Centrale verwarming tweaken

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Jaja, deze tweaker tweakt echt alles *D nu is mijn centrale verwarming aan de beurt.

Ik heb namelijk een fannetje over. Nou vraag ik me af of het zinvol zou zijn om een soort kap over mijn radiator te plaaten, met daarin een fan en dat die fan vervolgens de hete lucht door een buis onder mijn bureau door de kamer in stuurt.

Op dit moment hangt de radiator eigenlijk een beetje ingesloten namelijk. Hij hangt onder de vensterbank en mijn bureau staat ervoor.

Wat kost het trouwens om iets aan dat ding te koppelen zodat ie alleen aanslaat zolang de verwarming heet is?

ieeeepppppp :P

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 20:36
verkeerde forum :?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Voor alle duidelijkheid: dit forum is geopend in w&l, daar gesloten en nu naar dit forum (harde waren algemeen) gekickt.
Als hier een modje de neiging krijgt om hem dicht te klappen, graag effe bericht waar ik dit topic nu het beste kan posten.

Ik snap zelf echt niet wat het hier moet, maar dat terzijde. Nu weet je waar de boodschap van morgoth hierboven vandaan komt.

Terug on topic:
Heeft het opvoeren van mijn verwarming dmv 1 80 mm fan zin.
Er komt een kapske over de verwarming, daarin een fan die alles door een buis naar een andere hoek van de kamer blaast, zodat het niet alleen bij mijn voeten warm wordt.

Ik wil het eventueel zo maken dat de fan alleen aanslaat als de verwarming aan staat, dus heet wordt. Wat heb ik hiervoor nodig en hoeveel kost dat?

Verwijderd

Nou echt veel zal het niet uitmaken, zolang die radiator maar onder een raam zit wordt de warmte vanzelf wel door je kamer gecirculeerd.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
tussen de radiator en het raam zit een vensterbank.

De vensterbank zit op zijn beurt weer aardig dicht op mijn bureau.

Het circuleert wel, maar niet erg hard. Vroeger was mijn kamer veel sneller warm en dat komt niet omdat de radiator minder heet wordt.
Mijn bureau verplaatsenis geen optie, die zit nogal vast aan de muur zullen we maar zeggen.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat jouw radiator niet minder heet wordt is normaal. Hij wordt waarschijnlijk zelfs heter. Want hij kan zijn warmte niet kwijt

Ik heb het hetzelfde probleem op zolder. De radiator is voldoende groot, maar hij kan zijn warmte niet snel genoeg kwijt. De retourwater temperatuur is nauwelijks lager dan de aanvoer temp. Dat kan je oplossen door gewoon een ventilatorkacheltje te nemen en die op KOUDE lucht te zetten en hem in de lengte achter langs de radiator te laten blazen. Het hoeft niet eens erg hard te gaan. Op die manier voer je de warmte van de plaat af. En die gaat dan de kamer in.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:55
Of gewoon een huis-tuin-en-keuken-ventilatortje er op/achter zetten en eventueel met wat karton de blaasrichting geleiden.

Ik zou er zeker geen kap op zetten: Naast dat een radiator warmte afgeeft aan de lucht die er langs hangt, strààlt een radiator ook warmte uit. Zet je er een kap op dan ben je die warmtestraling (in het begin) kwijt.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
De kap komt bovenop de verwarming, dus alleen over het bovenste stuk, met eventueel iets van 3 cm overlap over het randje.
Die kap komt aan 1 zijkant dicht en aan de andere komt er een fan in die het hele zwikkie door een slang/buis uit het hoekje blaast.

Hoe richt ik de temp schakelaar in? Zodra de temp van de verwarming stijgt boven pakweg 40 graden moet de fan aanspringen.

De fan komt achter een 12V adaptertje. Het lijkt me het handigst om de schakelcomponenten ook achter die 12V te hangen voor de veiligheid.

Hoe voorkom ik trouwens dat de fan de kap laat meetrillen? Ik heb geen zin in een lawaaiding in mijn kamer.

Verwijderd

gewoon een rijtje van een stuk of 15
80/92mm fans onder de radiator, die extra lucht langs de radiator voeren.
Voor mensen die een te hoge terugstroom temperatuur vrezen (meestal ivm hr ketel):
watertoevoer-kraantje beetje dicht zetten

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
En dat kan ik dus never nooit niet betalen. Tenzij iemand bijna gratis van die dingen aan me wil geven.

Ik woon in Delft bdw *D

Pagina: 1