Toon posts:

[XP] Disk boot failure*

Pagina: 1
Acties:
  • 11.368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een groot probleem... Mijn computer wilt niet meer opstarten. Als ik mijn computer probeer op te starten krijg ik de volgende melding DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd om het te verhelpen want ik dacht zelf dat mijn harde schijf kapot was.

Als eerst heb ik een hele oude schijf van 700 mb (met win98 als os) in mijn computer gedaan toen starte de computer gewoon op zonder meldingen ofzo.

Dus nu heb ik een nieuwe harde schijf gehaald omdat ik zeker was dat dit de oorzaak moest zijn. dus heb ik de nieuwe schijf er in gedaan maar nu krijg ik weer de zelfde melding als ik voor af gaand kreeg...

Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn??

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-03 12:18

MrDrako

nep ict'er

Beetje verkeerde subforum maar goed,

Staat de boot priority van je harde schijven wel goed?

geef eens wat meer info,
hoeveel harde schijven, partitie indeling, etc.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee wat je nog meer in je PC hebt hangen maar staat op de nieuwe schijf nu wel een Windows? Staat op de oude (defecte) schijf wel een Windows met een bootsector? Is de schijf wel te zien in de BIOS of iets dergelijks?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Niet als primary boot device ingesteld? (oftewel: bios-instelling)
Partitie niet bootable? (zorg dat je boot-partitie primary en activated is)
Geen MBR?
Geen besturingssysteem geinstalleerd?

(Cruciale info word weer eens weggelaten zoals gewoonlijk. Waarom vermeld je niet wat je gedaan hebt en of je wel of niet hebt kunnen installeren naar de schijf?)

Verwijderd

Topicstarter
er zit 1 schijf in met boot sector want dat heeft hij allemaal voorafgaand wel gedaan. In de bios kan ik de schijf gewoon zien zowel de nieuwe als de oude. Op de oude staat een os op de nieuwe niet want ik kan zowel bij mijn oude schijf als de nieuwe niks installeren of verwijderen. Ook kan ik geen partities aanmaken of wijzigen. En de opstart volgorde staat goed...

Verwijderd

Probeer je boot record eens te overschrijven. Dit kan je doen door op te starten vanaf de windows CD, dan system recovery kiezen. Je krijgt dan een command prompt (Recovery Console) waar je je administrator wachtwoord moet invullen. Dan tik je fixmbr in en dan overschrijft ie je bootrecord. Daarna effe rebooten.

mvg

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 18:00:
Probeer je boot record eens te overschrijven. Dit kan je doen door op te starten vanaf de windows CD, dan system recovery kiezen. Je krijgt dan een command prompt (Recovery Console) waar je je administrator wachtwoord moet invullen. Dan tik je fixmbr in en dan overschrijft ie je bootrecord. Daarna effe rebooten.

mvg
Als ik een systeem herstel wil uitvoeren vraagt hij bij mij om een dikette?? kan ik deze ergens downloaden?

• Dwid
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Dwid

www.svdelden.nl

Ook een keer mee gemaakt, waarschijnlijk deed hij het eerst netjes en toen van de 1 op de andere dag niet meer. (toevallig packerd bell pc ?)
Oplossing is gewoon winxp opnieuw installeren, dus opstarten met de xp-cd zoals eerder vermeld en dan alles opnieuw installeren.
Let er wel op dat je dan de geinstalleerde software opnieuw moet installeren !
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat het waarschijnlijk niet aan je HD ligt, maar puur aan de xp-versie die er al op stond.
Heb je de pc rechtstreeks uit de winkel zo gekregen (met xp erop) of wel zelf geinstalleerd ?

[ Voor 25% gewijzigd door Dwid op 27-07-2005 18:14 ]

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-04 11:23
Dit probleem is erg vervelend idd. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt. Wat bij mij werkte is zoals Dwid hierboven zei windows een keer opnieuw installeren en alles goed opnieuw indelen op je schijf.
Ik heb hier ook wel is gelezen op GOT dat het er ook aan kon liggen dat je IDE kabel er niet goed inzat.

Als je gewoon in de search disk boot failure intypt kom je al heel veel topics tegen, misschien staat daar nog wel meer bij.

Macbook Pro, 640 WD extern

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 18:07:
[...]

Als ik een systeem herstel wil uitvoeren vraagt hij bij mij om een dikette?? kan ik deze ergens downloaden?
Op welke manier heb je je recovery dan gestart?
Want waarschijnlijk heb je gewoon je windows cd nodig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Ik lees in deze topic totaal niets wat met een moederbord, processor of geheugen te maken heeft.

Je OS boot niet. Dat is ofwel een hardwarematig probleem met je HDD, maar daar lijkt het hier niet op, danwel iets met de bootsector van je OS...

Move PMG -> WOS

Oslik blyat! Oslik!

• Dwid

Dwid

www.svdelden.nl

Waarschijnlijk heb je de cd wel, maar heb je het systeem herstel wat in het begin van de installatie komt tevoor schijn getoverd met F2 of (kan ook een andere functietoets of letter zijn).
Maar het is dus de bedoeling dat je hem ff door laat ratelen en dan krijg je op een gegeven moment de optie. Vandaar uit kun je naar de command prompt en fixmbr gebruiken.

* ik betwijfel alleen of het nut heeft, was bij mij iig geen succes....

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 18:07:
[...]

