Toon posts:

hoe krijg ik mijn 16:9 film mooi op DVD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,
Ik heb een panasonic NV GS 400 gekocht (3ccd)
Geweldig beeld en 16:9 optie.

Leuke familie dag mee opgenomen.
Nu wilde ik er een DVD van maken.
Nooit problemen mee gehad in 4:3.

MAAR,nu heb ik opgenomen in 16:9
Als ik alle AVI's achter elkaar zet,om er later een MPEG2 van te maken,
blijkt de AVI helemaal niet meer zo mooi te zijn.Net een slechte MPEG.
Zijn er andere instellingen die ik moet weten voordat ik mijn AVI render.

De orginele ingeladen AVI'S zijn uitstekend.
Het gaat dus verkeerd op het moment dat ik er een AVI van maak.
Ook geprobeerd om in één keer MPEG2 te maken; ook slecht resultaat.
Ik gebruik Ulead Video studio 8

Gezien de reacties op andere vragen,geloof ik dat er wel iemand bij is die
mij kan helpen.

Alvast dank
Stefan jansen

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:07

GaMeOvEr

Is een hork.

Je moet met een capture en bewerkingsprogramma werken wat goed overweg kan met 16:9 materiaal, er zijn er genoeg die alleen maar met 4:3 overweg kunnen.

Progs die wel met 16:9 materiaal kunnen werken:

- Adobe Premiere
- Sony Vegas

[edit]

Hm, ik zie op de site van Ulead dat Video Studio 8 met 16:9 overweg moet kunnen. Capture je wel met de juiste settings?

[ Voor 22% gewijzigd door GaMeOvEr op 27-07-2005 23:00 ]

Aannames zijn fataal.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

volgensmij, als je 19:6 gaat opmenen word het in 4:3 opgeslagen

zo gaat dat ook met DVD's in 19:6 en worden dan "uitgerekt" afgespeeld zegmaar

geen idee of dat ook bij jou moet?

[ Voor 22% gewijzigd door ThaHandy op 27-07-2005 23:07 ]

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sla je die films op in AVI? Dat is toch gecomprimeerd? Dan zou dus de kwaliteit achteruit gaan. Correct me if I'm wrong...

Verwijderd

Topicstarter
wat een snelle reacties.

Game over; Het capturen is volgens mij wel OK,want de losse AVI's zien er gelikt uit.
Een ongecomprimeerde AVI is vlgs mij het beste wat er is.
ik moet waarschijnlijk een instelling veranderen voordat ik een DVD wil maken van mijn 16:9.
Zou je me kunnen zeggen waar die info staat van Ulead.

Tha handy; het probleem is niet het uitrekken maar er verschijn artifacts.
als ik 4:3 render is er geen probleem.

thanx

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:07

GaMeOvEr

Is een hork.

Ok. :)

Capturen gaat dus goed, want je heb de rauwe AVI's (Nee, die zijn niet gecompressed inderdaad, is RAW AVI. ;) ) in de juiste aspect-ratio (16:9) al goed kunnen bekijken. :)

De info dat VideoStudio met 16:9 overweg kan haal ik hier vandaan: http://www.ulead.com/vs/new.htm

Waar het dus mis gaat, is als jij de raw avi's wilt renderen naar Mpeg, om bijvoorbeeld op een DVD te branden?

Als dat mis gaat, moet je even de kwaliteitsinstellingen (zover mogelijk) checken van de render-engine van ulead (geen idee waar dat ergens zit, ik heb er nooit mee gewerkt) en eventueel opschroeven. Ik weet dat bij de programma's die ik al eerder noemde, aan kan geven wat de kwaliteit moet zijn, dus ik neem aan dat jij dat ook ergens in moet kunnen stellen. :)

Als alles al op maximaal staat en er voor de rest niets te "tweaken" valt, ben ik bang dat dat Ulead product een nogal brakke renderengine gebruikt.

Heb je al op de site gekeken of er updates zijn voor jouw product?

Zie ook hier: http://www.ulead.com/tech/vs/vs_ftp80.htm

Aannames zijn fataal.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
GaMeOvEr schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 00:17:
Capturen gaat dus goed, want je heb de rauwe AVI's (Nee, die zijn niet gecompressed inderdaad, is RAW AVI. ;) ) in de juiste aspect-ratio (16:9) al goed kunnen bekijken. :)
Even mugge(n)ziften: IMHO bestaat er niet zoiets als RAW AVI. AVI is een fileformaat waarin video volgens een bepaalde codec is opgeslagen. Als het van jouw DV camera afkomt is het dus een DV_AVI, en daar is wel degelijk sprake van compressie. Dat wordt wel gedaan door je camera, dus beter als dit als source is dus idd niet mogelijk.

En terzijde: wat in mijn beleving het dichtste bij een "RAW" avi komt is video opgeslagen met het HUFFYUV codec. Maar dat heeft bij het binnenhalen van DV materiaal geen toegevoegde waarde.
De info dat VideoStudio met 16:9 overweg kan haal ik hier vandaan: http://www.ulead.com/vs/new.htm
Kijk eens naar TMPGEnc voor het omzetten naar MPG2 voor DVD. Ik weet dat daar 16:9 templates beschikbaar zijn.

/Martin

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Mijn ervaringen met de MPEG encoders in de diverse videobewerkingspakketten (zoals Pinnacle Studio, Ulead etc) zijn niet al te best. Deze encoders zijn voor huis-tuin-en-keuken gebruikers wellicht makkelijk in gebruik, maar de kwaliteit laat vaak te wensen over.

Ik heb goede ervaringen met TMPGenc en Cinemacraft encoder. De eerste is gratis en levert een prima resultaat. Echter is de snelheid van het encoden erg traag. Ook moet je de instellingen goed nalopen, want 1 over het hoofd geziene setting kan het resultaat aardig vernaggelen. Wanneer je de templates gebruikt krijg je ook prima resultaat.

Cinemacraft is duur, maar is wel de top in zijn soort. Erg spartaanse interface en ook veel instellingen.

Het beste is een klein stukje film (ongeveer 1 minuut) te gebruiken en dan wat te experimenteren met de instellingen en dit op DVD te zetten. Na controle of je tevreden bent met het resultaat kan je alles laten encoden.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Topicstarter
he allemaal, erg bedankt voor de uitleg en de gedane moeite.
Ik ga verder met zoeken,downloaden en proberen.
Zo kom je er inderdaad het snelst achter en vergeet je het nooit meer.

greetz stefan

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:51
Misschien ten overvloede, maar een pagina waar je veel info over dergelijke zaken kunt vinden is:
www.doom9.org

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ulead 9 geinstalleerd.
Geweldig,hij geeft me een mooie optie PAL DV(D) 4:3 en PAL DV(D) 16:9.
probleem opgelost
Pagina: 1