Toon posts:

USB auto unmount?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn Windows XP machine (op het werk, daar ontkom je er niet aan he :P ) heb ik een feature gevonden die me in staat stelt om de automount van USB flash drives (memory stikkies) te regelen. Je kunt kiezen voor "optimized for speed", maar dan moet je dus altijd unmounten met dat irri windowtje. Je kunt ook kiezen voor optimaliseren voor makkelijk eruit pluggen, of zoiets. Dan buffert Windows niets en schrijft hij alles meteen weg. Dan is het geen probleem als je je stikkie eruit rukt zo'n 10 seconden na de laatste actie ermee.

Hebben "wij" dat op de Mac ook? Want ik vind het plug and walk-away concept wel prettig 8)

• Jorik
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-11-2025
"Netjes" unmounten door even op het "eject"-knopje in Finder te klikken is toch niet zo veel moeite? Weet je 100% zeker dat er niks mis gaat.

Verwijderd

Dat kan niet onder UNIX systemen. Het is technisch gesproken een ranzigheid van windows dat je cds en usb sticks er zomaar uit kan trekken. Windows kan niet garanderen dat er niet processen toch willen schrijven naar je USB stick, of er vitale data van aan het uitlezen zijn, net als je 'm eruit trekt. UNIX garandeert databehoud en dataconsistentie, Windows niet.

Verwijderd

Topicstarter
Het is allemaal mooi, maar zoveel weet ik al wel. Echt gebruiksvriendelijk zou het zijn als je de disk er gewoon uit kunt halen, maar dat je een waarschuwing krijgt als er nog wat naar geschreven moet worden, zodat je hem -alleen in dat geval- kunt terugplaatsen. In de meeste gevallen is dat unmounten van UNIX namelijk meer een formaliteit, iets wat op Windows kennelijk onderkend wordt. Alleen is daar dan dat risico van instabiliteit, maar dat kun je op bovenstaande manier aanpakken.

Verwijderd

Je bedoelt zo'n mooi blauw windows scherm met 'doe cd #23843728438472384372498324798 erin want ik had 'm nog nodig'? :) Ik ben wel tevreden met het eject knopje dan hoor :)

edit: wel is het bij cds inderdaad mooier geregeld.. een toets op het toetsenbord die gewoon blokkeert als je niet kan ejecten.. mja een usb stick moet je er fysiek uit trekken, dus moet het knopje softwarematig i guess :(

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 17:39 ]

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09-2025
Dat is niet helemaal waar. Unix systemen hebben wel de optie op update synchroon uit te voeren. Kijk maar eens naar de manual van mount. de opties sync en dirsync zorgen ervoor dat wijzigingen meteen weggeschreven worden en niet pas tegen de tijd dat er geunmount wordt. Ik zou alleen niet weten hoe je ervoor kan zorgen dat de automounter van OSX je stick met die opties mount.

Er bestaat overigens niet zoiets als auto unmount: tegen de tijd dat het systeem door heeft dat de stick uit de poort getrokken is kan hij niet nog even netjes gaan unmounten. Dat is natuurlijk onmogelijk.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 18:44

Sabbi

je denkt aan mij.

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:18:
Dat kan niet onder UNIX systemen. Het is technisch gesproken een ranzigheid van windows dat je cds en usb sticks er zomaar uit kan trekken. Windows kan niet garanderen dat er niet processen toch willen schrijven naar je USB stick, of er vitale data van aan het uitlezen zijn, net als je 'm eruit trekt. UNIX garandeert databehoud en dataconsistentie, Windows niet.
Lulkoek, unix kan mij niet ervan weerhouden op elk willekeurig moment m'n usbstick danwel floppydisk uit m'n pc te trekken. Bij cd's kan dat wel, maar dan is niet de enige manier van mobiele datastorage helaas. Bij media die je snel eruit kan halen zou je vooral met de huidige bandbreedtes helemaal niet zoveel hoeven cachen om snel verwijderen mogelijk te maken. Wie wil er nou wachten tot het systeem besloten heeft dat het tijd heeft om je file over te zetten?

