Toon posts:

Een stille pc...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een systeem met de volgende speficaties..:

op een P5nd2-sli:

P4 680 3,0
4x 200 gig (1x maxtor 3x wd)
1 gig intern
G7800 GTX
1x NEC dvdr brander..

voor de rest:

voeding: Elan Vital EVP 5007
fans: 2x papst 8412N 1x zalman 8 nogwat
CPU fan: nexus PHT-7750

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~night/1s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~night/2s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~night/3s.jpg

Ik slaap ongeveer 3 meter van deze computer.. en hij moet persee 24 uur per dag aanstaan.
Dus ik wil hem zo zacht mogelijk hebben.
Nu lukte me dat in m`n vorige systeeem (p4p800 2,8 gig) wel goed met een zalman koeler.
Maar deze nieuwe cpu worden veel warmer..

Nu is de temp van m`n mainbord 44 graden en cpu 60 (dit is idle stand)
Mijn voeding gaat alleen maar draaien als hij het te warm heeft.
Dat is dus bijna nooit. Die hoor ik dus niet
Maar m`n koeler van m`n cpu draait op volle toeren (2500 rpm) en maakt dus lekker veel geluid..
Terwijl hij op 800 toeren kan draaien en dan heel stil is..

Omdat deze cpu koeler met PMW werkt en dus reageert wanneer m`n moederbord hem langzamer laat lopen kan ik hem zelf niet langzamer laten lopen. Daarom heb ik er zo`n zalman regelaar tussen gezet.. Alleen als ik hem op 800 toeren laat draaien dan stijgt de temp van m`n cpu naar 70+ graden..

Hoe krijg ik dit systeem stiller... wat doe ik fout met airflow?
Ik wil niet aan de waterkoeling.. Ik wil namelijk die hele pc het liefst niet zien..
Dus zo`n ding er ook nog eens bij lijkt me niet handig..
Wat voor koelers kan ik beter nemen..
Meer, andere, grotere fans?

Bedankt!!

overigens geven die hd`s enorm veel warmte af...

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Vriend van me heeft gewoon een ruime houten kast met foam om z'n pc heen gebouwd en die staat 2 meter van ze hoofd vandaan :)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 17:14:

Hoe krijg ik dit systeem stiller... wat doe ik fout met airflow?
.
De airflow is precies het tegenovergestelde van wat natuurlijk is ;) Zie ook: http://gathering.tweakers..._message/23051081#koeling

Verder is die fan rechtsonderin maar een beetje tegen de cover aan het blazen? Niet echt nuttig, en veroorzaakt alleen maar lawaai.

Ook zou ik die HD's naar onderen verplaatsen en zorgen voor een intake die over ze heen blaast.

[ Voor 10% gewijzigd door Roamor op 27-07-2005 17:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik had de hd`s eerst onderin zitten. En de airflow precies anders om..
Maar dat maakte niks uit in temp..

Overigens is m`n temp nu 48 MB 65cpu

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 17:23:
ik had de hd`s eerst onderin zitten. En de airflow precies anders om..
Maar dat maakte niks uit in temp..

Overigens is m`n temp nu 48 MB 65cpu
Andersom? Maar waar had je je intake dan zitten? Zoals je aan die voorbeelden in de FAQ kunt zien, kan een goede plaatsing veel verschil maken. Ik zou iig voor/onderin een intake maken, zoals eerder gezegd ;)

Verwijderd

Topicstarter
de fans zaten op dezelfde plek alleen dus bliezen de omgekeerde kant op.

Ik dacht namelijk de in geblazen lucht wordt tegen gehouden door de hd`s..
en daarnaast is de opening erg klein voor het naar binnen trekken van de lucht..

zie pic..

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~night/4s.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 17:46 ]

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Kun je met speedfan (ff googlen voor de link) niet handmatig je fans terug draaien naar bv 50%?

Verwijderd

Topicstarter
DrEvil1986 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 17:42:
Kun je met speedfan (ff googlen voor de link) niet handmatig je fans terug draaien naar bv 50%?
nee ook al geprobeerd...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Denk dat een fancontroller sowieso wel handig kan zijn.

De hdd's maken denk ik bij jou ook wel veel herrie omdat ze tegen metaal aanzitten en dus gaan resoneren, je zou ze op schuimrubber kunnen leggen of in de rubbers hangen, dat zal al veel moeten schelen.

