De dood van een CPU

Pagina: 1
Acties:

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Gister belde een kennis van me me op dat hij problemen had met z'n PC. Een 1,5 jaar oude P4 3,0GHz met 512MB Infineon op 848P plankje van Asus. De PC rebootte continue en liep ook vaak vast. Dus ik haal die PC op en aan het denken geslagen. Wat is er aan de hand ?.

Ik schroef de kast op ... dikke laag stof in de PC en met name rondom en de Zalman 7000cu. Na alles schoongemaakt te hebben en het alles even los te hebben gehaald de PC opgestart.
Zowiezo was de Asus CD-Rewriter aan het eind van z'n latijn, hij las op de snelheid van een 4x speed CD-ROM. Eindeloos liep de installatie door tot hij uiteindelijk rebootte en de schijf daarna onleesbaar was. Met DVD-Rom liep de zaak na de format van XP vast. Boom reboot.

Dan ga je aan de slag :

1 : geheugen vervangen (2x) -> geen oplossing
2 : Floppy drive los, alle overbodige kabels en aansluitingen loshalen
en zo kaal mogelijk booten en installeren -> geen oplossing
3 : De voeding vervangen (de VGA was al een keer vervangen) -> Geen oplossing
4 : Harde schijf vervangen -> Geen oplossing
5 : Moederbord vervangen -> geen oplossing

En toen kwam het. Tijdens het overzetten van de CPU zag ik dat aan de kant waar het hoopje stof op het moederbord lag dat de koelpasta volledig was uitgedroogd en versnipperd. Aan de andere kant was alles nog zacht. Nu weet ik dat de P4 een ingebouwde diode heeft die de temperatuur meet en als dat nodig is automatisch uitschakeld. Doordat waarschijnlijk het gebied rond de diode net wel gekoeld werd heeft de processor gewoon op volle snelheid doorgeblazen. met als gevolg dat een helft van CPU oververhit is geraakt en daardoor de CPU uiteindelijk is gestorven. Ondanks al die moderne snufjes met diodes en Cool 'n quiet blijft het toch belangrijk om met regelmaat je PC schoon te houden en de koelpasta te controleren.
Dezelfde PC staat nu met een celeron fijn xp erop te draaien, met alle oude spullen er verder in, behalve onze grote vriend...

Rest in Peace Pentium 4 3,0Ghz Northwood ;(

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Je moet dus met regelmaat je pc controleren laat ik het maar zo zeggen :+

• KaMiKaZe
Iets in die geest hè ;)

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 12:54

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

in het vervolg toch maar een fan filter aanschaffen :P

Bedankt alvast

• KaMiKaZe
Kijk nou moet ik tegen die kerel vertellen dat z'n vrouw een slechte schoonmaakster is en dat valt vaak niet in goed aarde :(

Verwijderd

KaMiKaZe schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 00:53:
Kijk nou moet ik tegen die kerel vertellen dat z'n vrouw een slechte schoonmaakster is en dat valt vaak niet in goed aarde :(
Haha, vrouwen..

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zometeen neemt die vrouw dat schoonmaken een beetje te letterlijk, 'format C:' >:)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• KaMiKaZe
fsfikke schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 00:56:
[...]

Zometeen neemt die vrouw dat schoonmaken een beetje te letterlijk, 'format C:' >:)
Niet als ik haar tijdig kan scroll-locken O+

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:05
Als je gewoon gelijk de koeler er recht op zet krijg je dit probleem ook niet.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik was laatst bij een klant en die had een AMD Duron 1 ghz. Die processor startte op met niet schrikken 74 graden en liep vaak op naar de 90 graden. Ik heb toen maar even de koeler vervangen wat geen pretje was(de koeler zat helemaal verkeerd gemonteerd). Gelukkig doet de processor het nog en deze werkt nu weer prima en op 33 graden idle en max 40 graden. Die processor heeft geloof ik 1 jaar zo gedraaid dus ik was ook blij dat deze het nog deed. De koelpasta was helemaal niet aangebracht.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:09
itsalex schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 09:12:
Ik was laatst bij een klant en die had een AMD Duron 1 ghz. Die processor startte op met niet schrikken 74 graden en liep vaak op naar de 90 graden. Ik heb toen maar even de koeler vervangen wat geen pretje was(de koeler zat helemaal verkeerd gemonteerd). Gelukkig doet de processor het nog en deze werkt nu weer prima en op 33 graden idle en max 40 graden. Die processor heeft geloof ik 1 jaar zo gedraaid dus ik was ook blij dat deze het nog deed. De koelpasta was helemaal niet aangebracht.
Kwaliteits proc's blijven wel werken >:)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Grin, voordat mijn Zalman 7700cu dichtgestoft is, zijn we wel een tijdje verder :)

Verder word mijn kast per kwartaal op stof en dergelijke gecontroleerd. Niets ergers dan warmtebronnen die de warmte niet kwijt kunnen.

