Toon posts:

[Photoshop] Overbelichting wegwerken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.049 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar (poseer) foto's van 2 personen, waarvan het gezicht van de ene persoon overbelicht is, terwijl de achtergrond en de andere persoon goed van kleur/belichting zijn.
Nu ben ik al een tijdje opzoek naar een tutorial waarbij uitgelegt wordt hoe ik deze overbelichte zone, een beetje kan bijwerken zonder aan de rest van de foto te bewerken.

(heb een beetje op alles geduwt waar auto bijstond, maar dit gaf nooit het gewenste effect, kwam zelfs nog niet dicht in de buurt.)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12 13:40

dawuss

gadgeteer

Tsja, helemaal goed ga je dat natuurlijk nooit krijgen: Bij overbelichting vindt "clipping" plaats, wat inhoudt dat als er een vlak gewoon helemaal wit geworden is, dat je nooit meer kunt achterhalen welke kleuren daar gezeten hebben.

Misschien helpt het als je je foto even hier post? Dan weten we tenminste waar we over praten :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Als je echt hebt overbelicht, (waarde > 255) dan kun je het wel vergeten. Als de gezichten te licht zijn, maar de waarden zijn < 255, dan kun je proberen met de curves te spelen. Echt veel rek zit er niet in, en als je te veel aan de curves sleept, krijg je onnatuurlijke kleurschiftingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 11:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat het dat probleem is wat je beschrijft, bij auto gaan de randen een heel vreemde kleur krijgen :'(

Ik heb de foto niet zelf gemaakt, normaal probeer ik altijd te zorgen dat het een beetje in orde is omdat ik niet zo een held ben in photoshop. Maar ik heb er toch zn 10 waar wat overbelichting is :/
(denk dat het door de bomen in de efteling komt :P )

Linkje

Verwijderd

Ai, ja dat wordt niets moois meer. Tenminste, ik zou hier niets van kunnen bakken (misschien iemand anders wel, die veel beter in digitale beeldverwerking is, en dan nog… het zou een hoop tijd kosten) maar deze foto zou van mij een enkeltje richting prullenbak krijgen, ben ik bang.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-12 23:16
De waarden staan idd op 255, en dat krijg je nooit meer goed.
Jammer, maar helaas...

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
daar ga je weinig meer an redden, want het grootste deel van het gezicht van het meisje is (255,255,255) oftewel: egaal wit. Daar haal je geen kleurinformatie meer uit terug.

Met raw/tiff had je misschien nog iets kunnen bereiken, maar gezien het feit dat je de foto hebt geschoten met een panasonic DMC-LZ2 lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je 'm in een ander formaat hebt gemaakt dan JPG :/

Voordeel: nu heb je in ieder geval een goeie smoes om deze zomer nog een keer samen naar de efteling te gaan :9

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

Verwijderd

Topicstarter
jammer van de foto's :'(
toch bedankt iedereen voor de reacties!

van mij mag deze topic gesloten worden
Pagina: 1