[ervaringen] SATA enclosures

Pagina: 1
Acties:
  • 532 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

Topicstarter
Binnen afzienbare tijd moet mijn PC eens geupgrade worden. De keuze van de behuizing staat vast (CM Stacker), maar over de andere onderdelen twijfel ik nog wat. Alleszins zullen er een aantal SATA schijven inzitten. Hiervoor zou ik vooral gebruik willen maken van hun Hotswap mogelijkheden. Ik gebruik 1 HD om de ghost op te zetten. Een andere voor backups van wat andere data. Kortom ik zoek een SATA enclosure.
Deze Chieftec ziet er niet slecht uit (bestaat ook voor 3 schijven)
Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.de/images/highlights/SNT/hl_front3141.jpg

Ze bestaan ook per schijf
Afbeeldingslocatie: http://www.digital-data.de/site/pic_global/products/124938_gr1.jpg
maar die bestaat niet in het zwart :(

Ik vraag me af welke andere merken dergelijke zaken hebben. En of er hier gebruikerservaringen zijn. Vooral geluid, degelijkheid, ...

In eerste instantie zou ik er 2 schijven insteken (buiten de OS schijf en minimum 3 andere data schijven in de 4 in 3 module bij de stacker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die grotere enclosures waar er 3 of 4 of 5 inpassen hebben het voordeel dat er vaak grotere fan's achter hangen zodat ze minder herrie maken. Al weet ik niet of die onderste een fan heeft, maar ik neem aan dat je je schijfjes wel een beetje koel wilt houden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is inderdaad de bedoeling dat de schijfjes in beste omstandigheden zitten. Dus koel blijven is uiteraard belangrijk. De onderste heeft ook een fan. Maar dat zal zo een 4cm pokkeding zijn. Het is wel niet de bedoeling dat die schijven 24/7 draaien. Moest dat wel kunnen (in de andere lades) is dat wel goed meegenomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:34
Je hebt ze ook dat de schijven verticaal staan zodoende kunnen er vijf schijven in 3 51/4 posities zoals enlight die maakt of supermicro en ja die zijn gekoeld.
Is heerlijk voor een raid array schijf defect eruit rammen en nieuwe erin.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 27-07-2005 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tsja, het is niet de bedoeling om raid te draaien. En zeker niet met de backupschijven, ik zoek gewoon een goede manier om wat extra schijven makkelijk in en uit de pc te halen. Nu gebruik ik een USB met removable racks (uit het p-133 tijdperk). Aangezien die niet passen bij de stacker lijkt mij zo een enclosure vrij geschikt.

De supermicro's lijken mij een brug te ver (en ze bestaan niet in het zwart)

Edit, waar staan dergelijke speelgoedjes in de pricewatch? Als zo een enclosure € 400 kost laat ik het maar

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 97447 op 27-07-2005 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb 2 van de bovenste maar dan van StorCase. Die hebben de onderste ook in het zwart. Maar ik zou voor de bovenste gaan (mits je 4x SATA op je moederbord heb) das per HDD goedkoper. Achterin zit een 8cm fan. De koeling is goed maar niet echt stil. Misschien dat je er een andere fan in kunt stoppen maar met 4 HDD's zo dicht op elkaar is dat niet echt een goed idee.

Hier staan wat meer plaatjes.

[ Voor 52% gewijzigd door NBK op 27-07-2005 20:51 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het was natuurlijk wel te verwachten dat verschillende merken er hun stempel op kleven en exact hetzelfde op de markt brengen.

Ik zou inderdaad opteren voor de enclosure voor 4 schijven, aan de stilte zal wel wat gerwerkt kunnen worden hoop ik. Hoeveel hebbden ze je eigenlijk gekost?

Ik zou er hier in Vlaanderen moeten aangeraken, als er iemand suggesties heeft ze zijn zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:26

John2B

I Love RAID5..!!

De StorCase RJR400 heb ik ook gehad. Vooral de snelle en simpele manier van de harddisks met een paar schroefjes even vastzetten en klaar. Materiaal voelt zeer degelijk aan.

De fan's maken inderdaad relatief veel lawaai, dat vond ik echt een min puntje maar bleven mijn 4 raptors wel lekker koel.

StorCase levert deze drivecase met 2 jaar garantie

3Ware levert ook iets dergelijks maar zijn iets duurder en maar 1 jaar garantie, en zijn iets minder degelijk (gammel deurtje) , installatie van de disks is iets lastiger vondt ik.

