Toon posts:

Bestandsgrootte en JPG's saven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een foto uit mijn camera haal (Canon S40), inlaad met Paint Shop Pro en daarna save (met default intellingen = 20% JPEG compressie), dan wordt de foto een stuk kleiner. Hoe komt dit?

Als ik de compressie op 0% zet, dan wordt de foto ineens een stuk groter.
Moet ik nu gaan tweaken met compressie% totdat ik dezelfde grootte heb, of hoe werkt dit?
In de thumbnail modus van Windows in de explorer ziet de foto er echt "gesloopt" uit.

Hoe zorg ik dat als ik een JPEG inlees en gelijk weer save dat ik geen kwaliteitsverlies heb.

• Anand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11-2025

Anand

Thank you, come again!

Je zou de bestanden in explorer kunnen kopiëren?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Of met de canon software die is meegeleverd?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 05:51:
Hoe zorg ik dat als ik een JPEG inlees en gelijk weer save dat ik geen kwaliteitsverlies heb.
Dat is juist onmogelijk!
JPG is zogenaamde lossy compression.

De PROs werken met hun camera in RAW formaat (geen compressie) en slaan tijdens alle bewerkingsstappen in een niet gecompresste vorm (of lossless) op. Pas als allerlaatste stap wordt (indien nodig) in jpg opgeslagen

• Robbbert
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-02 22:13
Je zou ook alles in een ander formaat kunnen opslaan, bijvoorbeeld BMP of PNG. Dit levert helemaal geen kwaliteitsverlies, maar de bestanden worden stukken groter.

Voor JPG bestan een heleboel verschillende manieren om het bestand op te slaan. De meeste digitale camera's zijn niet zo geavanceerd als computerprogramma's, daardoor is de compressie minder en is het bestand groter.

Verder verschilt de kwaliteit en bestandsgrootte per programma. In bijna elk programma wordt JPG weer net iets anders opgeslagen. Door een beetje te testen en uit te proberen kom je er snel achter met welk programma de JPG's de beste kwaliteit en bestandsgrootte hebben.

Maar als je geen kwaliteitsverlies wilt oplopen en de bestandgrootte gelijk wilt houden, dan is het kopiëren van de bestanden van de camera toch de beste optie.

Ik kopiëer altijd alle foto's van mijn camera naar mijn harde schijf en zorg dat ik altijd een backup van de orginele foto's heb. Als er dan wat mis gaat bij het opslaan van een foto kun je dit altijd weer terug draaien.

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:40

Creesch

bla bla!

Als ik een foto uit mijn camera haal (Canon S40), inlaad met Paint Shop Pro en daarna save (met default intellingen = 20% JPEG compressie), dan wordt de foto een stuk kleiner. Hoe komt dit?

Als ik de compressie op 0% zet, dan wordt de foto ineens een stuk groter.
Moet ik nu gaan tweaken met compressie% totdat ik dezelfde grootte heb, of hoe werkt dit?
In de thumbnail modus van Windows in de explorer ziet de foto er echt "gesloopt" uit.

als je geen kwaliteits verlies wilt moet je gewoon de compressie op 0% zetten, wat ik niet snap is waarom je eerst je afbeeldingen in Paint Shop Pro opent en er blijkbaar (tenminste uit je verhaal kan ik dat niet goed opmaken) er niks mee doet...

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:02

[...]
Deze vraag snap ik eigenlijk niet zo goed.
Je zegt dat je instelling op 20% compressie staan, en dan sta je ervan verwonderd dat je bestandsgrootte kleiner is na het saven? :?

Lijkt me toch vrij logisch dat iets na 20% gecompresseerd te zijn kleiner is dan daarvoor :)

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 17:48
Ik geloof dat de vraag niet helemaal duidelijk is. ;)
Volgens mij bedoelt de TS dat de originele foto bv 1,5MB is, en als je 'em dan opslaat met de compressie op 0% dat de foto dan bv 2MB is.
Tenminste, dat is iets wat ik mezelf ook regelmatig heb afgevraagd.
Blijkbaar wordt er dus door het bewerkingsproggamma allerlei rotzooi bijverzonnen.

Verwijderd

suspect schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 11:34:
Ik geloof dat de vraag niet helemaal duidelijk is. ;)
Volgens mij bedoelt de TS dat de originele foto bv 1,5MB is, en als je 'em dan opslaat met de compressie op 0% dat de foto dan bv 2MB is.
Tenminste, dat is iets wat ik mezelf ook regelmatig heb afgevraagd.
Blijkbaar wordt er dus door het bewerkingsproggamma allerlei rotzooi bijverzonnen.
Ja het zijn verborgen kabouters :D

sommige mensen moeten op google of wikipedia (desnoods GoT) maar eens opzoeken wat compressie betekend :P en eventueel wat *.jpg nu precies is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zet mijn foto's van mijn Olympus (ook JPG) altijd gewoon over via de verkenner. Hoef je niks te openen, alleen maar te kopieren. Bij de eigenschappen kun je dan zien welke compressie er is gebruikt. Mocht je dan willen aanpassen en saven, dan moet je die compressie gebruiken :)

Waarom laad je trouwens foto's rechtstreeks vanaf je cam met PSP in, en kopieer je niet eerst naar je HDD :? Dan heb je altijd nog een backup op je cam, of kun je gewoon je geheuegenkaart leegmaken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 17:48
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 11:39:
[...]

