Toon posts:

Subwoofermodule die 2ohm stabiel is.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 2 subwoofers van 4 ohm en wilde ze graag in parallel aansluiten op een subversterker
Alleen nu vroeg ik me af of dat kan, de dt300 wilde ik graag kopen maar daar staat dat je mini 4 ohm moet aansluiten. ook die duurste van conrad zie ik wel zitten opzich. maar in de handleiding vind ik niks van een minimale weerstand aansluiting.

Kan iemand mij een optie vertellen hoe ik dit moet aanpakken. Kan het misschien met de conrad module?

ik wacht de reacties af

Piet

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 22:05 ]

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Als je die 2 subs in serie aansluit wordt 't 8 Ohm op je amp. Als je ze parallel hangt wordt et gezamenlijk 2 Ohm. Meeste versterkers hebben dat niet graag bij hoge belastingen, voornamelijk de voeding daarvan. Heb vroeger zelf vanalles parallel aangesloten op versterkers. Heb er nog nooit een mee opgeblazen maar ze hebben dat niet graag. Je kunt ze ook in serie eraan hangen en dan wordt de weerstand 8 Ohm maar dan gaat elke speaker half zo hard.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Topicstarter
KneppaH schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 21:50:
Als je die 2 subs in serie aansluit wordt 't 8 Ohm op je amp. Als je ze parallel hangt wordt et gezamenlijk 2 Ohm. Meeste versterkers hebben dat niet graag bij hoge belastingen, voornamelijk de voeding daarvan. Heb vroeger zelf vanalles parallel aangesloten op versterkers. Heb er nog nooit een mee opgeblazen maar ze hebben dat niet graag. Je kunt ze ook in serie eraan hangen en dan wordt de weerstand 8 Ohm maar dan gaat elke speaker half zo hard.
Ja ik bedoel uiteraard parallel, maar hij doet het wel?, je heb versterkers die dan afslaan of zekering eruit slaan

Verwijderd

Het gaat waarschijnlijk met alletwee de modules wel werken.
Waarom wil je echter de twee subwoofers parallel aansluiten? Ik heb twee subwoofers in serie aangesloten op een midiland subwoofermodule (de originele woofer en een tweede in een andere hoek geplaatste 'passieve' subwoofer) De volumeknop moet iets verder opengedraait worden om dezelfde geluidsdruk te krijgen, maar dat is voor mij geen probleem omdat ik de subwoofer toch nooit echt associaal hard laat spelen. Ik heb de twee subwoofers in twee verschillende hoeken gezet zodat er een iets hogere geluidsdruk ontstaat door de room gain.
Bij serie aansluiting moeten de eindtrappen veel minder stroom leveren en hierdoor wordt de voeding minder belast.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Modbreak:Om slotjes roepen is ook ongewenst.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 09:06 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Het kan best hoor. Moet je even zoeken op Krell versterkers. Die kunnen dat best hebben. :P

Conrad. Hmm... :/ Ik denk dat die al moeite hebben met 4 Ohm.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

remco_k schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 23:36:
Ik voel een slotje aankomen... :P

Ja het kan... Zie hier : AV FAQ; Veelgestelde vragen
Zoek effe naar woordje "Ohm"
Als je denkt dat een topic op slot moet doe dan een topicreport en ga niet kansloos lopen blaten hier, als je andere mensen op een FAQ wilt wijzen dan zou je de regels zelf ook moeten kennen me dunkt.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

m.m schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 03:37:
[...]

Als je denkt dat een topic op slot moet doe dan een topicreport en ga niet kansloos lopen blaten hier, als je andere mensen op een FAQ wilt wijzen dan zou je de regels zelf ook moeten kennen me dunkt.
m.m heeft de :P over het hoofd gezien zeker? Dat zinnetje staat er omdat deze vragen erg vaak gesteld worden in deze vorm en als (bijna) automatisch gevolg gaat zo'n topic relatief snel op slot.
Je had mi beter eerst effe kunnen gaan slapen voordat je op 'quote' drukte.