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

De CPU fan is voor jou duidelijk het grootste probleem..

Nou weet ik even niet de precieze specs van die NEXUS die er nu op zit.. maar het is iig duidelijk dat de fan die daarop zit het probleem is (op 2500 rpm).

Het eerste waar ik aan denk is om gewoon een nieuwe koel(toren) te kopen. Als je hem echt fluiterstil wilt hebben met een hete intel processor - dan is mss zon koeltoren waar je 2 92mm of 120mm fans op kan schroeven wel een idee. Beide PAPST dan wel..

Hete harde schijven - daar heb ik nou ook last van, ik heb 4x 160GB bovenelkaar bóven de voeding (H600C Aopen als ik me niet vergis), ik heb daar een 120mm fan achter zitten (PAPST) die je nauwelijks hoort op max speed, en die houd de schijven in bedrijf onder de 50 graden. Goed te doen dus.. Als je geld over hebt (getuige je 7800GTX) is het mss wel een idee om nog een lading PAPST 80mm fans erbij te hangen.. mss dat je flow dan op gang komt.. want zover ik zie heb je gewoon geen fatsoenlijke intake..

En wat in en outtake betreft - hou je intake gewoon zo laag mogelijk en de outtake zo hoog.. gewoon logische warmteverplaatsing.. welke richting dat op is (links / rechts) boeit imo ook er weinig

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:56
Welke zalman heb je dan geprobeerd? De 7700cu moet dit koel én stil kunnen krijgen. (+/-25dB)
Als dat niet stil genoeg is zou ik idd aan een koeltoren denken.

[ Voor 37% gewijzigd door doeternietoe op 27-07-2005 19:43 ]

• Roamor
  • Niet online
TRG schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 19:26:
De CPU fan is voor jou duidelijk het grootste probleem..

.....

Als je geld over hebt (getuige je 7800GTX) is het mss wel een idee om nog een lading PAPST 80mm fans erbij te hangen.. mss dat je flow dan op gang komt.. want zover ik zie heb je gewoon geen fatsoenlijke intake..
Idd, dat is het probleem. Zonder fatsoenlijk flow (het feit dat je geen intake voorin hebt) kun je nog zo'n goede koeler monteren als de Zalman, dat gaat niets uit maken, omdat die zijn warmte gewoonweg niet kwijt kan.

Die CPU fan is dus niet zijn grootste probleem imho...

Verwijderd

Topicstarter
Nu is hij idle geweest voor de laatst 3 uur temp van cpu is 50 en toeren is 2200..

Over die hd`s heb gelijk alleen hoor ik dat nauwelijks.. Ik heb er wel over zitten denken om die hdd kits te kopen waarmee ze minder geluid maken...

http://www.nexustek.nl/disktwin.htm

Maar wat is zo`n toren? je bedoelt gewoon een ouderwetse tower model ipv minitower?

Ik hoef t inderdaad niet te laten voor t geld.. Sowieso is een goede nachtrust vrij onbetaalbaar:)

Ik heb inderdaad niet t idee dat er een airflow in deze kast zit.. Terwijl het speciaal een kast is voor extra koeling... althans dat zeiden ze:)

overigens zit deze cpu koeler er nu op:

http://www.nexustek.nl/pht7750.htm

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 20:30 ]

• vanaalten
  • Laatst online: 10:04
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 17:14:Ik slaap ongeveer 3 meter van deze computer.. en hij moet persee 24 uur per dag aanstaan.
Dus ik wil hem zo zacht mogelijk hebben.
Even een andere richting proberen:
Waarom moet 'ie de hele dag aanstaan? Is het misschien een idee om een kleine, fluisterstille PC er bij te nemen voor wat 24/7 werk?

Zo heb ik zelf een volgende PC in de meterkast:
- VIA Epia M10000 bord/processor;
- 256MB PC2100 DDR geheugen;
- Samsung 2.5-inch 80GB harddisk;
- Serener GS-L01 behuizing.

Het ding is zo goed als onhoorbaar (geen fans, enkel de harddisk die je hoort) en ook nog eens superzuinig (minder dan 25W stroomverbruik).

