Toon posts:

IDE op geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog 2 geluidskaarten liggen, en deze hebben een IDE Interface naast de gewone PCI.
Weet iemand waarvoor deze ide aansluiting dient?

Bedankt :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Vroeger werden er geluidskaarten geproduceerd waar je een cd-rom op aan kon sluiten.
De reden heb ik ooit geweten, maar moet ik je helaas verschuldigd blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Om het geluid van je cd rechtstreeks op je geluidskaart te krijgen, zijn toch kabeltjes met 4 draadjes?:x

• CyberSpeedy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 13:36
Ik weet het niet zeker, maar het meest logische lijkt mij omdat je als je er dan een Audio-cd in de CD-rom doet dat hij dan via de IDE interface geluid naar de geluidskaart stuurt..

Mja... daar heb je gelijk in... maarja.. dit lijkt me het meest logische

[ Voor 18% gewijzigd door CyberSpeedy op 27-07-2005 21:23 ]

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 00:34

maontje

better off Playing

Bij de eerste cdrom spelers werd het geluid buitenom naar geluidskaart geleid.
Je had toen 2 standaarden je Mitsumie met hun eigen controller kaartje en je had pioneer en Creative. De pioneer en de creative kon je toen via de idepoort van je Geluidskaart aansluiten, de meeste biossen van de moederborden wisten toen nog geen raad met de crdom op Idecontroller..
Zal zo rond 1993/94 zijn geweest..

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Oude Soundblasters hadden bijv een standaard IDE aansluiting voor in ieder geval CD-ROM drives
Geen idee of harde schijven er ook op werken :)

Mind you, die kaarten zullen ISA zijn en die controllers krijg je voor zover ik weet met geen mogelijkheid op een DMA mode (Multiword DMA2 bijv) dus de CPU belasting zal wel hoog worden :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CyberSpeedy schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 21:23:
Ik weet het niet zeker, maar het meest logische lijkt mij omdat je als je er dan een Audio-cd in de CD-rom doet dat hij dan via de IDE interface geluid naar de geluidskaart stuurt..

Mja... daar heb je gelijk in... maarja.. dit lijkt me het meest logische
Nee, dat ging alsnog via een standaard audiocable.

Vroeger werden cdroms vaak aangestuurd via geluidskaarten. Je was daarom ook altijd aan het pielen met drivers voor de geluidskaart alvorens je een cdrom speler kon gebruiken. Dat was echt een ramp.

En het was enkel een ATAPI aansluiting, dus iets aansluiten als een hdd gaat je niet lukken.

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 27-07-2005 21:30 ]

Verwijderd

Ik heb ooooit een gravis ultra sound gehad (geweldig ding) en je kon daar een extra ide apparaat aansluiten. (uit het ISA tijdperk nog)

Verwijderd

Topicstarter
In dit geval gaat het om een creative CT2800 en een [kan naam niet vinden] FSSC-AL1, maar op de grootste chip staat Avance Logic Inc ALS007

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

CT2800 = SB16

Die andere kaart is een soortgelijk geval :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:07
De IDE aansluiting was er volgens mij om de eenvoudige reden dat de moederborden er vaak meer 1 hadden. Deze was dus vaak al in gebruik door een apparaat (of zelfs 2, want dat kan idd wel) Maar zo was het dus mogelijk om goedkoop een extra aansluiting te leveren, losse ide controllers waren er toendertijd niet echt zo goedkoop als een soundkaartje.

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb zelf ook nog een paar van die geluidskaarten. Zijn kaarten van "Ess".

Zit ook een IDE connector op. Ik heb die vroeger altijd gebruikt voor hardeschijven, zodra de IDE connectors op het moederbord allemaal in gebruik waren :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16

Cyphax

Moderator LNX
't zijn wel een beetje trage controllers. Ik heb ook nog een Sb16 in een 386. Dat oude ding kan maar 1 schijf aansturen; de HD. Via die Soundblaster zit er ook een CDROMspeler in. Dat werkt prima :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Had ik eerder moeten weten, heb me 386 pas weg moeten doen omdat ik er geen cd in aan de praat kreeg :'(

Bedankt voor de reacties :)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 21:18:
Ik heb hier nog 2 geluidskaarten liggen, en deze hebben een IDE Interface naast de gewone PCI.
Weet iemand waarvoor deze ide aansluiting dient?

Bedankt :)
In de tijd van voor PCI, dus met VESA Local Bus en ISA, waren er geen IDE controllers on board. Je kon een IDE via een Super I/O controller aansluiten of via de geluidskaart. Alleen de cd-rom werkte op de geluidskaart overigens. HDD's gingen via Super I/O of een aparte HDD controller.

LinkedIn WoT Cash Converter

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Cyphax schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 15:56:
't zijn wel een beetje trage controllers. Ik heb ook nog een Sb16 in een 386. Dat oude ding kan maar 1 schijf aansturen; de HD. Via die Soundblaster zit er ook een CDROMspeler in. Dat werkt prima :)
Langzaam..... helemaal gelijk.
Ik geloof dat die dingen IDE 66 zijn :(

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
AMDathlonxp schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:01:
[...]

Langzaam..... helemaal gelijk.
Ik geloof dat die dingen IDE 66 zijn :(
PIO eerder, nog trager :P

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Zeker geen 66 MB/s, da's Ultra-DMA 4. PIO4 = 16 MB/s, maar die controllers op die geluidskaarten kunnen best nog eens PIO1 zijn geweest, aangezien 1-speed CD-ROM's met 150 KB/s lazen. :9

[ Voor 4% gewijzigd door Aham brahmasmi op 28-07-2005 16:09 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20
limoentje schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 21:27:
Oude Soundblasters hadden bijv een standaard IDE aansluiting voor in ieder geval CD-ROM drives
Geen idee of harde schijven er ook op werken :)

Mind you, die kaarten zullen ISA zijn en die controllers krijg je voor zover ik weet met geen mogelijkheid op een DMA mode (Multiword DMA2 bijv) dus de CPU belasting zal wel hoog worden :)
Die hebben idd een volledige ISA controller. Hebben eens een P2 350 volgehangen met harddisks aan de IDE interfaces, vervolgens een SB AWE32 (zo'n lange met 30 pins SIMM slots :P) geplaatst en aan de IDE controller van dat ding nog eens 2 harddisks gehangen. Het lezen en schrijven van die disks vreten interrupts, wat vooral in een PCI systeem het hele systeem platkrijgt.

Reden voor die controllers was dat de kaarten uit de 386/486 tijd stammen, waarbij destijds geluidskaarten en CD-ROM spelers als multimedia set gebundeld werden. Veel computers hadden geen IDE controller of een vrije positie op de IDE controller, en dus bedacht men dat er ook IDE op geluidskaart kon.
Behalve de IDE controller waren er destijds ook nog mitsumi, panasonic, etc protocollen, welke allemaal incompatible met elkaar zijn. Je ziet sporadisch nog wel eens oude ISA geluidskaarten met daarop 3-4 IDE-achtige aansluitingen erop, dit was om alle soorten en maten CD-ROM spelers te ondersteunen.
Pagina: 1