[ Voor 32% gewijzigd door John2B op 27-07-2005 23:35 . Reden: Garantie erbij vermeld ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

ik heb ook een HotSwap case in me PC zitten

Mijn behuizing is een Chenbro SR-105 met een HOT-SWAP Serial ATAII BK CC1012

Dit werkt echt perfect. ruimte voor 4 HDD`s SATAII ondersteuning en ruimte voor een 80mm fan.

deze case is wel voorde SR serie van Chenbro aangezien je een Coolermaster behuizing wil meld ik dit er toch maar even bij.

[ Voor 19% gewijzigd door loodgieter op 27-07-2005 23:37 . Reden: linkjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Al allemaal bedankt, maar ik heb nog steeds geen idee van de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:26

John2B

I Love RAID5..!!

Heb je al in de pricewatch gezocht?

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/420

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had al eens gevraagd waar die in de pricewatch staan. Bedankt voor de tip. Wat wel raar is is dat de Storcase Rhino RJR400 er 2 keer instaat. De eene keer €27.86, de andere €169. Het eerste zou perfect zijn, de tweede niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:30

Videopac

Rommelt wat aan.

http://www.rackmountnet.com/rmc/c_accessories/br35/br35.htm

5 x SATA HDD's in 3 5,25" bays.

Zie ook: http://www.mashie.org/casemods/udat1.html
(zelfbouwproject voor een klein opslagsysteem, incl. inbouwled-jes voor de hdd diagnose)

(links gejat uit: Externe SATA-RAID-NAS )

[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 28-07-2005 14:40 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die modules kosten wel allemaal bijna €200, dat lijkt mij toch wat duur. Het mag wel wat kosten maar dat is mij toch wat veel teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 10:17
ik heb de bovenste voor 3 schijven van alternate, ze verkopen ze daar volgens mij in het wit merkloos en zwart van het merk procase. Ik dacht dat micromail ze ook heeft(rond de 90 euro voor de 3 schijven uitvoering). Ik ben er best tevreden over, de schijven blijven goed koel alleen de ventilator maakt wat meer lawaai als ik helemaal leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter

loodgieter

Anoniem: 97447 schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 10:13:
de prijs van mijn swap case is €84 excl fan. Zelf vond ik dit nog wel goedkoop als je na gaat dat die SATAII ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik begrijp er vast helemaal niks van, maar in de specs van die backplanes staat bijvoorbeeld iets van sata host interface 1, sata interface 5. Dat betekent toch niet dat je vijf schijven aan 1 sata poort op je moederbord hangt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter

loodgieter

John_Glenn schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 00:02:
Ik begrijp er vast helemaal niks van, maar in de specs van die backplanes staat bijvoorbeeld iets van sata host interface 1, sata interface 5. Dat betekent toch niet dat je vijf schijven aan 1 sata poort op je moederbord hangt??
Als het goed is ondersteund SATAII ook multi interface dus meerdere schijven op 1 poort net zoals je met PATA ook kan doen 2 schijven op 1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Thanks, heb nu inderdaad iets meer erover gevonden, het blijkt onder de SATA 1.0a spec ook al te bestaan. Je hebt een extra stukje logic nodig dat blijkbaar in die backplanes zit, een zg. "port multiplier". De schijven die eraan hangen en de host controller (op je moederbord bijv) hoeven niks speciaals te kunnen.
This specification defines a fan-out device that can be used with Serial ATA 1.0a devices and next generation Serial ATA devices.

Some of the goals and requirements for the Port Multiplier include:
• Serial ATA 1.0a devices may be attached without modification
• Link and Phy layer compatibility with Serial ATA 1.0a must be maintained for both hosts and devices
• No new primitives may be added as part of the definition
• No new FIS types may be added as part of the definition

Some of the constraints include:
• Only one active host connection is supported
• A Port Multiplier shall not be plugged into another Port Multiplier (i.e. no cascading)
• There is a maximum fan-out of 15 device connections
(bron: deze pdf-file).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 10-04 12:36
Anoniem: 97447 schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 10:13:
Ik heb en aantal van die losse units zoals onderop op de foto boven in deze thread staan.
Die kosten 12 Euro bij Alternate. Is wel compleet van kunstof. Zit een redelijk stille 8 cm ventilator in die de lucht naar voren uitblaast.
Voor die prijs zeer tevreden voor wat ik gekregen heb.