Wat doet 'ie zoal:
- Webserver (vrijwel niets, af en toe webmail)
- Mailserver, inclusief spamfilter, voor mijzelf alleen
- Downloaden (e-donkey, bittorrent en zo)

Typisch dingen waar je een 24/7 PC voor nodig hebt, maar zeker geen P4 3GHz processor. M'n normale desktop PC staat dan ook 's-nachts uit.

Verwijderd

Topicstarter
Nee deze kan zakelijk gezien niet uit. Zit nou eenmaal in de situatie dat t niet kan en dat zal nog wel een 6 maanden zo blijven. Overigens zou ik hem daarna toch niet uitzetten.
Dat ding moet gewoon stil te krijgen zijn.. Alleen hoe..

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Sowieso is de airflow fout. Je hebt je Intake op de helft van je kast hoogte en je outtake onderin.
Warme lucht stijgt naar boven dus blijft grotendeels in je kast hangen terwijl de "koele" lucht die je je kast in blaast vrijwel meteen weer door je outtake naar buiten gaat.

Over het algemeen zet je je outtake ook op de plaats achter je processor aangezien je dan die warme lucht die van je proc afkomt en onder je voeding blijft hangen als het ware wegzuigt. Maar jij hebt wel een korte afstand naar je muur...

Ik denk dat je wanneer je die onderin op intake zet, bij je proc op outtake en eventueel nog een outtake in je (linker)zijpaneel beunt je de fans een stuk trager kan laten draaien en je dus minder lawaai hebt.

[edit]
Oeps had je 2e outtake fan niet gezien.
Verhaal blijft denk ik wel hetzelfde. 2e Outtake zal dan alleen weg/uit/verplaatst moeten.

[ Voor 12% gewijzigd door Defspace op 27-07-2005 21:09 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Vandread schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 17:17:
Vriend van me heeft gewoon een ruime houten kast met foam om z'n pc heen gebouwd en die staat 2 meter van ze hoofd vandaan :)
[mike-mode]
Echt waar het helpt mike! tis geweldig!
En tis nog makkelijk ook ^^ iedereen kan met hout en foam wat maken, deurtje erin en je bent klaar.
[/mike-mode]

• gianada
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2007
Even mij twee centen he ;) ;
-Airflow moet beter, zoals men al hierboven zegt. Achter je CPU moet je outtake maken, onder bij je harde schijven intake.
°Geluidsoverlast van die airflow; Je hebt een case met allemaal 80mm fans in. Dat is kloterij, die zijn vele luider dan een 120mm fan. Wat dacht je van daar eens even verandering in te brengen? Kijk eens naar de Antec 180. Daar passen standaard 5 120mm fans in met nog een 80mm fan voor de gpu.

-Cpu koeling; Die koeler die je nu hebt trekt op niet veel :p. Waarom? Te kleine heatsink, en te kleine fan.
-Wat heb je nodig; GROTE heatsink met grote fan. Mogelijkheden; Zalman CNPS7700 koper of koper met alluminium maakt niet veel uit.
°Wat lijkt mij het beste voor u; De thermaltake SonicTower;
De Sonic Tower;
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/ComboCool/cl-p0071SonicTower/cl-p0071.jpg
Een passieve koeler voor je CPU met de mogelijkheid om er een 120mm fan op te plaatsen. Nu je moet niet slim zijn om te zien dat dit ding zobiezo wel een goed koeler moet zijn. Koperen heatpipes en een hele hoop alluminium.
heatpipes;
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/ComboCool/cl-p0071SonicTower/01.jpg
Koperen basis;
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/ComboCool/cl-p0071SonicTower/03.jpg

En hij is compatibel met zowat alle sockets;
Intel P4 LGA775
Intel P4 478 Prescott FMB1.5
AMD Athlon 64 / Athlon 64 FX
AMD Athlon XP up to 3400+
AMD Sempron up to 3400+

Alleen moet je ook niet slim zijn om direct zijn negatieve kant te zien. Het gewicht en de groote;
gewicht; 692g
groote; 112 x 112 x150 mm

Je moet wel opletten want dit ding zou het eerste slot van je memory bank kunnen overlappen. En als je dan nog een 120mm fan erop wilt overlapt die de tweede memory bank. Maar dat is niet altijd het geval. Die 120mm fan is trouwens niet nodig als je een goede airflow hebt.