Hier laatst ook een dergelijk geval gehad. Van een klant een pc terug gekregen. We maken de kast open, kijken naar de koeler en verbaaste ons dat HET nog niet tegen ons begon te praten. De koelvinnen zaten helemaal dicht met stof. Even wat perslucht gebruikt en weer een dustbuddy overleden :P

[ Voor 7% gewijzigd door GreenGolf3 op 28-07-2005 09:29 ]

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Tuurlijk blijven kwaliteit processoren leven maar ik heb al 2 dode AMD Athlon 1000 gehad. Opstarten ging goed maar de rest vergeet het maar.

Ik had van iemand een computer binnen gehad(zelfbouw) met een Intel Pentium IV 3000 1 mb alleen ook de koeler verkeerd gemonteerd. Zelf had die alles getest maar ging niet goed dus nieuwe processor(werd constant 70 graden). Ik heb die processor voor de helft van de prijs overgenomen. Was een goede deal. De processor doet het weer goed en wordt niet warmer dan 40 graden. Alleen mijn kast was eerst nog een tegenwerker(die processor werd eerst 60 graden en na het slopen van wat frontbrackets is het met 20 graden gaan zakken).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Kami ik heb maar 1 woord voor je Prutser :+

Ja das minder je had ook gewoon kunnen zorgen dat er stoffilters voor de intake zaten, ach ja wat kan je nog meer zeggen als " Shit happens "

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Toch zal die 'harde' koelpasta niet het probleem zijn, en zolang de fan draaid wordt er gekoeld.
Zoals je vast weet zorgt koelpasta dat er in de kleine putjes ed in de onderkant van de koeler/bovenkant van de CPU ook 'contactpunten' komen waardoor het geheel beter koeld.
Wat niet betekend dat het zonder dus niet koeld.
Tijdens het overzetten van de CPU zag ik dat aan de kant waar het hoopje stof op het moederbord lag dat de koelpasta volledig was uitgedroogd en versnipperd. Aan de andere kant was alles nog zacht. Nu weet ik dat de P4 een ingebouwde diode heeft die de temperatuur meet en als dat nodig is automatisch uitschakeld. Doordat waarschijnlijk het gebied rond de diode net wel gekoeld werd heeft de processor gewoon op volle snelheid doorgeblazen. met als gevolg dat een helft van CPU oververhit is geraakt en daardoor de CPU uiteindelijk is gestorven.
Lijkt me dan ook sterk.
Wat dacht je van 'n spanningspiek ofzo?
Dat komt namelijk veel vaker voor :)

Verwijderd

Das niet slim, alleen feiten noemen, laat de betreffende persoon er zelf maar conclusies aan vebinden anders krijg jij nog de schuld van de echt scheiding. ;)

Verwijderd

ach, ik mag met mijn waterkoeling en slechts 1 80cm fan op 5 volt intake niet klagen over stof, zit btw ook nog een aluminium stoffilter voor :P

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
KaMiKaZe schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 00:44:
Ondanks al die moderne snufjes met diodes en Cool 'n quiet...
Cool 'n Quiet op een P4???

[ Voor 4% gewijzigd door bigfoot1942 op 28-07-2005 10:05 ]

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Trouwens heb je de cpu al in een andere pc getest ? :?

Vake bei te bange

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 12:21

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Hij noemt dit als een voorbeeldje...

• KaMiKaZe
angerfist-yentl schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 10:10:
Trouwens heb je de cpu al in een andere pc getest ? :?
Nee nog niet, maar het PC-tje draait nu probleemloos met een Celly D 2,4GHz. Zit hier nog garantie op. Het is een boxed proc minder dan 2 jaar oud, maar pikt Intel dit. Eigenlijk nog nooit een defecte Intel P4 gehad.

• KaMiKaZe
SH4D3H schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 09:45:
Toch zal die 'harde' koelpasta niet het probleem zijn, en zolang de fan draait wordt er gekoeld.
Zoals je vast weet zorgt koelpasta dat er in de kleine putjes ed in de onderkant van de koeler/bovenkant van de CPU ook 'contactpunten' komen waardoor het geheel beter koelt.
Wat niet betekend dat het zonder dus niet koelt.

[...]

Lijkt me dan ook sterk.
Wat dacht je van 'n spanningspiek ofzo?
Dat komt namelijk veel vaker voor :)
Het lijkt me eerder dat keiharde pastakorrels tussen de CPU en koellichaam er juist voor zorgen dat er minder contact is en minder of ongelijkmatige warmteoverdracht. Spanningspiek zou tot de mogelijkheden behoren maar dan is het vaak het moederbord wat ook mee gaat.

