Sabbi schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:47:
Lulkoek, unix kan mij niet ervan weerhouden op elk willekeurig moment m'n usbstick danwel floppydisk uit m'n pc te trekken. Bij cd's kan dat wel, maar dan is niet de enige manier van mobiele datastorage helaas. Bij media die je snel eruit kan halen zou je vooral met de huidige bandbreedtes helemaal niet zoveel hoeven cachen om snel verwijderen mogelijk te maken. Wie wil er nou wachten tot het systeem besloten heeft dat het tijd heeft om je file over te zetten?
Linux kan je er niet van weerhouden, maar gaat er wel van uit z'n dak. Net zoals Linux je niet kan weerhouden de stekker uit je computer te trekken.
Het schrijven naar floppy/CD/USB/etc kost gigantisch veel CPU cycles, en al helemaal als er ook al andere schrijfopdrachten in de wacht staan; een programma doet liever wat anders dan daarop wachten. Het moet niet in de juiste cache staan, maar weggeschreven, voordat het programma verder mag. Anders ben je nog steeds geen millimeter verder gekomen.
eigenlijk is dat hele cache gebeuren meer een soort fossiel overblijfsel van floppydisks, om dat toe te passen op sticks is vrij wazig. Gelukkig heeft mijn stikje een lampje dat je kan zien of hij nog aan het schrijven is.

Een USB stick is nog steeds trager dan RAM. Bovendien wordt er bij USB sticks dan weer gewoonweg meer data overgezet dan bij een floppy..
Daarnaast is er nog het onoverkombare feit dat er programmas kunnen beginnen met lezen of schrijven, vlak voordat jij je USB stick eruit trekt. Dat levert ook vermoeiende problemen en inconsistentie op. Gokken op 'dat zal meestal wel goed gaan' is primitief. Consumenten vinden dat misschien leuk, professionals niet. Deze niet in ieder geval. Ik klik liever op 'eject' en -weet- dat mn data consistent is, dan dat ik dat veronderstel en bij een klant/presentatie/whatever erachter kom dat er net iets mis ging.