-ook is het een slim gedacht om rond je case geluidsmatten aan te brengen. Je kan dit in je case doen, of in een houten box rond je case het enigste nadeel is wel dat je temperaturen weer stijgen.

gianada

Verwijderd

Topicstarter
gianada schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 01:44:
Even mij twee centen he ;) ;
Kijk eens naar de Antec 180. Daar passen standaard 5 120mm fans in met nog een 80mm fan voor de gpu.
Ok die kast is erg strak moet ik zeggen, die ga ik morgen even halen.. denk je dat ik daar nog andere fans voor moet halen of zijn deze al stil genoeg?

Die cpu koeler laat ik nog even voor wat het is.. Ik denk dat als de temp in m`n kast naar beneden gaat de cpu wel mee gaat... Kan hem altijd nog vervangen.

Idd bedankt en nee ben niet slim genoeg... :)

Verwijderd

De airlow is zoals al eerder gezegd niet al te best. Probeer vooraan 2 intakes te krijgen en achteraan outtake (Papsten met de beste airflow/lawaai verhouding) Misschien kan je ook nog een Thermalright XP-90 koper in combinatie met een Papst fan installeren maar wat ik zeker zou doen is de thermalpaste eens nakijken! Dit is een goedkope en rendabele oplossing: Koop een goed merk (Arctic Silver5 ofzo) en breng het op de juiste manier aan (als je dit nog niet hebt gedaan). Zorg er voor dat de kabels in de pc zo weinig mogelijk in de weg zitten en houd alles goed stofvrij. Meer kan je eigenlijk niet doen (tenzij je nog plaats hebt voor nog een extra casefan), behalve dan natuurlijk overstappen naar waterkoeling...

Verwijderd

1 grote tip om het lawaai te verminderen en de airflow te optimaliseren;

Aan de achterkant van je kast zit een rooster vóór je fan. Als je dit rooster eruit dremeld etc. scheelt het heel veel in de airflow en het lawaai. Je kan ook een nieuwe kast kopen; coolermaster centurion 5, is ook een stille kast.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:10:
1 grote tip om het lawaai te verminderen en de airflow te optimaliseren;

Aan de achterkant van je kast zit een rooster vóór je fan. Als je dit rooster eruit dremeld etc. scheelt het heel veel in de airflow en het lawaai. Je kan ook een nieuwe kast kopen; coolermaster centurion 5, is ook een stille kast.
Inderdaad de beide roosters eruit halen, en vervangen dor gewone fingerguards (of door niets, als je weet dat je er je vingers niet gaat tussensteken. Heb je de 2de plaats achteraan de pc voor een extra fan al benut (want er zijn namelijk 2 roostertjes)?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 20:47:
Nee deze kan zakelijk gezien niet uit. Zit nou eenmaal in de situatie dat t niet kan en dat zal nog wel een 6 maanden zo blijven. Overigens zou ik hem daarna toch niet uitzetten.
Dat ding moet gewoon stil te krijgen zijn.. Alleen hoe..
Heb je al eens naar de thermalright xp90 of xp 120 gekeken, ik heb de xp90 op het zelfde bord met een 3,73ghz processor , maar load nog geen 50gr, en fluisterstil.

60 is erg hoog voor idle, de xp90 kan zelfs idle zonder fan.......:P......(alleen voor de lol getest)

.top koelers, en as5 er onder........

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

De makkelijkste/goedkoopste oplossing is het maken van een blowhole in de zijkant van de behuizing tegenover/op de hoogte van de cpu.
Je cpu krijgt zo direct frisse buitenlucht over zich heen. ( 12x12cm is wel aardig.(x2?))

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 20:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=09180

+

extra fan..

(geen op extra fan op de videokaart, past namelijk niet de videokaart is te dik...

MB: 34
CPU: 46

THANK YOU:)

Oh en erg stil:)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 20:28 ]

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 20:24:

(geen op extra fan op de videokaart, past namelijk niet de videokaart is te dik...

Is je videokaart te dik :? Het PCB bedoel je, of zitten er condensatoren oid in de weg?

Geniet van je stilte ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hij steekt te ver naar buiten (ten opzichte van mijn moederbord) hij is dus eigenlijk te breed..

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

1 site alle antwoorden op een stille pc : http://www.ikbenstil.nl/ :P .

