je zo'n 70 eutjes schelen (iig ik heb hem bijna elke dag aan, ook voor muziek enz). Deze Xp-M was €100,- toen ik hem kocht en een socket A moederbord kost ook niks meer tegenwoordig.

Zelf doe ik ook webdesign met Dreamweaver & Flash en alles loopt lekker soepel, behalve als ik een filmpje moet decoderen... maar dat zal ook wel langzaam gaan op de goedkoopste Athlon64, daar moet je eigenlijk gewoon een dual core van +500eu voor hebben. Maar ik weet natuurlijk niet wat jou budget is ;)

Ik denk niet dat 64bits zo'n performance winst geeft... 10% misschien? Maar als ik een athlon64 zou nemen zou ik meteen een so939 nemen met venice core (3000+, let op geen winchester!). bij gistron.com voor 119,- en dan een zahlmann coolertje erop en lekker veel overclocken! Want dat gaat heel goed bij de venice core omdat deze eveneens zuinig is (tov andere amd64).
Edit: relax bij so939 is dat je er ook pci-express bij hebt, dus dat betekend een snelle videokaart voor minder geld (iig als je op de veiling van mycom.nl gaat kijken).

Succes.

[ Voor 12% gewijzigd door poepkop op 28-07-2005 15:53 ]

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Even afgezien het fat dat 64 bits niet zo heel veel duurder is dan 32 bits (staat hierboven al).

64 bits betekend niet zozeer dat het sneller is dan 32 bits, maar dat je meer geheugen kunt aanspreken. Dus met name met applicaties die zeer veel (virtueel ) geheugen nodig hebben begint hier een voordeel te komen. Als je echter een PC neemt en daar (maar ... kuch..) 1 GB aan geheugen insteekt dan heb je niet zoveel voordeel van het feit dat je 64 bit zou kunnen draaien. Je kunt beter een platform kiezen dat nog enkele jaren lang driver updates geeft. (een 64 bits driver voor een voodoo banshee is onwaarschijnlijk 8) )

effe zoeken...
http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit#32_vs_64_bit bevat hier b.v. wel een aardig verhaaltje over.

Kortom er is de komende jaren genoeg capaciteit om om op een 32 bits cpu jouw soort applicaties te draaien. Maar vergeet maar dat 32 -> 64 bit overstap net zoiets is als 16 bit -> 32 bit, dit is echt iets anders.

Volgens mij wordt 64 bit net zo'n marketing term als Megaherz, megapixel en Download snelheid

[ Voor 9% gewijzigd door leuk_he op 28-07-2005 16:03 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

MegaHertz is niet alleen marketingterm het zegt ook wel wat over prestaties hoor ;). Waarom zouden ze niet vermelden op hoeveel MHz een CPU loopt bijvoorbeeld, dat lijkt me wel vrij relevant. Ik snap je punt wel, je denkt dat 64Bit niet erg veel toevoegt en vooral dubbel zo snel 'klinkt' als 32bit. Ik heb me er niet zo in verdiept, maar als het goed is ga je er toch echt wel wat van merken in een pure 64bit omgeving (OS, CPU, Progs). Hoe dan ook, Athlon64 is dus ook 32bit dus waarom zou je nu nog voor een Athlon XP gaan? De Athlon XP Mobile zou dan inderdaad nog wel interessant kunnen zijn ivm het stroomverbruik e.d.

• leuk_he
  • Nu online

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:08:
MegaHertz is niet alleen marketingterm het zegt ook wel wat over prestaties hoor ;).
Dan raad ik je enkel en alleen om die reden vooral een intel P4 cpu te kopen. Die hebben de meeste herzen. Bij voorkeur een Celeron, daar heb je de meeste Mhzén per euro. :*) ( <-- mis de smile niet!!)
offtopic:
/edit: "sarcasme smilei hier ook toevoegen voor benottie..... >:) " ik zeg dit soort dingen liver met een dikke glimlach.
Ik snap je punt wel, je denkt dat 64Bit niet erg veel toevoegt en vooral dubbel zo snel 'klinkt' als 32bit. Ik heb me er niet zo in verdiept, maar als het goed is ga je er toch echt wel wat van merken in een pure 64bit omgeving (OS, CPU, Progs). Hoe dan ook, Athlon64 is dus ook 32bit dus waarom zou je nu nog voor een Athlon XP gaan? De Athlon XP Mobile zou dan inderdaad nog wel interessant kunnen zijn ivm het stroomverbruik e.d.
Wat merk je dan? Performance? verkijk je niet, in jouw ideaale situatie win je ~10%. En dan moet je dus helemaal geoptimliseerde applicaties vinden. en 10% snelheid is over een paar jaar gezien helemaal niets. (altijd weer huilen als je een pc gekocht hebt en 6 maanden later ziet wat er allemaal weer te koop is ).Als je nu een PC koopt die een aantal jaren mee gaat heeft het niet zoveel zin een 64 bit processor te kopen enkel om het feit dat hij 64 bit is. (zoals hierboven aangegeven is een athlon64 niet duurder als een XP dus dit is ook geen reden niet 64 bits te kopen). En omdat 32 bits applicaties in windows64 in een virtueel OS draaien kun je daar weer allerlei eigenaardigeheden (~bugs?) tegenkomen.

