[SMART] 2e hands harddisk gekocht?

Pagina: 1
Acties:

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Sinds een paar maanden heb ik een webinterface gemaakt die informatie laat zien over de harddisks in mijn server. Deze informatie komt onder andere van SMART. Nu zat ik vandaag te kijken naar een 200 GB Maxtor schijf en het viel me op dat het attribuut "Power_On_Hours" een raw waarde had van 31671.
Dit zou betekenen dat die harddisk al minimaal 3,5 jaar oud is. Ten eerste is dat gek omdat er toen nog niet zo'n grote harddisks waren. En ten tweede heb ik deze harddisk vorig jaar sinterklaas (december 2004) gekregen van mijn ouders.......
Maak ik hier een denkfout of is dit gewoon raar?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Staat er op de schijf zelf geen manufacturing date?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:01

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je de harde schijf er niet uithalen.
De bouwdatum moet er als het goed is op staan :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Misschien is S.M.A.R.T een beetje de kluts kwijt, of staat die 31671 voor minuten of vierkante koeien per speciekuip? (Hoewel de benaming Power_On_Hours idd doet vermoeden dat het om uren gaat :P )

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 27-07-2005 15:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-03 15:25
ff offtopic maar hoe maak je die interface met je hw info? mss wat linkjes of zo waar ik info kan vinden?

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Minuten kunnen het niet zijn, want dan zou de harddisk erg jong zijn.
Verder lees ik de smartwaardes uit met het pakket "smartmontools", maar dan moet ik er wel even bij vertellen dat ik een Linux server heb.

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-03 15:25
ja dat had ik inderdaad door, ik zal es kijken bij die software mss dat er een windows equivalent is die op w2k3 draait

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
In de FAQ van dit forum staat er wel een geloof ik

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik check net de disk in mijn linux bak en mijn 160 gb maxtor van 8 maanden oud heeft het ook over ruim 29500 uren, wat simpelweg niet mogelijk is. Z'n start_stop_count zou met 8 wel redelijk kunnen kloppen overigen..
ik heb deze schijf overigens gekocht bij de informatique eind vorig jaar, ergens rond november...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Mijn schijf komt bij MyCom vandaan. Mijn broertje heeft toen exact dezelfde schijf gekregen, maar heeft die geplaatst in zijn windows desktop. Ik wil straks als ie klaar is met gamen even kijken of hij ook van die hoge waardes heeft.

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02 22:36
Schijven worden toch getest bij de fabrikant? Soort stress-test. Zitten die uren er niet gewoon bij?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:13

BCC

Raziel schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 17:29:
Schijven worden toch getest bij de fabrikant? Soort stress-test. Zitten die uren er niet gewoon bij?
Nee, dat was vroeger. Daar gebruiken ze tegenwoordig consumenten voor :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik denk dat ze gereset worden voordat ze de deur uit gaan. En zo niet: dan lijkt het me nog steeds dat ze geen 2 jaar nodig hebben voor een "stress test". :9

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-03 10:48
Trax_Digitizer schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:30:
...
Nu zat ik vandaag te kijken naar een 200 GB Maxtor schijf en het viel me op dat het attribuut "Power_On_Hours" een raw waarde had van 31671.
Maak ik hier een denkfout of is dit gewoon raar?
...
Het is een raw waarde, met andere woorden: er zal nog een vertaling plaats moeten vinden. :) Sommige fabrikanten zetten er direct de waarde van de uren er in, andere niet.

specs

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Loekie schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 17:41:
[...]

Het is een raw waarde, met andere woorden: er zal nog een vertaling plaats moeten vinden. :) Sommige fabrikanten zetten er direct de waarde van de uren er in, andere niet.
Zoiets dacht ik al... Fijn, die "standaarden" waar geen hond zich aan houdt :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

het grappige is dan dat:
- mijn ietswat oudere maxtor 20gb er wel een realistische waarde heeft staan
- ik geen idee heb welke omzetting het zou moeten zijn. uren is veel te veel, minuten is veel te weinig, dus wat voor betekenis valt er dan nog aan het getal te hangen??

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]
Inderdaad, hier lees ik:
While the S.M.A.R.T. standard implies that the power on hours count raw value should contain hours, some manufacturers report minutes, half minutes or even seconds instead.
Bij mijn 1.5 jaar oude schijf staat het op 236, wat weer aan de lage kant is. Wat je zou kunnen doen is hem 24 uur laten draaien, en kijken hoeveel de waarde in die tijd verandert.

edit: die 236 blijkt een fout van Speedfan, als ik handmatig de RAW-waarde omreken kom ik op 39972.

