Toon posts:

Autospeakers bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om het volgende,

De standaard boxen in een auto zijn altijd/meestal nogal crappy!

Mijn vader vroeg mij om eens uit te zoeken naar betere boxen. Ik heb in de schuur een frees, zaagbank, boren etc. genoeg om menig materiaal te bewerken, ik zou de box(en) daarom graag zelf willen maken.

Ik heb al menig thread doorgestip maar zie helaas door de bomen het bos niet meer :'(

Mijn idee

Het best geluid komt uit een 3-weg geluidssysteem naar mijn inziens. Er zit in de deur al een middeltoon speaker, hoewel deze bij een iets harder volume al gaat vervoren :r

Mijn vader houd nog al van gitaarmuziek ( pink floyd, queen, etc ) de kwaliteit zal daarom goed moeten zijn.

Het volgende moet dus aangeschaft worden:
2x tweeter
2x middeltoon
1x basmodule?

De auto heeft gelukkig al wel een radio :P
met een 4x 45 watt uitgang :)

Budget? ik heb zown idee van, koop voor €100 een goede speaker, en voor €150 een iets betere, mijn punt is: het hoeft niet super te zijn, slechts degelijk klinken :)

Met vriendelijk groet, :Y)

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Hou er rekening mee dat normale huiskamerspeakers meestal niet echt vochtbestendig zijn, terwijl autospeakers dat wel zijn.

3-weg zie je eigenlijk erg weinig in auto's, waarschijnlijk omdat het nogal veel ruimte vreet. Gezien je budget en de bijbehorende autoradio (headunit), zou ik gewoon een goede set zoeken met losse tweeters. De speaker bouw je dan in het portier in, de tweeters in het dashboard of de a-stijl (bij het raam). Een moois etje heb je al rond de EUR 150.

Let op bij het klussen dat je niet per ongeluk een airbag activeert. Dat is gevaarlijk en brengt een hoop kosten met zich mee. Airbags zitten soms namelijk ook in de a-stijl verwerkt.

Wil je iets beters? Dan moet je toch al snel denken aan een aparte versterker, zwaarde speakers en een aparte subwoofer. Dan zit je qua budget echter vele honderden euro's verder, voor goede componenten (inclusief goede kabels) zelfs al gauw richting de 1000 euro. Je headunit moet dan ook wel weer over de juiste uitgangen beschikken, anders moet je die ook nog vervangen.

Een goede site om te checken is: http://www.showyoursound.nl/ .

Verwijderd

Topicstarter
alvast bedankt voor je reply!! :D

wat zou zo ongeveer een "fatsoenlijke" setup kosten? 3-weg systeempje?

Edit: de radio heeft 4x45 watt output, kan ik de bassmodule ( zelf gemaakte) hier zo achterhangen?, dan worden de lage freq's tog ook langs de middeltoon boxen gestuurd? :9

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 20:10 ]

• ZeilDude
Zoek gewoon een mooi setje speakers met aparte tweeters, die vind je echt wel voor 150 euro.

Bass achter je headunit gaat niet werken, daarvoor heeft deze te weinig power. Staar je niet blind op 4x45W, dit is slechts piekvermogen (als het dat al is). Voor echt vermogen moet je kijken naar RMS (continu vermogen).

Verwijderd

JVC, JBL en Pioneer is goed spul voor een fatsoenlijke prijs.
winkels:

www.rondevries.nl
www.coolsound.nl
www.caradio.nl

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 11:03
Wat jij zoekt is een compo set voor vooraan. Ik weet niet wat je met die basmodule bedoelt, maar bij een compo set zit in ieder geval een filter dat ervoor zorgt dat de tweeter geen bas krijgt, en de woofer geen hoge tonen.