Ja het zijn verborgen kabouters :D

sommige mensen moeten op google of wikipedia (desnoods GoT) maar eens opzoeken wat compressie betekend :P en eventueel wat *.jpg nu precies is.
Tja, als je het zelf allemaal zo goed weet, dan zou je ook even de moeite kunnen nemen om het uit te leggen. :|

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik open een bestand (dat ik al op m'n hardisk heb staan) in PSP8, wijzig niets, kies voor "opslaan als" en zet de jpegcompressie op 0%.
Het voorbeeldbestand dat ik gebruikte was eerst 2,555,905 bytes en is nu 3,492,703 bytes.

hetzelfde ritueel in PhotoshopCS (compressie op 12 = maximum); resultaat: 3,545,127 bytes...

ik heb effe in m'n PC gekeken en inderdaad:
Afbeeldingslocatie: http://plaatjessite.mine.nu/nanda/kabouters/0-kabouter-plop.gif

[ Voor 8% gewijzigd door wimD70 op 28-07-2005 12:02 ]

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-01 23:40
Waarschijnlijk is het volgende aan de hand:

Je camera slaat foto's als JPG's op met compressie. Deze foto heeft dus enige vorm van compressie, misschien 5% of 10% afhankelijk van de gekozen kwaliteit.

PSP opent de file en zet dit om naar een interne bitmap om bewerkingen uit te voeren. Wanneer je het bestand opslaat zal hij dus niet vanuit JPG denken, maar vanuit een ander formaat (zoiets als BMP). Doe je geen compressie dan kan het dus idd zo zijn dat het bestand groter is aangezien PSP dan niet meer weet dat er al eerdere compressie optimalisaties uitgevoerd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Precies, dit bedoel ik. Ik heb een foto:

07/12/2005 07:17a 1,865,651 IMG_0055.JPG (dit noem ik foto 1)

Nu kies ik in paint shop pro, browse en dat rechtermuis knop op foto 1:
Rotate (lossless compresssion). Het resultaat is een foto van nagenoeg dezelfde foto conform verwachting. Roteren gaat dus blijkbaar zonder kwaliteitsverlies?

07/28/2005 11:05a 1,866,828 IMG_0055_kopie.JPG (dit noem ik foto 2)

Nu save foto 1 met standaard JPEG settings (standaard encoding en 20% compressie).
Dit mensen zijn dus settings die veel mensen default hebben staan. Resultaat is als volgt:

07/28/2005 11:08a 667,972 IMG_0055_normale_save.JPG

De fotos is nu een stuk kleiner. Rare hoe kan dat?

Als ik foto 1 lossless opsla, dan krijg ik een waarschuwing dat de EXIF informatie verdwijnt (waarom?) en krijg ik de volgende grootte:

07/28/2005 11:11a 6,521,958 IMG_0055_lossless.JPG

Dit bestand is dus 3 keer zo groot als het orgineel!
Met JPEG compressie wordt het 3 keer zo klein als het orgineel.

Als ik de foto opsla met 0% compressie krijg ik het volgende:
7/28/2005 11:19a 2,847,104 IMG_0055_no_compression.JPG

Je zo verwachten als ik een JPG inlees en gelijk opsla, dat ik dezelfde filegrootte overhou, net als Rotate with lossless compression.

Wat ik wil is de JPEG gewoon iets bewerken, dan opslaan en min of meer dezelfde file grootte overhouden en niet 3 keer zo groot of zo klein. Als test gebruik ik het opslaan van een onbewerkte foto.

En ja ik haal de foto's met canon software van mijn camera en niet met Paint Shop Pro import functie. Ik gebruik de canon software omdat ik hier mee vertrouwen in heb qua kwaliteit.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 23:20 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 23:13:
Precies, dit bedoel ik. Ik heb een foto:

07/12/2005 07:17a 1,865,651 IMG_0055.JPG (dit noem ik foto 1)

Nu kies ik in paint shop pro, browse en dat rechtermuis knop op foto 1:
Rotate (lossless compresssion). Het resultaat is een foto van nagenoeg dezelfde foto conform verwachting. Roteren gaat dus blijkbaar zonder kwaliteitsverlies?

07/28/2005 11:05a 1,866,828 IMG_0055_kopie.JPG (dit noem ik foto 2)

Nu save foto 1 met standaard JPEG settings (standaard encoding en 20% compressie).
Dit mensen zijn dus settings die veel mensen default hebben staan. Resultaat is als volgt:

07/28/2005 11:08a 667,972 IMG_0055_normale_save.JPG

De fotos is nu een stuk kleiner. Rare hoe kan dat?

Als ik foto 1 lossless opsla, dan krijg ik een waarschuwing dat de EXIF informatie verdwijnt (waarom?) en krijg ik de volgende grootte:

07/28/2005 11:11a 6,521,958 IMG_0055_lossless.JPG

Dit bestand is dus 3 keer zo groot als het orgineel!
Met JPEG compressie wordt het 3 keer zo klein als het orgineel.

Wat ik wil is de JPEG gewoon iets bewerken, dan opslaan en min of meer dezelfde file grootte overhouden en niet 3 keer zo groot of zo klein. Als test gebruik ik het opslaan van een onbewerkte foto.

En ja ik haal de foto's met canon software van mijn camera en niet met Paint Shop Pro import functie. Ik gebruik de canon software omdat ik hier mee vertrouwen in heb qua kwaliteit.
Pak dan gewoon preview wat in windows zit, die zet de rotate gewoon in de header en laat de foto intact.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

Om toch nog even antwoord op deze vraag te geven:

http://www.betterjpeg.com/

Kan JPG openen en saven zonder opnieuw te hoeven comprimeren en dus zonder extra kwaliteitsverlies.
Pagina: 1