HET probleem met 2.5" hdd enclosures?

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, even uitleggen waat er aan de hand is. Ik ben geinteresseerd in zo een enclosure, en heb er een gekocht: Sumvision HDD Enclosure USB 2.0 2.5
De specs zeggen gewoon dat je een 2.5" hdd in zet, er is GEEN externe voeding mogelijk. Je moet eht voeden via usb.Ik heb er een toshiba 6026GAX schijf in gedaan, dat is 60GB, 5400 rpm. Voor de zekerheid heb ik de schij in de laptop geformateerd in ntfs.

Probleem; Windows ziet het, er staat dat het een usb->ide herkent, daanaa zegt hij "new... mass storage device..". Het komt in device manager te staan onder usb producten.
MAAR, naa 5 seonden verdwijt het. Foetsie. Alsof je de schijf hebt weg gehaald.

Waar is mijn onderwerp " Het probleem"?
Omdat op google blijkt dat zoveel mensen een probleem hebben met 2.5" enclosures, en nergens een goede antwoord wordt gegeven.

Mijn gedachten:
Ik heb hem getest op een laptop en 2 andere desktops. Allemaal support voor usb 1 en 2. Nergens werkt hij. Dus er is wel iets mis. De machines hebben allemaal xp prof met sp2, en een heeft geen sp.

Wonder boven wonder:
ik hab nog een oude laptop schijf liggen, toshiba, 6 GB, 4200 rpm. Ik heb deze erin gezet.EN HET WERKT!!! de vraag is nu warom werkt deze, en de andere niet. De andere is 100% goed, want ik ahdhet in de laptop gedaan, geformateerd, bla bla bla alles is goed.

Wat ik zie, op de nieuwe schijf staat 5 volt, 1 amp. dus 5 watt max. Op de site staat dat dit alleen nodig is bij het opstarte ervan. Daarnaa verbruikt hij veel minder. Op de oude schijf staat 5 volt, 0.7 amp. Dus deze heeft duidelijk minder srom nodig. Op google heb ik gelezen da je via usb maxiaal 550 mamp kan krijgen, dat is iets meer dan een halfe amp. Dus zit de 60 gb schijf met 1 amp veeel te hoog. Maar dat staat NIET op de verpaking van de enclosure !!!!

Weet iemand hier meer over?
Want op andere sites met reviews gebruiken ze alleen schijven met max 40 GB en 4200 rpm.Die zijn zuiniger. Ik heb nergens gelezen over een test met 60 GB +.

Wel levert freecom externe 2.5" met 100 GB. Die nemenminimaal ook 1 amp. Marmischien heeft freecom dit anders opgelost.

PLZ als je iets ierover weet hoor ik het GRAAG. :'( :? 8)7
Alvast bedankt! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, als je er even bij nadenkt: iedere HDD heeft andere power-requirements, en verschillende PC's leveren verschillende hoeveelheden power via USB (ondanks de vastliggende specs)

Wij hebben hier ook een aantal externe disks @ office, en die doen het niet op het ene type laptop, en wel op het andere.

Omdat iedere combinatie PC / gebruikte schijf / gebruikte casing anders is, is er weinig zinnigs over jouw geval te zeggen... Sommige fabrikanten van casings werken ook met 2x USB om voldoende power te genereren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
En daarom zit bij veel enclosures een kabel met twee usb-stekkers. Dan kan hij - in theorie, want niet iedere usb host levert het - 1 ampère stroom gebruiken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met de enclosures die ik hier heb liggen is het EN mogelijk een losse voeding aan te sluiten, of het ding dmv 2 usb poorten te voeden.
Het probleem dat je omschrijft ken ik als je slechts 1 usb stekker aansluit.
Wat voor kabel heb je? is dat gewoon mini usb die in je enclosure gaat? want daar zijn wel stekkers voor met 2 USB poorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, dat snap ik wel.
Trouwnes, die kabel met 2 usb aansluitingen heb ik ook. En die werkt ook niet.
Wat die verschillende stroom voorzieningen betreft per pc, desktops leveren meer dan laptops. En ik heb hem ook op 2 andere desktops ( met beide type kabels) geprobeerd.