Drie-weg in een auto is zinloos. De geluidskwaliteit in een auto wordt voornamelijk bepaald door de omgeving: reflecties, resonanties, enz... Als je echt drie-weg wil, moet je ook een compleet nieuw deurpaneel gaan klussen dat resonantievrij is en plaats biedt voor woofer + middentoner, anders haal je gewoon geen netto-winst qua geluidskwaliteit.

Met een goede compo set ben je dus al een heel eind, het is wel aan te raden de deurpanelen te verzwaren met loodbitumen ofzo. Zo gaat tenminste niet alles rammelen.

Met die "4x45W" van je radio kom je er wel als je niet achterlijk hard of met overdreven veel bas gaat spelen. In werkelijkheid spreken we trouwens van 15-20W sinusvermogen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wil je het geluid naar een iets hoger niveau tillen, idd een "compo setje" voorin zetten.
In de deuren komt de laag/mid, en ergens bij je raamstijlen de tweeter.

Een leuke compo van jbl (wat altijd wel ergens in de aanbieding is) heb je al voor 80 euro.

Een losse subwoofer achterin zou eea afmaken. Dat kan een kleintje met ingebouwde amp zijn, of een losse kist met losse amp.

Reken op ongeveer 300 euro bij elkaar, en vergeet de bedrading niet.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Om wat voor auto gaat t?
Ik heb zelf voor mijn Golf II een hoedenplank van MDF gemaakt en daar 2 ovale 2weg Pioneer speakers ingedaan en voorin een JBL middentoner in de deur en tweeter bij het raam in het dashboard. Ik moet zeggen dat ik erg tevrede ben met deze opzet.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een peugeot 307

De 4x45 watt outputt is idd rms ;)
& Met bassmodule bedoel ik gewoon subwoofer :D

Om op de vraag terug te komen dat 3weg zinloos is? .. bij de voorruit zitten 2 plaates voor tweeters, in de voorportieren zitten al middeltoon boxen en onder de achterzitting zou wel een subwoofer passen!

Ik ga ff kijken naar de links, bedankt jongens! :D
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 10:51:
Om wat voor auto gaat t?
Ik heb zelf voor mijn Golf II een hoedenplank van MDF gemaakt en daar 2 ovale 2weg Pioneer speakers ingedaan en voorin een JBL middentoner in de deur en tweeter bij het raam in het dashboard. Ik moet zeggen dat ik erg tevrede ben met deze opzet.
Dat heb ik dus ook in gedachten!!.. De huidige hoedenplank mag wel aan gort worden gezaagd :9

bedankt tot nu toe _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 11:00 ]

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 17:10
Geluid komt van voor, dus investeer gewoon in een goede composet voorin.
Focal, Hertz, MB Quart, Boston Accoustics, Pioneer, Polk, denk in die richting.
Denk ook aan prijzen van 150 tot 600 euro voor dat soort speelgoed.
Later kan je altijd nog een kleine actieve subwoofer toevoegen die wat extra's toevoegd aan het laag.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

Let ook even op de omstandigheden waarin de speakers moeten werken. Een auto kan van binnen echt wel boven de 40 (en misschien wel 50 ?) graden komen. En 's winters...vul zelf maar in. Beperk dus je zoektocht in ieder geval (voor zover je dat niet al van plan was) tot autospeakers.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 11:55:
Let ook even op de omstandigheden waarin de speakers moeten werken. Een auto kan van binnen echt wel boven de 40 (en misschien wel 50 ?) graden komen. En 's winters...vul zelf maar in. Beperk dus je zoektocht in ieder geval (voor zover je dat niet al van plan was) tot autospeakers.
1. Op welke fronten zijn autospeakers zoveel beter dan? Ze zien er zo op het oog niet veel anders uit :P
Gelukkig wel climate (8> , maargoed als de auto geparkeerd staat, exploderen de speakers >:)

Zien jullie wel wat in voor tweeters, middeltoon in de voorportieren en sub onder achterzitting?