Ik zeg niet: koop een 32 bits processor, ik zeg enkel: staar je niet blind op 64 bits: die heb je voor een desktop OS niet nodig de komende paar jaar tenzij je NU al tegen de 2 GB grens aan zit te hikken of applicaties ontwikkeld die 64 bits moeten gaaan draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 28-07-2005 17:13 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 15:32:
als je niet van plan bent om uit te breiden kan je idd gaan voor socket 754. Echter is het prijsverschil tussen socket 754 en socket 939 relatief kleinschalig en zou ik dan ook voor socket 939 gaan.
Is het niet voor latere uitbreiding dan is er toch nog altijd de betere prestaties.
Ow?
En waar baseer je dat op?
Een 3000+ S754 is gelijk aan 'n 3000+ S939, niet voor niets beiden 3000+ ;)
De S754 met single channel heeft vanwege single channel 200 MHz meer, wat dus ook gelijk betekend dat je S939 niet in SC moet gebruiken omdat het dan zelfs minder presteerd.
poepkop schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 15:49:
Ik denk niet dat 64bits zo'n performance winst geeft... 10% misschien?
Als je 64 bits software gebruikt, ja.
Maar als ik een athlon64 zou nemen zou ik meteen een so939 nemen met venice core (3000+, let op geen winchester!). bij gistron.com voor 119,- en dan een zahlmann coolertje erop en lekker veel overclocken! Want dat gaat heel goed bij de venice core omdat deze eveneens zuinig is (tov andere amd64)
Wat is er mis met Winnies?
Behalve dan de coldbug die ze hadden, op air gingen ze erg hard >:)
Edit: relax bij so939 is dat je er ook pci-express bij hebt, dus dat betekend een snelle videokaart voor minder geld (iig als je op de veiling van mycom.nl gaat kijken).
Dat ligt aan welk moederbord je kiest.
Maar wat heeft hij aan 'n superkaart als ie niet gaat gamen?
En de kaarten zijn niet sneller, er is meer bandbreedte, in beide rightingen.

Just my 5 cents.

[ Voor 1% gewijzigd door SH4D3H op 28-07-2005 16:49 . Reden: Tiepvoutju ]

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 18:28
leuk_he schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:33:
[...]

Dan raad ik je enkel en alleen om die reden vooral een intel P4 cpu te kopen. Die hebben de meeste herzen. Bij voorkeur een Celeron, daar heb je de meeste Mhzén per euro. :*) ( <-- mis de smile niet!!)
pff, aansteller. Je snapt best wat hij bedoeld (mag ik hopen)

(voor sarcasme heb je imo in dit geval net ff een andere smiley nodig, maar das mijn mening :P)

[ Voor 12% gewijzigd door Benotti op 28-07-2005 17:00 ]

• Wildfire
  • Laatst online: 21:32

Wildfire

Joy to the world!

leuk_he schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:33:

[...]

En omdat 32 bits applicaties in windows64 in een virtueel OS draaien kun je daar weer allerlei eigenaardigeheden (~bugs?) tegenkomen.
Veel 32-bit apps draaien gewoon normaal onder XP64 hoor. Je doet nou net alsof XP64 slecht omgaat met 32-bits apps terwijl dat niet zo is.

En hij kan altijd nog XP32 draaien totdat 'ie bereid is naar XP64 over te stappen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Wildfire schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:59:
[...]

Veel 32-bit apps draaien gewoon normaal onder XP64 hoor. Je doet nou net alsof XP64 slecht omgaat met 32-bits apps terwijl dat niet zo is.

