Toon posts:

[KDE] Externe monitor op laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 610 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik hier nieuw ben kan het zijn dat ik dit topic verkeerd heb neergezet, ik twijfel tussen de beelschermafdeling en dit forum.

Ik heb een nieuwe TFT gekocht en zou deze graag aan mijn laptop aansluiten waar ik Debian met KDE geinstalleerd heb. Ik heb de monitor aangesloten en het werkt allemaal meteen, maar niet zonder problemen. Wanneer ik de laptop dicht doe verschijnt er een hele rare balk bovenin mijn beide schermen van zoals laptop als TFT. De dekstop blijkt te zakken maar de muisfuncties zakken niet mee, erg irritant dus. Ook is mijn startbal weg.

Ik dacht bij de bureaubladinstellingen wel het een en ander in te kunnen stellen. Ik zie bij beeldscherm wel "scherm 1" staan maar geen 2e of externe.

Natuurlijk heb ik wat op google gezocht, maar voordat ik verder ga zou ik graag willen weten of iemand weet of dit eigenlijk wel goed gaat onder Linux/KDE. Het lijkt me niet onmogelijk maar dit vind ik een wat vreemd verschijnsel. Ik kwam overigens wel tegen op internet dat de externe monitor een exacte kopie weergeeft van de laptop-monitor. Ik zou dit dus graag zoals in Windows doen, dat ik de externe monitor op zijn juiste resolutie kan gebruiken, hem apart aansturen dus eigenlijk.

Ik vraag me dus af of wat ik doe wel goed kan. Of kan dit alleen met Windows ? Ik ben bang dat ik te snel een TFT heb gekocht :)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

De optie die jij zoekt, heet Xinerama. [google=linux xinerama] voor meer informatie.

Om je hiermee te kunnen helpen, moeten we weten wat voor video hardware je draait, en welke XServer (XFree of X.org) :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
dawuss schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 23:54:
De optie die jij zoekt, heet Xinerama. [google=linux xinerama] voor meer informatie.

Om je hiermee te kunnen helpen, moeten we weten wat voor video hardware je draait, en welke XServer (XFree of X.org) :)
Dank je wel voor de gegevens link. Ik heb die naam op google ook ergens gezien, ik zal het verder eens goed lezen. Er zit een Intel 855GM in en ik gebruik X.org, of moet ik overstappen op Xfree ?

OK, Duidelijk. Ik moet dus de optie Xinerama meegeven in mijn XF86Config-4. Maar moet ik hier ook een nieuwe monitor-afdeling aanmaken ? Ik bang dat ik namelijk mijn configuratie om zeep ga helpen :) Ik maak even een backup van het config-bestand. Maar ik zou alleen een Monitor-afdeling moeten maken of ook nog een Device ?

edit:
volgens mij heb ik Xfree trouwens

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 00:22 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

xfree is oud, en niet meer geheel GPL.

van xorg naar xfree snap ik persoonlijk dan ook niet. Xfree naar xorg: ga je distro eens updaten. alle distro's (ok alle bekende) zijn over (debian-stable) zelfs 2 weken geleden, maar dat was dan ook de laatste.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
BoudewijnLinux schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 01:50:

van xorg naar xfree snap ik persoonlijk dan ook niet. Xfree naar xorg: ga je distro eens updaten. alle distro's (ok alle bekende) zijn over (debian-stable) zelfs 2 weken geleden, maar dat was dan ook de laatste.
Ik heb zoiets gelezen over Xorg. Ik update regelmatig mijn distro, Sarge wordt toch niet meer aangepast ?

Zou Xorg ook makkelijker zijn met een externe monitor dan ?

