Toon posts:

HD keuze voor Asus A8n SLI Deluxe (Raid 0)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zo daar ben ik weer. Ben het helemaal zat, deze combi houdt het steeds niet langer dan 2 weken vol:
Asus A8n SLI Deluxe
AMD 64 3500
2 x Seagate 7200.8 250GB in Raid 0
Audigy ZS2
Gigabyte 6800 GT 256m Pci-E
G.E.I.L. DDR-400 2x 512 MB CL2

Het probleem is dat de pc soms niet meer opstart. Dus 2 weken loopt ie als een zonnetje, crasht nooit, maar dan zet ik 'm sochtends aan en dan kan ie inees bijvoorbeeld c:\windows\....\system niet meer vinden. Of een kernel.blabla file. Altijd weer een ander gezeik. Nu klaar ermee.

Ik ga nu het volgende doen:
- harde schijven vervangen
- als het dan nog niet werk -> moederbord vervangen

Welke harde schijf niet:
- de Seagate's, want als ik een setup zie van iemand die problemen heeft met een vergelijkbaar systeem zitten er meestal Seagate's in, dezelfde als ik. Wellicht is ie gewoon veel verkocht maar ik wil het zekere voor het onzekere nemen.

Mijn vraag is nu, welke harde schijf wordt het. Ik wordt namelijk helemaal gek van alle tegenstrijdige reviews. Wat zouden jullie kiezen?
- Samsung SP2504C (SATA II)
- Hitachi Deskstar 7K250 (SATA)
- Hitachi Deskstar T7K250 (SATAII)
- Maxtor Diamondmax 10 6L250S0 16Mb (SATA 150)
Allemaal dus 250Gb.

Prijs vind ik niet belangrijk (zit allemaal dicht op elkaar), het volgende wel:
1) performance
2) geluid
3) temperatuur

Graag hoor ik ook van iemand met hetzelfde moederbord welke schijven hij heeft. En hoe de ervaring daarmee is. Dat vind ik het belangrijkste: first hand experience.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zelf gebruik ik al jaren Maxtor schijfen, maar voor RAID setups en/of Nforce4 moederborden raad ik aan GEEN Maxtor DiamondMAX 10 serie te nemen. De problemen met deze schijfen zouden inmiddels opgelost moeten zijn of voor de schijfen die voor Januari/februari 2005 zijn geproduceerd is er een firmware update, maar toch lees ik nog vaak problemen met deze schijfen met name met de Nforce4 borden wat dus ook voor de Asus A8N SLI geldt.

Helaas heeft Maxtor met deze serie een klein steekje laten vallen. Overigens geldt dit voornamelijk voor de S-ATA uitvoering.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 28-07-2005 12:36 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ok, geen Maxtors dus, had ik ook al gelezen in the Buyers Guide.

Goed, wie vindt/weet er nog meer iets? :)

Verwijderd

Waarom wil je per se RAID 0?

Mijn vader heeft hier 1 raptor in de A8N zitten. Die is snel zat. Aangezien je 250 Gb schijven wil lijkt het mij nogal dom om 1 schijf van 500 Gb te hebben. Maar daar kies je natuurlijk zelf voor.

Zelf zou ik een raptor als OS schijf nemen, zonder raid levels en een zooi andere schijven voor de data.

Edit:

Op welke RAID zet je de schijven nu? De Nforce of de andere?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 13:20 ]

Verwijderd

Ik gebruik op het moment de WD 1600JS Caviar, perfecte schijf voor redelijk grote data opslag. Ik zou dan ook een WD schijf nemen, in combinatie met A8N SLI-Deluxe (die ik zelf ook heb)

Mijn config:

A8N SLI-Deluxe
AMD 3200+ Winchester
512MB RAM Twinmos 2x
1x WD Raptor 10k RPM 73 GB
2x WD 1600JS (160 GB) in raid 0 op de silicon chip

Als je persé geen Western Digital schijf wil zou ik voor de Hitachi Deskstar T7K250 (SATAII) gaan..die lijkt me de beste optie...maar bij mij werken de WD's perfect!