Self reflection is the school of wisdom

• vanaalten
  • Laatst online: 10:04
Niet slecht, maar kan beter:
http://www.silentpcreview.com

'ikbenstil' is een winkel, niet onafhankelijk dus. Silentpcreview is geen winkel en kan dus redelijk onafhankelijk recenseren.

Oh ja, de P180 kwam er op die site erg goed van af... :)

• gianada
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 20:24:
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=09180

+

extra fan..

graag gedaan,
je vroeg of die fans wel stil genoeg zouden zijn. Als je ze niet stil genoeg vind kan je altijd een 120mm Nexus fan kopen.
Ook een fan controller is een goed idee voor een case met zoveel fans. Let wel je moet die fans met regeling dan op High zetten. ;) Dan kan je 's nachts zo stil mogelijk gaan en tijdens het game voor zo koel mogelijk gaan :)

gianada

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Eigenlijk hoef je zelfs niet ver te zoeken voor gebruikerservaringen. Ik heb de laatste jaren in veel topics gepost en er veel uit geleerd.

Een belangrijk punt is dat méér fans altijd méér geluid maken en dat is niet zalig makend. Zo min mogelijk is dus altijd beter om iets stil te krijgen. Kijk eens naar een Rheomaster (duur) of een Zalman Fanmate (goedkoop) al of niet in combinatie met Papst of Nexus fans.

Een nieuwe kast is ook niet altijd de oplossing. Je kunt een oude kast nl. ook inwendig bekleden met diverse materialen zoals kurk, noppenschuim, rubber (tapijttegel met bitumen) etc. maar dan heb je echt een goede airflow nodig.

ARME AOW’er

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 23:05
@ TS

Stel je gaat idd voor een nieuwe kast (Antec P180, Nexus Breeze), ga dan voor een passieve heatsink: met deze kasten is dat geen probleem voor een 3.0Ghz (Review <- in de P180!)

Zelf net de Scythe Ninja in een Breeze zitten, en dat gaat perfect (Thermaltake Sonic Tower ook geprobeerd, maar die functioneert een stuk minder met lage airflow :X)

Love Hardware!

• gianada
Guardian A,
wat je zegt vind ik wel een beetje vaag hoor. De dag van vandaag moet een mens gewoon keuzes maken. Ga je voor de maximale prestaties dan heb je goede koeling nodig maar dus veel geluid. Ga je voor de stilte dan zullen je prestaties daaronder lijden. De meeste mensen gaan dan ook voor de midden weg hoewel dat niet bevredigend is op geen van beide vlakken :X

Wat volgens mij ook nog goed werkt is rond uw case een grotere houten case te maken die aan de binnezijden beplakt is met een dempend materiaal. Dan moet je er wel voor zorgen dat er nog ruimte is tussen de case en de matten voor airflow. :)

Sjeepee,
bedankt voor de links! was eigenlijk al heel geïntresseerd aan het kijken naar die Sonic tower maar die ninja brengt daar verandering in! Thanks!

gianada

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

gianada schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:29:
Guardian A,
wat je zegt vind ik wel een beetje vaag hoor. De dag van vandaag moet een mens gewoon keuzes maken. Ga je voor de maximale prestaties dan heb je goede koeling nodig maar dus veel geluid. Ga je voor de stilte dan zullen je prestaties daaronder lijden. De meeste mensen gaan dan ook voor de midden weg hoewel dat niet bevredigend is op geen van beide vlakken :X
Ik ben het niet helemaal met je eens.
Ik ben toch redelijk voor hoge prestaties gegaan maar tegelijk ook voor een stille pc. (niet geruisloos maar toch behoorlijk stil)
Ik heb 1 papst outtake fan (vrijwel geruisloos op de luchtverplaatsing na)
1 papst intake (800 tot 1500 rpm dmv Q-fan)
1 papst processor fan (Q-fan, 1300-2500)
en een zalman voeding.
Idle blijft mijn systeem 38/40 graden (standaard klok) en hoor je hem vrijwel niet (je zou er naast kunnen slapen ;) )

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

gianada schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 12:29:
Guardian A,
wat je zegt vind ik wel een beetje vaag hoor. De dag van vandaag moet een mens gewoon keuzes maken. Ga je voor de maximale prestaties dan heb je goede koeling nodig maar dus veel geluid. Ga je voor de stilte dan zullen je prestaties daaronder lijden.
Wat versta je onder maximale prestaties? Een heftige overclock van heb ik jou daar? Ja, dan heb je uiteraard meer koeling nodig.