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben er weer mee aan de gang. Ik gebruik dus Xfree. Ik heb met de Xinerama optie gespeeld maar dit vlot niet zo. Ik heb tot nu toe de volgende configfile weten te maken voor Xfree met behulp van google en GOT :)

Het probleem dat ik heb ik dat X niet meer op wil starten hiermee. Ik kom gewoon op de commandline uit. Moet ik naar iets specifieks in mijn logfile kijken ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
# XF86Config-4 (XFree86 X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the XF86Config-4 manual page.
# (Type "man XF86Config-4" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xfree86 package upgrades
*only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xfree86 # package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following commands as root:
#
#   cp /etc/X11/XF86Config-4 /etc/X11/XF86Config-4.custom
#   md5sum /etc/X11/XF86Config-4 >/var/lib/xfree86/XF86Config-4.md5sum
#   dpkg-reconfigure xserver-xfree86

Section "Files"
    FontPath    "unix/:7100"            # local font server
    # if the local font server has problems, we can fall back on these
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/misc"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/cyrillic"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/Type1"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/CID"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/Speedo"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/100dpi"
    FontPath    "/usr/lib/X11/fonts/75dpi"
EndSection

Section "Module"
    Load    "v4l"
    Load    "GLcore"
    Load    "bitmap"
    Load    "dbe"
    Load    "ddc"
    Load    "dri"
    Load    "extmod"
    Load    "freetype"
    Load    "glx"
    Load    "int10"
    Load    "record"
    Load    "type1"
    Load    "vbe"
EndSection

Section "InputDevice"
    Identifier    "Generic Keyboard"
    Driver        "kbd"
    Option        "CoreKeyboard"
    Option        "XkbRules"    "xfree86"
    Option        "XkbModel"    "pc105"
    Option        "XkbLayout"    "us"
EndSection

Section "InputDevice"
    Identifier    "Configured Mouse"
    Driver        "mouse"
    Option        "CorePointer"
    Option        "Device"        "/dev/input/mice"
    Option        "Protocol"        "ImPS/2"
#    Option        "ZAxisMapping"        "4 5"
#    Option        "Emulate3Buttons"    "on"
#    Option        "EmulateWheel"        "on"
#    Option        "EmulateWheelButton"    "2"
EndSection

Section "Device"
    Identifier    "Intel0"
    Driver        "i810"
    Option        "VBERestore" "yes"
    Option        "MonitorLayout" "CRT,LFP"
#    BusID        "PCI:0:2:0"
    Option        "AGPMode" "4"
    Screen        0
EndSection

Section "Device"
    Identifier    "Intel1"
    Driver        "i810"
    Option        "VBERestore" "no"
    Option        "MonitorLayout" "CRT,LFP"
    Option        "DevicePresence"    "yes"
#    BusID        "PCI:0:2:0"
    Option        "AGPMode" "4"
    Screen        1
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier    "LCD"
    HorizSync    28-49
    VertRefresh    43-72
    Option        "DPMS"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier    "External Monitor"
    HorizSync    31-64
    VertRefresh    56-75
    Option        "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier    "LCD"
    Device        "Intel0"
    Monitor        "LCD"
    DefaultDepth    16
    SubSection "Display"
        Depth        1
        Modes        "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection
    SubSection "Display"
        Depth        4
    EndSubSection
    SubSection "Display"
        Depth        8
    EndSubSection
    SubSection "Display"
        Depth        15
    EndSubSection
    SubSection "Display"
        Depth        16
    EndSubSection
    SubSection "Display"
        Depth        24
    EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
    Identifier    "VGA"
    Device        "Intel1"
    Monitor        "External Monitor"
    DefaultDepth    16
    SubSection "Display"
        Depth        16
        Modes        "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection
EndSection

Section "ServerLayout"
    Identifier    "Default Layout"
    Screen        0 "LCD"
    Screen        1 "VGA" LeftOf "LCD"
    InputDevice    "Generic Keyboard"
    InputDevice    "Configured Mouse"
    Option        "Xinerama" "false"
EndSection

Section "DRI"
    Mode    0666
EndSection

### END DEBCONF SECTION

Verwijderd

Topicstarter
Option "Xinerama" "true"

ipv

Option "Xinerama" "false"

Geeft het effect dat X weer normaal opstart. Het probleem is nog wel dat ik steeds maar 1 monitor zie bij mijn beeldscherminstellingen en wanneer ik de externe monitor aansluit een rare balk bovenin beide schermen krijg.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het werkend door Xorg te installeren. Probleem dat zich nu voordoet is dat de desktop over de 2 monitoren verdeeld is. Ik heb deze optie al uitgezet in de beeldscherminstellingen maar dit blijkt niet te werken. Iemand hier een idee over ?