De harddisk was trouwens ook kapot, die had na al die reboots en formats op het laatst geen zin meer om gevonden te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door KaMiKaZe op 28-07-2005 11:10 ]

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Volgens mij is, als de helft van de die maar gekoeld wordt, de die echt niet aan de ene kant zoveel warmer dan de andere. De die geleid an sich al goed.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als de kant waar de diode zit wel gekoeld wordt en de andere kant niet, dan zal die kant waar de diode zit uiteindelijk ook wel veel warmer worden, aangezien de warmte wel geleid enzo. Lijkt me dus niet dat het door die koelpasta komt.

Schijnt trouwens wel zo te zijn dat koelpasta niet voor langere tijd gebruikt mag worden zonder het te 'verversen'. Zoals je hebt ondervonden wordt het dan hard e.d. en geleid het niet meer goed (vooral als er al veel te veel tussen zit).
Bij die pads die standaard onder veel koelers zitten schijnt dit probleem zich niet voor te doen.

• KaMiKaZe
De processor werd slecht 46c idle dus echt heet was hij niet, ik vraag me dan toch af hoe hij gestorven is.

• RobLemmens
  • Laatst online: 27-05 19:49
Scyth schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 11:21:
Volgens mij is, als de helft van de die maar gekoeld wordt, de die echt niet aan de ene kant zoveel warmer dan de andere. De die geleid an sich al goed.
Correct me if i'm wrong maar de die is van silicium en bij mijn weten geleidt dit voor geen meter.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
RobLemmens schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:07:
[...]
Correct me if i'm wrong maar de die is van silicium en bij mijn weten geleidt dit voor geen meter.
Sinds wanneer smeer je je koelpasta direct op 'n P4 die?
En het geleid goed genoeg om 'n AXP (Palomino!) zonder koelpasta rond de 60 graden te houden met de boxed koeler ( ervaring ).

En ik denk dat we er dus wel uit zijn dat het niet door de warmte is gekomen.
Zeker die heatspreader doet wat z'n naam zegt, en wordt de warmte gelijk verdeeld.
Er zal dus vrijwel geen temp. verschil tussen beide kanten zitten.

Ik las wat over 'n CDROM speler, Hardeschijf en CPU die kapot zijn, lijkt me toch iets met de voeding ofzo te maken te hebben dan.
Normaal gaat dat niet zomaar kapot ...

• KaMiKaZe
CD-ROM speler werkt nog wel, maar is gewoon vuil van binnen en daardoor erg traag. De harde schijf is in het test proces kapot gegaan. De CPU was de oorzaak van alle problemen de vraag is alleen hoe hij kapot is gegaan

• RobLemmens
  • Laatst online: 27-05 19:49
SH4D3H schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 13:08:
[...]

Sinds wanneer smeer je je koelpasta direct op 'n P4 die?
En het geleid goed genoeg om 'n AXP (Palomino!) zonder koelpasta rond de 60 graden te houden met de boxed koeler ( ervaring ).
...
Ik bedoelde dat silicium zelf geen warmte geleidt, als een deel geen koeling krijgt dan kan die zeker kapot gaan en ja ik smeer de pasta op de die, heb geen heatspreader derop zitten.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 20:23
Wat heeft Cool & Quiet nou te maken met "het oververhitten" van een CPU, is volgens mij gewoon je proc op een lagere klokrate zetten wanneer dat kan....

voor de rest: RIP.

• KaMiKaZe
RedHat schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:29:
Wat heeft Cool & Quiet nou te maken met "het oververhitten" van een CPU, is volgens mij gewoon je proc op een lagere klokrate zetten wanneer dat kan....

voor de rest: RIP.
Ik noemde het als voorbeeld voor moderne technieken om beschadiging aan de processor te voorkomen.

• KaMiKaZe
Goed niews, ik krijg een nieuwe CPU want hij viel nog binnen garantie. Ik moet wel even een originele koeler erbij zoeken, anders is hij buiten garantie :( opsturen naar Ierland en dan een nieuwe krijgen. Moet wel zeggen erg vriendelijke en professionele van Intel.

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
GreenGolf3 schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 09:28:
Grin, voordat mijn Zalman 7700cu dichtgestoft is, zijn we wel een tijdje verder :)

Verder word mijn kast per kwartaal op stof en dergelijke gecontroleerd. Niets ergers dan warmtebronnen die de warmte niet kwijt kunnen.

Hier laatst ook een dergelijk geval gehad. Van een klant een pc terug gekregen. We maken de kast open, kijken naar de koeler en verbaaste ons dat HET nog niet tegen ons begon te praten. De koelvinnen zaten helemaal dicht met stof. Even wat perslucht gebruikt en weer een dustbuddy overleden :P
Dat denk je, maar dat ding zit juist zo vol met stof. Onder de fan, waar de koperen bladen dicht bij elkaar zitten gaat het stof zitten. Als ik het zo een half jaar zou laten draaien zou de koeler denk ik gewoon vastlopen, het gaat echt hard hier, mischien omdat de kast in de hoek op de grond staat op een slaapkamer.
Pagina: 1