Toon posts:

CPU Temp loopt op in BIOS scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Kan het kloppen dat de temperatuur van de CPU oploopt als ik een tijdje in het BIOS 'pc health' scherm blijf staan?

Als ik de pc net aanzet dan is de temperatuur erg laag en loopt langzaam op tot zo'n 68(!) graden zolang ik in dat bios scherm blijf.
Als ik daarna opnieuw opstart en een half uur in windows werk (alleen een beetje ge-internet), daarna weer opnieuw opstart en direct weer naar het bios pc health scherm gaat, dan wordt een temperatuur van zo'n 52..54 graden aangegeven. Maar.. deze loopt dan weer langzaam op naar de 68.
Weer opnieuw naar windows, kwartiertje 'gewerkt', terug naar bios: weer rond de 52 graden.

Het is een intel 3.0GHz met standaard in-the-box cooler.

Ik heb ook een case-fan. De rpm's van zowel de cpu-fan als de case-fan blijven echter constant.
Zet ik de case-fan uit dan gaat de cpu-fan na een paar minuten stukken harder draaien (van 2700 naar ruim 3500 - veel te hard volgens mij) .. dus blijkbaar is de temperatuur toch redelijk OK aangezien de cpu-fan niet harder gaat draaien als de case-fan wel gewoon aan staat?

Is het normaal dat de cpu temp. tijdens het bios scherm oploopt?
Vindt er een soort stress-test plaats in zo'n bios scherm of wordt de cpu efficienter belast in windows (idle states ofzo)?

Ik heb ook niet het idee dat het systeem langzamer gaat draaien ofzo, alles blijft toppie werken. De pc staat ook bijna iedere dag zo'n 14 uur achter elkaar aan en heb nog nooit een spontane vastloper gehad.

Marcel

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 12:21

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Maak je niet zo druk over die waardes, dat kan fluctueren. Dat een pc oploopt als je in het bios bent, kan kloppen. Het koelblok is dan nog koud, en accepteert meer warmte dan wanneer ie warmer wordt. Waarom je vanuit windows gelijk naar bios nog steeds dat "probleem" hebt weet ik ook niet. Maar 68 graden is prima te doen nog... wel beetje aan de hoge kant, maargoed. prima te doen.

Verwijderd

Dit is een wilde gok waarvan ik graag hoor of ik ernaast zit. Als een PC in het BIOS is wordt er niets aan powermanagement op de CPU gedaan waardoor die dus gewoon alle delen continu voedt en dus het volledige vermogen verstookt. Ga je in Windows (en doe je niets, zodat het 'system idle process' vrijwel alle CPU time in beslag neemt) dan worden de niet actieve delen van je CPU uitgeschakeld. Daarom is de temperatuur in Windows ook lager dan in het BIOS na een tijdje werken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 11:01:
Dit is een wilde gok waarvan ik graag hoor of ik ernaast zit. Als een PC in het BIOS is wordt er niets aan powermanagement op de CPU gedaan waardoor die dus gewoon alle delen continu voedt en dus het volledige vermogen verstookt. Ga je in Windows (en doe je niets, zodat het 'system idle process' vrijwel alle CPU time in beslag neemt) dan worden de niet actieve delen van je CPU uitgeschakeld. Daarom is de temperatuur in Windows ook lager dan in het BIOS na een tijdje werken.
Klinkt erg aannemelijk, de meeste cpu tijd zit bij dit soort werkzaamheden ook in het system idle proces. Internetten kost niet zo veel :).

Nu maar hopen dat de temp. niet extreem ver omhoog gaat als bij andere toepassingen, ik zal eens een tijdje een benchmark laten lopen.

Bedankt voor je reaktie!
Marcel

Verwijderd

Topicstarter
StonedKinG schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 10:50:
Maak je niet zo druk over die waardes, dat kan fluctueren. Dat een pc oploopt als je in het bios bent, kan kloppen. Het koelblok is dan nog koud, en accepteert meer warmte dan wanneer ie warmer wordt. Waarom je vanuit windows gelijk naar bios nog steeds dat "probleem" hebt weet ik ook niet. Maar 68 graden is prima te doen nog... wel beetje aan de hoge kant, maargoed. prima te doen.
OK, bedankt voor je reaktie. Ik zal eens een andere (betere) case-fan proberen, misschien dat er naar een paar graden vanaf kunnen.

Marcel