Er moet dan wel een subje bijkomen + amp >:)

:)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 12:02 ]

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 17:10
Autospeakers zijn beter in een auto, daarom zijn het ook autoluidsprekers.
Het chasis van de speaker is stijver, waardoor ze veel beter met trillingen en klappen om kunnen gaan. Daarbij werken ze zowel bij -20 als wel bij +50 graden en door gebruik te maken van kevlar conussen hebben ze ook veel minder last van vochtigheid.

Grootste punt is de autospeakers aangepast zijn om geluid te produceren in een een totaal niet accoustisch verantwoorde ruimte als een auto.

Simpelste setup waar je mee kan starten is een goede composet voorin, deze het liefst aansturen met een losse versterker, deze inregelen dat deze alleen alles boven de 60hz/80hz doorstuurt naar de composet. Alles wat daaronder zit moet doorgestuurd worden naar je subwoofer.

Ga eerst maar is uitzoeken of de reeds aanwezige radio uberhaupt beschikt over rca outputs ed.

• ZeilDude
ConZito schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 11:45:
Geluid komt van voor, dus investeer gewoon in een goede composet voorin.
Focal, Hertz, MB Quart, Boston Accoustics, Pioneer, Polk, denk in die richting.
Denk ook aan prijzen van 150 tot 600 euro voor dat soort speelgoed.
Later kan je altijd nog een kleine actieve subwoofer toevoegen die wat extra's toevoegd aan het laag.
Helemaal mee eens. Het is onzin om te investeren in zwaar hoedenplank-geluid, dat klopt acoustisch gewoon niet. Ik weet wel hoe het komt, een hoedenplank-inbouw is nu eenmaal erg simpel.

Dus... voor een compo, later (eventueel) een subwoofer. Als je dan kiest voor een 2+1 versterker, kun je ook je composetje aansturen met pittiger geluid.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52

Sick Nick

Drop the top!

ConZito schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:09:
Autospeakers zijn beter in een auto, daarom zijn het ook autoluidsprekers.
.....
Niet alleen werken ze beter, maar zijn ze ook 4 ohm (de meeste dan in ieder geval) terwijl de meeste speakers voor home hifi 8 ohm zijn. Dan moet je ze weer gaan lussen om op 4 ohm uit te komen want op 8 ohm heb je behoorlijk wat vermogen nodig om er een beetje volume uit te krijgen. Lastig en onhandig dus. Of te wel, een goede compo voorin en een leuke sub achterin.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Laten we eens kijken wat het budget is van de TS,. kiezen wij wel wat leuke spulletjes uit :)

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 13:18:
Laten we eens kijken wat het budget is van de TS,. kiezen wij wel wat leuke spulletjes uit :)
Ik zou je erg graag een definitief budget willen geven, maar ik doe dit voor mijn vader die vroeg of ik het zou willen uitzoeken.
Zijn antwoord was meer als " Het moet goed en degelijk klinken, het hoeft niet het beste en/of duurst te zijn"

Een budget is helaas niet genoemt, ik kan nu wel een bedrag uit de mouw schudden maar kunnen jullie niet met zown antwoord op weg? Natuurlijk is het voor elk persoon anders, voor zowel een student als audiofiel :P

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:27
Semi - offtopic:
Heeft de peugeot 307 de "standaard" autoradio? Zo ja zou ik er niet zomaar aan gaan klussen als ik jou was. Zover ik weet kan je daar niet even kabels uit gaan trekken enzo aangezien dat VEEL problemen kan geven met de boordcomputer.. (even een tip tussendoor)

Ontopic:
Peugeot heeft zelf een JBL set voor in de 307 is helemaal aangepast aan de auto en moet volgens de verkoper super geluid geven.
Als je zoiets doet laat het ook even weten.. Mijn pa heeft ook een 307 en het geluid is idd erg slecht.