Hou je een systeem op de standaardsnelheid dan haal je met een standaard koelsysteem zeker geen abnormale temperaturen. Dat het 't een of het ander is lijkt me zo klaar als een klontje.
Wat volgens mij ook nog goed werkt is rond uw case een grotere houten case te maken die aan de binnezijden beplakt is met een dempend materiaal. Dan moet je er wel voor zorgen dat er nog ruimte is tussen de case en de matten voor airflow.
Je kunt je PC ook eens tijdelijk in een kast zetten en zien wat er gebeurt. Dat kost niets. Meestal loopt de temperatuur toch wel aardig op. Bouw je een kast die zo dicht mogelijk om de behuizing heen zit, dan zorgt dat voor nog hogere temperaturen omdat een goede airflow zeer moeilijk is te bereiken. De warme lucht moet ook nog eens de kast uit en met 1 gat voor en minimaal 2 achter heb je hetzelfde effect als een geïsoleerde kast maar met hogere temperaturen.
Defspace schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 15:54:
[...]
Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik ben toch redelijk voor hoge prestaties gegaan maar tegelijk ook voor een stille pc. (niet geruisloos maar toch behoorlijk stil)
Mijn PC met behoorlijke resultaten kan óók goed stil zijn zonder dat de prestaties er onder lijden, maar dan zal ik wel al mijn harddisken eruit moeten halen of goed moeten isoleren. De fans en de voeding hoor ik i.i.g. niet.

En dat zonder houten kast maar wel dempingsmateriaal van in totaal € 5,= :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Wat ik zou doen om jou pc stil te krijgen:
www.ikbenstil.nl

Chieftec DX-01 W/B-D silenced( LELIJK, wel stil ) 117 euro
IBL® Fan 80/1000 3x 25 euro
IBL® Cooler 910-C 81 euro
IBL® Box HDD 20 2x ( voor de 4 schijven ) 60 euro

283 euro, maar dan hebben we nog niet naar je mobo fan en je gpu fan gekeken.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 20:11 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 09:02
Ik heb gewoon een Tagan voeding gekocht, Zalman 7000CU, 2x Noiseblocker fan 92 en 120 mm(22 db resp. 17db) @ fancontroller. blijft relatief stil, en toch koel genoeg.

Probleem is dat ik nooit met PC aan slaap, als ik em aan heb, dan hoor je het toch, omdat het een geluid is wat er normaal niet is, en je gaat jezelf er dan aan irriteren.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Offtopic:

haha dat klopt je denkt dat je pc onhoorbaar is, maar dat is overdag, snachts blijf je hem horen , en je gaat er juist opletten. snachts een pc aan is slecht voor de nachtrust!

• gianada
bwa mijn pc moet niet stil zijn om 's nachts te draaien eerder om te draaien tijdens dat ik aan het werken ben. Dat kan behoorlijk irriterend zijn. Overigens doet het geluid je constant aan je pc denken waardoor ik niet kan werken.

gianada

• Chewy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik zelf ben maar is bezig gegaan met, wat hier eerder al is genoemd, een kast om mijn pc kast heen te bouwen. De kast bedekt met noppenschuim (8,90 voor 1m2 bij Praxis). Heb er nu 2 gaten inzitten voor de in en out take (blijft toch lastig op de goede plek te boren :P). Nu nog gaten maken voor de kabels, voor de monitor blijft nog het lastigste door de grotere stekker. Het probleem komt vooral doordat de kast eigenlijk net wat te klein is en me pckast met de voor en achterkant tegen de kastwanden aangedrukt zit (heb een bestaande oude kast ervoor gebruikt).
Morgen nog ff afmaken, en ik hoop dat het veel zal schelen (hoewel ik er laatste tijd zonder moeite bij kan slapen, terwijl het eerder nooit lukte (maar misschien verandert dit dan ook wel weer als ik weer naar school moet)).

Er zitten trouwens 2 papst 80mm 12(of 11)db fans in (1 in voeding(outtake) en 1 voorin (intake). En een coolermaster op de cpu. En ik blijf toch balen van die papst fans, ze maken toch nog wel wat lawaai (tenzij op 7v), en verplaatsen eigenlijk totaal geen lucht :|
Pagina: 1