[ Voor 7% gewijzigd door GlowMouse op 27-07-2005 18:10 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

De meeste waardes in de SMART tabellen zijn hexadecimaal. 10 is dus geen 10 maar 16.
Je kunt de waardes het makkelijks omrekenen door deze in de windows calculator(wetenschappelijke modus) in te voeren als deze op HEX staat en vervolgens de calculator weer op DEC te zetten.
Het kan zijn dat Maxtor (of andere...) de waarde in minuten bijhoud ipv uren. Het is namelijk makkelijker om een tellertje per minuut te verhogen dan per uur. Per uur moet je namelijk ergens de verstreken minuten bij gaan houden voor het geval de HDD minder dan een uur aanstaat. Als je iedere keer als de HDD uitgaat 45 minuten kwijt raakt is dat vervelender dan wanneer je een deel van een minuut kwijt raakt.

[ Voor 16% gewijzigd door NBK op 27-07-2005 18:25 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
hmmm volgens mij is het hexadecimaal in minuten. Dat is de enige optie die zou kunnen.
hex=31844 --> dec=202820
202820/60 = 3380 uur
3380/24 = 140 dagen

Dus vanaf december 2004 tot nu is toch rond de 200 dagen, en zo lang heeft ie niet uit gestaan. De schijf zit in een 24/7 server.........twijfelachtig, maar iig al realistischer dan mijn eerste redenatie van 3,5 jaar :)

EDIT: de schijf van mijn broertje (zelfde schijf, net zo oud, maar dan in een windows systeem) geeft een zelfde hoge waarde terug........

[ Voor 17% gewijzigd door Trax_Digitizer op 27-07-2005 18:34 ]

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Hmm kom net dit tegen op http://smartmontools.sourceforge.net/#FAQ
The power-on timer (Attribute 9 raw value) on my Maxtor disk acts strange.

There are three related problems with Maxtor's SMART firmware:

1 - On some Maxtor disks, the raw value of Attribute 9 (Power On Time) is supposed to be minutes. But it advances at an unpredictable rate, always more slowly than one count per minute. This is because when the disk is in idle mode, the counter stops advancing. This is only supposed to happen in standby mode. This will be corrected in Maxtor product lines released after October 2004.

2 - In Maxtor disks that use the raw value of Attribute 9 as a minutes counter, only two bytes (of the six available) are used to store the raw value. So it resets to zero once every 65536=2^16 minutes, or about once every 1092 hours. This is fixed in all Maxtor disks manufactured after July 2003, where the raw value was extended to four bytes.

3 - In Maxtor disks that use the raw value of Attribute 9 as a minutes counter, the hour time-stamps in the self-test and ATA error logs are calculated by right shifting 6 bits. This is equivalent to dividing by 64 rather than by 60. As a result, the hour time stamps in these logs advance 7% more slowly than they should. Thus, if you do self-tests once per week at the same time, instead of the time-stamps being 168 hours apart, they are 157 hours apart. This is also fixed in all Maxtor disks manufactured after July 2003.
Maar ook dit lijkt het "probleem" wat ik hierboven constateer niet te omschrijven.....

EDIT
ik ontdek net het volgende:
SMART report op "Wed Jul 27 19:02:01 2005 CEST" geeft: "31889" power_on_hours
SMART report op "Wed Jul 27 19:03:04 2005 CEST" geeft: "31890" power_on_hours
SMART report op "Wed Jul 27 19:05:01 2005 CEST" geeft: "31892" power_on_hours

Dit lijkt te wijzen op een per-minuut-weergave .... maar omgerekend naar dagen zou dit op 22.15 uitkomen, dus dat kan eigenlijk ook niet. Maar dan zijn het iig geen hours :)

EDIT 2
Naar mezelf toe rekenend met punt 2 uit de FAQ van smartmontools in mijn hoofd, zou dit betekenen dat: de teller 4x opnieuw begonnen is. Als ik dit uitreken dan kom ik op:
4 x 65536 = 262144 + 31892 = 294036 minuten
Dit is gelijk aan 204 dagen en dat zou best wel eens kunnen kloppen....... nu alleen nog even de kast open schroeven om te kijken of het hier inderdaad om een schijf gaat die voor juli 2003 is gefabriceerd....

[ Voor 26% gewijzigd door Trax_Digitizer op 27-07-2005 19:16 ]

Pagina: 1