Verwijderd

Topicstarter
Dit werkt al trouwens. Gisteren toch goed werkend gekregen. Gek dat weinig mensen hier mee werken hier.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

Ik heb het ook weleens geprobeerd, maar aangezien mijn laptop is voorzien van de Intel 855GM chipset en een 1280x800 widescreen scherm wil het niet zo lukken. Er zijn geen drivers voor die chipset die de Fn + F8 respecteren (scherm wordt gewoon zwart) en omdat de BIOS van de laptop niet de goede video mode bevat (wel een paar verkeerde |:( ) moet ik al een patch toepassen om het scherm uberhaupt goed aan te kunnen sturen.

Maw. Ik ben al lang blij dat het werkt, ik kijk over een jaar nog weleens of Intel inmiddels zo vriendelijk is geworden om specs vrij te geven of een goede driver te releasen (die op hun site compiled niet met mijn kernel, misschien voor 2.4 gemaakt?).

Weet iemand trouwens hoe het kan dat Windows wel gewoon op de goede res werkt zonder BIOS hacks? De video modes die de kaart teruggeeft zijn geen van allen de goede...

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco op 29-07-2005 18:36 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

SA007

Moderator Tweaking
@Gerco, daarvoor moet je die mudi aanpassen, ikzelf heb dit gedaan met een programma wat 855resolution heet, en dit op te starten in me loadscript, dat programma varvangt dan een van die "foute" modi door de goede.

Voor de rest: i855 :r

2 monitoren aansturen is rotwerk...
3d versnelling is non-existant
TV-out werkt helemaal niet...

* SA007 zou HEEL graag zijn laptop willen ruilen voor eenzelfde maar dan met een geforce 2 erin :P

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

SA007 schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 18:43:
@Gerco, daarvoor moet je die mudi aanpassen, ikzelf heb dit gedaan met een programma wat 855resolution heet, en dit op te starten in me loadscript, dat programma varvangt dan een van die "foute" modi door de goede.
Zo draai ik dus al een tijdje, werkt allemaal prima. Helaas is het nu ook niet mogelijk om normaal vanuit X te kunnen suspend-to-disk'en. Aangezien die mode niet meer aanwezig is als het systeem weer opkomt, crasht X dan gewoon. Dat heb ik opgelost door een script te maken wat de boel suspend en bij het opkomen nogeens 855resolution draait. Nadeel hiervan is dat ik het zelf vanuit een textmode console moet opstarten.
2 monitoren aansturen is rotwerk...
Twee monitoren werkt een beetje met i855crt, maar je kunt er nog steeds maar 1 fatsoenlijk gebruiken.
* SA007 zou HEEL graag zijn laptop willen ruilen voor eenzelfde maar dan met een geforce 2 erin :P
Dat zou ik ook wel willen, of desnoods iets zonder 3D, maar wel met degelijke multimonitor en opensource drivers.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Gerco schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 18:49:

[...]

Twee monitoren werkt een beetje met i855crt, maar je kunt er nog steeds maar 1 fatsoenlijk gebruiken.
Werkt hier net zoals Windows. Gewoon Xorg + i810 driver... klaar. Beide prima te gebruiken, CRT zal geen probleem zijn.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 20:38:
Werkt hier net zoals Windows. Gewoon Xorg + i810 driver... klaar. Beide prima te gebruiken, CRT zal geen probleem zijn.
Misschien ligt het aan de widescreen dan, want hier krijg ik alleen corruptie op de CRT, geen muis op de CRT of LCD of een half beeld op de CRT. Als ik de LCD op een normale res zet (1024x768) werkt het allemaal prachtig. Beide schermen zijn bruikbaar, zelfs met verschillende resoluties. ik kan venster heen en weer slepen, zelfs met video overlay (mplayer e.a).