Edit: nog even over het performance/geluid/temperatuur van die WD's

Temperatuur: 28 graden celcius, pas bij een hele hete kast word het 30+
Performance: http://anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2454&p=2
Geluid: Nauwelijk, mijn zalman, die op 30 db schijnt te werken, komt er overheen

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 13:19:
Waarom wil je per se RAID 0?

Mijn vader heeft hier 1 raptor in de A8N zitten. Die is snel zat. Aangezien je 250 Gb schijven wil lijkt het mij nogal dom om 1 schijf van 500 Gb te hebben. Maar daar kies je natuurlijk zelf voor.

Zelf zou ik een raptor als OS schijf nemen, zonder raid levels en een zooi andere schijven voor de data.

Edit:

Op welke RAID zet je de schijven nu? De Nforce of de andere?
De nforce. Die heeft een veel hogere burst spead. De average read is weliswaar iets hoger van die andere (Silicon), maar overall is de nvidia raid beter.

En een raptor is niet echt een oplossing omdat ie nogal herrie maakt. Maar wat is jouw ervaring daarmee?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 13:25:
Ik gebruik op het moment de WD 1600JD Caviar, perfecte schijf voor redelijk grote data opslag. Ik zou dan ook een WD schijf nemen, in combinatie met A8N SLI-Deluxe (die ik zelf ook heb)

Mijn config:

A8N SLI-Deluxe
AMD 3200+ Winchester
512MB RAM Twinmos 2x
1x WD Raptor 10k RPM 73 GB
2x WD 1600JD (160 GB) in raid 0 op de silicon chip

Als je persé geen Western Digital schijf wil zou ik voor de Hitachi Deskstar T7K250 (SATAII) gaan..die lijkt me de beste optie...maar bij mij werken de WD's perfect!
Waarom draai je nog met een enkele raptor? Voor stabiliteit ofzo? Die 160gb's in RAID 0 zijn toch sneller dan die raptor?

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

Tjek je BIOS eerst.... ook ik heb veel problemen met maxtor (s-ata) vooral in RAID. BIOS versies schijnen problemen te verhelpen. Kijk in het grote A8N sli topic

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Verwijderd

Topicstarter
[quote
Edit: nog even over het performance/geluid/temperatuur van die WD's

Temperatuur: 28 graden celcius, pas bij een hele hete kast word het 30+
Performance: http://anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2454&p=2
Geluid: Nauwelijk, mijn zalman, die op 30 db schijnt te werken, komt er overheen[/quote]

Ik neem aan dat je hier de 160 gb's bedoelt?

Verwijderd

:) natuurlijk, aangezien je stilte wilt, mijn raptor maakt inderdaad redelijk wat kabaal.

Verwijderd

De geluidsproductie van de raptor valt nog mee vind ik. Idle hoor je die niet. Bij zwaar schijfgebruik een beetje, maar daar heb ik (en zeker mijn vader) geen last van. Als er natuurlijk 24/7 een aantal van die gevallen staan te ratellen is het iets anders natuurlijk.

Wat wel raar is is dat een oude maxtor diamond 8 plus (40gb) wel werkt in windows, maar het is niet mogelijk om die schijf als doelschijf te gebruiken met ghost. Maar dat is hier totaal off-topic meen ik.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 14:23:
De geluidsproductie van de raptor valt nog mee vind ik. Idle hoor je die niet. Bij zwaar schijfgebruik een beetje, maar daar heb ik (en zeker mijn vader) geen last van. Als er natuurlijk 24/7 een aantal van die gevallen staan te ratellen is het iets anders natuurlijk.

Wat wel raar is is dat een oude maxtor diamond 8 plus (40gb) wel werkt in windows, maar het is niet mogelijk om die schijf als doelschijf te gebruiken met ghost. Maar dat is hier totaal off-topic meen ik.
Nou ik heb mijn pc helemaal stil opgebouwd, dus ik vind het wel belangrijk. Vandaar dat ik meer kijk naar de Samsung of de Hitachi.

