[FREEBSD] installatie problemen met raid1

Pagina: 1
Acties:

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 01:51
ik probeer freebsd 5.3 te installeren op een celeron met raid1 configuratie. Ik heb een promise fasttrack-100 en 2 WD 80 gb hdds. Als ik de computer aan zet vind de raid controller netjes beide disks. Ik heb een array aangemaakt in raid1 configuratie. Daarna gereboot, en de freebsd install cd er in gedaan. Nou krijg ik tijdens het laden van de cdrom al deze fout:

ata1-master FAILURE -atapi_identify timed out
ata2-slave FAILURE -ata_identify timed out
ata3-slave FAILURE -ata_identify timed out

hij kan de disks dus niet vinden. Ik snap er echt niks van, want volgnes de raid controller staan ze gewoon goed geinstalleerd... ik heb al op internet iztten zoeken maar kan geen duidelijke oplossing vinden. In sysinstall kom ik ook niet verder omdat ie dus geen hdd's kan vinden...heb ook in de bios gekeken, daar staan ze ook niet bij, maar ik denk niet dat ze daar bij horen te staan als je een raid controller hebt... verder kan ik in de bios ook niet echt relative instellingen vinden.
Weet iemand wat ik verder kan doen?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met BSD, maar kan je bij het booten van die cd niet extra modules/drivers kiezen? Zoals dus voor Raid, je Raid controller e.d.

• FireFoz
Nou dat lijkt mij ook maar dat kan ik dus niet vinden... :/

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 19:22
Als eerst zou ik is proberen om te kijken of het werkt met freebsd 5.4
Als dit niet werkt kan je natuurlijk proberen om te kijken of freebsd 6 beta-1 werkt, welke totaal nieuwe ata drivers hebben welke veel problemen schijnen op te lossen.

• FireFoz
het is de bedoeling dat het een webserver wordt dus ik wil liever geen beta OS er op.. ik heb de bios nog gechecked, was de nieuwste.
heb nu maar een 3ware besteld.

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 19:22
FireFoz schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:04:
het is de bedoeling dat het een webserver wordt dus ik wil liever geen beta OS er op.. ik heb de bios nog gechecked, was de nieuwste.
heb nu maar een 3ware besteld.
Dat begrijp ik, maar je kan het natuurlijk altijd even testen. Mocht dat wel werken namelijk dan weet je waar het probleem ongeveer ligt.

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

In 5.4 zijn veel dingen gefixt die in 5.3 stuk waren, dus lijkt me slim om het te proberen. De ATA-code is ook weer flink verbouwd, dus er is best wel een kans dat het onder 5.4 beter gaat :)

[ Voor 8% gewijzigd door serkoon op 28-07-2005 21:51 ]

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Kijk anders even met lspci wat het chipnummertje van de controller is...
Met
Bash:
1
grep PDC<nummertje> /usr/src/sys/dev/ata/* 

kun je in ieder geval zien of de controller ondersteunt wordt (Promise controllers beginnen afaik met PDC).

Ik weet van de TX4, SX2, SX4000 en de nieuwere TX4200 in ieder geval dat ze ondersteund worden.

[edit]
Een 3Ware bestellen is op zich ook een prima plan, aangezien de Promise controllers onder FreeBSD niet bekend staan als heel erg snel :)

[ Voor 40% gewijzigd door RupS op 28-07-2005 23:35 ]

• FireFoz
hmm nou heb ik dus die 3ware controller binnen, 3ware 7006-2 serie. De 3ware kaart/bios herkent de disks netjes, heb een array gemaakt, maar als ik nu vanaf de cdrom boot (5.3) hangt ie op een gegeven moment gewoon na:

acpi_cpu throttling enabled, 16 steps (100% to 6.2%) , currently 100.0%
ata1-master: FALURE - ATAPI_IDENTIFY timed out
twed0: <Unit 0, TwinStor, Normal> on twe0
twed0: 76318MB (156299440 sectors)

Hij vind dus al wel 1 hdd ofzo...maar dan houd het op.
Ga nu 5.4 downloaden...kijken wat die doet

- edit - precies hetzelfde probleem met 5.4 :/
heb net ook de kabels om gewisseld enzo, helpt niks. ook de raid controller in een ander pci slot gezet. toen 1 hdd rechtstreeks op het moederbord, ent oen ging het prima, dus het is echt de raid controller...

[ Voor 20% gewijzigd door FireFoz op 29-07-2005 18:47 ]

Pagina: 1