Toon posts:

Staafflitser, rechtshandig, en een staande opname. Lastig?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk al een jaartje of 20 met staafflitsers, en die dingen zitten met hun lichtbron altijd linksboven de lens. Tenminste bij liggende opnames. Als linkshandige (linksogige) heb ik bij staande opnames ook geen probleem, want dan zit de lichtbron rechtsboven de lens.
Maar ik liet vandaag een vriend van me wat foto's maken met m'n camera/flitser (Pentax *ist DS, Metz 45 CL-4), en die vriend is rechtshandig, en heeft geen ervaring met andere flitsers dan pop-up gevalletjes. Z'n eerste houding was: camera voor het rechter oog, en de flitser bungelend onder de camera. Niet echt leuk voor portretten, als je in je neusgaten geflitst wordt... :)

Ik had hier nog nooit bij stilgestaan, maar 't fascineert me wel.

Eerste vraag: ik neem aan dat iedereen met een staafflitser een staande opname (met flits) doet op de manier waarop een linkshandige 't zou doen, maar is dat niet ontzettend wennen? En gebruik je dan het linker of rechter oog? Rechter waarschijnlijk, want omschakelen is lastig, maar dan zit je neus wel heel erg in de weg, en kun je het andere oog niet gebruiken voor overzicht...

Tweede vraag: mocht die omschakeling naar 'andersom staande opnames' niet zo moeilijk zijn, waarom zeurt iedereen dan over powergrips waar ook nog een ontspanknop en wat instellingen aanwezig moeten zijn? Als je op de 'linkshandige' manier staande opnames maakt, heb je die knoppen nog steeds ter beschikking, en nog wel onder vingers van je rechterhand...

Volgens mij is de kleinbeeld meetzoeker camera en de SLR ontworpen door een linkshandige. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 01:19 ]

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:17
Ik ben benieuwd of je hier veel staafflitsende mensen gaat vinden.. :P

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Bij dSLR's met grip (of grote body) zit de 2de sluiterknop ook rechtsonder, waarbij ze er dus vanuit gaan dat je de staafflitser (als je die gebruikt) onder hebt.

* MartijnGizmo kan overigens met beide ogen 'schieten'

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Ik gebruik mijn staafflitsers alleen op sync-cord of op radio slaves dus ik kan je helaas niet helpen. Maar zoals ik er nu over nadenk kun je inderdaad beter geen portretten doen met een staafflitser die aan de camera vastzit!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:54

Sabbi

je denkt aan mij.

Preferentie voor het gebruiken van het linker danwel rechteroog staat volledig los van links danwel rechtshandigheid. dwz, het heeft wel een relatie met elkaar, maar er zit vaak nog een spiegeling overheen. Geen pijl op te trekken dus.

Verder kan ik ik mijn kamera op z'n kant (laten we zeggen flits boven) met evenveel gemak voor mijn rechter of linkeroog houden, door het kapje achterop de zoeker hoef je hem toch niet helemaal in je oog te duwen. Ik weet niet of een pentax ist dat ook heeft.
(neus in de weg? moet je je hoofd even naar links en je ogen naar rechts draaien 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Sabbi op 28-07-2005 11:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sabbi schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 11:16:
Preferentie voor het gebruiken van het linker danwel rechteroog staat volledig los van links danwel rechtshandigheid.
Is dat zo? In de praktijk zie ik dat linkshandigen hun linker oog tegen de zoeker drukken, en rechtshandigen hun rechter. Misschien is er inderdaad geen pijl op te trekken, ik ben bv. linkshandig, maar ben een kluns wanneer ik met links de muis moet bedienen of een linkshandige gitaar moet gebruiken, maar een ex-collega (rechtshandig) bedient de muis altijd met links.
Maar volgens mij is dat laatste een echte uitzondering: rechtshandigen worden nooit aangeleerd om dingen linkshandig te doen (linkshandigen wel: toen ik nog geen 4 was, en een handje wilde geven aan een tante die op bezoek kwam, was de reactie "nee, niet je verkeerde handje". En dat was 't beste handje dat ik had! :))
Verder kan ik ik mijn kamera op z'n kant (laten we zeggen flits boven) met evenveel gemak voor mijn rechter of linkeroog houden, door het kapje achterop de zoeker hoef je hem toch niet helemaal in je oog te duwen. Ik weet niet of een pentax ist dat ook heeft.
Yep, heeft 'ie. Niet met de standaard meegeleverde eyecup, die is wat 'ondiep' (net als bij volgens mij alle consumer/prosumer DSLR's), maar is te vervangen door een diepere versie. Helaas passen de eyecups van m'n K2 en LX er niet op, maar ik heb 't ook niet echt nodig.
Maar wanneer je een staande opname maakt, flits boven, rechter oog, dan ziet je linker oog alleen maar een stuk camerabody. Lijkt me erg lastig bij bv. reportages waar je ook nog wat overzicht wilt houden en niet alles door de lens wilt bekijken.
(neus in de weg? moet je je hoofd even naar links en je ogen naar rechts draaien 8)
Helemaal waar, en bij digitale compactcamera's heb ik me dat ook aangewend (hoofd naar rechts, linker oog naar links) omdat je anders het display blijft poetsen vanwege het feit dat je er steeds met je neus tegenaandrukt. ;) Tot ik de Sony DSC-V1 tegenkwam: daar zat de zoeker in het midden en het display links. Mijn neus kwam dus net naast de display uit... Prachtig toestelletje was dat, maar misschien niet de beste keuze voor een rechtsogige... :)
Pagina: 1