Udev, Hal, Dbus en KDE

Pagina: 1
Acties:

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 18:22

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
Ik heb een gentoo-box. Deze is udev-enabled. Ik maak gebruik van de mogelijkheid van udev om, na inpluggen, automatisch symlinks te maken. Als ik dus mijn camera inplug, wordt er een symlink /dev/camera gemaakt die verwijst naar /dev/sd* (waarbij de * dus totaal niet meer interessant is).

In combinatie met submount kon ik er voor zorgen dat /dev/camera automagisch gemount werd op /mnt/camera. Datzelfde wil ik bereiken met hal en dbus. Wat er nu echter gebeurt is dat hal een mountpoint genereert waar ik qua naam geen invloed op heb. Dus zowel camera, usbdisk als mp3speler komen als /media/usbdisk* in fstab terecht. Ik zou graag willen dat hal gebruik maakt van de namen die udev aan de devicenodes geeft, maar ik heb geen flauw idee of dat kan. Googlen leverde mij niet heel veel nuttigs op, maar het is vrij ingewikkelde materie, dus wellicht heb ik iets over het hoofd gezien.

Is er iemand die een vergelijkbaar probleem heeft opgelost?

I am rubber, you are glue

Verwijderd

Volgens mij is het juist een van de doelen van HAL om, zo mogelijk, de mountpoint ook oninteressant te maken. Jij denkt ong op het niveau van "mountpoint", "unix device node", en bla bla; het doel van HAL is volgens mij om een event te krijgen met "deze device is dit type apparaat, start nu deze type applicatie" of "deze mountpoint bevat nu dit type data, start nu dit type applicatie", een aantal levels omhoog dus.

Dat gezegd, het zal ongetwijfeld mogelijk zijn in een van de HAL config files dit aan te geven, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten welke. Ik zou in /etc/hal/hald.conf kijken, en documentatie in http://cvs.freedesktop.org/hal/hal/doc/ eens doorspitten, maar heb geen definitieve oplossing, sorry...