Verwijderd

Topicstarter
Archie_T schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:48:
Semi - offtopic:
Heeft de peugeot 307 de "standaard" autoradio? Zo ja zou ik er niet zomaar aan gaan klussen als ik jou was. Zover ik weet kan je daar niet even kabels uit gaan trekken enzo aangezien dat VEEL problemen kan geven met de boordcomputer.. (even een tip tussendoor)

Ontopic:
Peugeot heeft zelf een JBL set voor in de 307 is helemaal aangepast aan de auto en moet volgens de verkoper super geluid geven.
Als je zoiets doet laat het ook even weten.. Mijn pa heeft ook een 307 en het geluid is idd erg slecht.
haha idd, klere geluid man! :r :r :r
Nee, is niet de standaard radio :> ( ik ga ff voor jek ijken welke precies ;) )
Mijn vader houd ook nog van gitaarmuziek... Subje bouwen voor een klein budget lijkt me erg leuk,

[b] Edit: beetje cheap ding, maargoed, deze dus: http://www.kieskeurig.nl/...h1/sony%20cdx%20l400x.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 19:43 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Hmmm...

Er moet dus eea geupgrade worden.
Stap 1; een goede compo set vóór:
http://www.rondevries.nl/...c28f9c897c2139050c21a6222

Stap 2; een subwoofertje achter:
http://www.rondevries.nl/...c28f9c897c2139050c21a6222

Dit is de goedkoopste en snelst te realiseren oplossing waarbij je geluid met sprongen vooruit gaat.

Moet het nu wat beter, moet je denken aan een andere radio, losse amps, dikke woofers enzo. Meer werk, meer geld.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:27
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:38:
[...]

haha idd, klere geluid man! :r :r :r
Nee, is niet de standaard radio :> ( ik ga ff voor jek ijken welke precies ;) )
Mijn vader houd ook nog van gitaarmuziek... Subje bouwen voor een klein budget lijkt me erg leuk,

[b] Edit: beetje cheap ding, maargoed, deze dus: http://www.kieskeurig.nl/...h1/sony%20cdx%20l400x.htm
Toch zou ik als ik jou was even vragen bij de peugeot dealer, die bouwen het echt goed em netjes in.
Heb veel auto's gehad en ik moet eerlijk zeggen dat als je op een nieuwe auto een redelijk duur setje speakers dealer af erin zet toch goed geluid heb.

Wil je dat niet zal ik je toch adviseren om naar JBL speakers te kijken, meestal redelijke prijs en goed geluid voor die prijs. Subs vind ik zelf een beetje onzin, vooral voor je pa.. Die gaat echt niet voor super bass, die gaat voor mooi geluid op hogere niveaus. Mocht het toch te weinig zijn kan je altijd subs in gaan bouwen.

<edit>
Ik ben zelf gestopt met zoeken, maar mijn pa wou geen gaten in zijn auto:
[rml][ car audio] 307 met brak geluid[/rml]
</edit>

[ Voor 8% gewijzigd door Archie_T op 28-07-2005 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Archie_T schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:02:
[...]

Toch zou ik als ik jou was even vragen bij de peugeot dealer, die bouwen het echt goed em netjes in.
Heb veel auto's gehad en ik moet eerlijk zeggen dat als je op een nieuwe auto een redelijk duur setje speakers dealer af erin zet toch goed geluid heb.

Wil je dat niet zal ik je toch adviseren om naar JBL speakers te kijken, meestal redelijke prijs en goed geluid voor die prijs. Subs vind ik zelf een beetje onzin, vooral voor je pa.. Die gaat echt niet voor super bass, die gaat voor mooi geluid op hogere niveaus. Mocht het toch te weinig zijn kan je altijd subs in gaan bouwen.

<edit>
Ik ben zelf gestopt met zoeken, maar mijn pa wou geen gaten in zijn auto:
[rml][ car audio] 307 met brak geluid[/rml]
</edit>
De achterliggende gedachte is, dat ik de auto ook vaak mee neem, aangezien het gerne hardcore nogal aardig gebruik gemaakt van een subwoofer :9
Pagina: 1