En hij kan altijd nog XP32 draaien totdat 'ie bereid is naar XP64 over te stappen.
Hmm volgens mij draait hij linux zo telezen als hij het over heeft om alleen tuxracer te draaien en zich niet hoeft voortebereiden op windows vista. (retail naam voor Longhorn)

Ik zou gewoon zoals hierboven wordt omschreven voor een A64 3000+ s939 gaan als dat te duur is kan je altijd nog switchen naar s754. Maar ik denk dat het zeker het geld waard is om voor s939 te gaan. Met eenvoudige videokaart ik zou ook even letten of de hardware die je wilt kopen ook goed ondersteund wodt door je os zonder grote beperkingen maar dit zal in de meeste gevallen geen probleem zijn zolang je geen exotische hardware aankoopt.

edit:
Net even posthistory door genomen en er wordt idd linux gedraait lijkt het er op en winxp dualboot dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Schapie op 28-07-2005 17:09 ]

No signature found

• leuk_he
  • Nu online

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wildfire schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:59:

Nou spreek je jezelf tegen. Eerst stel je dat het gewoon werkt, en dan zeg je dat je toch wel 32 bits OS kunt draaien. Je kunt beter maar 1 stelling tegelijk verdedigen.

Ik zeg ook niet dat XP64 slecht omgaat met 32 bits applicaties, ik zeg dat je hierbij eigenaardigheden tegen kunt komen. Als je je niet bewust bent dat je 32 en 64 bits applicaties door elkaar aan het draaien bent zou je dit bugs noemen. Als je dit wel door hebt op bepaalde dan zie je dat Micorsoft dit heel knap voor elkaar heeft gekregen, maar dat er nou eenmaal beperkingen zijn als je je 2 verschillende soort applicaties door elkaar heen draait.

Zo beter gezegd? :?

offtopic:
welke smilie past hier het beste bij? zet je er een smilie bij, is het weer niet de juiste ... insert huil smilie hier....

• poepkop
Wat is er mis met Winnies?
Behalve dan de coldbug die ze hadden, op air gingen ze erg hard >:)
Venice is koeler & betere geheugencontroller.

Maar we raken Off-topic zo..

Ik zou gewoon voor de XP-M gaan met een goed moederbord & onboard videokaart dan (van Asrock hebben ze die, alleen weet ik niet of Asrock een goed merk is). :Y)

[ Voor 32% gewijzigd door poepkop op 28-07-2005 17:21 ]

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Ik weet niet of je huidige videokaart + hd het nog doen anders zou ik het advies van een goede high end socket A CPU gaan.
Mobo is voor 50 euro te krijgen (bijv Xeoweb.nl & cool-prices.nl), CPU zo rond de 100 euro of zelfs flink lager als je voor een Sempron gaat.

Met hergebruik van je onderdelen heb je voor 200 euro een nieuwe proc, mobo & geheugen.
Een nieuwe hd etc kan je altijd nog aanschaffen met als voordeel prijs, prestatie en levensduur (economisch).

Met al het geld dat je zo bespaard kan je over een jaar (of langer) een heel leuk nieuw systeempje kopen als je wil, dan is het 64-bits platform ook standaard en zijn ook daar budget cpu's te krijgen.

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad nog enkele jaren verder kan met een Athlon XP en een gig geheugen...
Daarmee verdriedubbel ik m'n huigige specs en met deze comp doe ik alweer 5 jaar...

Als ik met een athlon xp 3 jaar verder zou kunnen ben ik een gelukkig man...

Mijn vraag is nog... waarom een athlon XP Mobile ?? Dat hij minder verbruikt zal me worst wezen, moet toch de elektriciteit niet betalen... zijn er nog andere pro's ?

Verwijderd

Dacht dat die mobiles ook goed overklokken, maar ik weet niet of je daar gebruik van gaat maken hoor. Zijn die mobiles meestal niet duurder dan 'gewone' XPs?

• leuk_he
  • Nu online

leuk_he

1. Controleer de kabel!

mobiles zijn stiller OF beter overklokbaar. Maar dat laatste is qua prijs van de mobile weer van twijfelachtig nut.

• poepkop
Ik heb dus eerst een Xp 2500+ gehad, maar die zit in de pc van mijn pa nu... En ik had zoiets van, ik neem een Xp-M. Hij is niet eens duurder dan een gewone XP zag ik in de pricewatch.

En het voordeel is natuurlijk het stroomverbruik.
Hoe lager het stroomverbruik, hoe koeler je pc, hoe beter de overklokbaarheid.

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Ik zou voor deze gaan: pricewatch: AMD Athlon XP-M 2800+ (S-A, 2,10GHz, 512KB, 266MHz FSB)
Een mobile Athlon 2800+ voor 69,25 bij cool-prices.nl

Eventueel kan je nog het dubbele uitgeven voor een 400 mhz fsb athlon 3000+ of 3200+
Als ik je zo hoor zou ik het bij die 2800+ houden, heb je voor 200-250 euro een mooi nieuw snel systeem.

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

Pagina: 1