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Kan me niet voorstellen dat die Seagates de veroorzakers zijn van die foutmeldingen in Windows. Heb je al eens een geheugentest gedaan....bijv. met Memtest+ 1.60 http://www.tweakers.net/meuktracker/9910
Heb zelf ooit een rare Windows-setup gehad die ook om de zoveel tijd foutmeldingen gaf, bleek een geheugenprobleem te zijn.
Door het geheugenprobleem was de installatie van Windows al niet goed gelukt met als gevolg om de zoveel tijd die foutmeldingen.

[ Voor 4% gewijzigd door FalconM op 29-07-2005 00:27 ]

Volvo V70 D5 my2011

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 14:24:
[...]

Nou ik heb mijn pc helemaal stil opgebouwd, dus ik vind het wel belangrijk. Vandaar dat ik meer kijk naar de Samsung of de Hitachi.
Ik heb 2 SATA Samsungs met NVraid op mn asus bordje (a8n-e dat wel) in raid0 draaien.
Warm worden ze volgens mij niet, want na want gamen voelen ze nog lekker fris (zit wel een 120mm fan langs te blazen)
En stil, idle hoor je ze niet, en als ze wat doen moet je heel goed luisteren wil je ze horen :)
Nouja, de eerste hoorde ik wel want die begon na een week te tikken, en n paar dagen later was ie stuk..
Volgens de technische dienst krijgen ze niet vaak een samsung terug, dus hopen dat ik ook niet weer terug kom.

En jah, de snelheid is gewoontjes zeg maar :)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je RAID-0 wil draaien met Sata disk's, zou ik deze in overweging nemen;

WD2500SD

Western Digital Caviar RE
Aansluiting: SATA
Capaciteit: 250GB
Toeren per minuut: 7200rpm
Cache buffer: 8MB
Data transfer speed: SATA150
FDB (Fluid Dynamic Bearing): Low-Noise
1 million hours MTBF

Omschrijving:
Life in a desktop computer doesn't compare to the extreme environment in an always-on, high duty cycle RAID system. What's needed is a drive engineered to thrive in a high-intensity RAID system while still offering traditional low cost-per-capacity desktop value. That drive is the WD Caviar RE. Designed and manufactured to enterprise-class standards, WD Caviar RE drives provide enhanced reliability in a 24x7, continuous duty cycle environment.

vanaf zo'n € 135,- alom verkrijgbaar ;-)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
FalconM schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 23:56:
Kan me niet voorstellen dat die Seagates de veroorzakers zijn van die foutmeldingen in Windows. Heb je al eens een geheugentest gedaan....bijv. met Memtest+ 1.60 http://www.tweakers.net/meuktracker/9910
Heb zelf ooit een rare Windows-setup gehad die ook om de zoveel tijd foutmeldingen gaf, bleek een geheugenprobleem te zijn.
Door het geheugenprobleem was de installatie van Windows al niet goed gelukt met als gevolg om de zoveel tijd die foutmeldingen.
Heb uitgebreid gememtest. Komt niks uit naar voren.

Het nadeel is dat de fout na een week of 2 naar voeren komt. Daarom is testen met verschillende hardware erg lastig. Het knalt er namelijk niet meteen uit, maar altijd 'na verloop van tijd'.

Ben nu overigens aant kijken naar een patch die de Windows shutdown vertraagd. Het lijkt er namelijk op dat de pc te snel uitgaat en niet Cache kan wegschrijven. Hierdoor is de windows installatie bij volgende keer opstarten corrupt of onvolledig.

Maar goed, dit is ook weer een gok.

Verwijderd

Topicstarter
Madrox schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 02:06:
Life in a desktop computer doesn't compare to the extreme environment in an always-on, high duty cycle RAID system. What's needed is a drive engineered to thrive in a high-intensity RAID system while still offering traditional low cost-per-capacity desktop value. That drive is the WD Caviar RE. Designed and manufactured to enterprise-class standards, WD Caviar RE drives provide enhanced reliability in a 24x7, continuous duty cycle environment.

vanaf zo'n € 135,- alom verkrijgbaar ;-)
Grappig, volgens mij de eerste hdd die zich als raid-schijf positioneerd!

Ik ga overigens toch eerst even het mobo verwisselen. Dat bood de winkel heel aardig aan.
Pagina: 1