Hij zou het gewoon moeten doen.
Nog een ander idee?

bedankt voor de reply's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Hier een tosiba 6015MAP in een 2,5" behuizing zitten, trekt 700mA volgens de spec's.
Ik ben ook al eens problemen tegengekomen mbt stroomtoevoer. Als ik hem op me USB hub aansluit gooit XP de poort eruit (maar alleen sinds ik SP2 gebruik) en gaat het overcurrent lampje branden. Als ik hem direct op me moederbord (MSI) hang is er niks aan de hand.
Bij een vriend van me met een abit moederbord ging het vervolgens wel weer mis. Abit heeft de stroomtoevoer naar de poorten blijkbaar hardwarematig beperkt want er zaten vreselijk veel fouten in de geschreven data terwijl het lezen van de data eerder die dag wel goed was gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door NBK op 28-07-2005 12:14 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

de toshiba heeft net meer nodig dan de usb specificatie kan leveren (bij 1 kabel)

http://www.toshiba-europe...Lang=EN&modelid=MK6026GAX

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  Source voltage 5 V
     Start (Maximum)     5W
     Seek (Average) 2.9W
     Read (Average) 2.5W
     Write (Average)   2.5W
     Low-power idle (Average)   0.85W
     Sleep (Average)   0.1W
     Stand-by (Average)  0.25W

Als we er even vanuit gaan dat ze iets op de start hebben gevonden.

Je hebt dus een oplossing met 2 usb kables nodig voor deze harde schijf. ( en dan nog heeft je usb-> ide logca eingenlijk iets nodig zodat je aan 2 kabels net niet geneog hebt, maar dat zal wel net werken. )

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He bedankt heren voor de repply's

Die schijf van jou , tosiba 6015MAP, is maar 6 GB. Dus vandaar dat hij minder strom trekt. Mijn enclosure werkt wel met een 6 gb laptop schijf. Het probleem is de 60 GB schijf.
Dus wat ik denk, is dat gemiddeld de usb poort nognet 0.7 amp schijven kunnen voorzien van stroom.

Ja, die kabel met 2 usb aansluitingen heb ik ook. Dus aan de ene kant de enclosure, en aan de andere kant heb je 2 usb aansluitingen die je beide op de pc moet doen. Dit zou meer stroom moeten kunnen voorzien. Hoewel ik elders op google heb gelezen dat dit slecht voor een scheiding van data en strom zorgt. Als dat waar is kan je met deze kebal toch niet meer stroom krijgen.

Maar ook met deze kabel werkt het op geen van de 3 pc's.

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:23:

Die schijf van jou , tosiba 6015MAP, is maar 6 GB. Dus vandaar dat hij minder strom trekt. Mijn enclosure werkt wel met een 6 gb laptop schijf. Het probleem is de 60 GB schijf.
Dus wat ik denk, is dat gemiddeld de usb poort nognet 0.7 amp schijven kunnen voorzien van stroom.

Ja, die kabel met 2 usb aansluitingen heb ik ook. Dus aan de ene kant de enclosure, en aan de andere kant heb je 2 usb aansluitingen die je beide op de pc moet doen. Dit zou meer stroom moeten kunnen voorzien. Hoewel ik elders op google heb gelezen dat dit slecht voor een scheiding van data en strom zorgt. Als dat waar is kan je met deze kebal toch niet meer stroom krijgen.

Groetjes!
Waarschijnlijk is bij 1 van de 2 usb stekkers alleen het stroomgedeelte aangesloten... Lijkt mij de meest logische benadering... Zou dus niks voor je data moeten uitmaken of je een extra usb aansluiting gebruikt...

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2005 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat denk ik ook.
hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:23:

Groetjes!
Ik denk eerder dat het aan het feit ligt dat er een 5400 rpm schijf gebruikt wordt. Dat met die 2 USB-stekkers werkt niet altijd, omdat het best kan zijn dat beide gebruikte USB-poorten dezelfde interne "aansluiting" voor de stroomvoorziening gebruiken. Als die niet meer dan bijvoorbeeld 600mA kan leveren, maakt het niks uit of je hierop 1 of 2 stekkers aansluit.

Waarom zou je trouwens een 5400 rpm schijf gebruiken in zo'n enclosure? Ze maken eigenlijk alleen maar meer herrie en op USB gebruik je de extra snelheid van zo'n schijf volgens mij niet of nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haha, ik had de schijf al, vandaar.
Maar die 4200 rpm schijven van vandaag 9 zie de sites van de fabrikanten) hebben voor het opstarten minimaal 4.5 watt nodig. dat is 0.9 amp en ligt officieel ook boven de usb grens.

Wai opmerkelijk is, is dat fabrikanten van 2.5" enclosures, die geen externe voeding meeleveren, NIETS zeggen over een beperkte stoom en dus hardeschijf.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:40:
haha, ik had de schijf al, vandaar.
Maar die 4200 rpm schijven van vandaag 9 zie de sites van de fabrikanten) hebben voor het opstarten minimaal 4.5 watt nodig. dat is 0.9 amp en ligt officieel ook boven de usb grens.
Klopt, maar zo'n piek is op te vangen d.m.v. condensatoren / elco's. En dat verklaart dus ook weer waarom het in eerste instantie lijkt te werken en na een paar seconden stopt met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een goede evaring met een 60 GB en hogere schijf op een enclosure?
Gebruik je stroom via usb?