Het enige nadeel is dat een 16:10 scherm op een 4:3 resolutie er niet uitziet en ik nog steeds niet mn Fn + F8 knopje kan gebruiken, maar ik i855crt moet gebruiken om de VGA uit te activeren.

Verwijderd

Topicstarter
Die functietoets werkt bij mij ook niet meer. Ach het werkte onder windows ook al niet fijnloos. Ik gebruik die functietoetsen alleen soms voor Brightness en Volume.

edit:

Ik zou eigenlijk wel 2 startbalken willen hebben, kan ze nu alleen verplaatsen volgens mij

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 22:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand enige idee of je op beide monitoren dezelfde achtergrond kan centreren zoals in windows ook kan ? Ik heb op google gevonden dat meerdere mensen ervaren dat de achtergrond gecentreerd over beide monitoren weergegeven wordt, de helft op de linker en de held op de rechter monitor.

Wat vreemd hierin is, is dat ik wel de startbalk op monitor 1 of 2 kan zetten, de achtergrond dus niet.

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
// Ik ben wat laat mijn excuses daarvoor...
BoudewijnLinux schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 01:50:

Debian/stable ('Sarge') heeft nog steeds Xfree86 en ook Debian/testing ('Etch') is nog niet gewissled, alleen Debian/unstable ('Sid') is nu bezig met de overstap naar X.org. Zodra X.org dan werkt voor alle platformen (dat was naar wat ik heb gehoord de reden dat het zo lang heeft geduurd voordat er uberhaupt is overgestapt; het debian project moet x.org namelijk zelf gaan porten naar alle verschillende platformen [er was alleen x.org voor x86 en PPC]) en verder ook voldoet aan de voorwaarden die je hier kunt lezen komt X.org in Etch terecht. Met een beetje geluk is dat dus voor het einde van de zomer.

Het is echter waarschijnlijk zo'n drastische verandering dat die voorbehouden blijft voor de volgende versie van stable (dus niet voor sarge) maar dat raad ik maar... zijn er hier nog Debian developers die hier hun licht op kunnen laten schijnen?
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 15:43:
Heeft iemand enige idee of je op beide monitoren dezelfde achtergrond kan centreren zoals in windows ook kan ? Ik heb op google gevonden dat meerdere mensen ervaren dat de achtergrond gecentreerd over beide monitoren weergegeven wordt, de helft op de linker en de held op de rechter monitor.

Wat vreemd hierin is, is dat ik wel de startbalk op monitor 1 of 2 kan zetten, de achtergrond dus niet.
Standaard gezien (in mijn ervaring met xinerama) komt de 'startbalk' op scherm0.
Wat betreft de achtergrond... xinerama is er - als ik het goed heb gebrepen - op gericht om jou twee schermen er voor de windowmanager uit te laten zien als een groot scherm:
http://www.tldp.org/HOWTO/Xinerama-HOWTO/intro.htmlWhy do you need Xinerama ? And what is it ? The Xinerama extensions were introduced to the XFree86 system in version 4.0. Xinerama is an extension to XFree86 Release 6 Version 4.0 (X4.0) which allows applications and window managers to use the two (or more) physical displays as one large virtual display.

The beauty of the Xinerama extensions is that they are totally transparent to user space. Previously, applications could only reside on one of the displays and could not be moved between the two. Window managers had to be specially written to support the two displays. With Xinerama, window managers and applications don't have to be specially written to support the larger "Virtual Desktop" which Xinerama creates.
Als je dus twee schermen naast elkaar wil hebben is de beste manier misschien om je achtergrond gewoon even zelf dubbel te gimp/fotosoepen...

Of als je toch maar 1 scherm tegelijk gebruikt dan is er geloof ik - correct me if I'm wrong - een modus van xinerama waarbij de beide schermen hetzelfde weergeven...
Pagina: 1