eigenlijk is dat hele cache gebeuren meer een soort fossiel overblijfsel van floppydisks, om dat toe te passen op sticks is vrij wazig. Gelukkig heeft mijn stikje een lampje dat je kan zien of hij nog aan het schrijven is. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sabbi op 28-07-2005 19:50 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

offtopic:
wat ik mij zo maar eens afvraag: ondersteunt de USB mass storage standaard eigenlijk geen unmount commando's? Ik zou verwachten van wel, en dat zou betekenen dat je een USB stick kunt maken met een "eject" knop, die je eerst indrukt, even wacht tot er een LEDje verspringt ofzo, en dan de hele stick eruittrekt :)
eigenlijk is dat hele cache gebeuren meer een soort fossiel overblijfsel van floppydisks, om dat toe te passen op sticks is vrij wazig. Gelukkig heeft mijn stikje een lampje dat je kan zien of hij nog aan het schrijven is.
Dat is natuurlijk onzin. Naar zo'n USB stick schrijven is echt wel een stuk trager dan naar RAM schrijven, dus als je alle write() calls synchroon maakt (lees: blocking totdat de data op de stick staat), dan wordt je programma daar makkelijk een factor 20 trager van.

[ Voor 44% gewijzigd door dawuss op 28-07-2005 20:22 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Sabbi schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:47:
Lulkoek, unix kan mij niet ervan weerhouden op elk willekeurig moment m'n usbstick danwel floppydisk uit m'n pc te trekken. Bij cd's kan dat wel, maar dan is niet de enige manier van mobiele datastorage helaas. Bij media die je snel eruit kan halen zou je vooral met de huidige bandbreedtes helemaal niet zoveel hoeven cachen om snel verwijderen mogelijk te maken. Wie wil er nou wachten tot het systeem besloten heeft dat het tijd heeft om je file over te zetten?
Linux kan je er niet van weerhouden, maar gaat er wel van uit z'n dak. Net zoals Linux je niet kan weerhouden de stekker uit je computer te trekken.

Het schrijven naar floppy/CD/USB/etc kost gigantisch veel CPU cycles, en al helemaal als er ook al andere schrijfopdrachten in de wacht staan; een programma doet liever wat anders dan daarop wachten. Het moet niet in de juiste cache staan, maar weggeschreven, voordat het programma verder mag. Anders ben je nog steeds geen millimeter verder gekomen.
eigenlijk is dat hele cache gebeuren meer een soort fossiel overblijfsel van floppydisks, om dat toe te passen op sticks is vrij wazig. Gelukkig heeft mijn stikje een lampje dat je kan zien of hij nog aan het schrijven is. :)
Een USB stick is nog steeds trager dan RAM. Bovendien wordt er bij USB sticks dan weer gewoonweg meer data overgezet dan bij een floppy..

Daarnaast is er nog het onoverkombare feit dat er programmas kunnen beginnen met lezen of schrijven, vlak voordat jij je USB stick eruit trekt. Dat levert ook vermoeiende problemen en inconsistentie op. Gokken op 'dat zal meestal wel goed gaan' is primitief. Consumenten vinden dat misschien leuk, professionals niet. Deze niet in ieder geval. Ik klik liever op 'eject' en -weet- dat mn data consistent is, dan dat ik dat veronderstel en bij een klant/presentatie/whatever erachter kom dat er net iets mis ging.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 18:44

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik bedoelde niet compleet synchroon, ik zat eerder terug te denken aan van die situaties dat de compu al lang niks meer aan het doen is en dan na een unmount opeens als de jezus weg gaat schrijven. Schrijven naar een usb-stick kan echtwel meteen in de achtergrond beginnen. Je kan immers ook hompende data naar een dvdr schrijven zonder je systeem lam te leggen, waarom niet naar een usb-stick?

Dus, zoals de TS vroeg, waar leg je de priority? Gebruik je het als een hd, waar programma's vanaf draaien, of als een tapedrive als (mobiele) backup? Ik vind dat je die keuze moet kunnen hebben.
Pagina: 1