Toon posts:

[W2k3 + Router] Geen internet na uitvallen server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een probleem met het internet op de werkstations in een Windows 2003 domein. Het volgende is het geval, gisteren was de server uitgevallen (waarschijnlijk hardware probleem) echter hierdoor was het voor clients niet meer mogelijk om te internetten. Echter ik heb geprobeert om er voor te zorgen dat internet mogelijk zou moeten zijn ook als de server uitvalt.

De situatie is als volgt:

Kabelmodem (@home Arris) -----> Router (Linksys BEFSR41) ------> Server (verbonden op router)
Client 1 (verbonden op router)
Client 2 (verbonden op router)
Client 3 (verbonden op router)

De router is de DHCP-server, deze geeft de adressen uit aan de clients, 1 client heeft een vast IP adres en DNS instellingen.

De instellingen van het IP op de clients zijn:
192.168.1.10-15 (DHCP range router) voor client 1 en client 2. Client 3 heeft 192.168.1.9

De DNS-adressen van de router is als volgt ingesteld:
213.51.144.39 1e
213.51.144.37 2e
192.168.1.5 3e (W2k3 server)

Dus dan zou je zeggen dat hij voor internet naar een van de eerste 2 dns-adressen van de provider zou moeten gaan zoeken wanneer hij de server niet kan vinden. Echter dat gebeurt dus niet, er is op geen van de clients internet.

Wat doe ik fout of zie ik over het hoofd?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 14:11 ]

Verwijderd

wat je doet is per definitie fout.
aangezien je met een domain te maken hebt moet de enige dns server een dns server zijn van je domain. zoals jij het nu doet, gaat internet uiteindelijk wel werken, maar dan krijgen we binnenkort weer een topic dat je domain niet meer functioneert...

een 2de dns server neerzetten in je domain is de oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je hiermee dat ik op de server 2 dns-servers moet draaien of 2 dns servers in het domein moet hebben? Met het laatste zou ik dus 2 servers online moeten hebben?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
volgens mij is het hebben van internet niet zo heel erg belangrijk als je server down ligt :X

maar ik kan het verkeerd zien...

je doet genoeg dingen verkeerd in deze omgeving (ik hoop voor je dat dit geen profi omgeving is ook :/ ) dhcp laat je in een AD domain in principe doen door de DomainController (als je maar 1 server hebt!!) en dns ook.

[ Voor 48% gewijzigd door Zwelgje op 28-07-2005 19:00 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Erik schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:58:
volgens mij is het hebben van internet niet zo heel erg belangrijk als je server down ligt :X

maar ik kan het verkeerd zien...

je doet genoeg dingen verkeerd in deze omgeving (ik hoop voor je dat dit geen profi omgeving is ook :/ ) dhcp laat je in een AD domain in principe doen door de DomainController (als je maar 1 server hebt!!) en dns ook.
In een bedrijfsomgeving kun je meer inversteren 8)

DNS wordt verder geregeld via de server, de DHCP server in de router geeft alleen wat IP adressen en de DNS-server adres. Verder doet hij in principe weinig. Het gaat mij er alleen om dat wanneer de server er uit ligt dat de clients internet hebben. (zonder server valt er wel verder te werken)

Verwijderd

je moet een dns server hebben die in jouw (interne) dns zone host (of tenminste een stubzone/forwarder heeft naar jouw domain). dus een 2de dns server intern opzetten is je enige mogelijkheid.

dhcp kan je best op je router laten, zolang je de dns servers maar goed uitdeelt (en dus niet die van je provider meegeeft).

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik vat hem nog niet.

Als ik de clients als sec. adres niet een DNS van (oa) de provider mee geef dan kan hij toch niet meer internetten? De DHCP van de router geeft als volgt het adres:

IP: 192.168.1.10t/m15
Sub: 255.255.255.0
Gat: 192.168.1.1 (router)

DNS1: 192.168.1.5 (server)
DNS2: 213.51.144.39 (@home DNS server)

Dus als DNS 1 niet beschikbaar is kijkt hij naar DNS 2 en dan gebruikt hij gewoon de @home DNS-server voor internet. Dit adres staat op mijn server wel ingesteld zodat de clients via de 192.168.1.5 dns wel internet hebben (pointer forward naar @home DNS).

Het moet volgens mij simpeler zijn dan dat jij het beschrijft?? Of is dan gewoon de beste manier een DHCP op de server te zetten (met DNS) en deze ergens te laten cachen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 14:32:
Hmm ik vat hem nog niet.

Als ik de clients als sec. adres niet een DNS van (oa) de provider mee geef dan kan hij toch niet meer internetten? De DHCP van de router geeft als volgt het adres:

IP: 192.168.1.10t/m15
Sub: 255.255.255.0
Gat: 192.168.1.1 (router)

DNS1: 192.168.1.5 (server)
DNS2: 213.51.144.39 (@home DNS server)

Dus als DNS 1 niet beschikbaar is kijkt hij naar DNS 2 en dan gebruikt hij gewoon de @home DNS-server voor internet. Dit adres staat op mijn server wel ingesteld zodat de clients via de 192.168.1.5 dns wel internet hebben (pointer forward naar @home DNS).

Het moet volgens mij simpeler zijn dan dat jij het beschrijft?? Of is dan gewoon de beste manier een DHCP op de server te zetten (met DNS) en deze ergens te laten cachen?
kan wel alleen krijg je dan ActiveDirectory ellende,

dat proberen we je de hele tijd te vertellen :?

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1