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Toshiba MK8025GAS in een externe HD behuizing van Trust 8)7

Deze disk is 60Gb, maar 4200rpm. Dit is de behuizing :

http://www.trust.nl/products/product.aspx?artnr=13954

Er zit een USB kabel bij (deze voedt ook), een extra USB voeding kabel en een extra ps/2 voeding kabel. Op vrijwel de meeste pc's waar ik hem op aansluit heb ik alleen de normale USB aansluiting nodig (geen extra voeding dus) en wordt de HD gevoed via de normale USB kabel. Zowel op USB1.0 als USB2.0.
Ook bij mijn laptops (beide DELL) heb ik geen problemen. Tot nu toe heb ik maar 2x die extra USB voeding gebruikt en dit was bij een oude USB1.0 aansluiting op een HP laptop en bij een verlengde USB kabel vanuit een USB1.0 poort van een desktop uit het jaar nul ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de info, dan weet ik dat,

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, gisteren ook een 2,5 inch hd behuizing gekocht. Twas maar voor een 9 gig harde schijf, dus dat moest goed gaan, dacht ik...
Mooi niet dus, via mijn usb-verlengkabel op mijn desktop pc, werkt het ding niet, en via mijn laptop ook niet... Daar heb ik dus niet heel erg veel aan...
Zal nog eens een ander merk proberen, maar ik vrees het ergste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Voor diegene die er wat aan hebben:

In amerika heb ik een portable USB harddisk gekocht om op vakantie foto's te back-uppen. Ik heb het ding eens opengemaakt en ook hier zit een 2.5-inch harddisk in en wel een 5400rpm 40GB Samsung MP0402H.

Het ding is tot nu toe al op een vijftal verschillende PC's gebruikt en deed het probleemloos, enkel via USB gevoed. Er zat wel een kabeltje bij om extra voeding van USB of PS2 af te tappen, maar die heb ik nog niet nodig gehad. Ofwel, deze harddisk zou het bij de meeste mensen probleemloos moeten doen.

Volgens de Samsung website heeft de 80GB/5400rpm versie exact dezelfde vermogensgetalletjes, dus theoretisch zou die het ook moeten doen...

Edit: het kan natuurlijk ook zo zijn dat het converterstukje van IDE naar USB samen met de HD net teveel gebruikt. Ik verwacht niet dat dat zoveel uitmaakt, maar het kan net de druppel zijn...

[ Voor 14% gewijzigd door vanaalten op 07-08-2005 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook zoon externe HD met een laptopschijf erin, deze werkt op bijna alle computers op alleen 1 usb aansluiting, maar op mijn laptop niet. Daarvoor zit er ook een speciale usb kabel bij, met 2 aansluitingen waardoor hij ook op mijn laptop werkt. In de handleiding van mijn enclosure wordt wel aangeraden 4200rpm schijven te gebruiken, omdat deze minder stroom gebruiken en dus beter op usb werken.

Ik heb er trouwens een 60gb 4200rpm Fujitsu schijf inzitten

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2005 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb net een 2x zo dure Sitecom hdd behuizing geprobeerd, en had in eerste instantie goede hoop... Er zitten zowaar condensatoren op de print... En mijn eerste test, op mijn desktop via usb-verlengkabel bleek succesvol...
Op de laptop alleen wederom niet... Terwijl volgens mij alleen het opstarten een probleem is... Kunnen ze niet gewoon wat meer/grotere condensatoren op die print gooien??? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb mijn probleem ondertussen opgelost...
De sweex behuizing kwam met een gesplitste usb-kabel geleverd. Ben toen op zoek gegaan naar een ps2 ==> usb verloopstukje (je weet wel, die dingen die je bij muizen krijgt), en dat werkt als een tiet... Sitecom teruggebracht, en voor 14,95 een mooi apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:29
Of je koopt gewoon een kant en klare externe schijf. Ik heb zelf een Lacie 2,5 inch externe schijf gekocht, en deze werkt altijd. Bovendien kan ik externe voeding, ps2, of usb gebruiken als extra voeding.

Dit is natuurlijk iets duurder dan zelf knutselen, maar ik had vantevoren een 2,5 inch mycom casing met een WD schijf, en deze schreef niets anders dan fouten weg. Als je dus echt goed spul wilt kun je beter kant en klaar spul kopen, hiervan word alle hardware op elkaar afgestemd en getest. Beter iets meer betalen voor kwaliteit.
Pagina: 1