Hoe dan ook denk ik dat het een waardevolle link is voor de topicstarter, omdat daar een uitgebreid beginners verhaal staat over impedanties en alles wat daarmee te maken zou kunnen hebben.

@Piet-Termi:
Samenvatting van de FAQ: gewoon proberen dus, maar met beleid en liefde. :+

Alles kan stuk.

Verwijderd

Ook die Conrad zal niet officieel 2 ohm ondersteunen. Daar maak je het versterkers ook wel erg moeilijk mee, maar het lijkt me sterk wil het niet werken. Waarom wil je het trouwens, heb je aan 150 watt niet genoeg (8 ohm)?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 11:03
Als je 2 ohm aansluit op een 4 ohm submodule, heb je:

- dubbel zoveel stroom door de voeding + transistoren
- dubbel zoveel warmteontwikkeling in de eindtransistoren
- 4x zoveel warmteontwikkeling in de voeding

Het is niet voor niets dat ze die dingen op "minimum 4 ohm" specifieren!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-02 13:39
Ik heb nu een Phoenix gold versterker die normaal op 4 ohm moet werken , op 2 ohm lopen en dit geeft geen enkel probleem !

Door een verkeerde schakeling toen ik de auto net terug had uit een lokale tuningshop liep hij zelfs op 1 ohm :o ( had iets te maken met die Octane -r speakers van Phoenix gold die dubbelspoels waren ofzo... ) , ... het geluid was prima maar na een uurtje of 2 lekker dreunen sloeg de overhittingbeveiliging wel aan O-) ( 90°C ! )
Ik moest dan met airco rijden die dag , want met de vensters open liep de temperatuur in de wagen op tot 28°C , iets te veel van het goede voor die versterker dus :)

Even offtoppic , de fotootjes ( http://users.pandora.be/anni/pg/ )

Mijn Specs

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16
Koop in plaats van zo'n subwoofermodule gewoon een mooi Monoblok. Des noods 2dehands. Die kunnen sowieso 2 Ohm draaien als je dat zo graag wilt. Vraag me alleen wel af wat je er mee opschiet... Maar ja, zal wel over nagedacht zijn.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
ik snap niet waarom je niet gewoon een stereo module neemt (auto eindtrap) en dan de ingangen parallel zet. op die manier heb je twee keer 4 Ohm aan je output.

Verwijderd

Topicstarter
De reden waarom ik parallel wil draaien omdat ik anders pittig wat vermogen verlies, hoewel dat misschien ook ruim voldoende is :P, en ik koop geen monoblok of gewoon een eindversterker omdat ik graag de bassboost van 6 db op 25 hz heb.

Ik wilde gewoon even kijken of het mogelijk is om het misschien zo te doen. de reactie van subsonik had ik ook in me hoofd, dat de stroom groter wordt en ook de hitte.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Hele domme redenatie misschien...

Maarre twee iets kleinere modules voor iedere speaker, is dat geen oplossing?
Als die modules ook instelbare kantel frequenties hebben kun je de overgang ook ´fijner´ afregelen.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-02 13:39
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:40:
... en ik koop geen monoblok of gewoon een eindversterker omdat ik graag de bassboost van 6 db op 25 hz heb.
Je hebt op versterkers toch ook bass boosts neem ik aan , bij mij bijvoorbeeld 0-15db @ 45 Hz...

8)7

Mijn Specs

Verwijderd

Topicstarter
-GF-Annihilator schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 14:10:
[...]

Je hebt op versterkers toch ook bass boosts neem ik aan , bij mij bijvoorbeeld 0-15db @ 45 Hz...

8)7
ja oke dat is natuurlijk ook wel zo inderdaad, 2 versterkers is ook nog een optie idd, 2 conrad kost evenduur als een een dt300

hmzz
Pagina: 1