Overigens bestaan ze wel in het zwart, procase levert die. Echter die kosten dan bijna 20 Euro volgens mij. 8 Euro voor zwart was mij te veel. Verder komen ze bij mij in een externe kast te zitten die ook licht van kleur is.

Foto waarbij je de binnenkant (en dus de ventilator) kunt zien:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.nieuwenhoven/tweakers/wisselrack_klein.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door jacovn op 02-09-2005 14:27 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
jacovn schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 08:23:
[...]

Ik heb en aantal van die losse units zoals onderop op de foto boven in deze thread staan.
Die kosten 12 Euro bij Alternate. Is wel compleet van kunstof. Zit een redelijk stille 8 cm ventilator in die de lucht naar voren uitblaast.

Overigens bestaan ze wel in het zwart, procase levert die. Echter die kosten dan bijna 20 Euro volgens mij. 8 Euro voor zwart was mij te veel. Verder komen ze bij mij in een externe kast te zitten die ook licht van kleur is.

Foto waarbij je de binnenkant (en dus de ventilator) kunt zien:
[afbeelding]
Ik heb gekeken bij alternate, maar jou rack kan ik daar echt niet vinden. ze hebben er nog maar 3 voor zover ik kan vinden.
Mijn plan is om 5 van zulke aparte racks in een zelf gemaakt caseing te bouwen, maar dan wel met cheap ass racks :P

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik heb op dit moment een fileserver met 10 schijven in een Chieftec 4U case zitten. Nu wil ik extra schijven bijplaatsen zonder naar een grotere case te gaan, deze Chieftec heeft 10x 5,25" bays. Naast dat ik meer schijven wil bijplaatsen wil ik ook gewoon de mogelijkheid hebben om schijven te kunnen hot-swappen. Dus dan wil ik graag naar het volgende over:

- http://www.chieftec.de/?p...id=215&k_id=4&language=de (3 HDD's in 2x 5,25" bays)

Alleen moet ik dan wel 5 van die enclosures kopen, ik zit me af te vragen als het dan niet beter is om een compleet nieuwe housing te kopen (Bijv Chenbro met 16x SATA hotswap, en die heeft ook nog plaats voor een interne HDD (3,5"), extern (3,5" floppy), en 5,25" extern. Alleen de prijs van die Chenbro valt wat tegen (550 euro+ -- rackmount.net heeft 'em voor $410, maar ik weet niet als die shippen naar de VS)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
jacovn schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 08:23:
[...]

Lijkt me dat de TS even naar deze kan kijken, dan kan ie meteen ook die witte verven in een zwarttint die hem het best bij zijn kast vindt passen. De prijs lijkt wel binnen zijn budget te liggen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
naftebakje schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:22:
[...]

Lijkt me dat de TS even naar deze kan kijken, dan kan ie meteen ook die witte verven in een zwarttint die hem het best bij zijn kast vindt passen. De prijs lijkt wel binnen zijn budget te liggen.
Probleem is dat IK ze niet meer kan vinden. ;)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Sorry, tijdje niet in deze thread gekeken.
link: http://www.alternate.nl/h...ails.html?artno=AWB%2303&

kost nu nog 9,90 Euro

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
jacovn schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 09:05:
Sorry, tijdje niet in deze thread gekeken.
link: http://www.alternate.nl/h...ails.html?artno=AWB%2303&

kost nu nog 9,90 Euro
Beetje jammer dat ding enclosures maar 10 euro kosten, terwijl enclosures met meer hot-swap bays op minder ruimte veel duurder zijn ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hangt het al dan niet hotswapable zijn niet hoofdzakelijk van de controller af? En 9.90 is geen geld, maar er zit waarschijnlijk geen ventilatortje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Anoniem: 97447 schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 12:33:
Hangt het al dan niet hotswapable zijn niet hoofdzakelijk van de controller af? En 9.90 is geen geld, maar er zit waarschijnlijk geen ventilatortje in.
Jawel, 80 mm vlakke koeler. Heb dat ook al aan alternate doorgegeven, maar die kan het weinig schelen denk ik.

Zuigt de lucht netjes af van onder en via zijkant van boven de disc en blaast de lucht naar voren uit. Is niet fluisterstil, maar koelt de discs netjes. Heb er 7 boven elkaar zitten in deze behuizing, en dat gaat prima.

Pagina: 1