Mmm... Als het tegenzit dan had je die diskette al moeten maken in je Windows; de recovery-diskettes willen nog wel eens user-specifieke info meenemen.
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 18:00:
er zit 1 schijf in met boot sector want dat heeft hij allemaal voorafgaand wel gedaan. In de bios kan ik de schijf gewoon zien zowel de nieuwe als de oude. Op de oude staat een os op de nieuwe niet want ik kan zowel bij mijn oude schijf als de nieuwe niks installeren of verwijderen. Ook kan ik geen partities aanmaken of wijzigen. En de opstart volgorde staat goed...
Euh... Op de nieuwe schijf staat niks? En in je BIOS zie je de schijf wel; de aloude waardes heads/cylinders/sectors etc?

- Heb je geprobeerd in je BIOS te kijken of MBR-protectie uit staat?
- Heb je al een andere kabel geprobeerd voor die schijf/schijven?

In ieder geval is 50% van je probleem opgelost; SYSTEM DISK bestaat niet op je nieuwe schijf want geen OS geinstalleerd... O-)

En, je kan geen partities aanmaken? Ziet de Windows-setup uberhaupt je nieuwe schijf wel?

[ Voor 61% gewijzigd door MAX3400 op 27-07-2005 19:32 ]

• Dwid

Dwid

www.svdelden.nl

Quote:
Euh... Op de nieuwe schijf staat niks? En in je BIOS zie je de schijf wel?

- Euh, tuurlijk ziet de BIOS die schijf....zuo niet goed zijn als hij geen schijven zag, toch ?
* Beetje offtopic, ik weet het, maar ik moest het ff kwijt

• MAX3400

MAX3400

Dwid schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 19:29:
Quote:
Euh... Op de nieuwe schijf staat niks? En in je BIOS zie je de schijf wel?

- Euh, tuurlijk ziet de BIOS die schijf....zuo niet goed zijn als hij geen schijven zag, toch ?
* Beetje offtopic, ik weet het, maar ik moest het ff kwijt
Zal ff editen hierboven; bedoelde meer dat de BIOS de goede waardes aangeeft zoals op de sticker van de schijf staat.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Disk boot failure - betekent meestal dat je PC geen bootable device kan vinden. Controleer even of:

- Je jumpers op je harddisk wel goed staan. Sluit eventueel je harddisk even als enige IDE device aan en maak hem master.

- Je harddisk niet toevallig op een on-board raid kaart ofzo zit, sluit hem dan om te testen even aan op je meest simpele IDE channel wat je kan vinden.

- Je harddisk wel goed (!) gevonden wordt in je BIOS en je boot volgorde wel juist staat.

- Wat er gebeurt als je een Windows installatie start en voltooid.

Laat ons even weten wat het resultaat hiervan is :)

Verwijderd

hallo allen.
Ik ervaar hetzelfde probleem. mijn comp stond aan - ik was iets anders aan het doen - en toen begon de harde schijf te tikken, alsof hij elke keer afslaat. Ik heb hetzelfde bericht nu van XP (disk boot failure) weet iemand misschien wat ik kan doen om de schijf weer aan de praat te krijgen? het liefst zonder de kostbare privegegevens te verliezen.
Groeten!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-04 20:03
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:51:
hallo allen.
Ik ervaar hetzelfde probleem. mijn comp stond aan - ik was iets anders aan het doen - en toen begon de harde schijf te tikken, alsof hij elke keer afslaat. Ik heb hetzelfde bericht nu van XP (disk boot failure) weet iemand misschien wat ik kan doen om de schijf weer aan de praat te krijgen? het liefst zonder de kostbare privegegevens te verliezen.
Groeten!
Dat tikken is een harde schijf die dood is. ben bang dat je nieuwe Harde Schijf moet gaan kopen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:23

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:51:
hallo allen.
Groeten!
ten eerste is het kicken van een topic van 2 jaar oud nou niet echt bepaald handig, start liever een eigen .

ten 2e, je hardeschijf klinkt alsof hij overleden is, het tikken komt me maar al te bekend voor.

ten 3e, je wilt je prive gegevens ? , ooit van backuppen gehoord ? , ik weet dat het cru klinkt maar de kans dat je nog bij je gegevens kan is klein.

wat bij mij ooit eens heeft geholpen is de disk 24 uur in de vriezer (lucht/waterdichte zak) , flinke mep verkopen, en dan erin :P, had net genoeg tijd om me gegevens eraf te halen ! , want toen ik net de laatste dingen eraf trok klapte hij uit en verrekte het daarna eeuwig :P

ga je eens verdiepen in raid 5 daar kan een disk sterven en kun je gewoon een lege nieuwe insteken en hij pruttelt verder (uiteraard na een rebuild)

[ Voor 17% gewijzigd door CrankyGamerOG op 04-10-2007 21:02 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-04 20:03
CrankyGamerOG schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:55:
[...]

ten eerste is het kicken van een topic van 2 jaar oud nou niet echt bepaald handig.

ten 2e, je hardeschijf klinkt alsof hij overleden is, het tikken komt me maar al te bekend voor.

ten 3e, je wilt je prive gegevens ? , ooit van backuppen gehoord ?

ga je eens verdiepen in raid 5 daar kan een disk sterven en kun je gewoon een lege nieuwe insteken en hij pruttelt verder (uiteraard na een rebuild)
Hmmm Denk niet dat deze gebruiker ooit heeft gehoord van raid :+ zekker niet als dat tikken niet bekend is :+

Trouwens Welkom op GOT :+ lees ff de FAQ door. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Sanne,

Als je nieuwe HDD koopt deze in je computer plaatst en windows opnieuw installeer. en vanaf deze harde schijf opstart. kan het zo zijn dat heel mischien je oude hardeschijf nog wat bestandjes af kan halen.

Maar als deze schijf echt alleen maar een tikkend geluid geeft dan is je HDD echt kapot. ga met je PC even langs een computer boer

[ Voor 8% gewijzigd door To_Tall op 04-10-2007 21:01 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1